LANSRATTEN I GÖTEBORG MR.1319 S. 2/11 Sida 1 (9) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 18 februari 2010 upphör här­ med att gälla. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM 2010-04-21 Meddelad i Göteborg Mål nr 7803-10 E Enhet 1:2 I, ill-��Nt""" SÖKANDE RA Wallins Fastighetsservfoe AB) 556767-3255 Omvägen2E 511 63 Göteborg ' 2010 -04- 2 1 I! :::-::1 SAKEN MOTPART Varbergs kommun 432 80 Varberg Dok.Id 5525 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadre.ss Telefon Telefax Expeditionstid Sten Sturegatan 14 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se måndag- fredag 09:00-15:00 21. P,PR. 201C '4:29 LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Varbergs kommun (kommunen) har genomfört en upphandling av fönster� puts och höghöjdsstädning, dnr SVN 2009/0091 (upphandlingen), Upp­ handlingen har genom.forts som en öppen upphandling. Av tilldelningsbe­ slut den 2 februari 2010 framgår att Städax HB tilldelats kontrakt i upp­ handlingen, I etttjänsteutlåtande anforde kommunen bl.a. följande. Wallins Fastighetsservice AB är inte kvalificerat för utvärdering. Förklaringen att företaget kan erhålla statligt stöd för tre av tjänsterna är inte hållbar då den aktuella upphandlingen gällel' ett ramavtal på fyra år samt att det finns krav i anbudsförfrågan bilaga 2 "Ramavtalsvillkor" på personalens kompetens och kontinuitet. RA Wallins Fastighetsservice AB (bolaget) yrkar att förvaltningsrätten överprövar ärendet. Bolaget anför bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget har komn,.unen angett att de kommer att anta den anbudsgivare som offere­ rar den lägsta summerade årskosinaden. Bolaget har inkommit med det lägsta priset och anser därför att kommunens beslut är felaktigt. Kommu­ nen har i sitt beslut angivit att bolaget inte uppfyller skallk.rav 4.2.1 avse­ ende "Registteringsuppgifter, betalning av skatter och avgifter" i förfråg" ningsunderlaget samt att bolaget offererat onormalt låga priser, Bolaget har förklarat för kommunen att det fått ekonomiskt stöd från arbetsförmedling­ en samt att det har anlitat underleverantörer. Bolaget har också haft två praktikanter under år 2009 varav en anställts med särskilt anställningsstöd. Detta förklarar varfor bolaget betalade låga skatter och avgifter under år 2009. Bolaget har vidare förklarat för kommunen att det hat statligt stöd för två anstiillda. De har snart tre personer som börjat som praktikanter och som sedan fått anställning med ekonomiskt stöd. Bolaget har fått sådant ekonomiskt stöd för att kruma rekrytera under fem år och det medför att bolagets priser är attraktiva för en upphandlande myndighet. Det är en grundläggande princip att en upphandlande myndighet inte får gynna eller NR. 1319 S. 3/11 Sida2 7803-10 E 21. MR. 20'0 '4:29 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Sida3 7803-10 E LÄNSRATTEN l GÖTEBORG NR. 1319 S. 4/11 missgynna ett företag på grund av dess storlek, omsättning eller antalet anställda. Alla leverantörer ska ges lika goda förutsättningar att delta i en upphandling. Kommunen motsätter sig bolagets ansökan och anför bl.a. toljande. Kom­ munen har beslutat att inte utvärdera bolagets anbud eftersom anbudet in­ nehållit uppgifter som kommunen inte ansett vara rimliga, Vid förfrågning har kommunen tätt förtydliganden från bolaget som kommunen inte ansett vara tillfyllest i den givna situationen. Bolaget har uppgett att det omsätter 1,2 miljoner kronor per år och har redovisat inbetalda arbetsgivaravgifter under perioden september - november 2009 till mycket låga belopp. Bola� get har i sitt anbud offererat mycket låga priser i förhållande till det näst lägsta anbudet. Bolaget har på fråga förklarat att det låga anbud som läm­ nats beror på att bolaget har anställda och praktikanter som bolaget far stat­ ligt stöd för. Bolagets svar på de frågor som kommunen ställt ger bilden av att bolagets anbudsnivå förutsätter statligt stöd till verksamheten. Det stat­ liga stödet kan endast f'as under en kortare period, vilket medför att bolaget för att kunna upprätthålla sin låga kostnadsbild måste tillföra verksamheten nya praktikanter under avtalstiden. Sådant :llirfarande innebär att bolaget inte kommer att kunna leva upp till kommunens ställda krav på kunskap och erfarenhet. Den skattemässiga redovisningen som bolaget lämnat ger inte bilden av ett företag som har den efterfrågade