-_.r 7 I I: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 7256-16 Sida 1 (7) I STOCKHOLM Avdelning 33 SÖKANDE 2016-05-17 Meddelad i Stockholm KONKURRENSVERKET ")cf11f -05- 1 7 IL,.., i" AYd Dnr KSnr Erlandsson Bygg i Stockholm AB, 556521-4268 Gunnebogatan 32 163 53 Spånga Ombud: Advokat Eleonor Gustavsson Andersson Gustafsson Advokatbyrå KB Box 3124 l03 62 Stockholm MOTPART Järfälla kommun 177 80 Järfälla Ombud: Advokat Charlotte Dolk Advokatbyrån Hellgren Linander KB Box 24053 104 50 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Aktbil Förvalthingsrätten avslår Erlandsson Bygg i Stockholm AB:s ansökan om ingripande enligt LOD. Dok.Id 729118 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm forvaltningsrattenistockho1m@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt .· I - - Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7256-16. I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Järfälla kommun (kommunen) genomför en upphandling av byggnationen av en förskola: Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfarände enligt 4 kap. lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOD. I tilldelningsbeslut den 31 mars 2016 beslutade kommunen att teckna avtal med en annan anbudsgivare än Erlandsson Bygg i Stockholm AB (Erlandsson). Erlandsson yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse har vidtagits genom en ny utvärdering. Som'giund för talan anförs bl.a. att kommunen åsidosatt principerna om likabehandling och transparens i 1 kap. 9 § LOU genom att inte utvärdera ett anbud som uppfyller ställda krav i förfrågningsunderlaget. Hade utvärderingen skett korrekt skulle Erlandsson ha tilldelats upphandlingen eftersom bolagets anbud hade lägst pris. Därför har Erlandsson lidit skada av kofllinunens felaktiga utvärdering. Av förfrågningsunderlaget framgår att en anbudsgivare ska ha teknisk och yrkesmässig kapacitet och erfarenhet att fullfölja uppdraget och i anbudet beskriva sina resurser. En installationsledare ska ha erfarenhet som täcker el, VYS inkl kyla och sprinkler samt byggnadsautomation/styr. Erlandsson har, enligt kraven i förfrågningsunderlaget, bifogat ett sammanfattande CV för installationsledaren Carl-Arne Thom (Thom) i anbudet. Det finns inga krav på att redogöra för samtliga arbeten installationssamordnaren gjort under sin karriär. Om det hade varit ett krav skulle kommunen ha bett om ett fullständigt CV. Thom är utbildad ingenjör vid Stockholms tekniska institut och har tidigare arbetat med besiktningar, konstruktion och utredningar men har även arbetat som.installationssamordnare och projekterings�edare. En -T!- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM. 7256-16 I STOCKHOLM installationssamordnares funktion är att leda och samordna installatörernas (bland annat värme/kyla, rör, ventilation, styr, sprinkler och el) arbeten så .. att produktionen fungerar. Det laävs således att en installationssamordnare har kunskap och erfarenhet av samtliga i byggprojekt traditionellt sett förekotnmande installationsområden. Av utdrag från utbildningsprogram från Stockholms Byggmästarförenings kurs för installationssamordning och telmologiskt instituts utbildningsprogram för installationssamordnare, framgår att bygg, el värme/kyla, sprinkler och styr ingår som naturliga delar i en installationssamordnares funktion. Det är allmänt känt att en installationssamordnare har kompetens inom de traditionellt sett förekommande mstallationsoinrådena. Detta stöds även av en arbetsannons som kommunen har satt ut. Att ha kompetens söm installationssamordnare innebär att ha kompetens och erfarenhet av områdena el, VYS inld kyla, sprinkler och byggnadsautomation/styr. Kommunen har utan grund felaktigt utgått från att Thom inte tidigare arbetat med el, sprinkler eller styr. Thorn har arbetat i mer än tio år som installationssarnordnare och har erfarenhet av samtliga discipliner. Det saknas stöd i för:(rågningsunderlaget att förkasta Erlandssons bud på grund av installationssamordnarens CV inte innehåller en viss fomrnlering eller ingående beskrivning av utfört arbete. Erlandsson har i anbudet intygat att personalen möter kraven av den erfarenhet som uppställts i förfrågningsunderlaget. Det är oldarthur kommunen kommit till slutsatsen att Thom salmar kunskaper inom el, sprinkler och styr. Det har inte heller skett någon kontroll om Thorn