Enhet 2 S…KANDE Meddelad i Linkšping Dok.Id 178103 Postadress Box 406 581 04 Linkšping Besšksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Tofta Snickeri AB, 556381-7880 JŠrnvŠgsvŠgen 2 432 95 Varberg MOTPART Migrationsverket, 202100-2163 Upphandlings- och inkšpsenheten 601 70 Norrkšping SAKEN …verpršvning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp- handling, LOU ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avvisar Tofta Snickeri AB:s ansškan om šverpršvning i den del som avser den direktupphandling, som avslutats med avtal mellan Migrationsverket och Jokarjo AB. FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning i švrigt. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I LINK…PING 2014-09-11 MŒl nr 5790-14 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 013-25 11 40 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5790-14 I LINK…PING Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Migrationsverket genomfšr en upphandling avseende tillfŠlligt boende fšr asylsškande fšr omrŒde 3 …st, dnr. 3.2.2-2014-25263 (upphandlingen). Verket har den 15 augusti 2014 underrŠttat om beslut att tilldela ett antal leverantšrer kontrakt i upphandlingen. Tofta Snickeri AB (Bolaget) har den 15 augusti 2014 ansškt om šverpršv- ning av upphandlingen och yrkat att fšrvaltningsrŠtten, i fšrsta hand, beslu- tar att den ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att Šven Bolaget tilldelas kontrakt och, i andra hand, att upphandlingen ska gšras om. Migrationsverket yrkar att mŒlet ska avskrivas och anfšr sammanfattnings- vis fšljande. Ð Migrationsverket har inte heller av annat skŠl funnit anled- ning att Šndra sitt beslut. VAD PARTERNA SAMMANFATTNINGSVIS ANF…RT Bolaget Bolaget har genom att till anbudet bifoga en kopia av e-post som visar att den skriftliga redogšrelsen fšr brandskyddet skickats till kommunen visat att Bolaget uppfyller det krav som stŠllts i punkt 8.1 i fšrfrŒgningsunderla- get. Samma tillvŠgagŒngssŠtt har Bolaget anvŠnt sig av t.ex. fšr styrka att det uppfyller ett skall-krav enligt punkt 5.15 i fšrfrŒgningsunderlaget avse- ende en annan kontakt med kommunen och det har Migrationsverket god- tagit. Att fšrkasta Bolagets anbud med pŒstŒende att det inte uppfyller kra- vet i punkt 8.1 Šr dŠrfšr godtyckligt och i strid med principerna om likabe- handling, transparens och fšrutsebarhet. Bolagets uppfattning Šr att den aktuella punkten har utformats pŒ ett sŒdant sŠtt att anbudsgivare inte fŒtt klart besked om vilka krav som stŠlls fšr att styrka att kommunen erhŒllit 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5790-14 I LINK…PING Enhet 2 e-postmeddelande. FšrfrŒgningsunderlaget Šr sŒledes inte transparent i denna del. Upphandlingen uppfyller inte heller fšrutsŠttningarna fšr di- rektupphandling enligt 15 kap. 3 € 2 andra stycket LOU. I realiteten Šr upphandlingen rikstŠckande och har genomfšrts pŒ sŠtt som svarar mot fšrenklat fšrfarande eller urvalsfšrfarande. FšrhŒllanden som krŠvt skynd- samhet har varit kŠnda lŒngt innan upphandlingen pŒbšrjades och kan un- der sŒdana fšrhŒllanden inte Œberopas. Det Šr inte tillrŠckligt att Migrat- ionsverket kallar upphandlingen fšr direktupphandling fšr att pŒ sŒ sŠtt undanta en till vŠrdet betydande konkurrensutsatt upphandling rŠttslig pršvning. I anbudsunderlaget framgŒr inte heller varfšr reglerna fšr direkt- upphandling skulle vara tillŠmpliga. Migrationsverket Den aktuella upphandlingen har genomfšrts som direktupphandling enligt LOU. Normalt tillhandahŒller Migrationsverket platser Œt de asylsškande i vanliga hyreslŠgenheter. Vid ett stort antal asylsškande kan behovet av boende šverstiga det antal lŠgenhetsplatser som Migrationsverket har att tillgŒ. Migrationsverket upphandlar dŠrfšr s.k. ABT-boende. Migrations- verket har ramavtal avseende cirka 1 100 tillfŠlliga ABT-boendeplatser. Det pŒgŒr Šven en kompletterande upphandling avseende flera sŒdana plat- ser. Denna upphandling har Šnnu inte kunnat avslutas. De platser, som denna upphandling resulterar i, cirka 12 000, har redan tagits i ansprŒk sŒsom en konkurrensutsatt direktupphandling. Den nu aktuella upphand- lingen avser att tŠcka det ytterligare behov av ABT-platser som kan uppstŒ, nŠr Migrationsverkets švriga boendealternativ inte rŠcker till. Migrations- verket har fšr det aktuella omrŒdet slutit avtal med leverantšren Jokarjo AB. Eftersom šverpršvning av en upphandling enligt 16 kap. 6 € LOU inte fŒr ske efter det att avtal slutits mellan den upphandlande myndigheten och en leverantšr Šr fšrvaltningsrŠtten fšrhindrad att šverpršva den aktuella upphandlingen. 