KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 02 BESLUT Sida 1 (2) Mål nr 1061-08 2008 -02- 1 2 Meddelat i Stockholm KLAGANDE 2008 -02- 2 5 Språkservice Sverige AB Avd Dnr Ombud: Advokat Stefan Hallbäck Compitum Advokatbyrån för upphandlingsjuridik Af Doss Stortorget 23 211 34 Malmö Aktbll I MOTPART 1. Landstinget Sönnland 611 88 Nyköping 2. Nyköpings kommun 611 83 Nyköping ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Länsrättens i Södennanlands län dom den 30 januari 2008 i mål nr 3498- 07, se bilaga SAKEN Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling - LOU Språkservice Sverige AB (bolaget) har överklagat länsrättens dom och yrkat att kammaiTätten omedelbaii beslutar att upphandlingen inte får avslutas innan lagakraftvunnet beslut eller dom i målet föreligger eller i va1i fall för tiden tills något a1mat har beslutats. Kammarrätten har inhämtat att Landstinget Sönnland och Nyköpings kommun den 11 februari 2008 tecknat avtal med Semantix Tolkjouren AB avseende den aktuella upphandlingen. SKÄL I 7 kap. 1 § tredje stycket LOU anges följande. Vid annan upphandling än direktupphandling får en ansökan enligt första stycket inte prövas efter Dok.Id 108800 Postadress Box 2.302 103 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls Torg .5 Telefon Telefax 08-.561 690 00 08-1498 89 E-post: kanunarrnttenistockholm@dom.se www.kmm11arrattenistockholm.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-11:30 12:.30-1.5:00 Sida 2 Mål nr 1061-08 den tidpunkt då ett upphandlingskontrakt föreligger. Den får dock prövas till dess att tio dagar gått från det att 1. den upphandlande enheten lämnat upplysningar som avses i 1 kap. 28 § första stycket, eller 2. rätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslutet. Enligt 1 kap. 28 § LOU skall den upphandlande enheten, när besluten om leverantör och anbud fattats, lämna upplysningar till vmje anbudssökande eller anbudsgivare om beslutet och skälen för det. Av handlingarna i målet framgår att sådana upplysningar som avses i 1 kap. 28 § LOU lämnades den 13 november 2007, att länsrätten genom den överklagade domen upphävde sitt interimistiska beslut av den 23 november 2007, att något nytt interimistiskt beslut härefter inte har fattats samt att Landstinget Sörmland och Nyköpings kommun den 11 febrnari 2008 unde1iecknat avtal med Semantix Tolkjouren AB avseende den aktuella upphandlingen. Vid sådant förhållande är kammmTätten förhindrad att pröva bolagets överklagande. BESLUT Kamman-ätten avskriver målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR (formulär 1), se bilaga. (1 �\i(;All) [�n Cecilia Silfverhjelm Fredrik Fries \ lagman kammmTättsråd kamman-ättsråd referent LÄNSRÄTTENI DOM Mål nr 3498-07 Enhet 2 Aictt.:,i�:.:ga / 0 SÖDERMANLANDS LÄN 2008 -01- 3 O Handläggare: Kristofer Laasbärg Ombud: Advokat Stefan Hallbäck Compitum Advokatbyrån för upphandlingsjuridik AB Stortorget 23 211 34 MALMÖ 2. Tolkcentum Väst AB, 556563-1610 Ranängsgatan 12 416 64 GÖTEBORG ,,r' Meddelad i Nyköping Sida 1 (9) SÖKANDE 1. Språkservice Sverige AB, 556529-1513 Södra Bulltoftavägen 22 B 212 22 MALMÖ DokJd 47613 Postadress Box 194 611 25 Nyköping Besöksadress Folkungavägen 4 Telefon Telefax 0155-20 04 50 0155-20 04 90 E-post: lansrattenisodermanland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 MOTPART 1. Landstinget Sörmland 611 88 NYKÖPING 2. Nyköpings kommun 611 83 NYKÖPING ÖVERPRÖVAT ÄRENDE 1. Landstingets Sönnland upphandling avseende tolkservicetjänster diarienr LS-UPP07-035 2. Nyköpings kommuns upphandling avseende tolkservicetjänster dia­ rienr KK07/ 400 Landstinget Sörmland (nedan Landstinget) och Nyköpings kommun (nedan Kommunen) inbjöd genom anbudsförfrågan den 18 september 2007 till anbudsgivning avseende "U 07/035 - Upphandling av Tolkservicetjänster". Landstinget och K.ommunen beslutade genom tilldelningsbeslut SAKEN Överprövning enligt lagen (1992: 1528) om offentlig upphandling (LOU) den 13 november 2007 att tilldela Semantix Tolkjouren AB (nedan Semantix) avtalet. Sida 2 LÄNSRÄTTENI DOM 3498-07 Av Landstingets och Kommunens tilldelningsbeslut