kompetensen och kapa­ citeten. B olaget har härefter anfört i huv1.1dsak följande. Bolaget vidhåller att kommunens beslut är felaktigt. Bolaget har ett nära samarbete med jobb­ coacher på Academedia och arbetsformedlingen vilka hjälper bolaget med rekrytering och matchning. Academedia och arbetsfönnedlingen tillhanda­ håller lämplig personal som har erfarenhet och rätt kvalifikationer. Som läget är på arbetsmarknaden har alla företag möjlighet att engagera perso­ nal med s.k. nystartsjobb. Under en utbildningstid erbjuds en sådan person r.AFR.2ro·4:29 LÄNSRATTENlGÖTEBORG NR.1319 S. 5/11 Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 möjlighet till en praktikplats underkort tid vilket senare normalt övergår till en anställning med nystartsjobb. Arbetsgivare som anställer en sådan pe1·son far ett ekonomiskt stöd som kan va:ra dubbelt så stort som arbetsgi­ 7803"10 E varavgiften. Normalt får arbetsgivaren stöd under lika. lång tid som perso­ nen varit utanför arbetslivet. För den som vid årets ingång fyllt 26 men inte 55 är kan arbetsgivaren få stöd upp till fem åt, För den som vid årets in­ gång fyllt 55 år kan arbetsgivaren få stöd under dubbla den tid som perso­ nen varit frånvarande från arbetslivet� dock i längst tio år. Enligt beslut från arbetsförmedlingen har bolaget nu två personer anställda som omfattas av nystartsjobb. Utöver det är en person anställd med särskilt anställningsstöd med 50 %, en person arbetat som löpande timanställd utan statligt stöd och de personer som äger bolaget arbetar också i driften utan statligt stöd, Den sammanlagda erfarenheten och kompetensen inom företaget är cirka 35 år. Bolaget har sedan starten år 2008 dokumenterad erfarenhet inom de ar­ betsområden som kommunen efterfrågar, All personal får intern handled­ ning. Nyanställda, som inte redan gjort det, måste genomgå en omfattande utbildning för städpersonal. Bolagets fansterputsare får intern utbildning och de som kör liftar har liftkort. En person som har praktikplats eller om­ fattas av nystartsjobb måste arbeta under ledning av utbildad, behörig per­ sonal. Personer som arbetat på höga höjder gör detta med handledning och behövlig utbildning samt säkerhetsutrustning. Bolaget har sammaprisbild som andra bolag och uppfatta:r att övriga anbudsgivare har en onormalt hög prisbild i förhållande till normal prissättning och prisbilden i närliggande kommuner. Bolaget har inkommit med resultatrapport för år 2009 för att styrka att bolaget har använt sig av underleverantörer under år 2009. Kommunen har härefter anfort bl.a. följande. Uppgifterna om nystartsjobb är ny information för kommunen men förändrar inte i sak kommunens tidi­ gare inställning. Kommunen konstaterar i denna del att den som anställer en person som medger rätt till bidrag enligt reglerna om nystartsjobb ska utgeavtalsenliglönsamtbetalaarbetsgivaravgift.NäJ:dettaärgjortutbeta- 21,APR..2c·c 14:30 LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG MR. 1319 S. 6/11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 las bidrag på sä:cskilt sätt. Vad som i övrigt framkommer om bolagets per­ sonalsammansättning� personalens erfarenhet, utbildningsbehov och behov av handledning i arbetsuppgifterna medfor inte anledning för kommunen att förändra sin syn på anbudet. För att styrka bolagets erfarenhet har bola� getbl.a.angivitPartillekommunsomreferens. Komm.unenharfåttkänne­ dom om att bolaget i det fallet övertagit ett avtalsförhållande som Partille kommunhademedettannatbolagsomförsattesikonkursvåren2008. Kontaktpersonen i det bolag som fö:i:sattes i konkurs startade ett nytt bolag och begärde att det pågående avtalet överfördes p å det nya bolaget vilket Partille kommun accepterade. Det avtalsförhållande som bolaget åberopat har således inte föregåtts av en sedvanlig upphandling och utvärdering. B o l a g e t hat h är e ft e r u p p g e tt b l . a . fö lj an d e . D e t s akn a r b e t y d e l s e i s a k h u r en referens har uppkommit. Bolaget har tecknat ett ram.avtal med Partille kommunsomavsertidsperiodenden1juli2007-den30juni2010,Enligt avtalet kan hävning av avtalet ske om parterna inte fullgör sina skyldighe­ ter. Partille kommun har inte klagat på bolagets arbetsinsats eller bolagets öv-rigaskötsel..Ramavtaletharförlängtstillden30juni2011.Eftersomen fö r l än gni n g s k e tt kan d e t k o nstat e r as a tt P artill e k o mm u n ät nöj d m e d b o ­ lagets arbetsinsats, Bolaget har under år 2009 medverkat i flera upphand­ lingar med liknande kravspeci:fikation och sk.allkrav som kommunen har i sittförfrågningsunderlag.Bolaget har sedanjanuari 2010 tecknat ram.avtal med Mölndals kommun och Ale kom.mun avseende fönsterputsning. Avta­ len har föregåtts av sedvanlig upphandling och utvärdering. Kommunerna har inte under upphandlingen eller i sina utvärderingar haft anledning att anmärka på bolagets referens, erfarenheti prisbild, eller huruvida persona­ len har statligt stöd eller inte. Bolaget konstaterar att prisbilden för de av kommunenefterfrågadetjänsternaärmyckethögreiVarbergskommunän vad som är nonnalt i övriga kommuner i landet. SidaS 7803-10 E 21. APR. 2010 14:30 LÅNSRÅTTEN . GÖTEBORG NR. 1319 S. 7/1r Sida 6 FÖRVALTNINGS.RÄTTEN DOM 7803-1 0 E I GÖTEBORG Avdelning 1 Förvaltn.ingsrättenbeslutadeden18februari2010attupphandlingeninte får avslutas innan förvaltningsrätten slutligen pl'övar upphandlingen eller beslutar något annat. DOMSKÄL Förvaltningsrätten har enligt 1 6 kap. 2 § fGrsta stycket LOU att pröva om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap, 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen. Om så är fallet och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt 1 kap, 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomfora upphand­ lingar på ett appet sätt. Vid upphandlingar ska enligt samma paragrafprin­ ciperna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas, Enligt 1 1 kap. 2 § LOU får en upphandlande myndighet ställa krav på en lägsta nivå för anbudsgivares ekonomiska samt tekniska och yrkesmässiga kapacitet. De krav på kapacitet som ställs upp ska framgå av annonsen om upphandling. Förvaltningsrätten görföljande bedömning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det på grundval av de grunder sökanden framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som avses i 16 kap. 2 § L0U. Kommunen hat valt att tillämpa lägsta pris som grund för tilldelning av kontrakt,Kommunenskasåledesantadetanbudsomhatlägstanbudspris och som uppfyller de i för:frågningsunderlaget angivnakraven, Det är 21. APR. 2010 14:30 LÄNSRÄTTEN Gö-EBORG NR. 1319 S. 8/11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 ostridigt i målet att RA Wallins Fastighetsservice AB (bolaget) har lämnat det lägsta anbudspriset. Fråga i målet är om bolaget uppfyller de i fön:råg­ ningsunderlaget ställda kra\/en och om de klav som kommunen ställt upp är förenliga med bestämmelserna i LOU. Bolaget har bl.a. anfört att kommunen har hand.lat i strid med likabehand� lingsprincipen och att en upphandlande myndighet varken får gynna eller missgynnaettföretagpågrundavdessstodeki omsättningellerantalet anställda. Kommunen har som skäl för sitt tilldelningsbeslut bl.a. uppgett attbolagetinteuppfyllerkravenpåpersonalenserfarenhetochkompetens samt att bolaget inte uppfyller kravet på att verksamheten ska bemannas så att en hög kontinuitet skapas. Bolaget har anfort att bolagets sammanlagda erfarenhet och kompetens är cirka 35 år� att den personal som arbetar för bolaget har genomgått erforderlig utbildning och att bolaget genom Aca­ demedia och arbetsförmedlingen tillhandahålls lämplig personal som har erfarenhet och rätt kvalifikationer. Enupphandlandemyndighetfårst.allakravpåenlägstanivåföranbudsgi­ vares ekonomiska samt tekniska och yrkesmässiga kapacitet. De krav som kommunen ställt på erfarenhet, kompetens och kontinuitet hos anbudsgiva­ rens personal framgår av fötfrågningsunderlaget. Efter en samlad bedöm­ ning av vad som framkommit i målet anser föl'Va11ningsrätten att kommu­ nen inte behandlat de olika anbudsgivarna olika eller att kommunen dis­ kriminerat vissa anbudsgivare genom att ställa upp och tillämpa dessa krav. Krav som en upphandlande myndighet ställer upp ska enligt proportionali­ tetsprincipen anpassas efter sina syften. Den aktuella upphandlingen gäller fönsterputs och höghöjdsstädning. Upphandlingen gäller ett ramavtal för en längre tid. Med höghöjdsstädning avses enligt förftågningsunderlaget specialstädning på höjder över 300 cm som inte omfattas av daglig städ- Sida 7 7803�10 E 4" NR.1319 S.9/11 "L'I, APC�.. "LI•J'1/I; ' :J' LANSRATTEN I GÖTEBORG Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7803-10 E I GÖTEBORG Avdelning 1 ning och/eller storstädning. Städningen avser bl.a. ventilationsrö:r� luftut­ sug, annaturer1 