FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN 2017-01-26 Mål nr 5046-16, 5067--5076-16 Ann-Louice Jonsson SÖKANDE Meddelad i Falun 8. Ludvika kommunfastigheter (mål nr 5073-16) 9. LudvikaHem AB (mål nr 5074-16) 10. Stora Brunnsvik AB (mål nr 5075-16) 11. Tryggheten i Ludvika Fastigheter KB (mål nr 5076-16) Ombud för samtliga motparter: Gemensamma nämnden för upphandlingssamverkan Ludvika kommun, 771 82 Ludvika SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE 1 Gagnefs Glasmästeri AB, 556356-8855 Industrivägen 51 785 61 Djurås MOTPARTER 1. Ludvika kommun (mål nr 5046-16) 2. Falu kommun (mål nr 5067-16) 3. Gagnefs kommun (mål nr 5068-16) 4. Hedemora kommun (mål nr 5069-16) 5. Borlänge kommun (mål nr 5070-16) 6. Hedemora kommunfastigheter AB (mål nr 5071-16) 7. AB Hedemorabostäder (mål nr 5072-16) 2017 -01- 2 6 Avd Dnr KSnr Aktbll Förvaltningsrätten avslår Gagnefs Glasmästeri AB:s ansökan om överpröv­ ning. Dok.Id 182074 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 KONKURRENSVERKET 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5046-16, IFALUN Domare 4 5067--5076-16 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Gemensamma nämnden för upphandlingssamverkan genomför på uppdrag av Ludvika kommun, Falu kommun, Gagnefs kommun, Hedemora kom­ mun, Borlänge kommun, Hedemora kommunfastigheter AB, AB Hedemo­ rabostäder, Ludvika kommunfastigheter AB, Ludvikahem AB, Stora Brunn­ svik AB och Tryggheten i Ludvika Fastigheter AB (De upphandlande myn­ digheterna) en upphandling av "Solavskärmningsprodukter 2" (GNU 2016/81). Upphandlingen genomförs genom öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 11 november 2016 varvid Moogio International AB (Moogio) tilldela­ des kontraktet. Gagnefs Glasmästeri AB (Bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om på grund av oklarheter i förfrågningsunderla­ get. De upphandlande myndigheterna bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling har upphört att gälla med ver­ kan från och med den 1 januari 2017 och har såvitt är av intresse i detta mål ersatts av lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Enligt övergångsbe­ stämmelserna till 2016 års lag ska dock 2007 års lag alltjämt tillämpas på upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet. Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfört är visat att De upphandlande myndigheterna brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta med­ fört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genom- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5046-16, 5067--5076-16 föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en normalt omsorgsfull leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphand­ lande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Detta följer av unionsrättens krav på likabehandling, förutsebarhet och transparens. Även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utfor­ made får emellertid godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och unionsrätten inte överträds (RÅ 2002 ref. 50). Det är Bolaget som på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter som talan grundas på och som har att klargöra och konkretisera på vilket sätt de påstådda bris­ terna har medfört skada Gfr RÅ 2009 ref. 69 och HFD 2013 ref. 53). Bolaget har mycket kortfattat uppgett att det finns oklarheter i underlaget, att bolaget inte förstått innebörden i dokumentet till hundra procent, att flera frågeställningar framstått som hieroglyfer och att Bolaget - trots de svar som erhållits inom ramen för Frågor & Svar - inte klart kunnat förstå svaren. Detta har inneburit stor skada för Bolaget. Bolaget har inte närmare pekat ut de delar av förfrågningsunderlaget som det anser vara bristfälligt eller preci­ serat vad de påstådda oklarheterna i underlaget till upphandlingen skulle bestå i. Bolaget har inte heller redogjort för hur man själv tolkat förfråg­ ningsunderlaget. Förvaltningsrätten, som konstaterar att Bolaget har lämnat in anbud i upphandlingen, finner inte att Bolaget har visat att De upphand­ lande myndigheterna brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört skada eller risk för skada för Bolaget. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 C LOU). Karin Forslund Johansson rådman IFALUN Domare 4 ,. � ' ;, Om Nivill ö-J�.r��ga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva·til1'Kammarrätten i Sundsvall. . ··· Skrivelsen ska•dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum- mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ;It-JJil, SVERIGES DOMSTOLAR --·-·._• ,..-. . " . ... ·, • ' HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND u www.domstol.se .' • ,, •' I�..,_',