FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 1 (6) Mål m l Kb���RR,ENS�E�'KET I I STOCKHOLM Avdelning 30 SÖKANDE 2018-05-16 Meddelad i Stockholm 3947-18 BoF Barn och familjejouren AB, 556378-8701 Ombud: Mikael Rendahl Upphandlingsjuristen i Sverige AB Box 1241 131 28 Nacka strand MOTPART Nacka kommun 131 81 Nacka SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. .... -.-1 �..... l,J� Dok.Id 972541 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen I Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 08-561 680 00 08-561 680 0 I E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3947-18 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Nacka, Tyresö och Värmdö kommuner genomför en upphandling avseende akut- och utredningshem (dm SOCN 2017/420). Nacka kommun agerar inköpscentral i upphandlingen som genomförs som ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingen består av två anbudsområden för vilka ramavtal kommer att tilldelas var för sig. Av tilldelningsbeslut daterat den 12 februari 2018 framgår att BoF Barn och familjejouren AB:s anbud inte antagits med motiveringen att övrig personal inte når ställda krav på adekvat utbildning. BoF Barn och familjejouren AB (bolaget) yrkar i första hand att upp­ handlingen ska få avslutas först sedan rättelse har skett på så sätt att en ny utvärdering ska göras varvid bolagets anbud ska beaktas i anbudsområde 2. I andra hand yrkas att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska avbrytas och göras om. Bolaget anför bl.a. följande. Kommunen har brutit mot transparens- och likabehandlingsprincipema i 4 kap. 1 § LOU genom att ha förkastat bolagets anbud trots att det uppfyller samtliga obligatoriska krav. Kravet på utbildning enligt punkt 2.8.3 i förfrågningsunderlaget får förstås på det sättet att personalen ska ha adekvat utbildning för de arbets­ uppgifter som personen i fråga ska utföra. Med hänsyn till att det står "till exempel" före uppräkningen får uppräkningen uppfattas som att den endast anger några exempel på utbildningar som kommunen kommer att godta. Det är således inte frågan om någon uttömmande kravlista och kravet är utformat på sådant sätt att det öppnar upp för andra likvärdiga utbildningar. Bolagets internutbildning är att betrakta som en sådan likvärdig och relevant utbildning för målgruppen. Internutbildningen ges som ett komplement till redan utförd gymnasieutbildning. De aktuella personerna har därför läst de ämnen som ingår i en gymnasieutbildning. Det har ingen betydelse att vissa personer som inte har gått en utbildning som är direkt imiktad på behandling av barn och ungdomar eftersom bolagets internutbildning Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3947-18 kompletterar tidigare gymnasieexamen med den imiktningen. Personens utbildning måste ses som en helhet. Den internutbildning som bolaget tillhandahåller motsvarar den grad av utbildning som ges inom aktuellt område inom ramen för ett gymnasieprogram. Internutbildningen ges på heltid under två år och består av både teori och praktik. Den teoretiska delen motsvarar 22,5 högskolepoäng. Den praktiska delen är inte imäknad i antalet högskolepoäng. Utbildningen sköts av lektorer i psykologi och avslutas med en examen. Alla de personer som ingår i personal­ förteckningen har avslutad gymnasieutbildning. Bolagets internutbildning är därför att betrakta som en eftergymnasial utbildning i den mening som i allmänhet avses med en sådan utbildning. I avsaknad av uttrycklig definition i förfrågningsunderlaget får begreppet tolkas utifrån ovan angivet kriterium. Det kan påpekas att det inte finns någon gymnasieutbildning med imiktning behandlingspedagog som ger yrkestiteln behandlingspedagog eller behandlingsassistent. Bolaget lider eller riskerar att lida skada av att kommunen har förkastat dess anbud. I processen i förvaltningsrätten kan endast invändningar som ansluter till sökandens talan beaktas. Detta medför att det som Nacka kommun anfört i förvaltningsrätten om att bolaget inte uppfyller kravet på platsansvarig ska lämnas utan avseende. Nacka kommun (kommunen) anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Kravet på utbildning kan uppfyllas antingen genom en akademisk utbildning med visst innehåll eller genom vissa specifika gymnasiala utbildningar. Orden "till exempel" tar därmed sikte på de olika alternativen av akademisk examen. Med eftergymnasial utbildning avses en akademisk utbildning vid högskola eller universitet samt kvalificerad yrkesutbildning, yrkeshögskola eller folkhögskola. Det kan ifrågasättas om bolagets intern­ utbildning ger högskolepoäng. Av den personalförteckning som bolaget har gett in framgår inte att all personal har gymnasiekompetens. Av de femton personer som bolaget har angett i personalförteckningen har tolv stycken gymnasiekompetens. Slutförd gymnasial utbildning godtas under I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3947-18 förutsättning att den omfattar behandlingsassistent, behandlingspedagog eller motsvarande relevant inriktning för målgruppen. Av de tolv personer som har gymnasial kompetens är det endast två personer som kan anses motsvara kravet på relevant inriktning. Vidare kan det konstateras att bolaget inte heller uppfyller kravet på platsansvarig enligt punkt 2.8.2 i förfrågningsunderlaget. