Föredraganden Meddelad i Johanna Maukku Falun SÖKANDE Kone AB, 556234-4639 164 96 Kista MOTPART Region Gävleborg, 222000-1263 801 88 Gävle SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE I KONKURRENSVERKET 2016 -01- 2 5 Avd Dnr KSnr Förvaltningsrätten avslår Kone AB:s ansökan om överprövning. :• r - .. • •·,::-::-:s·•· Aktbil r: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN 2016-01-22 Mål nr 5068-15 Sida 1 (6) Dok.Id 156422 Postadress Box45 S-79121 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www,forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5068-15 I FALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Region Gävleborg genomför en upphandling avseende renovering av hissar '-1· •• vid Gävle sjukhus (dm RS 2015/798). Upphandlingen sker genom förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Till­ delningsbeslut fattades den 4 december2015, varvid ett anbud från Midroc · Electro AB (Midroc) antogs. Kone AB (Kone) yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbuds­ prövningen görs om och Midrocs anbud förkastas eftersom anbudet inte uppfyller obligatoriska krav. Kone arrfor bl.a. följande. Enligt förfrågnings­ underlaget efterfrågas uttryckligen två referenser från två olika referenter. Midroc uppfyller inte detta krav. Midroc har lämnat en referens till ett upp­ drag bestående av totalt fyra hissar i grupper om två. Midroc uppfyller inte heller kravet om tillsyn, skötsel och underhå11 av installationer. Kravet i ombyggnadsbeskrivningen innebär att tillhörande AMA-text gäller, enligt vilken drift, tillsyn och skötsel av hissinstallation ska utföras och journalfö­ ras enligt BFS2012:11 H14 kapitel 4. Av Midrocs anbud framgår att ser­ viceavtal ska tecknas separat, vilket inte är vad som efterfrågas. Midrocs anbud får därför ses som ett sidoanbud, vilket inte är tillåtet enligt förfråg­ ningsunderlaget, eller som att det inte innehåller samtliga efterfrågade upp­ gifter. Enligt förfrågningsunderlaget är det ett obligatoriskt krav att anbuds­ givarna ska lämna in en tidplan. Midroc har lämnat en tidplan med start- och sluttid för alla hissar men det framgår inte vilken del av tidplanen som utgör projekteringstid eller produktionstid. Midroc uppfyller därmed inte kravet om att tidplanen ska vara detaljerad och innehålla båda dessa delar. Termi­ nologin i förfrågningsunderlaget vad gäller begreppen "anbudslätnnare" och "totalentreprenör" är inte konsekvent. Region Gävleborgs argument om vilka krav som ska uppfyllas vid vilken tidpunkt håller därför inte och bör lämnas utan hänseende. Kravet om tidplan och dess innehåll bör läsas i lju­ set av hela förfrågningsunderlaget. Huvudregeln är att krav måste vara upp­ fyllda vid anbudstidens utgång om ingenting annat angetts i förfrågningsun- ---· ·-------·------_,_,,_,_ - Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5068-15 Enhet 2 IFALUN derlaget. I detta fall har det inte särskilt reglerats vad som gäller för den de­ taljerade tidplanen på ett sådant sätt att det uteslutande kan handla om ett kontraktsvillkor. Eftersom Region Gävleborg vid utvärderingen åtsidosatt likabehandlingsprincipen genom att acceptera ett anbud som brister i krav­ uppfyllnad av obligatoriska krav har Kone lidit eller riskerar att lida skada. Region Gävleborg bestrider bifall till ansökan och anI'cir bl.a. följande. Midroc har lämnat referenser för två uppdrag. I kravet framgår inget om att det inte får vara samma referent. Det är felaktigt att kravet är utformat så att det uttryckligen efterfrågas två referenser från två olika referenter, dock står det "kontaktpersoner" i plural men det kan räcka med ett namn. I Midrocs anbud anges att referensuppdragen är två olika, men båda avser Hudiksvalls sjukhus. Samma referensperson är därav angiven för de bägge uppdragen. Det framkommer ingenting i Midrocs anbud som innebär att kravet om till­ syn, skötsel och underhåll av installationer inte skulle gälla. Enligt förfråg­ ningsunderlaget framgår att en tidsplan ska lämnas som bilaga och Midroc uppfyller kravet. Av entreprenörföreskriftema framgår att totalentreprenören ska upprätta en detaljerad tidplan för entreprenaden som ska ligga till grund för kontraktet. Detta avser alltså den utsedda totalentreprenören och inte anbudslämnama. Det framgår ingenstans att den specificerade tidplanen ska lämnas med anbudet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Kone anfört är visat att Region Gävleborg har brutit mot någon av de grundläggande prin­ ciperna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Kone lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläg­ gande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 5 068-15 I FALUN Enhet 2 I förfrågningsunderlaget anges följande, såvitt nu är av intresse. AFB.22 Förteckning över förfrågnlnijsunderlag Forhå9nh1gsu11de1t;ige1 består av fö!Jande handlingar: 2. Åndringat l A8l 06 som 11r uppta911� I sammanställning under AFD, 111 i de$3 .1dmlnisl.raliva f