FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 16 SÖKANDE DOM 2013-07-11 Meddelad i Stockholm Mål nr 12666-13 KON KURRENSVERKET 1 Lundqvist Inredningar Eftr. AB, 556647-9183 Östra Storgatan 55 646 32 Gnesta MOTPART Säkerhetspolisen Box 12312 102 28 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling-LOD FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVG ÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. 2013 -07- 1 1 Dnr Avd KSnr Aktbil Dok.Id 369590 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12666-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Säkerhetspolisen gör avrop från Statligt ramavtal Arkivhyllor och skåp, 2010-01-25. Avropet avser anbudsområde D, mobila arkivhyllor inklusive läggning av mellangolv med skenor. I underrättelse om tilldelningsbeslut daterat den 15 maj 2013 anges att avtal kommer att tecknas med Nordplan Inredningar AB. En frivillig avtalsspärr har angetts i beslutet. SÄK har i underrättelsen om tilldelningsbeslut som skäl för att inte låta Lundqvists anbud gå vidare till utvärdering angett följande: Avropssvaret uppfyller inte krav på prisangivelse, punkten 4.2 1) b., ef­ tersom efterfrågad arkivvagn inte har offererats och eftersom arkivvagnar inte finns med på gällande prislista som utgör en del av ramavtalet. Vad Lundqvist Inredningar AB har erbjudit i förtydligande skrift den 14 maj 2013 som svar på Säkerhetspolisens begäran kan inte accepteras dels ef­ tersom det är en annan produkt och ett annat pris än vad som angivits i avropssvaret, dels eftersom produkten inte ingår i gällande prislista. Som framgår av punkten 2.10 i avropsförfrågan kan helt nya uppgifter till redan inlämnade svar inte tillåtas och kan följaktligen inte beaktas. Lundqvist Inredningar Eftr. AB (Lundqvist eller bolaget) begär över­ prövning eftersom bolaget felaktigt diskvalificerats i upphandlingen för att de inte har en produkt i prislistan som inte hör till det aktuella avtalet. Bo­ lagets anbud uppfyller de obligatoriska krav som krävs för att gå vidare till utvärdering. Lundqvist har offererat enligt förfrågan, ett arkiv med 24 vag­ nar. Arkivvagnar är den allmänna benämningen på de vagnar som används som rullande plattformar på vilka arkivhyllorna står i ett rullarkiv. Säker­ hetspolisen har förklarat för bolaget att det som efterfrågas är hyllvagnar eller bokvagnar och bolaget har då svarat att den här typen av vagnar ingår vid köp av aktuellt arkiv. Hyllvagnar, bokvagnar eller rullvagnar ingår i ett annat ramavtal och efterfrågas inte i ramavtalsinbjudan för Arkivhyllor och skåp. De platsar därför inte i bolagets avtalsprislista även om bolaget säljer också den typen av produkter. Att det skulle strida mot avropsförfrågan att erbjuda vagnarna kostnadsfritt strider mot LOU. Bolaget har offererat det 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12666-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen lägsta priset per hyllmeter. Säkerhetspolisen (SÄK) bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. föl­ jande. Lundqvists anbud uppfyller inte samtliga obligatoriska krav och ska därför förkastas i enlighet med principerna i LOU. SÄK önskade avropa produktnära tillbehör till arkivhyllor. Bolagets anbud strider mot aktuellt ramavtal eftersom efterfrågat tillbehör i avropsförfrågan, "arkivvagn", inte fanns upptaget på Lundqvists då gällande avropsprislista som är en del av aktuellt ramavtal. Vid SÄK:s kontroll av samtliga obligatoriska krav kon­ staterades inledningsvis att Lundqvist offererat ett onormalt högt pris för arkivvagnarna. SÄK begärde bekräftelse från Lundqvists om bolagets av­ ropsprislista upptar arkivvagnar som tillbehör men fick inte avsedd bekräf­ telse men bolaget uppgav istället att Lundqvist säljer "hyllvagnar" och att dessa nu erbjuds kostnadsfritt. Lundqvist kombinationserbjudande kunde inte godtas utan risk för särbehandling eftersom det rör sig om nya uppgif­ ter som inte finns med i ingivet anbud samt en prissänkning i jämförelse med prisuppgiften i ingivet anbud (totalt en sänkning på 62 250 kr). Lund­ qvist har i sin ansökan om överprövning vidgått att tillbehör såsom hyll­ vagn, bokvagn eller rullvagn inte finns med på Lundqvist avropsprislista. SÄK är berättigad att avropa arkivvagnar på ramavtalet Arkivhyllor och Skåp eftersom det finns upptaget på några av ramavtalsleverantörernas avropsprislistor. SÄK har gjort rätt bedömning genom att förkasta Lun­ dqvist anbud. Lundqvist har en avtalsrättslig möjlighet att hos Kammar­ kollegiet begära sortimentsändringar och komplettering av sin avropspris­ lista. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Samma grundläggande utgångspunkter gäller vid ett avrop i samband med en förnyad konkurrensutsättning. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12666-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Om upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU, och detta har medfört att leverantö­ ren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. I SÄK:s avropsförfrågan anges att pris i anbud ska anges per hyllmeter och ska inkludera två arkivvagnar (a'pris för arkivvagn ska även specificeras separat). Det anges också att en förutsättning för utvärdering är att anbudet uppfyller samtliga obligatoriska krav som anges i avropsförfrågan. Förvaltningsrätten finner att bolagets argumentation, av de skäl som SÄK har anfört, inte visar att SÄK felaktigt har förkastat Lundqvists anbud eller att upphandlingen på annan grund strider mot LOU. Skäl för ingripande med stöd av LOU finns därmed inte. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Maria Dahlberg Rådman Kerstin Sandin har föredragit målet. 4 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 2. 3. 4. 5. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se