den 13 november 2007 framgår att Språkservice Sverige AB (nedan Språkservice) samt Tolkcent­ rum Väst AB (nedan Tolk.centrum) inte har antagits som leverantörer i ifrå­ gavarande upphandling. Tolk.centrum ansöker i en till länsrätten den 23 november 2007 inkommen framställning om omprövning av Landstingets tilldelningsbeslut. Till stöd för sin talan anför Tolkcentrum bl.a. följande. Företaget har blivit diskvali­ ficerat på felaktig grund. Landstinget har brutit mot några av LOU:s grund-­ läggande principer som principerna om icke- diskriminering, affärsmässig­ het och proportionalitet. Språkservice ansöker i en till länsrätten den 22 november 2007 inkommen framställning om överprövning av upphandlingen samt att länsrätten beslu­ tar att upphandlingen inte får avslutas innan den rättelse av tilldelningsbe­ slutet gjorts att Språkservice anbud bedöms som det ekonomiskt mest för­ delaktiga alternativt att upphandlingen skall göras om. Språkservice yrkar vidare att länsrätten omedelbart beslutar att upphandlingen inte får avslutas innan lagakraftvunnen dom eller beslut föreligger i målet. Till stöd för sin talan anför Språkservice i huvudsak följande. Förfrågningsunderlaget anger att vid utvärderingen av hur väl anbudsgivar­ na uppfyller angivna krav skall poäng ges i skala 0 - 5. Av förfrågningsun­ derlaget framgår inte am1at än att kravet på tillgänglighet avser im1ehav av IT-system via webbgränssnitt för bokning och beställning av tolktjänsterna. Av de upphandlande enheternas utvärdering och bedömning avseende mer­ värde punkten 1.3, bilaga nr 5 framgår att det endast är Språkservice som har ett boknings- och beställningsgränssnitt via Internet. Systemet har testats av de upphandlande enheterna och befunnits klart för drift. Övriga anbudsgivare har inget boknings- och beställningsgränssnitt via Internet. Det framgår inget annat av förfrågningsunderlaget än att kriteriet tillgäng­ lighet avser om anbudsgivaren har ett IT- system via webbgränssnitt för SÖDERMANLANDSLÄN Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 3498-07 bokning och beställning av tolktjänster. Enligt de administrativa föreslaif­ tema punkten 2.11 skall man vid utvärdering sätta poäng i en skala 0-5 be­ roende på hur väl anbudsgivaren uppfyller havet. Såvitt avser utvärde- 1ingskriteriet tillgänglighet kan poängsättningen för anbudsgivare som inte har eller har ett fungerande webb gränssnitt ske med O eller 5 poäng. Har anbudsgivare ett fungerande webb gränssnitt skall anbudsgivaren ha 5 po­ äng. Har anbudsgivaren inte ett sådant skall man ha O poäng. Vid utvärde­ ringen har språkservice endast tilldelats4 poäng trots att man har ett funge­ rande IT bokningssystem. Vid en riktigt genomförd utvärdering skulle Språkservice ha tilldelats 5 poäng för kriteriet tillgänglighet och därför inte påförts något mervärde. Semantix har trots avsaknad av sådant system till-• delats 3 poäng och ett mervärde av endast 210 000 kr. Vid en riktigt genomförd utvärdering skulle Semantix ha tilldelats O poäng och ett mer­ värde på 525 000 kr. Samma skulle vid en riktig utvärdering ha gällt för Stockholms Tolkförmedling AB som dock vid utvärderingen tilldelats 1 poäng i stället för Semantix 3 poäng. Den omständighet att anbudsgivare påstår sig ha system under utveckling och att man någon gång under ramti­ den kan komma att erbjuda ett bokningssystem kan vid en riktig utvärde­ ring inte tillmätas någon betydelse. Kriteriet skall bedömas utifrån vad an­ budsgivare vid anbudstillfället har, inte vad han kan komma att få. De upp­ handlande enheterna har utvärderat anbuden på sätt som strider mot vad som angivits om tilldelningslaiterier och utvärderingsmetodik i förfråg­ ningsunderlaget. Förfarandet strider mot kravet på affärsmässighet i 4 § LOU. Vid en rätt genomförd utvärdering skulle Språkservice ha tilldelats uppdraget då de lämnat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Språk­ service har således lidit skada varför prövning av upphandlingen yrkas. Länsrätten beslutade den 23 november 2007 med stöd av 7 kap. 2 § LOU att upphandlingen avseende "U 07/035 - Upphandling av Tolkservicetjäns­ ter" inte får avslutas imian något amiat har beslutats. SÖDERMANLANDSLÄN Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 3498-07 SÖDERMANLANDSLÄN Landstinget har i yttrande den 26 november 2007 bestritt yrkandet att upp­ handlingen skall göras om eller att rättelse skall ske och yrkat att länsrätten snarast upphäver verkställighetsförbudet. Till stöd för sin talan anför Lands­ tinget bl.a. följande. Av den antagne anbudsgivarens anbud framgår att denne har rättigheterna till, samt de facto redan äger ett IT-system som är tillgänglig via Internet kallat eTolk. Detta system är färdigutvecklat och har full funktionalitet. Systemet har varit i kontinuerligt bruk i anbudsgivarens systerföretag i Norge (Semantix Interpreto) sedan 2003. Något krav på till­ gång till IT-systemet vid avtalsstart har inte ställts i förfrågningsunderlaget. Vår bedömning av vinnande anbudsgivares anbud i denna del är att an­ budsgivaren är berättigad till de 3 poäng som getts i anbudsutvärderingen. Vi anser heller inte att bedömningen av Språkservices anbud i denna del kan ge mer än 4 poäng som tilldelats Nyköpings kommun har i yttrande den 27 november 2007 bestritt yrkandet att upphandlingen skall göras om eller att rättelse skall ske och yrkat att länsrätten snarast upphäver verkställighetsförbudet. I övrigt hänvisar Kom­ munen till Landstingets yttrande. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 2 § LOU, i tillämplig lydelse, gäller demia lag vid upphand­ ling som görs av staten, kommuner, landsting och sådana andra upphand­ lande enheter som avses i 5 och 6 § § samma lag. Enligt 1 kap. 4 § LOU skall upphandling göras med utnyttjande av de kon-· kurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovidkom­ mande hänsyn. Sida 5 LÄNSRÄTTENI DOM 3498-07 SÖDERMANLANDSLÄN Av 1 kap. 5 § LOU framgår bl.a. upphandling enligt lagen är köp, leasing, hyra eller hyrköp av varor, byggnadsentreprenader eller tjänster. I 7 kap. 1 och 2 §§ LOU finns bestämmelser om överprövning. Enligt 1 § får en leverantör som anser att han lidit skada eller kan komma att lida ska­ da enligt 2 § i en framställning till länsrätten ansöka om åtgärder enligt nämnda lagrum. Enligt 2 § skall länsrätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upp­ handlande enheten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Länsrätten gör föUande bedömning. Av utredningen i målet framgår bl.a. följande. Upphandlingen avser en för­ enklad upphandling (B-tjänst) enligt 6 kap. LOU. Av Utvärderingsrapport framgår att Tolkcentrum inte uppfyller kravet att under de två senaste rä­ kenskapsåren ha uppnått en årlig årsomsättning om lägst 10 000 000 SEK för den del av verksamheten som rör tolkservicetjänster. Deras omsättning för senaste räkenskapsåret 2006 var 3 712 000 kr och 1 575 000 kr för rä­ kenskapsåret. De ekonomiska krav som går att ställa på leverantörerna finns inte angivna vare sig i LOU eller i de bakomliggande direktiven. Upphand­ lande enheter måste därför själva ange de krav som man önskar ställa på leverantörerna, för att de skall få delta i en upphandling. Leverantörerna ska bedömas på gnmder som är objektiva och verifierbara. Syftet med leveran­ törsbedömningen är att säkerställa att leverantörerna klarar av att genomfö­ ra ett visst upphandlingskontrakt. Onödigt höga krav är därför inte tillåtna, vilket följer direkt av proportionalitetsprincipen. Länsrätten anser vid en samlad bedömning att de ekonomiska kraven på leverantörerna inte är onö­ digt höga utan avser att säkerställa att leverantörerna klarar av att genomfö- Sida 6 LÄNSRÄTTENI DOM 3498-07 ra upphandlingskontraktet. Med hänsyn till det nu anförda finner länsrätten att Tolkcentum Väst AB:s överklagande skall avslås. Av Utvärderingsrapport framgår vidare att övriga anbudsgivare uppfyller ställda krav på ekonomisk och finansiell ställning. Av "U1 - Administrati­ vaforesla·ifter" framgår under rubriken 2.1 Obligatoriska la·av, bl.a. följan­ de. Förfrågningsunderlaget med bilagor innehåller ett antal obligatoriska krav (skall-krav). Förutsättningen för att ett anbud