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. Av 20 kap. 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i den nu nämnda lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gj011s. I mål om överprövning enligt LOU är förvaltningsrättens prövning begränsad till de grunder som sökanden har åberopat Gfr RÅ 2009 ref. 69). Bolaget har i sin ansökan om överprövning gjort gällande att kommunen i tilldelningsbeslutet den 12 februari 2018 felaktigt förkastat bolagets anbud eftersom bolaget uppfyller de obligatoriska kraven gällande personalens utbildning enligt punkt 2.8.3 i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten ska således pröva om bolaget uppfyller kraven enligt den nu nämnda punkten i förfrågningsunderlaget. I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3947-18 Av punkt 2.8.3 i förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. Personalen ska ha adekvat utbildning, den erfarenhet och den personliga lämplighet som behövs för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Personalens sammantagna kompetens gällande utbildning och erfarenhet ska möta målgruppens behov av vård samt säkerställa en trygg och säker vård. Personalen ska ha adekvat utbildning för de arbetsuppgifter de utför. Detta innebär till exempel slutförd akademisk utbildning till socionom, beteendevetare, socialpedagog, psykolog eller eftergymnasial, alternativt gymnasial två eller treårig slutförd utbildning till behandlingsassistent, behandlingspedagog eller motsvarande relevant inriktning för målgruppen. Enligt förvaltningsrättens mening får kravet på utbildning uppfattas som att personalen antingen ska ha vissa angivna akademiska utbildningar eller en eftergymnasial/gymnasial utbildning som har en viss imiktning och längd. Av den personalförteckning som bolaget har gett in tillsammans med sitt anbud framgår att fleitalet av dess anställda som högsta slutförda utbildningsnivå har gymnasieskola med imiktningar som inte kan anses utgöra relevant utbildning, t.ex. bygg- och anläggning, jordbruk eller ekonomi. Bolaget har anfört att kraven enligt punkt 2.8.3 trots detta är uppfyllda eftersom bolagets anställda har genomgått en internutbildning som har relevant imiktning. Enligt förvaltningsrättens mening har bolaget dock inte visat att denna internutbildning utgör en sådan utbildning som till innehåll, nivå och omfattning motsvarar kravet i förfrågningsunderlaget. Mot denna bakgrund konstaterar förvaltningsrätten att bolagets anbud inte uppfyller kravet på personalens utbildning enligt punkt 2.8.3 i förfrågningsunderlaget. Kommunen har därmed inte agerat i strid med öppenhets- och likabehandlingsprinciperna när den inte har prövat bolagets anbud. Ansökan om överprövning ska därför avslås. I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3947-18 Vid denna utgång tar förvaltningsrätten inte ställning till frågan om platsansvarig. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). ifå-@4-_ Ulrika Melander Rådman Andreas Thörnroos har föredragit målet. I STOCKHOLM SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILl.,STÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska sk.riva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd oro 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut soin förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit.till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklaga�qet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva öyerklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt frarog1⁄4 av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift_ ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran oro prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till s tånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forls. nästa sida www.domstol.se 1. delgivning. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) orii offentlig upphand­ • områden.a vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. :w:ww-domsto).!.e