takbjälkar, ribbstolar och högt sittande fönster. Syftet med upphandlingen i denna del är således att utrymmen på en höjd över 300 cm i kommunala lokaler ska städas och att detta ska ske under en längre tids­ period. Det måste bedömas föreligga vissa risker med sådan städning som kommunen efterfrågar. Det är därtor rimligt att kommwien ställer vissa krav på ezfärenhet och kompetens hos den personal som ska utfora detta arbete. Eftersom kommwien avser att teckna avtal för en längre tidsperiod är det även rimligt att kommunen ställer krav på att anbudsgivaren kan säkerställa en kontinuitet vad avser denna erfarenhet och kompetens hos personalen, Kraven som kommunen ställt upp på erfarenhet, kompetens och kontinuitet hos anbudsgivarens personal strider därför inte mot propor­ tionalitetsprincipen i 1 kap. 9 § LOU. Av bolagets anbud framgår att flera anställda inte har tre års erfarenhet, vilket uppställts som ett krav i kommunens ramavt.alsvUlkor. Den redovis­ ning av vilken personal bolaget kan komma att anlita för aktuella uppdrag kan dessutom inte anses uppfylla de krav kommunen ställt på erfarenhet och kontinuitet. Efter en samlad bedömning av vad som framkommit i må­ let har kommunen därför inte handlat i strid med de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU då man disM kvalificerade bolaget på grund av att det inte uppfyllt de i förfrågningsun­ derlaget ställda kraven på erfarenhe� kompetens och kontinuitet hos bola­ gets personal. Det finns därmed inte någon grund för att upphandlingen ska göras om eller att den ska avslutas först sedan rättelse gjorts. Ansökan ska därfor avslås. LI,I,..L.\j :j LANSRATTEN I GÖTEBORG MR. 1319 S. 10/11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning l Ennytiodagarsfristbörjarnulöpa. Omkontraktdäreftertecknaskanrätten till domstolsprövning komma att upphöra. Detta gäller även om denna dom överklagas i rätt tid. HUR MAN ÖVERKLAGAR> se bilaga (DV3 l 09/lb) Peter Koc Föredragande i målet har varit Tomas ALvarsson. Sida 9 7803-10 E "' AFR "◊'{\ '4 "' 21. APR. 2010 14:31 LÅNSRÄTTEN - GÖTEBORG NR. 1319 S. 11/11 SVERIGES DOMSTOLAR l Oro p:i:övningstillsclnd inte meddelas står för- va:ltnings.rättens beslut fast Det är dätfö.r vik- tigt att det klatt och tydligt framgår a\1' övetlda- gand.et till krunman:ätte.:o. '9'.ttföt man anser att 5. de bevis som klaganden v.ill åberopa. och -vid han/hon vill sty:tka med vazje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara wdetteckn.ad a"v' Id.ag-anden elle:t hans om.bud. Adressen till förva:ltningsrät� ten framgar av beslutet Om klaganden anlitat ombud ska denne sända in fullmakt i original sattit uppge sitt namn, adress och telefon­ n:um.met. � ] c3 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill öve.dtlaga fötv'altningscl.ttens be­ slut ska skriva till Kam.ma:rcitten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltnings:rätten. Överklagandet ska ha kommit in till fö.t:valt­ nings:t:itten inom ue veckot :&ån den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för övet• klagandet för offe:ntligpa.rt iik.nas emellertid från den dag beslutet meddelades. Otn sista dagen föt överkhgandet infaller på !ördag, söndag eller helgdag> midsommarafton, Julafton eller nyårsafton täcket det att skci.vel­ sen kommer in nästa vardag. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn. personn:ummei;, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adtess och telefonnummer till a.:tbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ gan.den kan nås för delgivning lätnnas om dessa uppgifter inte t:idigate uppgetts i må� let Om n�o-on pe:i:son- ellet ad.tessuppgift än&as il: det viktigt a.tt a.xunäbn snarast görs till kammar.rätten, 2. det beslut som öve.tklagas med 'l.lppgift ot.o. fö:tvaltningsriittens namn, målnummer samt dagen föi: beslutet, .3. deskälsomklaganden.angertillstödfö:r begäran om prövningstillstind> Förattettöve.rltla de skakunnatasuppi gm ka.tnmanätten fotd:1:as a.tt prövmngstillstånd meddelas. Kammar.rätten lätnnat prövningstill­ 4, den lindring av förvaltnin rätteo.s beslut stå.nd om det ät: av vikt för ledning av rättstil­ Iämpningen att överklagandet p:tö-vas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill fö:tvaltningsriitten kommit eller det annars finns s�llga $käl att pröva överklagandet gs som klaganden vill fä till st:äad, Bilaga s ptövrungstillstålld bö:t meddelas.