Dok.Id 18 1157 Postadress Box 56 8 65112 Karlstad Besöksaclress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-148500 054-1485 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se w·ww.förvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeclitionsticl måndag-fredag 0 8:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 1342-17 KONKURRENSVERKET 2.0fg- o6-01 Avd Dnr KSnr Aktbil Förvaltningsrätten avslår Otimator AB:s ansökan om överprövning. I KARLSTAD 2017-05-02 Meddelad i Karlstad SÖKANDE Otimator AB, 556949-9238 c/o Bengt Sunnerstam Kullevägen 21 474 95 Hälleviksstrand MOTPART Karlstads Universitet 651 88 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling 1 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1342-17 I KARLSTAD BAKGRUND Karlstads Universitet har genomfört en upphandling av ledarskapsutveckl­ ing, dnr C2016/797. Anbud ingavs av bland annat Otimator AB (Otimator) Karlstads Universitet beslutade att anta anbud från andra anbudsgivare. PARTERNAS TALAN Otimator ansöker om överprövning av upphandlingen och anför följande. Otimator har tydligen diskvalificerats. Enda ledtråden till varför är att det i en tabell i beslutet anges "Ej OK". Tydligen gäller det ett utvärderingskrite­ rium, möjligen finansiell och ekonomisk stabilitet, men som tabellen är utformad går det inte att utläsa vad bedömningen "Ej OK" gäller. Skulle den avse Otimators ekonomiska ställning hävdas att bedömningen är felaktig. Otimator har god kreditvärdighet enligt Creditsafe och har aldrig tidigare blivit underkändi en upphandling av denna anledning. Karlstads Universitet motsätter sig bifall till ansökan och anför följande. Upphandlingen har skett i enlighet med de grundläggande principerna i LOU. Under del 3 "Leverantörskrav" framgår bl.a. följande: "Anbudsgiva­ ren ska ha nödvändig finansiell kapacitet. Universitetet kommer att utvär­ dera anbudsgivarens ekonomiska situation i första hand enligt uppgifterna från Business Check från Bisnode Kredit AB. Anbudsgivaren ska vara kre­ ditvärdig dvs. minst inneha rating 5 enligt bedömningen i Business check. Otimator inkom den 23 januari 2017 med anbud. En kontroll gjordes av alla leverantörers lämplighet i enlighet med de leverantörskrav som framgår av ansökningsinbjudan. Av Business Checks företagsrapport framgick att Oti­ mator hade rating 4 (svag kreditvärdighet). Av ratinghistoriken framgick vidare att Otimator under de senaste åren endast uppnått rating 5 (kreditvär­ dig) under perioden den 1 - 31 maj 2016. Övrig tid har ratingen legat mellan 1 och 4. Med anledning av detta konstaterades att Otimator inte uppfyllde de 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1342-17 I KARLSTAD ställda kraven för nödvändig finansiell kapacitet varför Otimator inte gick vidare till steg 2 i upphandlingen. Utvärderingen av anbuden har skett enligt de grunder som angetts i ansökningsinbjudan på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt. Ansökningsinbjudan är väl anpassad för den aktuella upphandlingen och anbudsgivarna har kunnat förutse vad som skulle komma att tillmätas betydelse vid prövningen. Det är tydligt utskrivet vilka leverantörskrav som gäller. Otimator har lämnats tillfälle att yttra sig över vad Karlstads Universitet anfört men har inte hörts av. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Den 1 januari 20 1 7 trädde lagen (20 1 6: 1 1 45) om offentlig upphandling i kraft och lagen (2007:1091) om offentlig upphandling upphävdes. Enligt övergångsbestämmelserna till den nya lagen ska emellertid den upphävda lagen fortfarande gälla för upphandlingar som har påbörjats före ikraftträ­ dandet. Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principer­ na i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leveran­ tör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vi­ dare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1342-17 I KARLSTAD Förvaltningsrättens bedömning Kommunen har i anbudsinbjudan som krav under punkten 14 "Ekonomi" ställt att anbudsgivaren ska ha nödvändig finansiell kapacitet. I kravet anges vidare att universitetet kommer att utvärdera anbudsgivarens ekonomiska situation i första hand enligt uppgifter från Business Check från Bisnode Kredit AB och att anbudsgivaren ska vara kreditvärdig, dvs. minst inneha rating 5 enligt bedömningen i Business Check. Kravet är tillräckligt tydligt utformat. Enligt vad Karlstads Universitet anfört hade Otimator rating 4 (svag kredit­ värdighet) och hade under de senaste åren uppnått rating 5 (kreditvärdig) endast under maj 2016. I övrigt hade ratingen legat mellan 1 och 4. Otimator har därmed inte uppfyllt kravet på nödvändig finansiell kapacitet. Otimator har inte genom vad som anförts i ansökan om överprövning visat att univer­ sitetet brutit mot LOU eller dess principer genom att förkasta anbudet. Det är därmed inte visat att Otimator lidit eller riskerat att lida skada varför an­ sökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bi­ laga till denna dom (DV 3109/1B, LOU). Hans-Erik Jonasson f.d. lagman Föredragande: Lars Överström 000 3. ,-<0N det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler iI!ii SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.dqmstol.se