LÄNSRÄTTEN I DOM Halmstad SÖKANDE Mål m 103-09 Sida 1 (6) HALLANDS LÄN 2009-01-.30 Meddelad i Hålabäcks Livs AB, 556296-9179 Blomstergatan 4 434 43 Kungsbacka 2009 -02- 0 2 I Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Länsrätten förordnar att Kungsbacka kommuns upphandling av "bud/inköp brukares dagligvaror", dnr UH-08-77, inte får avslutas fönän kommunen vidtar rättelse genom att anbudsutvärderingen görs om varvid Matservice i Sverige AB:s anbud inte ska beaktas. BAKGRUND Kungsbacka kommun (kommunen) har beslutat om upphandling av "bud/ inköp brukares dagligvaror", dm UH-08-77, med tillämpning av upphand-­ lingsformen öppet förfarande enligt bestämmelserna i LOU. Enligt anbuds­ sammanställning hade sex anbud inkommit vid anbudstidens utgång den 8 januari 2009. Kommunen har den 20 januari 2009 beslutat tilldela upp­ draget till Matservice i Sverige AB. MOTPART Kungsbacka kommun Stadshuset 434 81 Kungsbacka SAKEN Dok.Id 41278 Postadress Box 131 .301 04 Halmstad Besöksadress Södra vägen 5 Telefon Telefax 0.35-13 29 00 035-21 35 62 E-post: lansrattenihalland@domse Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 LÄNSRÄTTEN I DOM HALLANDS LÄN 2009-01-30 YRKANDEN M.M. Hålabäcks Livs AB (Bolaget) har ansökt om överprövning av upphand­ lingen och yrkat att länsrätten upphäver kommunens beslut. Bolaget har anfört bl.a. följande. Vid granskning av tilldelningen har det upptäckts att Matservice i Sverige AB inte uppfyller två väsentliga krav enligt svarsbila­ gans kravspecifikation. Ett krav är att leverantören skall ha ett heltäckande sortiment av livsmedel och hygienartiklar, tidskrifter etc. Alternativt att en leverantör som utför tjänsten har åtkomst till ett heltäckande sortiment. Matservice i Sverige AB driver en Internetbutik i Sundsvall som har ett mycket begränsat sortiment, max 1 000 artiklar, där flera varugrupper sak­ nas helt, exempelvis tidskrifter. I dag har Matservice i Sverige AB ingen verksamhet i Göteborg eller Kungsbackaområdet. Det finns inget i anbudet som anger att man efter en nyöppning av lager i Mölndal skulle utöka sor­ timentet till att motsvara de krav som kommunen ställer i upphandlingen. En normal livsmedelsbutik såsom Hemköp i Kungsbacka har mellan 10 000 och 15 000 atiiklar. - Ett aimat krav är att anbudsgivaren skall kun­ na visa en ekonomisk stabilitet. Matservice i Sverige AB saknar helt en stabil ekonomisk bas. Matservice i Sverige AB staiiades december 2006 och visade ett negativt resultat på 576 000 kr räkenskapsåret 2007 och fort­ sätter att visa ett negativt resultat 2008 enligt atiikel i ST. Ägarna var tvungna att gå in med ett kapital som var sex gånger så stort som aktiekapi­ talet för att bolaget inte skulle vara likvidationspliktigt. I anbudet återfinns ingen redogörelse för Matservice i Sverige AB:s ekonomiska ställning vid tidpunkten då anbudet lämnades. Då detta är en upphandling som löper över tre år och berör matleveranser till personer som inte kan handla själva är det mycket viktigt att avtalet tillfaller ett företag som uppfyller samtliga punkter i svarsbilagan och kan garantera leverans från första avtalsdagen. Konmmnen har bestritt bolagets yrkande och anfört bl.a. fö�jande. An­ budsgivaren svarar ja på kravet att de har ett heltäckande sortiment av Sida 2 103-09 LÄNSRÄTTEN I DOM. HALLANDS LÄN 2009-01-30 livsmedel och hygienaiiiklar, tidskrifter etc., alternativt att en leverantör som utför �jänsten har åtkomst till ett heltäckande sortiment. Anbudsgiva­ ren hänvisar även till kapitel 2 i anbudet. Enligt kravet kan utföraren ha åtkomst till s01iimentet genom att använda sig av underleverantörer för att få ett heltäckande sortiment. - Anbudsgivaren har svarat ja på svarsbilagan att de har en ekonomisk stabilitet. Anbudsgivaren har även bifogat en rap­ port från Kreditfakta daterad den 19 december 2008. Denna rapport visar en rating på 3, vilket uppfyller ställda krav i upphandlingen. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphai1dlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och propo1iionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som ai1ser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § första stycket framgår att om den upphandlande myndighe­ ten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfö1i att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Sida 3 103-09 LÄNSRÄTTEN i DOM HALLANDS LÄN 2009-01-30 Utredningen i målet Kommunen har i förfrågningsunderlagets svarsbilaga - krav på leverantö­ ren- under rubriken "Ekonomisk stabilitet" angett bl.a. följande. Anbudsgivaren och eventuella underleverantörer skall ha en stabil ekono­ misk bas. Anbudsgivaren skall visa detta genom att bifoga ett utdrag från UC (Upplysningscentralen) eller från likvärdig företagsupplysning som visar anbudsgivarens rating (riskklass). Ratingen (riskklass) skall uppgå till lägst A (3) och utdraget får inte vara äldre än 3 månader. Vidare har kommunen har i förfrågningsunderlagets svarsbilaga- krav­ specifikation- angett bl.a. föUande. Leverantören skall ha ett heltäckande sortiment av livsmedel och hygien­ artiklar, tidskrifter etc. Alternativt att en leverantör som utför tjänsten har åtkomst till ett heltäckande sortiment. Matservice i Sverige AB har i anbudets kapitel 1 och 2 angett bl.a. följan­ de. Matservice är en livsmedelsbutik på nätet/Internet.- Vi tar helst emot beställningar via webbplatsen www.matservice.se men har också system att ta emot beställningar via e-post, telefon och fax. Via alla beställnings­ kanaler kan kunden lämna synpunkter på varornas kvalitet, speciella öns­ kemål för leverans, komma med sortimentsönskemål etc. - Webbplatsen www.matservice.se har utförlig infonnation om alla produkter med foton, näringsdeklaration, märkning (krav, nyckelhål etc.) och alternativa varor.- Klockan 10.00 varje vardag stänger datorn för fler ordrar med leverans samma dag. I samband med detta så räknar också vår dator ut vilka pro­ dukter vi ska köpa hem av varje leverantör för leverans idag eller imorgon. På så sätt får vi längre hållbarhet på varorna genom att vi inte köper på oss produkter som vi inte direkt säljer. Vidare har Matservice i Sverige AB i svarsbilagan - krav på leverantören - angett att de uppfyller kravet på ekonomisk stabilitet samt hänvisat till bi­ laga 3. Av bilaga 3, rappo1i från Kreditfakta.se den 19 december 2008, Sida 4 103-09 LÄNSRÄTTEN I DOM HALLANDS LÄN 2009-01-30 framgår bl.a. att Matservice i Sverige AB erhållit rating 3 såväl i stegvis bedömning som i totalbedömning. Av kommunens anbudssammanställning den 19 januari 2009 framgår bl.a. att Matservice i Sverige AB lämnat det lägsta utvärderingspriset och att det näst lägsta utvärderingspriset lämnades av Bolaget. Länsrättens bedömning Länsrätten konstaterar att Matservice i Sverige AB har erhållit rating 3 (normal kreditvärdighet) av ett kreditupplysningsföretag och sålunda upp­ fyllt det i förfrågningsunderlaget ställda skall-kravet gällande ekonomisk stabilitet. Skäl för ingripande enligt LOU saknas därför i denna del. Såsom förfrågningsunderlaget är utformat ställs bland annat krav på att leverantören skall ha ett heltäckande sortiment av livsmedel och hygienai·­ tiklar, tidskrifter, etc., alternativt att leverantören som utför (jänsten har åtkomst till ett heltäckande sortiment. Matservice i Sverige AB har i sitt anbud gjo1i gällande att det på deras webbplats www.matservice.se finns en utförlig information om alla deras produkter. Enligt Bolaget saluförs emelle1iid inte bl.a. tidskrifter av Matservice i Sverige AB. Kommunen har inte bemött denna uppgift. Länsrätten konstaterar att det inte framgår av Matservice i Sverige AB:s anbud eller av utredningen i övrigt att tidsskrifter ingår i detta bolags sor­ timent eller att det har åtkomst till sådana produkter på amiat sätt. Utred­ ningen får därmed anses visa att Matservice i Sverige AB:s anbud inte upp­ fyller det i förfrågningsunderlaget ställda skall-kravet avseende sortiment. Eftersom kommunen således antagit ett anbud som inte uppfyller samtliga skall-krav har en felaktig anbudsutvärdering skett och detta medfört att Sida 5 103-09 LÄNSRÄTTEN I DOM HALLANDS LÄN 2009-01-30 Bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Grund finns därför för åtgärd enligt 16 kap. 2 § LOU. Med hänsyn till att felaktigheten hänför sig till att skall-krav inte uppfyllts finner länsrätten det tillräckligt att rättelse vidtas. Rättelsen ska bestå i att en ny anbudsutvärdering ska göras av kommunen varvid Matservice i Sverige AB:s anbud inte ska beaktas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (3109/1) _,,✓----······���� <�Magpus'i,:_1}}.dMrg /RB �- . . --�--- Rådman Sida 6 103-09 (__�t��