ska kunna prövas, utvär­ deras och antas är att skall-kraven är uppfyllda. Av "U2 - uppdragsbe­ sla·ivning/la-avspecifikation" framgår under rubriken 5.2.1 Tillgänglighet, bl.a. följande. Leverantören skall vara tillgänglig för att kunna ta emot be­ ställningar och samtal angående tolkservice vardagar mellan 08.00 - 17.00. Övrig tid skall akuta beställningar kunna tas emot av leverantörens jourha­ vande tolkförmedlare. Beställningar av tolkuppdrag skall ske hos leverantö­ ren dygnet runt under årets alla dagar från respektive tolkanvändare Under rubriken 5.2.2 Beställning/avrop, anges bl.a. att beställning av tolk och översättning skall kunna ske via telefax, e-post och telefon. Planerad tolkbeställning sker via telefax, e-post och vid akuta fall per telefon. Utan­ för kontorstid sker beställning per telefon till leverantörens jourhavande tolkförmedlare. Av utvärderingsrapporten framgår under punkterna 4.1, 4.2 samt 4.3 att samtliga kvalificerade anbud uppfyller förfrågningsunderlagets obligatoriska krav. Av "U1 - Administrativaforeskrifter" framgår under rubriken "2. 2 Utvär­ deringsla·iterier" att förfrågningsunderlaget innehåller ett antal utvärde­ ringskriterier som kommer att bedömas vid utvärderingen av anbud. För­ frågningsunderlaget anger under punkten 2.11 att bedömning av bör-, ange-, och beskriva - kraven görs utifrån anbudsgivamas svar på re­ spektive bedömningspunkt. Vid utvärderingen av hur väl anbudsgivama uppfyller angivna krav skall poäng ges i skala 0 - 5. SÖDERMANLANDSLÄN Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 3498-07 Av "U2 - uppdragsbesla·ivninglla·avspecifikation" framgår under rnbriken 6 KVALITET bl. a. följande. Kvalitet är ett begrepp som används för att beslaiva egenskaper hos en företeelse, t.ex. en tjänst. Enligt internationell standard och standardiseringen i Sverige definieras kvalitetsbegreppet gene­ rellt som alla sammantagna egenskaper hos ett objekt eller en företeelse som ger dess förmåga att tillfredställa uttalade och underförstådda behov. Lämnade beskrivningar på nedanstående områden kormner att utvärderas: • Anbudsgivarens miljöarbete • Anbudsgivarens kvalitetsarbete • Tillgänglighet 6.3 Tillgänglighet Följande uppgifter skall lämnas av anbudsgivare 1. En kortfattad beslaivning över bokningsrutiner via Internet som kan tillhandahållas - IT-system via webbgränssnitt. Av "Utvärdering och bedömning av mervärde" framgår under punkten 1.3 bl.a. följande. Stockholms tolkförmedling AB kommer att erbjuda ett boknings- och be­ ställningsgränssnitt via Internet under våren 2008. Förutom att kunden får ett bokningsnummer fim1s det inte någon beslaivning av vad systemet kan göra för kunden. (1 p) Semantix Tolkjouren AB kommer att erbjuda ett boknings- och beställ­ ningsgränssnitt via Internet under våren 2008. Kunden ska i systemet kum1a förboka, avboka samt ändra en tidigare bokning, få uppgifter om aktuella och historiska bokningar samt få infonnation på beställare och avdelningar. (3 p) Språkservice Sverige AB har ett boknings- och beställningsgränssnitt via Internet. Enheter inom landstinget och Nyköpings kommun har testat sy­ stemet och systemet är klart för drift. Kunden ska i systemet kunna förboka, SÖDERMANLANDSLÄN Sida 8 LÄNSRÄTTENI DOM 3498-07 avboka samt ändra en tidigare bolming, få uppgifter om aktuella och histo­ riska bokningar samt få infomrntion på beställare och avdelningar. (4 p ) Landstinget och kommunen har vid utvärderingen valt den ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet med hänsyn till tjänstens totala pris, miljö, kvali­ tet och tillgänglighet. Vid överprövning måste länsrätten utgå från att den upphandlande enheten själv har bäst förutsättning att utvärdera anbuden. Endast om det kan visas att den upphandlande enheten tagit ovidkommande hänsyn eller påtagligt avvikit från de kriterier som angivits i förfrågnings­ underlaget kan det bli aktuellt att angripa mot upphandlingen. Den upp­ handlande enheten måste ges ett visst utrymme vid bedömningen och ut-· värderingen av anbuden under förutsättning att det sker på objektiva grun­ der inom