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5790-14 I LINK…PING Enhet 2 SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE AngŒende mšjligheten till šverpršvning av upphandlingen Det beslut om tilldelning som fattats den 15 augusti 2014 tillsammans med tillhšrande rangordning fŒr anses vara ett beslut om upphandling som kan bli fšremŒl fšr šverpršvning (jfr MŒl C-26/03 Stadt Halle och HFD 2013 ref 31). FrŒga uppkommer dŠrmed i vilken utstrŠckning det fšrhŒllandet att Migrationsverket, enligt befintlig utredning i mŒlet, ingŒtt avtal med nŒgon av valda leverantšrer, kan anses utgšra hinder mot en šverpršvning. Det stŒr enligt fšrvaltningsrŠtten klart att, i de fall som Migrationsverket redan ingŒtt ett avtal med en vald leverantšr, kan inte domstol lagligen fšrordna om nŒgon ŒtgŠrd enligt 16 kap. 6 € LOU. I de fall som inte ett avtal tecknats med nŒgon eller nŒgra i nŠmnt beslut utpekade leverantšrer bšr dock, under i mŒlet aktuella omstŠndigheter, laglig mšjlighet till sŒdan ŒtgŠrd fšreligga avseende sŒdant avtal. AngŒende direktupphandling Bolaget har i mŒlet framfšrt att Migrationsverket inte haft rŠtt att direkt- upphandla ifrŒgavarande avtal. Med hŠnsyn till att Bolagets invŠndning ršrande val av upphandlingsform, fšr det fall att den vinner bifall, kan medfšra att upphandlingen, sŒvitt avser de kontrakt som ej tecknats, mŒste gšras om vŠljer fšrvaltningsrŠtten att pršva denna frŒga fšrst. FšrvaltningsrŠtten har i dom den 1 september 2014 i mŒl 5723-14 gŠllande ansškan om šverpršvning av samma upphandling kommit fram till att Mi- grationsverket i vart fall har haft synnerliga skŠl att genomfšra ifrŒgasatta inkšp medelst direktupphandling. Anledning att gšra annan bedšmning i 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5790-14 I LINK…PING Enhet 2 detta mŒl har inte framkommit. BegŠran om omgšrande av upphandlingen pga. vald upphandlingsform ska dŠrfšr avslŒs. AngŒende Bolagets anbud Vad sŒ gŠller uteslutningen av Bolagets anbud kan fšljande sŠgas. Vid direktupphandling anger inte LOU, sŒsom vid annonserade fšrfaran- den, procedurregler fšr hur valet av leverantšr ska ske Šven om de all- mŠnna principerna, dŠribland likabehandlingsprincipen, ska upprŠtthŒllas Šven vid en direktupphandling. Fšr det fall att den upphandlande myndig- heten vid en direktupphandling offentliggjort en procedur fšr valet av leve- rantšrer fŒr dock, vid en pršvning enligt LOU, anses vara av betydelse pŒ vilket sŠtt denna tillŠmpats i upphandlingen. I fšrfrŒgningsunderlaget punkt 8.1 anges, sŒvitt nu Šr av intresse, fšljande ršrande krav pŒ tillsynsprotokoll. Leverantšren ska bevisa att kraven pŒ brandskydd som gŠller fšr den efterfrŒgade verksamheten Šr uppfyllda. Detta kan ske genom att i anbudet lŠmna in ett eller flera av fšljande doku- ment. 1. Senaste giltiga tillsynsprotokollet frŒn brandmyndigheten, maximalt tvŒ (2) Œr gammalt frŒn sista anbudsdag, dvs. pro- tokollet fŒr inte vara Šldre Šn frŒn 2012-05-21. 2. Den skriftliga redogšrelsen fšr brandskyddet som Šgaren av fastigheten ska lŠmna kommunen enligt lagen om skydd mot olyckor 2 kap. 2 €. Leverantšren ska visa att kommunen har mottagit redogšrelsen. FšrvaltningsrŠtten finner att kravet ovan innebŠr att nŒgot av dokumenten 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5790-14 I LINK…PING Enhet 2 ska inges tillsammans med anbudet samt att fšr det fall att en redogšrelse inges enligt punkt 2 Šr det upp till leverantšren att i anbudet visa att kom- munen mottagit redogšrelsen. NŒgon oklarhet i innebšrden av det stŠllda kravet fšreligger inte enligt fšrvaltningsrŠttens uppfattning. I mŒlet stŒr klart att Bolaget i sitt anbud inte visat att kommunen mottagit till anbudet bifogad redogšrelse om brandskydd utan endast att Bolaget skickat e-post till kommunen avseende detta. Ansvaret fšr att infšr an- budsgivning sŠkra bevisning att redogšrelsen faktiskt mottagits av kom- munen fŒr anses Œvila Bolaget. Med hŠnsyn hŠrtill har Bolagets anbud brustit i kravuppfyllelse varfšr skŠl fšrelegat att ej uppta detta till slutlig anbudsutvŠrdering. SkŠl fšr begŠrd rŠttelse fšreligger sŒledes inte. Sammanfattning FšrvaltningsrŠtten bedšmer sammanfattningsvis att Bolaget saknar grund fšr sin ansškan om šverpršvning. Ansškan ska dŠrfšr avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga 1 (3109/1D-LOU) Tomas Kjellgren Fšredragande har varit Stefka Bokmark. 6 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Jšnkšping. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1 D LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket