FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2011-02-21 Målm 45581-10 Enhet 13 Sida 1 (4) Allmänna avdelningen Meddelad i Stockholm SÖKANDE Sonessons Imedningar AB, 556475-9545 Box 50335 202 13 Malmö Ombud: Advokat Anna Ulfsdotter Forssell Jur. kand. Sara-Li Olovsson Jur. kand. Erik Olsson Advokatfirman Delphi KB Box 1432 111 84 Stockholm MOTPART Försvarsmakten Försvarsmaktens Logistik, Upphandlingsenheten 107 86 Stockholm SAKEN KONKURRENSVEmo=-r i Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller Sonessons Imedningar AB:s ansökan genom att besluta att Försvarsmaktens upphandling av klädskåp, beteckning frehan07-015, får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rättelsen ska bestå i att en ny utvärdering genomförs där anbudet från AJ Produkter AB inte beaktas. Förvaltningsrättens interimistiska beslut från den 19 november 2010 upp­ hör därmed att gälla. Dok.Id 100350 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Avd Dnr Doss 20H -02- 2 2.. �k,.... � -�W-•w Aktbil Telefon Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@domse Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 45581-10 I STOCKHOLM Allmämia avdelningen BAKGRUND Försvarets materielverk har genomfört en statlig ramavtalsupphandling avseende arkivhyllor och skåp, beteckning 352092-LB805342. Ramavtalet föreslaiver att kontrakt ska tilldelas genom förnyad konkurrensutsättning. Av avtalet framgår att myndigheter under regeringen är avropsberättigade. Försvarsmakten genomför en förnyad konkurrensutsättning avseende an­ budsområde klädskåp, beteclming frehan07-015. Genom tilldelningsbeslut den 10 november 2010 antogs mmat anbud än det lämnat av Sonesson I n­ redningar AB (Sonessons). Förvaltningsrätten beslutade den 19 november 2010 att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDEN M.M. Sonessons ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten för­ ordnar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse skett. Rättelse ska ske på så sätt att en ny anbudsutvärdering sker, varvid anbudet från AJ Produkter AB (AJ Produkter) förkastas på grund av bristande skall­ kravsuppfyllelse och Sonessons, såsom vinnande anbudsgivare, tilldelas kontrakt i upphandlingen. Till stöd för sin talan anför Sonessons bland an­ nat föUande. AJ Produkter har inte haft rätt att offerera anbud i avropet. På webbsidan www.avropa.se framgår vilka leverantörer som har antagits i ramavtalet. Bland dessa finns AJ Sverige AB men inte AJ Produkter. Såvitt framgår av bolagsregistret finns inte AJ Produkter registrerat, däremot fim1s AJ Produkter i Hyltebruk AB, organisationsnummer 556190-7329 i registret. AJ Produkter i Hyltebruk AB är dock en annan juridisk person än den leverantör som antagits i ramavtalet, det vill säga AJ Sverige AB, or­ ganisationsnummer 556518-8322. Ett ramavtal är ett slutet system och Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 45581-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen endast de företag som är parter i ramavtalet får tillämpa detta och delta i en förnyad konkurrensutsättning. Genom sitt agerande har FM brutit mot principerna om likabehandling och transparens i 1 kap. 9 § LOU. Försvarsmakten bestrider bifall till ansökan. Till stöd för sin talan anför Försvarsmakten bland annat följande. AJ Sverige AB är och kommer att stå kvar som part i ramavtalet. Att anbudet i den förnyade konkurrensut­ sättningen lämnades i AJ Produkters namn beror på ett misstag. Det före­ ligger dock en sådan identitet och nära koppling mellan AJ Produkter och AJ Sverige AB att det förhållandet att kontraktsförpliktelsema i den förny­ ade konkurrensutsättning övertas av det förstnämnda bolaget inte strider mot det upphandlingsrättsliga regelverket. DOMSKÄL Sonessons har anfört att AJ Produkter inte har haft rätt att lämna anbud i den förnyade konkurrensutsättningen. Det är ostridigt att det är AJ Produkter som lämnat anbud och tilldelats kontrakt i den förnyade kon­ kurrensutsättningen. Det är även ostridigt att AJ Produkter inte är part i det ramavtal som legat till grund för den förnyade konkurrensutsättningen. Enligt 5 kap. 2 § LOU får ett kontrakt som grundar sig på ett ramavtal en­ dast slutas mellan en upphandlande myndighet och en leverar1tör som är part i ramavtalet. Försvarsmakten skulle därför inte ha utvärderat anbudet från AJ Produkter. Sonessons, som hade tilldelats kontraktet om AJ Pro­ dukters anbud hade förkastats, har lidit skada av Försvarsmaktens brott mot LOU. Eftersom bristen inte beror på någon felaktighet i upphandling­ ens konkurrensuppsökande skede är det tillräckligt att upphandlingen rättas på så sätt att en ny utvärdering sker där anbudet från AJ Produkter inte beaktas. Sonessons ansökan ska därför bifallas i enlighet härmed. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 45581-10 ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 109/lA LOU) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Nils Råby. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till fötvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcket det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras ät det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar hat gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU