FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 Föredragande Ann Liljedal SÖKANDE Konkurrensverket 103 85 Stockholm MOTPART DOM 2015-05-27 Meddelad i Falun Mål nr 6075-14 ERKEf KONKURRENSV Avd Onr 1 .KSnr Dok.Id 137592 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Upphandlingsskadeavgift FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 1 Aktb\l Förvaltningsrätten bifaller Konkurrensverkets ansökan och beslutar att Kommunalförbundet Inköp Gävleborg ska betala 170 000 kr i upphand­ lingsskadeavgift. 2015 -OG- 1 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6075-14 I FALUN Enhet 2 YRKANDE M.M. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg har upphandlat tryckeritjänster ge­ nom öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU), ärendenummer 2425. Efter tilldelningsbeslut tecknades ramavtal med sex stycken leverantörer, ramavtalsnummer 3413, 3417, 3418, 3419, 3422 respektive 3423. Avropsberättigade från ramavtalen var Gävle kommun, Hofors kommun, Ockelbo kommun, Älvkarleby kommun - med förvaltningar, stiftelser, bolag och kommunalförbund -, Region Gävleborg, Hjälpmedel SAM, X-Trafik, Future Position X, samt Fiber Optic Valley. Ramavtalen gällde den 4 maj 2009 - den 31 maj 2012, med möjlighet till tolv månaders förlängning. Efter meddelande om förhandsinsyn förläng­ des avtalen till och med den 31 december 2013. Efter ytterligare med­ delande om förhandsinsyn förlängdes avtalen till och med den 31 augusti 2014. Konkurrensverket ansöker om upphandlingsskadeavgift och yrkar att förvaltningsrätten förpliktar Inköp Gävleborg att betala 170 000 kr i upp­ handlingsskadeavgift. Detta då Inköp Gävleborg i strid med LOU slutit avtal för perioden den 1 januari - den 31 augusti 2013 utan föregående annonsering. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) bestrider bifall till ansökan och anför som grund för detta att Konkurrensverket vänt sig mot fel part. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6075-14 IFALUN Enhet 2 SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Utgångspunkterförförvaltningsrättens prövning Av 2 kap. 9 a § LOU framgår att med inköpscentral avses en upphandlande myndighet som 1. ingår ramavtal om byggentreprenader, varor eller tjäns­ ter som är avsedda för andra upphandlande myndigheter, 2. medverkar vid en offentlig upphandling i egenskap av ombud åt flera upphandlande myn­ digheter. Av 17 kap. 1 § 3 och 2 § andra stycket LOU framgår att allmän förvalt­ ningsdomstol, efter ansökan av tillsynsmyndigheten, får besluta att en upp­ handlande myndighet ska betala en särskild avgift (upphandlingsskadeav­ gift) om myndigheten har slutit avtal med en leverantör utan föregående annonsering, enligt såvitt nu är aktuellt, 7 kap. 1 § samma lag. Enligt 17 kap. 4 § LOU ska upphandlingsavgiften uppgå till lägst 10 000 kr och högst 10 000 000 kr. Dessutom gäller att avgiften inte får överstiga tio procent av kontraktsvärdet. Av 17 kap. 5 § LOU framgår att vid fastställandet av upphandlingsskade­ avgiftens storlek ska särskild hänsyn tas till hur allvarlig överträdelsen är. Vad parterna anfört Konkurrensverket har anfört i huvudsak följande. Inköp Gävleborg har brutit mot LOU genom att myndigheten den 16 december 2013, eller strax därefter, har slutit avtal avseende tryckeritjänster för perioden den 1 januari - den 31 augusti 2014 med Arne Backman Information AB, Trycktrean AB, Sandvikens Tryckeri AB, Gävle Offset AB, Arkitektkopia/IT-center i Gävle AB samt S-Tryck AB. Avtalen har slutits utan föregående annonse­ ring trots att förutsättningarna för ett sådant agerande inte var uppfyllda. De ingångna avtalen har således tillkomit genom otillåten direktupphand­ ling. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6075- 14 IFALUN Enhet 2 Inköp Gävleborg har annonserat en upphandling av ramavtal avseende tryckeritjänster. Av förfrågningsunderlaget framgick att avtalstiden var tre år med möjlighet för Inköp Gävleborg att förlänga avtalet med ett år. Inköp Gävleborg tecknade efter tilldelningsbeslut, i eget namn ramavtal avseende tryckeritjänster med sex leverantörer. Under rubriken avtalsparter angavs endast Inköp Gävleborg samt respektive leverantör. I syfte att ingå nya upphandlade ramavtal annonserade Inköp Gävleborg härefter, vid två till­ fällen, upphandlingar avseende tryckeritjänster. Vid båda upphandlingarna tillämpades öppet förfarande. Båda upphandlingarna avbröts före sista an­ budsdagen och således innan tidpunkten då anbud fick öppnas. Inköp Gäv­ leborg har i två omgångar tecknat nya ramavtal avseende tryckeritjänster utan föregående annonsering. Avtalen har föregåtts av att Inköp Gävleborg har genomfört förhandsinsyner, det vill säga en sådan frivillig annons där den upphandlande myndigheten öppet tillkännager att den anser att den har rätt att upphandla ett kontrakt utan föregående annonsering och därför inte tänker annonsera den aktuella upphandlingen. Inköp Gävleborg tecknade, efter förhandsinsyn och utan föregående annonsering, nya ramavtal för perioden den 1 juni - den 31 december 2013 med de leverantörer som an­ tagits i den ursprungliga upphandlingen. Inköp Gävleborg genomförde ytterligare en förhandsinsyn den 3 december 2013 och tecknade åter, den 16 december 2013, utan föregående annonsering nya ramavtal avseende tryckeritjänster med samma leverantörer som antagits i den ursprungliga upphandlingen. De nya avtalen som enligt ordalydelsen anges utgöra "För­ längning av avtal gällande tryckeritjänster" avsåg perioden den 1 januari - den 31 augusti 2014. Avtalen skulle i övrigt gälla enligt samma villkor som de ursprungliga ramavtalen som upphörde att gälla den 31 maj 2013. Konkurrensverket menar att Inköp Gävleborg tecknat avtalen i eget namn. Utgångspunkten vid avtalstolkning är att avtalets innehåll motsvarar par­ ternas avsikter. Vad som uttryckligen framgår i avtalen om partsställning 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6075- 14 IFALUN Enhet 2 är således en självklar utgångspunkt för att fastställa i vilken egenskap In­ köp Gävleborg har agerat i de aktuella avtalen. Det finns också en allmän presumtion att den som avtalar, utan att tydligt ange att det är för annans räkning, handlar i eget namn. Om en inköpscentral skulle kunna undgå ansvar mot bakgrund av egen otydlighet om partsställningen i förhandsin­ syner och avtal skulle detta på ett icke önskvärt sätt försvåra möjligheter till överprövning, skadestånd och till en effektiv upphandlingstillsyn. Ef­ tersom inköpscentralens roll bestäms utifrån agerandet i den enskilda upp­ handlingen åligger det inköpscentralen att i varje enskild upphandling tyd­ ligt klargöra i vilken egenskap som inköpscentralen agerar. Eventuella otydligheter vid tolkningen av förhållandena i detta avseende får under alla omständigheter rimligen belasta Inköp Gävleborg. Det ligger i sakens natur att en inköpscentral i alla avseenden, såväl då man ingår avtal som ombud som i eget namn, i någon mån agerar "på uppdrag" av annan myndighet. Det nu aktuella avtalsinnehållet utgör även handlingar i den tidigare an­ nonserade upphandlingen av tryckeritjänster och då agerade Inköp Gävle­ borg i eget namn. Konkurrensverket har med anledning av invändningen om ombudsförhållandet, varit i kontakt med de leverantörer med vilka In­ köp Gävleborg har ingått avtalen och ställt öppna frågor om aktuella ram­ avtal om tryckeritjänster. Leverantörernas berättelser ger inte stöd för In­ köp Gävleborgs invändningar. Härutöver kan nämnas att Inköp Gävleborgs argumentation om avtalsinnehållet med utgångspunkt i allmänna hänvis­ ningar till den egna förbundsordningen och dess påstådda lydelse i viss mån motsägs av informationen på förbundets egen hemsida. På Inköp Gäv­ leborgs hemsida anges endast att viss direktupphandling är undantagen från förbundets verksamhet. Konkurrensverket anser att informationen tyder på att Inköp Gävleborg inte anser sig generellt förhindrat att genom­ föra direktupphandlingar i eget namn. I sammanhanget noteras vidare att förbundsordningen talar om direktupphandlingar. I juridisk mening har 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6075-14 I FALUN Enhet 2 Inköp Gävleborg inte ansett sig genomföra en direktupphandling när man ingick de i målet aktuella avtalen. Inköp Gävleborg har genomfört ett för­ handlat förfarande utan föregående annonsering. Vid tecknande av ramavtal i eget namn jämlikt 2 kap. 9 a § LOU fattas tilldelningsbeslutet av inköpscentralen. Vid en ombudssituation jämlikt 2 kap. 9 a § LOU fattas tilldelningsbeslut antingen av respektive ansvarig kommun enligt den allmänna regleringen i kommunallagen, eller av ombu­ det efter delegation jämlikt 6 kap. 4 § lagen (2009:47) om vissa kommu­ nala befogenheter. Om beslut fattas efter delegation till tjänsteman vid in­ köpscentralen ska beslutet anmälas till ansvarig upphandlande myndighet jämlikt 6 kap. 6 § lagen om vissa kommunala befogenheter. Konkurrens­ verket anser inte att det är uppdragsinnehållet mellan Inköp Gävleborg och de aktörer som nyttjar inköpscentralen som är det väsentliga i målet. Det är istället avtalsinnehållet, och närmare bestämt partsställningen i de aktuella avtalen mellan Inköp Gävleborg och de berörda leverantörerna, som är det relevanta i målet. Inköp Gävleborg gör gällande att förbundet saknade be­ hörighet att teckna avtal i eget namn och att det därför inte finns några di­ rektupphandlade ramavtal som träffats för egen räkning. Resonemang om Inköp Gävleborgs behörighet ur ett mellanrnansrättsligt perspektiv med hänvisningar till vad som framgår av förbundsordningen är inte relevanta för förbundets förutsättningar att ingå avtal såsom inköpscentral i eget namn. Enligt Inköp Gävleborg har det avropats för cirka 2 300 000 kr från avtalen som ingicks i december 2013 och konkurrensverket finner inte anledning att ifrågasätta detta. Med hänsyn till att det är fråga om en otillåten direkt­ upphandling och vid en sammantagen bedömning av omständigheterna i ärendet är 170 000 kr en avskräckande och proportionerlig sanktion för den aktuella överträdelsen. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6075-14 IFALUN Enhet 2 Inköp Gävleborg har i huvudsak anfört följande. Inköp Gävleborg vidgår att det begåtts upphandlingsfel men Inköp Gävleborg har endast agerat som ombud och avtalen har inte ingåtts för egen räkning. Inköp Gävleborg kan bara bli skyldig att betala upphandlingsskadeavgift för upphandlingsfel om Inköp Gävleborg ingått avtalen för egen räkning. Inköp Gävleborg medger att upphandlingsdokumenten formulerats på ett sätt som ger intryck av att Inköp Gävleborg ingått avtalen för egen räkning. Det finns dock skrivning­ ar i upphandlingsdokumenten som talar emot att Inköp Gävleborg skulle ha ingått avtalen för egen räkning. I anbudsförfrågan under rubriken "Bak­ grund" sägs till exempel att upphandlingen sker på "uppdrag av kommu­ nerna". Under rubriken 1.1 "Upphandlingens parter" klargörs att Inköp Gävleborg är "... upphandlande myndighet och tecknar avtal för beställa­ ren". Samma uttryckssätt återfinns i avtalen. Dessa skrivningar talar för att Inköp Gävleborg endast agerat som ombud för kommunerna. Oavsett hur skrivningarna i upphandlingsdokumenten ska tolkas, menar Inköp Gävle­ borg att det är det verkliga uppdragsinnehållet som avgör vem som ska göras ansvarig för begångna upphandlingsfel. Inköp Gävleborg hänvisar här dels till den förbundsordning som bestämmer Inköp Gävleborgs behö­ righet att upphandla åt de aktuella kommunerna, dels till kommunernas uppfattning i frågan. Enligt förbundsordningen är Inköp Gävleborg ensam behörig att upphandla åt kommunerna. Direktupphandlingar är dock un­ dantagna. För sådana upphandlingar krävs ett uppdrag från kommunerna. I förevarande fall hade Inköp Gävleborg i uppdrag att som ombud upphandla avtalen för kommunernas räkning. Inköp Gävleborg saknade behörighet att träffa ramavtal för egen räkning. Eftersom Inköp Gävleborg saknat behö­ righet att träffa avtal för egen räkning finns inga direktupphandlade ramav­ tal som träffats för egen räkning. Det följer av vad som civilrättsligt gäller vid mellanmäns överskridande av behörighet. Inköp Gävleborg och kom­ munerna anser samstämmigt att förlängningen skedde för kommunernas 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6075-14 IFALUN Enhet 2 räkning med Inköp Gävleborg som ombud. Därigenom är det kommunerna som bär ansvaret för den upphandlingsskadeavgift som kan komma ifråga. Inköp Gävleborg har inga synpunkter på upphandlingsskadeavgiftens stor­ lek i och för sig utan överlåter den frågan åt förvaltningsrätten att bedöma. Förvaltningsrättens bedömning Av utredningen framgår - och är ostridigt i målet - att upphandlingsfel har begåtts. Enligt Konkurrensverket har Inköp Gävleborg i eget namn gjort en otillå­ ten direktupphandling medan Inköp Gävleborg menar att de endast har agerat ombud för beställarna när de utfört direktupphandling. Vid bedöm­ ningen av den frågan är följande utredning av särskilt intresse. I det ursprungliga förfrågningsunderlaget (ärendenummer 2008-2425) till ramavtalet anges under rubrik 1.1 Upphandlingens parter, att köpare är Inköp Gävleborg som är upphandlande myndighet och tecknar avtal för beställaren. I de ursprungliga ramavtalen (ärendenummer 2009-2425, avtalsnummer 3413, 3417, 3418, 3419, 3422 och 3423) anges under rubriken Avtalsparter "Inköp Gävleborg, org. nr. 222000-2311, 826 80 Söderhamn, nedan nämnd Köparen" och respektive leverantör. I förlängningsavtalen den 3 juni 2013 anges ärendenumret 2425 och re­ spektive avtalsnummer (3413, 3417, 3418, 3419, 3422 och 3423). I samt­ liga fall finns texten "Vi avser härmed att förlänga avtalet i ovanstående ärende". Därefter anges att avtalsperioden är den 4 maj 2009 - den 31 maj 2012 och att avtalet förlängs till och med den 31 december 2013. Övriga villkor ska enligt förlängningsavtalen vara "enligt gällande avtal". Respek­ tive mottagare uppmanas underteckna handlingarna och returnera ett ex­ emplar till Inköp Gävleborg. Förlängningsavtalen är undertecknade av fö­ reträdare för Inköp Gävleborg och respektive leverantör. 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6075-14 I FALUN Enhet 2 I meddelande om frivillig förhandsinsyn daterad den 3 december 2013 anges Inköp Gävleborg som upphandlande myndighet och att upphand­ lande myndighetens ärendenummer är 2008-2425. Förlängningsavtalen den 16 december 2013 har samma innehåll som mot­ svarande avtal den 3 juni samma år, med den skillnaden att förlängningen denna gång är till och med den 3 1 augusti 2014. Det kan således konstateras att Inköp Gävleborg anges som part och upp­ handlande myndighet i det ursprungliga ramavtalet. Förlängningsavtalen och meddelande om frivillig förhandsinsyn är, med angivande av ärende­ nummer och avtalsnummer, tydligt kopplade till detta ursprungliga ram­ avtal. Av förlängningsavtalen följer att ramavtalet, utan ändringar av var­ ken partssammansättning eller innehållet i övrigt, har förlängts i två om­ gångar. Enligt förvaltningsrättens mening är därmed klarlagt att Inköp Gävleborg har tecknat även förlängningsavtalen i eget namn. Vad gäller Inköp Gävleborgs invändning om mellanmäns överskridande av behörighet beaktar förvaltningsrätten att beslut i en upphandling fattas av respektive kommun alternativt av ett ombud efter delegation. En kom­ munal nämnd kan, enligt med 6 kap. 4 § lag (2009:47) om vissa kommu­ nala befogenheter, under vissa förutsättningar uppdra åt anställda i en in­ köpscentral att i en upphandling besluta på nämndens vägnar. Hänvisning­ ar har gjorts till Inköp Gävleborgs förbundsordning men det finns inget material ingivet i målet som stödjer påståendet om att beslut om delegation till en anställd i inköpscentralen, fattats av de kommunala nämnderna. Av förarbetena till 2 kap. 9 a § LOU framgår att en myndighet som ingår ramavtal ska vara ansvarig och bli motpart vid en eventuell domstolspröv­ ning. Det är alltså den myndighet som ingår ett ramavtal som är ansvarig för att upphandlingen av avtalet har genomförts korrekt (prop. 2009/10:180 s. 265 f.). 9 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6075-14 I FALUN Enhet 2 I förevarande fall har ramavtalen förlängts och detta har skett utan föregå­ ende annonsering. Förlängningen av avtalen utgör otillåten direkupphand­ ling. Ansvarig för att upphandlingarna av avtalen har genomförts korrekt är Inköp Gävleborg. Upphandlingarna har inte genomförts korrekt och förut­ sättningar för att besluta om upphandlingsskadeavgift gentemot Inköp Gävleborg föreligger därmed. Konkurrensverket har yrkat att avgiftens storlek, med hänsyn till omstän­ digheterna, ska bestämmas till 170 000 kr. Inköp Gävleborg har lämnat avgiftens storlek till rättens bedömning. Av förarbetena till 17 kap. 5 § LOU framgår bland annat följande (prop. 2009/10:180 del 1 s. 197 f. och 369). Domstolen har ett stort utrymme att ta hänsyn till alla relevanta omständigheter inom ramen för upphandlings­ skadeavgiftens avskräckande syfte. Ju allvarligare överträdelsen anses vara, desto högre belopp bör sanktionsavgiften bestämmas till. Hänsyn ska tas till både försvårande och förmildrande omständigheter. Vid bedöm­ ningen av sanktionsvärdet bör även vägas in hur klar överträdelsen kan anses vara. Omständigheten att till exempel rättsläget är oklart bör påverka sanktionsvärdet så att överträdelsen anses mindre allvarlig. Avtalstidens längd och avtalets värde kan också påverka sanktionsvärdet. Sanktionsvär­ det anses högre om en otillåten direktupphandling gjorts och avtalet i fråga avser en förhållandevis lång tid eller ett högt värde. Vikt kan också läggas vid om avtalet i fråga fortfarande är giltigt. Även förhållanden hos den upphandlande myndigheten bör tillmätas betydelse vid bedömningen av sanktinsvärdet. Omständigheter såsom att det är fråga om till exempel upp­ repat beteende att inte iaktta avtalsspärren eller att företa otillåtna direkt­ upphandlingar bör ses som försvårande omständigheter. Det förhållandet att de som upphandlar på annat sätt drabbats negativt kan i vissa fall ses som en förmildrande omständighet. Gfr Högsta Förvaltningsdomstolens avgörande i mål HFD 2014 ref. 69). 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6075-14 I FALUN Enhet 2 Det handlar enligt förvaltningsrättens mening i detta mål om en klar över­ trädelse och rättsläget är på intet sätt oklart. Det är fråga om en otillåten direktupphandling. Detta talar för ett högt sanktionsvärde. Avtalen avsåg en period om åtta månader. Detta kan ses som en kort tidsperiod men det ska även vägas in att det är fråga om sex ramavtal från vilka ett stort antal myndigheter har rätt att avropa. Vad gäller förhållandena hos den upphand­ lande myndigheten kan konstateras att Inköp Gävleborg är ett förbund som har till syfte att just ha hand om anslutna kommuners upphandlingsverk­ samhet. Man borde därför kunna förvänta sig att förbundet har specialist­ kunskaper inom området. Inköp Gävleborg har vid två tillfällen påbörjat upphandling av de aktuella tjänsterna men har med hänvisning till ofull­ ständiga underlag avbrutit båda upphandlingarna. Istället har det ursprung­ liga ramavtalet förlängts. Med beaktande av det anförda finner förvaltningsrätten vid en samman­ tagen bedömning att den av Konkurrensverket yrkade upphandlingsskade­ avgiften får anses skälig. Inköp Gävleborg ska således betala en upphand­ lingsskadeavgift på 170 000 kr. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Lennart Andersson rådman tI. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. "" Om prövningstillstånd inte meddelas står viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 0 förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför - 0 - Skrivelsen med överklagande ska innehålla � 1. I