FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm I LINKÖPING 2015-06-18 3733-15 SÖKANDE KONKURRENSVERKET Aliptus Aktiebolag, 556445-1184 Box 82 301 03 Halmstad Avd 2015 -06- 1 8 a - Meddelad i Linköping MOTPART Dnr Migrationsverket, 202100-2163 Verksamhetsområde Rättslig styrning Rättsenheten 601 70 Norrköping SAKEN KSnr - Aktbll 1 Dok.Id 213844 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avvisar Aliptus Aktiebolags ansökan om överprövning i de delar där avtal har slutits för Område 2 Väst mellan Migrationsverket och leverantörer enligt bilaga 1. Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning i övrigt. Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3733-15 I LINKÖPING BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Migrationsverket genomför en upphandling avseende tillfälligt boende för asylsökande nr 7, Område 2 Väst, dnr. 3.2.2-2015-1875 (upphandlingen). Migrationsverket har den 12 maj 2015 underrättat om beslut att tilldela ett antal leverantörer kontrakt i upphandlingen. För området har verket slutit åtta avtal, se bilaga 1. Av upphandlingsprotokoll till tilldelningsbeslutet framgår att anbud från Aliptus Aktiebolag (Bolaget) inte har bedömts upp­ fylla kravet enligt punkt 5.15 i förfrågningsunderlaget med motiveringen att Bolaget inte har bifogat bekräftelse på att kommun har mottagit redogö­ relse inför upphandlingen. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvalt­ ningsrätten beslutar att den ska rättas på så sätt att även Bolaget tilldelas kontrakt. Till stöd för sin talan anför Bolaget sammanfattningsvis följande. Bolaget har skickat ett anbud till vilket ett dokument under namnet Info Laholm skulle varit bifogat. Det inskannade dokumentet har dock visat sig vara tomt. Antingen har skannern varit sönder hos Bolaget eller annat tek­ niskt fel skett vid överföringen av dokumentet eller hos Migrationsverket. Migrationsverket borde ha gett Bolaget möjlighet att rätta till problemet, dvs. skicka in dokumentet på nytt. Det borde vara verkets skyldighet att medverka till att anbudsgivare ges möjlighet till komplettering vid tekniska misstag. Det är inte rimligt att Bolagets anbud uteslutits av nu aktuell an­ ledning. Migrationsverket begär att ansökan om överprövning avslås och anför sammanfattningsvis följande. Av punkt 5.15 i förfrågningsunderlaget framgår tydligt att en skriftlig bekräftelse på att kommunen mottagit skrift­ lig information om Bolagets avsikt att lämna anbud i upphandlingen ska bifogas anbudet. Bolagets anbud innehöll inte erforderlig skriftlig bekräf­ telse. Migrationsverket har inte någon skyldighet att begära komplettering­ ar, utan endast en möjlighet enligt 9 kap. 8 § andra stycket och 15 kap. 12 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3733-15 I LINKÖPING § andra stycket LOU att göra det om det kan ske utan risk för särbehand­ ling eller konkurrensbegränsning. Den e-postbekräftelse från kommunen som har bifogats ansökan om överprövning har inte inkommit till Migrat­ ionsverket före anbudstidens utgång och kan följaktligen inte beaktas. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ramenförförvaltningsrättensprövning m.m. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, om den upphandlandande myndigheten har brutit mot de grundläggande principer­ na i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU. Överprövning av en upphandling får inte ske efter det att avtal slutits mellan den upphandlan­ demyndigheten och en leverantör. Förvaltningsrätten anser att det beslut om tilldelning som fattats den 12 maj 2015 tillsammans med tillhörande rangordning får anses vara ett beslut om ett antal igångsatta direktupphandlingar som kan bli föremål för över­ prövning (jfr Mål C-26/03 Stadt Halle och HFD 2013 ref 31). Vad beträf­ far de direktupphandlingar som avslutats genom avtal är således dessa av­ tal ett processuellt hinder för överprövning av upphandlingen. Bolagets ansökan ska därför avvisas i de delar där avtal har slutits mellan Migrat­ ionsverket och leverantörer som anges i bilaga 1. Beträffande övriga på­ började direktupphandlingar, för vilka enligt befintlig utredning avtal ej tecknats, är förvaltningsrätten däremot inte processuellt hindrad att pröva ansökan om överprövning. I målet har inte framförts någon invändning avseende valet av upphand­ lingsförfarande. Förvaltningsrätten har därför att pröva huruvida behand­ lingen av Bolagets anbud i upphandlingen är förenligt med LOU i övrigt. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3733-15 I LINKÖPING Vid direktupphandling anger inte LOU, såsom vid annonserade förfaran­ den, procedurregler för hur valet av leverantör ska ske. De allmänna prin­ ciperna, däribland likabehandlingsprincipen, ska dock beaktas även vid en direktupphandling. För det fall att den upphandlande myndigheten vid en direktupphandling offentliggjort en särskild procedur för valet av leveran­ törer får därvid, vid en prövning enligt LOU, anses vara av betydelse på vilket sätt denna tillämpats i upphandlingen. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget punkt 5.15 anges följande rörande krav på kontakt med kommunen. Leverantören ska kunna visa att kontakt har tagits med kommunen med information om att ett eventuellt boende kan komma att etableras. Inform­ ationen ska lämnas skriftligt (per brev eller e-post) och ska innehållaföl­ jande: information om att anbudsgivaren harför avsikt att lämna ett anbud avseende tillfälligt boendeför asylsökande i aktuell kommun. Annan in­ formation om anbudet är leverantören inte skyldig att lämna till kommu­ nen. Detta är endast enfråga om information. Det krävs inget särskilt god­ kännande av kommunenför att kunna komma ifråga som leverantör i upp­ handlingen. Informationen ska skickas till kommunens officiella e-postadress alterna­ tivt postadress. För det fall någon sådan adress/e-postadress inte finns ska informationen skickas till kommunchef eller motsvarande. Som bevisför ovanstående ska diarieförd handling eller ankomstregistre­ rad handling hos kommunen alternativt mottagningskvittoför e-post eller annan skriftlig bekräftelse på att kommunen mottagit handlingen bifogas anbudet. Skärmdump, leveranskvitto eller motsvarande accepteras ej. Förvaltningsrätten görföljande bedömning Förvaltningsrätten finner att det av punkt 5.15 i förfrågningsunderlaget klart framgår att kravet enligt den aktuella punkten innebär att anbudsgiva­ ren ska visa att kommunen har fått information om att denne har för avsikt att lämna anbud i den aktuella upphandlingen. Någon oklarhet i innebörden FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3733-15 I LINKÖPING av det ställda kravet föreligger inte enligt förvaltningsrättens uppfattning. Kravet får vidare anses ha klar koppling till upphandlingsföremålet och är, enligt förvaltningsrättens förmenande, inte svårt att tillmötesgå. En utgångspunkt är att det är avsändaren av ett meddelande som har bevis­ bördan för att detta har skickats till och tagits emot av adressaten. I målet är annat inte visat än att Bolaget i sitt anbud brustit i att tillhandahålla upp­ gift att berörd kommunen mottagit erforderlig information enligt beskrivet krav ovan. Med hänsyn härtill har Bolaget genom sitt anbud inte uppfyllt ett obligatoriskt krav varför skäl förelegat att ej uppta detta till slutlig an­ budsutvärdering. Någon skyldighet för Migrationsverket att tillåta Bolaget att läka aktuell brist i dess anbud efter anbudsgivning kan inte anses före­ ligga. Skäl för begärd rättelse föreligger således inte. Bolaget saknar där­ med grund för sin ansökan om överprövning varför denna ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 2 (3109/lD-LOU) Tomas Kjellgren Föredragande har varit Stefka Bokmark. 5 Område 1 SVD:mål 3211-lSm.fl. Anläggning Hanöhus7 Glasblåsaren Björkhaga Snårestad Båstad 7 Odengården Hotel och konferens Fredriksbergs kursgård Helgesbo Blidingsholms gård Asylboende Margareteberg Hotell Ekebacken Forsagården 7 Vandrarhemmet violen Hotell Moliljan Leverantör Jokarjo FRANK HOUGEN Workaton AB Örnen Öland AB JOKARJO AB Vindilen AB Försvarsutblldarna Ystad I LINKÖPING AKTBIL: 6 HUSHÅLLNINGSSÄLLSKAPET KALMAR-KRONOBERG-BLEKI� Blidingsholm Konferensgård Sportsbaren Arena i Halmstad AB Ängås Fastigheter AB JOKARJO AB Mauzer och Åkerlund AB Defakon Renting AB Område 2 Väst:mål nr 3435-15 m.fl. Anläggning Kroppefjäll Hotell hjärtared Svenshögen 7 Dalagärde vandrarhem Tjörnbro park Rosenkullen Alkoven logi Mäshult Leverantör Kropphus AB Hotell Hjärtared AB JOKARJO AB Mercurex AB konsultkedjan kb/tjörnbropark Förvaltningsbolaget Åtorps Herrgård AB Alkoven Logi AB Mäshult Område 5 Nord: mål nr 3329-15 m.fl. Anläggning Krokströmmen Vintergården Cape east 7 Övertorneå 7 Olivlunden BY 174 Hotell Norrbotten Leverantör IJAB lnvest Jämtland AB LiBo Care AB JOKARJO AB JOKARJO AB HK Partners Sverige AB AS Älvbrinken AB Torne lnvest AB Område 6 Stockholm:mål nr 3533-15 m.fl. Anläggning Farsta Strand Hotel Metro Stockholm Leverantör Farsta Strand Hotel & