FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet12 SÖKANDE Sida 1 (6) KONKURRENSVERKET 20i4 -02- 2 6 Kwintet Sverige AB,556023-8486 Däckvägen2 501 11 Borås MOTPART Försvarets materielverk 115 88 Stockholm SAKEN Avd Dnr w.KSnr Aktbil DOM 2014-02-26 Meddelad i Stockholm Mål nr 29611-13 Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 455356 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-56168001 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 I'·: -· FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Försvarets materielverk (FMV) genomför en upphandling avseende skalplagg, "Shell gannents 08" (dnr372813-AI853l74). Upphandlingen genomförs som ett öppet fcirfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Av tilldelningsbeslut den 29 november 2013 framgår att FMV beslutat att teckna avtal med annan leverantör än Kwintet Sverige AB (Kwintet). Kwintet yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska förordna att rättelse sker på så sätt att anbuden från Oskar Pedersen AS (Oskar Pedersen) och Goldeck Textil GmbH (Goldeck) utesluts ur upphandlingen och anbudet från Kwintet utvärderas. I andra hand yrkar Kwintet att upphandlingen ska göras om. Kwintet anför bl.a. följande till stöd för sin talan. FMV har genom att förkasta Kwintets anbud och anta Oskar Pedersens anbud samt inte förkasta Goldecks anbud, brutit mot de grundläggande principerna som bär upp LOU. Vidare har FMV tillåtit Oskar Pedersen att komplettera sitt anbud i strid med samma principer. Om både Oskar Pedersens och Goldecks anbud hade förkastats, hade FMV tvingats avbryta upphandlingen och Kwintet hade då haft en ny chans att lämna anbud. Som en följd av overträdelsema har Kwintet därmed lidit eller riskerar att lida skada. Kwintets anbud Kwintets anbud har förkastats p.g.a. av en sida i testrapporten har saknats. Kwintet har inte fått möjlighet att komma in med en komplettering. Hade Kwintet fått möjHghet att komplettera anbudet hade Kwintets anbud varit det med lägst pris som uppfyller samtliga skall-krav avseende testrapportema. Sida2 29611-13 ··1 ,- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Oskar Pedersens anbud Oskar Pedersen har i sitt anbud angett att sömnaden kommer att ske vid en viss fabrik. I ett brev frågar ändå FMV Oskar Pedersen vid vilken fabrik sömnad kommer att ske. Oskar Pedersen har därför haft möjlighet att ändra sig och komplettera sitt anbud, vilket övriga anbudsgivare inte haft möjlighet att göra. Oskar Pedersens komplettering är otillåten och i strid medLOU. Det EN ISO 9001-certifikat som Oskar Pedersen har åberopat är inte giltigt t.o.m. den 30 april 2014, vilket är ett skall-krav i upphandlingen. Det certifikat som Oskar Pedersen har ingett för produktionsanläggningen för sömnad har en giltighetstid t.o.m. den 11 mars 2014. Certifikatet uppfyller därför inte det aktuella skall-kravet. Vidare har Oskar Pedersen enligt anbudsinfordran 10.6.1.1 inte gett in ett EN ISO 14001-certifikat för den angivna produktionsanläggningen. Bolaget saknar dessutom en redovisning enligt punkterna 2, 3 och 6 varför bolaget har brutit mot skall­ kravet även i denna del. FMV bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. FMV har inte brutit mot de grundläggande_principema som bär upp LOU. Den leverantör som tildelats upphandlingen uppfyller samtliga i anbudsinfordranställdakravochharlämnatdetbästaanbudet. Kwintet kan inte komma att lida någon skada eftersom Kwintet inte uppfyller kraven i FMV:s anbudsinfordran. Kwintets anbud Kwintet har inte till sitt anbud bifogat någon testrapport enligt anbudsinfordran 5.54. . Den enda dokumentation som ingivits är någon form av datablad. Om Kwintet hade tillåtits komplettera sitt anbud hade förfarandet inte varit förenligt med LOU, varför Kwintets anbud rätteligen har förkastats. Sida 3 29611-13 i i· I Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29611-13 Oskar Pedersens anbud Oskar Pedersen har i anbudet angivit att produktionen ska utföras av Costas Siamidis SA och att företaget har en annan produktionsanläggning som eventuellt ska användas för sömnad. FMV begärde därför ett förtydligande av vid vilken produktionsanläggning sömnaden ska genomföras. Oskar Pedersen uppgav då att alla sömnad ska utföras av Costas Siamidis SA. Fråga är således om ett förtydligande och inte en otillåten komplettering. Oskar Pedersens anbud innehåller komplett information avseende produktställe om än inte entydigt. Någon särbehandling har inte förekommit utan kompletteringen är i överensstämmelse med 9 kap. 8 § LOU. Oskar Pedersen har till anbudet för ifrågavarande produktionsställe bifogat ett certifikat EN ISO 9001 av vilket framgår att det är giltigt till den 9 april 2016. Avseende miljöledningssystem i anbudsinfordran 10.6.1.1 har Oskar Pedersen istället för ett EN ISO 14001-certifikat bifogat en beskrivning i tio punkter. Enligt FMV uppfyller beskrivningen beträffande Costas Siamidis SA:s miljöledningssystem FMV:s krav både såvitt avser konlaetisering och innehåll. Produktions.stället har ett mycket ambitiöst miljöledningssystem och arbetar aktivt för att minska verksamhetens miljöpåverkan. En annan bedömning skulle strida mot proportionalitetsprincipen eftersom ifrågavarande produktionsställe mer än väl uppfyller standardens mål. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad leverantören har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att leverantören kan visa att denne har lidit skada eller I STOCKHOLM Allmänna avdelningen i I I Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 29611-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot de grundläggande principerna i LOU. Av likabehandlingsprincipen som uttrycks i l kap. 9 § LOU följer att den upphandlande myndigheten inte får efterge eller bortse från förfrågningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. skall-krav. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska utvärdera och pröva anbudet. Kwintets anbud Någon testrapport enligt anbudsinfordran 5.5.4 har inte bifogats Kwintets anbud, varför anbudet inte uppfyller det aktuella skall-kravet. Då Kwintets anbud inte uppfyller skall-kravet hade det inte varit förenligt med likabehandlingsprincipen att ge Kwintet tillfälle att komplettera anbudet med testrapporten. FMV har därför haft fog för att förkasta Kwintets anbud och därför inte brutit mot någon princip som bär upp LOU i denna del. Oskar Pedersens anbud Av handlingarna i målet framgår att Oskar Pedersen för uppfyllande av kravet på produktionsanläggning i anbudsinfordranJ0.6.1 har angett Costas Siamidis SA:s huvudanläggni�g men har även angett att företaget har en annan anläggning som kan användas till sömnad. Efter begäran från FMV förtydligade Oskar Pedersen att all sömnad ska genomföras vid Costas Siamidis SA:s huvudanläggning i Grekland. Bifogat anbudet finns för anläggningen ett EN ISO 900 I-certifikat som är giltigt t.o.m. den 9 april 2016. Anbudet uppfyller således skall-kravet i anbudsinfordran 10.6.1. Då uppgifterna om produktionsanläggning och certifikat har funnits med i det ursprungliga anbudet, innebär förtydligandet inte någon otillåten komplettering, utan har skett i enlighet med 9 kap. 8 § andra stycket LOU. ---- I --..--·-..-I [:.- -� r FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Oskar Pedersen har vidare till sitt anbud bifogat en beskrivning i tio punkter för att uppfylla kravet avseende produktionsställets miljöledningssystem i anbudsinfordran 10.6.1.1. Förvaltningsrätten anser inte att Kwintet har visat att den ingivna beskrivningen inte uppfyller de krav som FMV har ställt i upphandlingen. Sammanfattningsvis bar således Oskar Pedersens anbud uppfyllt samtliga skall-krav i upphandlingen, varför något brott mot LOU inte har skett vid kvalificeringen av anbudet. Skadeprövning Eftersom något brott mot LOU varken har skett vid uteslutandet av Kwintets anbud eller vid tilldelandet av Oskar Pedersens, kommer Kwintet vid ett eventuellt uteslutande av Goldecks anbud ändå inte att tilldelas upphandlingen. För det fall FMV har brutit mot LOU i och med kvalificeringen av Goldecks anbud kan Kwintet således inte komma att lida någon skada. Skäl för ingripande saknas därför och Kwintets ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilagan (DV 3 109/la LOU). �-Jean e nk� L/\ . Rådman ·Martin Hemberg har föredragit målet. Sida6 29611-13 C!Nm-�1�,Al &t0 ··, -r ·1 1· �Il11, HUR MAN ÖVERKLAGAR • PRÖVNINGSTILLSTÅND .-'� " Densomvillöverklaga förvaltningsrättensbeslut ska skriva till Kammarrätten i Stockhohn­ Skrivelsen ska dock sldckas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag dom.stolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig parträknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för overklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton., julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarratten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. SVERIGES DOMSTOLAR . Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet ..., och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltn.ingsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/honvillstyrkamedvarje särskiltbevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits, Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se