FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr ISTOCKHOLM 2015-02-06 25516-14 Allmänna avdelningen Meddelad i Sida1 (5) Enhet 12 Stockholm SÖKANDE Powertrust Solutions AB, 556396-5044 Box 905 391 29 Kalmar KONKURRENSVERKET MOTPART Värmdö kommun Samhällsbyggnadskontoret 134 81 Gustavsberg SAKEN Offentlig upphandling 2Q15 -02- a, FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 575758 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag- fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax Sida 2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 25516-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Värmdö kommun upphandlar en totalentreprenad gällande reservkraft för äldreboende och kommunhus (UH-20 14-211). Kommunen använder sig av ett förenklat förfarande enligt lagen (2007:109 1) om offentlig upphandling. Powertrust Solutions AB ansöker om överprövning av upphandlingen med yrkande att förvaltningsrätten ska förordna att denna ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Den elektriska anslutningen är mycket bristfälligt beskriven i förfrågningsunderlaget. Bristen gör att leverantörer måste reservera sig. Detta gäller den faktiska anslutningen av reservkraften till befintliga anläggningar. Förfrågningsunderlaget specificerar en 5-ledaranslutning, vilket inte går att genomföra utan kostnadskrävande förändringar av befintliga elanläggningar. Powertrust Solutions AB har förvägrats syn av befintlig reservkraftsanläggning vid kommunalhuset (Skogsbo). Anbudsgivare ska inte behöva gissa sig till hur anslutningar är utförda. Den ställning so� Eltel Networks lnfranet AB (Eltel) - det bolag vars anbud antogs av kommunen - har hos elnätsinnehavaren gör att det bolaget har insyn i befintliga anslutningar. Eltels anbud uppfyller inte de obligatoriska kraven i förfrågningsunderlaget enligt följande. 1. De referenser som Eltel åberopat gäller inte liknande entreprenader. Referenser bör omfatta den totala entreprenaden vilket innefattar anslutning till nät respektive reservkraftsuppbackad anläggningsdel. 2. Måtten på de byggnader som ska innehålla reservkraftsaggregaten är noggrant specificerade i ilirfrågningsunderlaget. De byggnadsmått som Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25516 -14 Allmänna avdelningen Eltel redovisar i sitt anbud är i tre fall av fyra mindre än dessa. Det är inte fråga om några sådana mindre förändringar avseende mått och utformning som kan godtas enligt förfrågningsunderlaget. Som skriftlig bevisning åberopar Powertrust Solutions AB tilldelningsbeslut, utvärderingsprotokoll samt den tekniska beskrivningen i förfrågningsunderlaget. Värmdö kommun bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Förfrågningsunderlaget anger att anslutningen mot distributionsnätet ska vara kopplat som 4-ledarsystem samt att nätet efter nätomkopplaren ska vara kopplat som 5-ledarsystem. I samtliga fall redovisas lösningar som utan större ändringar av den befintliga anläggningen kan utföras enligt beskrivning. Samtliga anbudsgivare har vid fyra tillfällen erbjudits möjlighet att delta vid syn. Syn har genomförts på de anläggningar som är väsentliga för entreprenaden och som Värmdö kommun har rådighet över. I fråga om vad Powertrust Solutions AB anför om Eltels anbud konstateras följande. I. Enligt förfrågningsunderlaget krävs två referenser gällande liknande entreprenader. Eltel har redovisat tre sådana referensuppdrag, 2. Eltelharisittanbudlämnatuppgifterommåttpåcontainrar. Containrarna ryms inom de ytor som är angivna i förfrågningsunderlaget. Enligt förfrågningsunderlaget ska containrarna kläs med panel. Eftersom Eltel inte angivit några yttermått gäller måtten i förfrågningsunderlaget. I STOCKHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25516-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap.9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § samma lag besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Det är enligt praxis den part som gör gällande att en upphandling är felaktig som på ett klart sätt ska ange vilka omständigheter han grundar sin talan på (se Högsta förvaltningsdomstolens avgörandeRÅ2009 ref.69). Powertrust Solutions AB gör - som förvaltningsrätten uppfattar bolagets talan - i sin ansökan om överprövning gällande att Värmdö kommuns förfrågningsunderlag brister i sin beskrivning av elektriska anslutningar. Bolaget har dock enligt domstolens uppfattning inte påvisat att utformningen av förfrågningsunderlaget strider mot några av de grundläggande principerna för upphandling eller mot LOU i övrigt. Detsamma gäller beträffande vad bolaget har anfört om nekad syn. Mot denna bakgrund och eftersom någon skada, eller risk :för skada, inte har visats föreligga :llir Powertrust Solutions AB, saknas grund för ett ingripande från förvaltningsrättens sida i denna del. Powertrust Solutions AB har vidare gjort gällande att Eltels anbud inte uppfyller ett antal obligatoriska krav som ställs i :llirfrågningsunderlaget. Bolaget har dock inte vare sig i tillräcklig mån beskrivit eller till sin ansökan bifogat relevanta delar av Eltels anbud. I vissa delar av sin talan · har bolaget dessutom inte heller på ett klart sätt angivit vilka krav det är man anser att Eltels anbud inte uppfyller. Förvaltningsrättens prövning av Sida 5 FÖRVALTNI NGSRÄTTEN DOM 25516-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Powertrust Solutions AB:s ansökan sker mot denna bakgrund och med detta sagt konstaterar domstolen följande. Förfrågningsunderlaget anger att anbud ska innehålla två referenser gällande liknande entreprenader. Värmdö kommun vidhåller i sina yttranden att anbudet från Eltel uppfyller detta krav. förvaltningsrätten finner med beaktande av vad Powertrust Solutions AB har anfört och de handlingar bolaget åberopat till stöd för sin talan inte skäl att göra någon annan bedömning. Bolaget har således inte v isat att det strider mot LOU att godta dessa referenser, Vad gäller de byggnadsmått som Powertrust Solutions AB uppger att Eltel har angivit i sitt anbud konstaterar förvaltningsrätten att det inte är visat att dessa strider mot några obligatoriska krav i förfrågningsunderlaget och därmed inte heller att myndigheten har agerat i strid mot LOU. Powertrust Solutions AB:s ansökan om överprövning ska på grund av det ovan anförda avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilagan (DV 3109/lA LOU). 11� Rådman Håkan Jöngren har föredragit målet. I,_ ff!·!� HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit .in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutethar meddelats-vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fö.t överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer .in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd . meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om ·1; det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpn.ingen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstå.nd .inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför :tnan anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för ddgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i :målet - och om de fortfarande är aktuella- behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 2. 3. 4. 5. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offe.ntlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas .innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett .interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får .inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig .infopnation finns i 16 ka.pitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se �:;,l!'��-