hade dessa kunskaper genom en referenstagning. Kommunen bestrider att Erlandssons. anbud har utvärderats på ett felaktigt sätt. Vidare besttids att kommunen åsidosatt ptincipema öm likabehandling och transparens. Upphandlingen ska därmed inte rättas. Kommunen har genomfört upphandlingen i enlighet med LOU och utvärderingen av Erlandssons anbud har skett enligt vad som angivits i FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I STOCKHOLM förfrågningsunderlaget. Upphandlingen är genomförd genom ett öppet förfarande. I förfrågningsunderlaget AFB.12 framgår att upphandlingsförfarandet inte tillåter föregående förhandling och att anbudet i sin helhet ko.mn1er ligga till grund för utvärderingen. När det.gäller anhudsgivarens kompetens framgår av AFB.52 att �n installationsledare ska ha erfarenhet av el, VVS inkl kyla och sprinlder samt byggnadsautomation/styr. Vidare framgår att erfarenheten ska styrkas av uppgifter i ev. Det ev som är bifogat för Thor styrker inte att han har kompetens av el, sprinkler och styr. Det framgår att Thor har erfarenhet som -'installationssamordnare men däremot inte inom samtliga. efterfrågade discipliner. Arbete som installationssamordnare garanterar inte kompetens i de ·olika disciplinerna. Givetvis måste den efterfrågade erfarenheten framgå av anbudet. Erlandsson har enbart visat att Thorn har erfarenhet inom områdena VVS och kyl, inte samtliga e�etfrågade krav. Även om det är fråga om ett sammaufattahde ev, måste givetvis den efterfrågaJ,Ide erfarenheten framgå av detsamma. Installationsledarens kompetens ska styrkas genom efterfrågat bevis och brister i beviset kan inte läkas genom en referenstagning. Det intygande som Erlandsson gjort i anbudsfotmuläret saknar betydelse för om skall-kravet är uppfyllt, Om skall-kravet är uppfyllt eller inte ska bedömas utifrån efterfrågat bevis, d.v.s. ev:t. Erlandssons anbud har inte uppfyllt det ställda skall-kravet,. därför har kommunen varit skyldig att förkasta anbudet. Ett annat förfarande hade stridit mot de grundläggande principerna i LOU. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Enligt 1 kap 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer Sida 4 7256-16 r :_:__-- ' ' -,- --------I FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM I - - ---- -- - I - -_ Sida5 7256- 1 6 på ett likvärdigt och icke-diskriminerande-sätt samt genomföra upphandlingar påett öppet sätt. Vid upphandlingar skavidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har anfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Det ät den som ansöker om överprövning som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter talan grundas på och visa att upphandlande myndighet har agerat i strid med LOU Gfr RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att denne lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Rätten kan därvid endast besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Frågan i målet är om kommunen haft fog för sitt beslut att inte utvärdera det anbud som Erlandsson lämnat. Av förfrågningsunderlaget AFB.52 framgår bl.a. följande: "[. . .] Installationsledare ska ha minst fem (5) års erfarenhet inom installationsledning inom den senaste tio (10) årsperioden. Rollen som Installationsledare kan delas upp på högst 2 personer. Jnstallationsledares erfarenheter ska täcka el} YVS inkl kyla och sprinkler samt byggnadsautomation/styr." "[. . .] Den tekniska och yrkesmässiga kapaciteten skall styrkas genom att till anbudet bifoga t1ppgifter i ev (utbildnings- och yrkesmässiga k v a l ifi k a t i o n e r ) fö r o v a n n äm.Q_ d p e r s o n a l s e r fa r e n h e t i n o m a r b e t s o m r å d e t . I anbudsfonnuläret ska bekräftas att ev för dessa roller är bifogade anbudet." Erlandsson hfil· inkommit med det.CV tillhörande Thom som bolaget lämnade i samband med sitt anbud. Av ev:t framgår att Thom har en ingenj örsutbildning inom VYS från Stockholms Tekniska Institut samt r,- .r--,- fI" Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7256-16 mångårig erfarenhet som installationssamordnare vid ett antal proj ekt. Vidare är det under rubriken "Arbetsuppgifter" bl.a. specificerat att Thom har erfarenhet som konstruktör inom VVS, tryckluft och kyla samt som installationssamordnare. Det framgår inte uttryckligen äv ev :t att Thorn har erfarenhet.eller kompetens från el, sprinkler eller styr, Erlandsson har till stöd för sin talan anfört att ha kompetens som installationssamordnare innebär att en person har kompetens och erfarenhet av samtliga områden som efterfrågas i AFR52, närmare bestämt el, VVS inkl kyla, sprinkler och byggnadsautomation/styr. Kommunen har anfört att det klart måste framgå att en person har.rätt kompetens och erfarenhet. Vidare har kommunen anfört att det inte går att förutsätta att arbetet som installationssamordnare garanterar kompetens inom de discipliner som är uppräknade i AFB.52. Förvaltningsrätten gör bedömningen att Erlandsson, med det ev som bifogats anbudet, inte visat att Thori1 haft den kompetents som efterfrågats i AFB.52. Även om ev:t är sammanfattande ska det visa att en person har den kompetens som kommunen ställt krav på. Det framgårtydligt av AFB.52 att installationsledarens erfarenhet ska täcka el, VVS inkl kyla, sprinkler och byggnadsautomation/styr. Förvaltningsrätten anser inte att Thorns arbete som installationssamordnare visar att han har all den efterfrågade kompetensen. Inte heller kan det intygande som Erlandsson gjort anses visa att Thom har den kompetens som kommunen efterfrågat. Det ankommer på Erlandsson att visa att de besitter den kompetens som skaJl.,.kraven ställer upp. Det finns ingen skyldighetför kommunen att efterforska genom en referenstagning om Erlandsson har visat att de har erforderlig kompetens. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Sida 7 7256- 1 6 __- --- - -_- , , l I ; DOM r - - Sam:tnanfattningsvis konstaterar Förvaltningsrätten att Erlandsson inte har visat att det finns skäl för ingripande enligt LOU. Bolagets yrkande om rättelse ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3 1 09/ I A LOU) . Rådman Förval tningsrättsnotarien Lave Simonsson har föredragit målet. --__-1 ' , 5"·'.(cf:, velse:n ska döck 1kickas eller lämnas till för­ . .., . · · ·. V�ltnmgsrätlktiO Övettk:lagandet ska ha kommitin till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor .från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet komtner att meddelas, ska dock överklagandet ha konttnit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas frrui den dag beslutetmeddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, jl,llafton eller nyårsafton räcker det attskrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i · kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Karumarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelasgår attbedömariktighetenavdetslutsomför­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravv:iktförledningavrättstilliimpning­ enattöverklagandetprövasavhögrerätt,el- ler 4. detatUlarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas st,ir för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av övetklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningsti1Istånd bör meddelas. Skrivelsen med öv�rklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eve.tituell annan adress -"--:_J ' Cl r-,- ,,.�,,,,,�,.'=Rutt1&å:htÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND därklagandenkannäsfördelgivning. Otn dessauppgifterharlätnnatstidigareimålet­ och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadtess, e­ postadtess, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnumtner anges. Om någon person- eller adtessuppgift ändtas, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till �ät- ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltrungsrättens namn, målnum- mer samt dagen för �eslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av' förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet Ivissamålfåravtalslutasinnnntidenföröver- . klagande av .rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen(2007:1091)omoffentligupphandling, • la n(2007:1092)omupphandlinginqm ·if.��·· ' ' , Densö;tff\1i,l.l,::���IiJ,agaförvaltningsrättensbeslut ·L ",,, '1-rcc:__ ,//"'",} www.domstol.se ge områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen(2011:1029)omupphandlingpåför- . svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall rar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall rar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna laga±ha. Behöver Ni fler upplysningar om hur � över­ kla� kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. -< ,, _ .,.�,,·*�-;,�v�till�aträtteniStockholm. Skri-