FÖRVALTNINGSRÄTTEN !FALUN Förvaltningsrättsnotarien Julia Pistol SÖKANDE DOM 2018-10-03 Meddelad i Falun Mål nr 2682-18 �IU)NKU� ,KSftf Förvaltningsrätten avslår Huurre Sweden AB:s ansökan om överprövning. Avd on, 1 "' 1 " 1 Huurre Sweden AB, 556102-4349 Ombud: Advokat Nicklas Rydberg Box 171 186 23 Vallentuna MOTPART Borlänge kommun Ombud: Upphandlingscenter Ludvika kommun 771 82 Ludvika SAKEN Offentlig upphandling � n s ·"1 2m '' 0J Aldbll Dok.Id 231997 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2682-18 !FALUN YRKANDE OCH GRUNDER M.M. Borlänge kommun (kommunen) upphandlar en totalentreprenad avseende "Kylanläggning Gylle Ishall". Enligt upphandlingsdokumenten genomförs upphandlingen som ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (L OU). Kommunen beslutade den 13 juni 2018 att tilldela,kqntraktet till Falu Kyla AB (Falu Kyla). Huurre Sweden AB ( Huurre) ansöker om överprövning och yrkar att upp­ handl}1;1gen ska rättas och att Falu Kyla ska uteslutas från utvärderingen. Till stöd..(år sin talan anför Huurre i huvudsak följande. Falu Kylas anbud upp- � ....,.... �< fylleripte')tvalificeringskraven i AFB.52 (referenser). Falu Kyla har inte lämnat krävd referens på installation eller totalinstallation avseende ishall. Den installation som bolaget hänvisat till är från år 2005. Vidare har bolaget inte har angivit någon uppdragsvolym i kronor. Begreppet "totalrenovering" förekommer inte i förfrågningsunderlaget och utgör därmed inte ett kvalifi­ ceringskrav. Att tolka "totalrenovering" som samma sak som nyinstallation är felaktigt. Att kommunen trots dessa brister utvärderat anbudet strider mot likabehandlingsprincipen. Huurre, som kom på andra plats i utvärderingen, lider eller riskerar att lida skada till följd av kommunens felaktiga förfa­ rande. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Refe­ rensuppdraget från 2005 är ostridigt för gammalt för att åberopas gällande installation. Det innebär dock inte att det ska förkastas i sin helhet eftersom det utgör ett pågående serviceavtal. Eftersom referensuppdraget avser ser­ viceavtal är det ovidkommande att volym saknas. En totalrenovering av kylanläggning är en mera omfattande åtgärd än en nyinstallation då den för­ utsätter demontering, rengöring, besiktning av varje del, dimensionering och ersättande av felande delar samt återuppbyggnad. Enbart det faktum att upphandlingsdokumenten inte innehåller någon omnämning om det innebär inte detta att de grundläggande principerna åsidosätts. Om anbudsgivare 2 ,· ,:, I• .. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2682-18 IFALUN åberopar mer omfattande referensuppdrag än vad som krävts skulle det strida mot proportionalitetsprincipen att inte godkänna dessa. Falu Kyla har därmed tre godtagbara referensuppdrag gällande installation och fem god­ tagbara referensuppdrag gällande service. SKÄLEN FÖR A VGÖRANDET Förvaltningsrätten prövar om det på grundval av vad Huurre anfört är visat att kommunen brutit mot någon av de grundläggande principerna eller nå­ gon annan bestämmelse i LOU och att det medfört att Huurre lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett lik­ värdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Likabehandlingsprincipen förutsätter bl.a. att leverantörer behandlas lika och att den upphandlade myndigheten inte efterger eller bortser från sådana krav som ställs i upphandlingsdokumenten. I upphandlingsdokumenten anges att uteslutningsfasen omfattar formell prövning av anbudsgivarens lämplighet med hänseende till dennes uppfyl­ lande av i upphandlingsdokumenten ställda kvalificeringskrav (AFB.51). 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2682-18 !FALUN I AFB.52 föreskrivs bl.a. följande: Krav på teknisk törmåga och yrkesmässig kapacitet ,\nl,1.abgivim; �kli hn en llllrlidli!,! ti;lrn1sk ()di �-rl,.i;-sm;b�ig knpa;,:itct fiir :il! kunna fullgöm uppdrngct. Ar1liu�bgirnrc: sJ..:i1II tiimtM en fiir,:111g�rrc:sc11tati1111 i ,mbuile1. I J,:11 sl.a uribud:sg1v1ircJL bc5krirn !.ilt företa:,\• .:uttal an�täHJa uch org;1nbatil111. Referen�r Ni smn :mbt1ilsgirnre ska ha erfarenhet av liknmH!e uppdrng oi:!1 detta ska ni redovisa i anbudet i s,·arsbilaga Referen�-er enligt instruklloner i e•Avrnp. Uppdr.1gcri �kn ini!,!' ,ar,1 iildrl,'.' iin � ar fran �i�1;1 m1bucbd::1�. Tn: n:frrl,'.'nser frin lilrn,mdi:' llppdrng av insrallal!un ,1v kyl,mlliggningar os.:h l\'(1 lr.in scn·iccupp,,Jrug. Rcforcnsuppdrng-:n 11.\r scr.·i�c km1 \·an, �mnm;1 som fi.1r i nstallat io11er. nil;ig;i R1;f1;nm!K'r ska p;i anmod;m kumm bifoga� ,;u ,:-,\ \'TOJ) �,:nast inom rrm urhctsdngar. I ABF.2.4 anges följande. 2.4 Kra11 REFERENSER Anbuctsgivaren -:kall ha eriarenhet av liknande uppdrag I denna förfragan. Sa AFB.521 ''06 AF Total;;nt!eprenad" '811aga ll.6.4 Rerere,ns.er'" ska pfl. aflmod.,n kunna bifoga& via e-Avrop S<"nf!�! inr.m rem arbets,::fagar. Minst:,referensers�..aangessc-m'Jisar�Elup,d. ragmots·JaranoebeskrivningenligtAFB.52i·osAF l'otalentJop,cm;J,(J" l/pp