ramen för förfrågningsunderlaget. Användandet av utvärderings­ grunden "Det ekonomiskt mestfordelaktiga anbudet" medger att den upp­ handlande enheten gör en relativ utvärdering, av de olika anbuden, med hänsyn till de utvärderingskriterier som angivits i annons eller förfråg­ ningsunderlag. Kriterier kan delas upp i skallkrav dvs. obligatoriska krav och utvärderingskriterier. Skallkraven måste upprätthållas och utvärde­ ringskriteriema utgör grunden för jämförelsen mellan de olika anbuden. Såsom landstinget påpekat har något krav på tillgång till IT-systemet vid avtalsstarten inte ställts i förfrågningsunderlaget. Det kan vara av vikt för inköparen att få en överblick över vad marknaden har att erbjuda när ett kontrakt skall gälla över flera år och det finns anledning att ta tillvara pågå­ ende eller kommande produktutveckling. Av förfrågningsunderlaget fram­ går att poängsättningen för anbudsgivare sker med poäng i en skala 0-5. Att ett företag redan äger ett IT-system som är tillgängligt via Internet i företa­ gets systerföretag samt det faktum att företaget räknar sig kunna erbjuda ett boknings- och beställningsgränssnitt via Internet under våren 2008 är fakto­ rer som kan påverka ett anbuds värde för den upphandlande enheten. Läns­ rätten anser vid en samlad bedömning att de ifrågavarande utvärderingskri­ terierna lämnat utrymme för den företagna relativa bedömningen av bok- SÖDERMANLANDSLÄN Sida 9 LÄNSRÄTTEN I DOM 3498-07 SÖDERMANLANDS LÄN ningsrutinema via Internet. Av bilagorna till tilldelningsbeslutet jämfört med utredningen i övrigt kan slutsatsen dras att poängsättningen skett på affärsmässiga grunder och inte strider mot LOU. Med hänsyn till det nu anförda finner länsrätten att överklagandet skall avslås. DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan Länsrättens interimistiska beslut den 23 november 2007 gäller därmed inte längre. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a) /I-· � -� .,.,-, �--, /// I Brltt-Mahe Ekmosse /)z;;; �IJit, -�:,:?/??� HUR MAN OVERKLAGAR Dilog o Dmi 1:rnm vill överlclllg}1 lrnni1rn11-riiHe111-: �1vgörande skall skrivit iill RegeringsdiUen. SkrivdseJJ sHill.s alllsf1 1ill Regeringsdit1eu men s/wll slcic:Jws eller lämnas till Jwmmarräfte11. Överlch1gaJ1dei slrnll l1i1 lwrnmii i11 iill lrnrnmardi1te11 inom tre \!eclcor Jrfö1 de11 clag cm ldagauden fiel, del llY beslutet Ticleu för överlclaga!ldc för det allmiiuui1 rlilrnm; dodt id\n cle!l dag beslu!el rnedclelacle1,. Orn sislc1 dagen fo1 övi::rklagande infaller pfi en lördag, söndag eller helgdag, rniclsomrnar--, jul- eller nyärnafton, räcker del att skrivelsen komme1 in nästc1 vardag För att etL överklagm1de sk.all kunna tas upp i RegeringsrätLen fordras atlprövningstillstånd meddelas. Regeringsrätlen lämnai prövningstillståncl om del är av vikt för ledning av rätLstillämpningenatltalanprövaselleromdetföreliggersynnerligaskältill sådanprövning, säsom att grund för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätt.en uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningsti llstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fasL Det är därför viktigt att det klart ocb tydligt framgåJ av överklagandet till Regeringsrätten varför man anser att prövningstillstånd börmeddelas. Skrivelsen med överklHgnndc skall underteclmas llV klllganden eller dennes ombud och inges i originlll samt innehålla; 1. den klagandes namn, personnumrner/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adressoch telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan näs fö1 delgivning lämnas om dessn uppgifte1 inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras iir det viktigt al1 anmälan snarast görs till Regeringsrätten 2. 3. 4. 5. det beslut som överklngas med uppgift om kammarrätlens namn, målnumme1 samt dagen fö1 beslutet de skiil som klaganden vill äbeiopa för sin begtiran om att fä prövningslillstånd den ändring av kamrnarilittem; beslut s0�1 klaganden vill fä till stånd och skälen härför de bevis wm klaganden vill åberopa och vacl han/hon vill styrka mecl varje siirskill bevis. DYUH 2110:,.11 Formulär J