FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2016-07-12 Mål nr 2641-16 E KONKURRENSVERKET 20!6 -07- 1 2 • Onr KSnr Aktbil Enhet 2 SÖKANDE Meddelad i Uppsala 1 Hallsta Industrirör AB, 556889-9859 Finntorpet 12 734 91 Hallstahammar MOTPART Salabostäder AB, 556352-0500 Brunnsgatan 31 733 31 Sala Dok.Id 185784 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-431 63 00 018-10 00 34 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se www.forvaltningsratteniuppsala.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Ombud: Advokaterna Per-Ola Bergqvist och Christoffer Löfquist Foyen Advokatfirma AB Södergatan 28 211 34 Malmö SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Avd 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2641-16 I UPPSALA BAKGRUND Salabostäder AB (nedan Salabostäder) har gjort en upphandling av om­ byggnation av värmecentral m.m. gällande kv. Konstmästaren Sala kom­ mun, projektnr 15-24003. Upphandlingen genomfördes i form av förenklat förfarande. Två anbudsgivare inkom med anbud. Salabostäder fattade den 12 maj 2016 tilldelningsbeslut och antog anbudet från Caverion Sverige AB. Anbudet från Hallsta Industrirör AB (nedan Industrirör) förkastades. Av anbudsutvärderingen framgår att Industrirör inte kan kvalificeras för vidare utvärdering då de brister i redovisandet av det kvalitets- och miljölednings­ system som de arbetar efter. En mall till en projektanpassad kvalitets- och miljöplan har lämnats in, dock ännu ej anpassad till projektet. I mallen framgår att alla projekt ska planeras enligt Industrirörs kvalitets- och miljö­ ledningssystems rutiner, vilka dessa är har således inte redovisats i anbudet. YRKANDEN M.M. Industrirör ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upp­ handlingen rättas på så sätt att bolagets anbud inte förkastas och att det för­ klaras vara det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Industrirör anför bl.a. följande till stöd för sin talan. Salabostäder har inte värderat bolagets anbud på ett korrekt sätt utan har felaktigt angivit att det saknas kvalitets- och miljöledningssystem samt projektanpassad kvalitets- och miljöplan. Dessa krav finns heller inte med i de administrativa föreskrifterna. Oaktat detta uppfyller bolaget dessa krav. Den lämnade kvalitets- och arbetsmiljöplanen är upparbetad enligt ISO 90001 och 140001. Projektanpassad kvalitets- och miljöplan kan inte överlämnas eftersom underleverantörer inte är upphand­ lade. I förfrågningsunderlaget av den 30 december 2015 anges under punk­ terna AFB.3 till och med AFB.54 hur anbudet ska utformas. AFB.31 anger detaljerat anbudets form och innehåll. Bolagets anbud uppfyller samtliga 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2641-16 I UPPSALA krav i AFB.5. Salabostäder saknade således grund att utesluta bolaget som entreprenör. Salabostäder bestrider bifall till bolagets ansökan och anför bl.a. följande. Industrirör och dess anbud har inte uppfyllt samtliga uppställda skall-krav och därtill innehåller anbudet en otillåten reservation. Förfrågningsunder­ laget utgjordes, såsom anges i AFB.22, av följande. - Ändringar i ABT 06 (Allmänna bestämmelser för totalentreprenader avseende byggnads-, anläggnings- och installationsarbeten) som i förekommande fall är införda i denna handling. - ABT06 - Förfrågningsunderlag - Administrativa föreskrifter daterade den 30 december 2015 - Teknisk beskrivning daterad den 30 december 2015 - Formulär till anbud Anbudsgivarna ska basera sina anbud på samtliga de handlingar som utgör förfrågningsunderlaget. Av AFD. 22 framgår att det är ett obligatoriskt krav, s.k. skall-krav, att en anbudsgivare ska visa att man har ett miljö- och ett kvalitetsystem där an­ budsgivaren visar att systemet fungerar på den levererade enheten lokalt. Anbudsgivaren ska också visa miljö- och kvalitetssystemets funktion och systemen ska beskriva företagets processer. Således ska anbudsgivaren bifoga handlingar som visar att miljö- och kvalitetssystemet är anpassat till det aktuella projektet samt hur det är anpassat. Miljö- och kvalitetssystemets funktion ska bevisas genom att anbudsgivaren bifogar en beskrivning av systemen och årets eller föregående års interna revision av systemen. Indu­ strirör har till sitt anbud endast bifogat en mall till en kvalitets- och miljö­ plan. Denna mall är på intet sätt anpassad till den aktuella entreprenaden som är föremål för upphandling. I mallen framgår blott att alla projekt ska planeras enligt Industrirörs kvalitets- och miljöledningssystems system- 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2641-16 I UPPSALA rutiner. Industrirör har inte heller bifogat en beskrivning över årets eller föregående års interna revision. Industrirör har således inte uppfyllt skall­ kravet. Av AFD.224 framgår att det är ett skall-krav att anbudsgivarna i anbudet både anger den person som har det övergripande ansvaret för kvalitetssy­ sternet och den person som har ansvaret för kvalitetsarbetet inom entrepre­ naden. Av Industrirörs anbud framgår inte vilken person som har det över­ gripande ansvaret för företagets kvalitetssystern. Det framgår inte heller vilken person som kommer att ansvara för kvalitetsarbetet inom entreprena­ den. Det kan konstateras att Industrirör inte uppfyller dessa skall-krav, som skulle ha uppfyllts genom att uppgifterna framgick i bolagets anbud. AFD.2252 framgår att anbudsgivarna tillsammans med anbudet ska lämna in en projektanpassad miljöplan. Industrirör har inte bifogat en projektan­ passad miljöplan till sitt anbud. Den handling som Industrirör har bifogat till sitt anbud, benämnd "Kvalitets-, Miljö- och Arbetsmiljöplan" är på intet sätt anpassad till det aktuella projektet som är föremål för upphandlingen. I mal­ len framgår blott att alla projekt ska planeras enligt Industrirörs kvalitets­ och rniljöledningssysterns systernrutiner. Därmed råder det inget tvivel om att Industrirör inte har överlämnat en projektanpassad miljöplan tillsammans med anbudet. Industrirör har således inte uppfyllt skall-kravet. Under koden AFGH.141 "Tillfällig elförsörjning" föreskrivs det att: "Entreprenören föranstaltar om och ombesörjer mätanordning. Entreprenö­ ren svarar för anordnande och underhåll av kablar, kopplingsplinter och till­ fällig el-central." Industrirör framför i sitt anbud följande "Vi förutsätter att tillgång till bygg-el samt parkering och uppställningsplats utanför". Industri­ rörs anbud innefattar således inte ett åtagande som innebär att Industrirör anordnar och underhåller kablar, kopplingsplintar och tillfällig el-central. Industrirör förutsätter istället att Salabostäder ska uppfylla detta åtagande. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2641-16 I UPPSALA Därmed är Industrirörs anbud behäftat med en otillåten reservation varvid anbudet är orent vilket medför att Salabostäder är förhindrat att anta Indu­ strirörs anbud. Av Anbudsformuläret framgår bl.a. att anbudsgivare ska bifoga Platsorgani­ sation med ev/meritförteckning på nyckelpersoner. Industrirör har lämnat in ev för två personer. Industrirör har emellertid inte lämnat uppgift om dessa är nyckelpersoner och inte heller beskrivit bolagets platsorganisation för entreprenaden. Även detta är således ett avsteg från uppställt skall-krav. Med skall-krav avses de krav som ovillkorligen måste uppfyllas för att ett anbud ska utvärderas. De skall-krav som uppställts som Industrirör inte upp­ fyllt är inte godtyckliga eller osakliga. Det noteras att samtliga de brister avseende uppfyllelse av skall-krav som Salabostäder nu gör gällande mot Industrirör inte kan utläsas av tilldelningsbeslutet. Det ska emellertid note­ ras att även brister i ett anbud som blir kända eller uppmärksammas först efter det att utvärdering skett och tilldelningsbeslut meddelats måste beaktas av en upphandlande myndighet. Detta framgår av bl.a. Kammarrätten i Gö­ teborgs dom i mål nr 4904-09. Salabostäder har i aktuell upphandling följt gällande lagstiftning och agerat i enligt med principerna om likabehandling, proportionalitet samt transparens i 1 kap. 9 § LOU under kvalificering och utvärdering av de i upphandlingen aktuella anbuden och anbudsgivarna. eaverion och dess anbud uppfyller alla ställda skall-krav. Industrirör och dess anbud uppfyller emellertid inte alla uppställda skall-krav och anbudet innehåller dessutom en otillåten reservation. Salabostäder har således fattat ett korrekt och lagligen grundat beslut när man tilldelade eaverion kontrak­ tet då bolaget offererade det ekonomiskt mest fördelaktiga priset. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2641-16 I UPPSALA SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten ska ta ställning till om det finns skäl att ingripa enligt LOU mot upphandlingen med anledning av de grunder som Industrirör har anfört. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. I 16 kap. 6 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna om ickediskrimi­ nering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), propor­ tionalitet och ömsesidigt erkännande i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Det är den som gör gällande att det föreligger fel i en upphandling som ska påvisa bristerna i upphandlingen samt orsakssambandet mellan dessa och åberopad skada. För att domstolen ska finna grund för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU är det inte tillräckligt att sökanden anser sig ha lidit skada eller kunnat komma att lida skada, utan sökanden ska också visa att så har varit fallet på grund av de brister som har påtalats (se HFD 2013 ref. 53). Förvaltningsrätten konstaterar att Industrirörs anbud inte uppfyller skall­ kraven i upphandlingen som anges i de Administrativa föreskrifterna date­ rade den 30 december 2015 under punkterna AFD. 22, AFD.224 och AFD.2252. Förvaltningsrätten kan utifrån vad som anförts i målet inte finna annat än att dessa krav är kopplade till det som upphandlas och inte kan anses strida mot bestämmelserna i LOU. Salabostäder har därför agerat i enligt med bestämmelserna i LOU genom att inte utvärdera anbudet från Industrirör som inte uppfyllde alla uppställda skall-krav. Det finns därför inte anledning för förvaltningsrätten att ta ställning till Salabostäders 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2641-16 I UPPSALA invändningar om att Industrirörs anbud inte uppfyllde ytterligare skall-krav i upphandlingen. Förvaltningsrätten finner mot denna bakgrund att det saknas förutsättningar att ingripa mot upphandlingen. Industrirörs ansökan ska där­ för avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) Lena Björner rådman Målet har handlagts av föredraganden Helene Källse I,;hi SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. "' 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. ,--<0 <'I Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se