FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2015-10-20 Meddelad i Falun Målm 3861-15 KONKURRENSVERKET Avd Dnr � KSnr Aktb\\ ... I FALUN Enhet 2 Föredraganden Mikaela Johansson SÖKANDE 1 Dok.Id 149105 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 TD Infrasystems AB, 556958-0193 Sigurdsgatan 7 721 30 Västerås MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår TD Infrasystems AB:s ansökan om överprövning. 2Gi5 -10- 2 0 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3861-15 I FALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Trafikverket genomför en upphandling av "Lång bullerskyddsskärm Täby Hägernäs" (ärendenummer TRV 2015/5919). Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling (LOU). Tilldelningsbeslut meddelades den 22 september 2015 varvid Svisab AB (Svisab) tilldelades kontraktet då företaget erbjöd lägst anbuds­ summa. TD Infrasystems AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget samman­ fattningsvis följande. Vinnande anbud skiljer sig så avsevärt till det lägre ifrån övriga anbud att man med största sannolikhet kan anta att det plane­ rade tillvägagångssättet är uppenbart fel. Utifrån bolagets samlade expertis, erfarenhet och breda kunskap så kan det med all säkerhet sägas att Svisabs lösning inte är möjlig och konstruktionen kommer inte att kunna leva upp till de ställda krav som i upphandlingen spaltas upp. Det kan ifrågasättas hur befmtlig konstruktion kan vara fortsatt lämplig och det är inte möjligt att tolka Trafikverkets krav på 40 års teknisk livslängd på ett annat sätt än att alla delar i bullerskyddskonstruktionen minst ska leva upp till det kravet. När budgivarna i anbudsförfarandet så avsevärt har tolkat projektets inne­ börd så olika bör upphandlingen göras om med ett betydligt mera klarlagt underlag med tillhörande kravspecifikation från Trafikverket. Trafikverket bestrider bifall till bolagets ansökan och anför sammanfatt­ ningsvis följande. Det är den upphandlande myndigheten som själv avgör de närmare förutsättningarna för vad som ska upphandlas och i allt väsentligt formen härför. Den aktuella skärmen ska utföras i enlighet med de funktion­ ella egenskaper som närmare ställs upp i förfrågningsunderlaget. Svisab har åtagit sig att utföra entreprenaden enligt de funktionella kraven och till det pris som angivits i anbudet. Det har inte uppställts något krav på att i anbu­ det inkomma med en genomförandebeskrivning, produktionsmetod eller bevisning i övrigt för hur utförandet ska gå till. Bolaget har inte påstått att de uppställda kraven i upphandlingen i sig är otydliga utan påstår att det inte 2 FÖRVALTNIN GSRÄTTEN DOM 3861-15 IFALUN Enhet 2 ens är möjligt att använda sig av delar av befintlig skärm. Det framgår dock tydligt att bullerskyddsskärmen ska ha en beständighet av 40 års teknisk livslängd. Att bolaget inte tror på möjligheten att använda sig av delar av befintlig skärm för att fullgöra uppdraget ändrar inte de av Trafikverket tyd­ ligt angivna upphandlingsförutsättningarna. Var och en av anbudsgivama har fått bilda sig en egen uppfattning utifrån de givna förhållandena. Bola­ get, som enligt upphandlingsprotokollet är placerat på femte plats, har fram­ fört att det inte haft anledning att utforma sitt anbud på ett annat sätt. Det finns inte något som talar för att ett eventuellt fel skulle innebära någon för­ ändring av bolagets möjlighet att tilldelas det aktuella kontraktet. Bolaget har således inte visat att det lider eller riskerar att lida skada. SKÄLENFÖRAV GÖRANDET Vid överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter man grundar sin talan på. Förvaltningsrätten har såle­ des i detta fall att pröva om det på grundval av vad bolaget har anfört är vi­ sat att Trafikverket brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett lik­ värdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principer om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). I förfrågningsunderlaget, AFD.l Omfattning, anges följande. Entreprenaden avser totalentreprenad för utförande av lång bullerskyddsskärm längs El8/Norrtäljevägen vid Hägernäs i Täby kommun. Entreprenaden ska er­ sätta den befintliga skärmen, som även ska höjas med en meter. Längden är 140 meter. Om entreprenörens konstruktionsberäkningar kan påvisa och verifiera att delar av den befintliga skärmen går att använda, (grundläggning och stomme), är det godkänt. Skärmen ska utföras som ett tätt plank med ytvikt på minst 15 kg/m2, alternativt följa krav för insatsdämpning på lägst 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3861-15 4 IFALUN Enhet 2 klass B2 enligt standard ENI793 Road trafflc noise reducing devices och SS-EN 14388:005/AC:2008. Skärmen ska vara akustiskt tät mot anslutande mark och ha en horisontell överkant. Skärmen ska ha en beständighet mot­ svarande 40 års teknisk livslängd. Trä ska ha tålighet motsvarande impreg­ neringsklass NTR A. I enlighet med principerna om öppenhet och transparens ska den upphand­ lande myndighetens krav anges på ett sätt som gör att varje leverantör med utgångspunkt i förfrågningsunderlaget kan skapa sig en bild av möjligheter­ na att lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Höga krav bör ställas på nog­ grannhet, tydlighet och transparens i alla delar av ett förfrågningsunderlag, även om mindre brister och oklarheter får godtas (jfr Högsta förvaltnings­ domstolens avgörande RÅ 2002 ref. 50). Att anbudsgivare lämnat olika lösningar på aktuellt uppdrag medför inte i sig att förfrågningsunderlaget är otydligt då detta lämnar utrymme för olika typer av lösningar så länge de uppfyller de krav som uppställts i förfråg­ ningsunderlaget. Vissa lösningar kan då vara mindre kostsamma än andra men ändå uppfylla de krav som uppställts. Förvaltningsrätten anser inte att bolaget fört fram omständigheter som visar att det föreligger sådana brister i transparensen i förfrågningsunderlaget att det finns skäl att förordna att upp­ handlingen ska göras om. Bolaget har inte heller närmare redogjort för på vilket sätt Svisab:s anbud inte uppfyller de krav som ställts upp i förfråg­ ningsunderlaget vad avser konstruktion och teknisk livslängd. Det är där­ med inte visat att Svisab:s anbud inte uppfyller de ställda kraven. Det saknas därför skäl att ingripa mot upphandlingen enligt LOU. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HU R M A N Ö V E R KL AG A R , s e b i l a g a ( D V 3 1 0 9 / l C L O U ) . Lennart Andersson rådman 1. 2. 000 -3. 0 4. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. .I, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga A Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se till,