FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 21 DOM 2019-12-30 Meddelad i Stockholm Mål nr 23098-19 Sida 1 (6) SÖKANDE TROTS, 802467-6747 Söderväg 1 621 58 Visby MOTPART l,Er,het Region Gotland, 212000-0803 621 81 Visby SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. i D:1r KSnr Alctbil Dok.Id 1164837 Postadress 115 76 Stockholm Besöksaclress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 E-post: avd2 I .fst@dom.se vvww.domstol.se/forvaltningsratt Expeclitionsticl måndag-fredag 08:00-16:00 1KÖNKURRENSVERKE Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23098-19 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Region Gotland genomför en upphandling av skyddat boende (dnr RS 2018/1191). Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU. Av upphandlings­ protokollet framgår att Region Gotland bedömt att TROTS inte uppfyllt samtliga kvalificeringskrav eftersom beskrivningen av föreståndarens kom­ petens innehåller uppgifter där det framgår att föreståndaren inte har den kompetens avseende relevant högskoleutbildning som framgår av bilagan Uppdrag och kvalitetskrav för skyddat boende. TROTS gick därför inte vidare till utvärdering. TROTS ansöker om överprövning av upphandlingen och anför i huvudsak följande. Formuleringen avseende kraven på personal och kompetenskrav är otydligt utformad då det inte framgår vad som åsyftas med verksamhetens föreståndare. I anbudsansökan har den anställde föreståndarens kompetens angetts då denne har titeln föreståndare inom föreningen men på inget sätt leder verksamheten. TROTS är en ideell förening, vilket innebär att verk­ samheten leds av dess styrelse och inte av dess föreståndare. Styrelsen leder arbetet, fördelar arbetsuppgifter inom verksamheten, tar ekonomiska beslut och beslutar i övrigt kring verksamheten. Föreståndaren utför de arbetsupp­ gifter som styrelsen beslutat och är huvudansvarig för att de beslutade ar­ betsuppgifterna utförs. Det är således föreningens styrelse och inte före­ ståndaren som leder föreningens arbete. Styrelsens ordförande har socio­ nomexamen samt en master i sin diakoniutbildning. En annan styrelseleda­ mot har sociologiexamen och utöver detta jämställdhetskompetens från myndigheter och departement. Övriga styrelseledamöter har bred kompetens och erfarenhet inom områden men saknar relevant högskolekompetens. Sammanfattningsvis kan konstateras att det är föreningens styrelse som leder verksamheten och att det inom styrelsen finns högskolekompetens som uppfyller ställda kompetenskrav. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 3 23098-19 Region Gotland anser i första hand att ansökan ska avvisas och bestrider i andra hand bifall till ansökan. Regionen anför i huvudsak följande. TROTS talan bör i första hand avvisas, eftersom det formella anhängiggörandet ut­ tryckligen anger att det är ett "överklagande". Ett beslut som LOU är til­ lämplig på :far enligt 20 kap. 19 § LOU inte överklagas med stöd av 13 kap. kommunallagen (2017:725). Det framstår som märkligt att omtolka en parts uttryckliga processhandlingar inom ramen för ett tvistemålsliknande för­ farande till nackdel för ena parten. TROTS anbud uppfyller inte heller de krav som ställts och anbudet kan därför inte antas, då TROTS inte har redo­ visat adekvat högskoleutbildning för den angivna föreståndaren i sitt anbud. Nämnden har redovisat kraven i upphandlingen på ett öppet sätt och be­ handlat anbuden i upphandlingen på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt utifrån ställda krav. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för förvaltningsrättens prövning Enligt 20 kap. 4 § LOU :far en allmän förvaltningsdomstol överpröva en upphandling efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada. Förvaltningsrätten anser att det av TROTS anhängiggörandeskrift tydligt framgår att TROTS avser att :fa till stånd en överprövning av upphandlingen i enlighet med LOU oaktat TROTS fel­ aktigt använder termen "överklagande" istället för "ansökan" som beteck­ ning på denna. Minimikravet är att sökanden förmår klargöra vad sökanden åsyftar med att anhängiggöra en talan Uämför RÅ 2002 ref 29). Något strängare krav på formuleringsskicklighet uppställs inte utan det är tillräck­ ligt att det går att utläsa vad sökanden avser. Förvaltningsrätten prövar där­ för TROTS ansökan om överprövning av Region Gotlands upphandling av skyddat boende. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23098-19 I STOCKHOLM En upphandlande myndighet ska enligt 4 kap. 1 § LOU behandla leverantör­ er på ett likvärdigt och icke-diskriminerade sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska även principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 4 kap. 1 § LOU, eller någon annan bestämmelse lagen, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska enligt 20 kap. 6 § LOU rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det på grund av de omständigheter som sökanden åberopar finns skäl att ingripa mot upphand­ lingen på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot de grund­ läggande principerna eller andra bestämmelser i LOU. Relevanta avsnitt ur upphandlingsdokumenten Av upphandlingsunderlaget framgår bl.a. följande. 5.5.1 Personal Säljaren ska ha personal/volontärer i den omfattning och tillse att per­ sonal/volontärer har adekvat utbildning och kompetens för att utföra insats­ en och utveckla verksamheten enligt detta avtal. Säljaren ska även se till att personalen får den kompetensutveckling som krävs för svara mot verksam­ hetens behov inom området. Säljaren ska ha beredskap att anpassa organisationen efter uppkomna behov. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23098-19 Verksamheten ska ledas av en föreståndare med adekvat högskoleutbildning och lämplig erfarenhet. Av upphandlingsdokumentet Uppdrag- och kvalitetskrav för utförare av skyddat boende framgår bl.a. följande. Personal och kompetenskrav Föreståndare/verksamhetsansvarig Krav Verksamheten ska ledas av en föreståndare med relevant högskoleutbild­ ning och lämplig erfarenhet. Vid föreståndares frånvaro ska uiförare utse ersättare. Vid längre frånvaro än två månader ska avtalscontroller informeras om ersättare. Förvaltningsrättens bedömning I upphandlingsdokumenten anges de krav som ställs på verksamhetens före­ ståndare konsekvent under rubriken "personal". Även kompetensen för annan personal behandlas under samma avsnitt. Vidare framstår det av upp­ handlingsunderlaget att det är en skillnad mellan säljaren och verksamhetens föreståndare avseende verksamhetsstyrningen, då säljaren ska se till att det finns personal med tillräcklig kompetens samt att säljaren ska ha beredskap att anpassa organisationen efter uppkomna behov. Dessa omständigheter talar enligt förvaltningsrättens bedömning för att det är en anställd förestån­ dares kompetens som efterfrågas. TROTS har uppgett att även föreningen vid tidpunkten för anbudslämnandet uppfattat uppgifterna i upphandlingsdo­ kumenten som att det var den anställde föreståndarens och inte styrelsens kompetens som skulle anges. Förvaltningsrätten finner mot denna bakgrund att upphandlingsunderlaget avseende ovanstående avsnitt far anses vara så I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23098-19 I STOCKHOLM pass klart och tydligt formulerat att en rimligt informerad och normalt om­ sorgsfull anbudsgivare kan avgöra vad som avses med verksamhetens före­ ståndare och vilka krav som ställs på denne person. Eftersom TROTS i sitt anbud inte har uppgett att föreståndaren för verksam­ heten har efterfrågad högskoleutbildning har Region Gotland haft fog för sitt beslut att inte ta upp TROTS anbud till utvärdering. Förvaltningsrätten finner därmed att vad TROTS anfört inte visar att Region Gotland har genomfört upphandlingen i strid med någon av de grundläggande princip­ erna eller någon annan bestämmelse i LOU. Förutsättningar för ingripande mot upphandlingen finns föijaktligen inte. TROTS ansökan om överpröv­ ning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR-05). Eva Bäckström Rådman Förvaltningsrättsnotarien Sofie Johansson har föredragit målet. Ii!ll SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. ::i Bilaoa 'l FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www .domstol.se t Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på W\Vw.domstol.se. För fullständig information, se: • • • • • I • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. L sörjningssektorn, 20 kap. lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. ��� (2016:1146) om upphandling inom Sida 2 av 2 www.dornstol.se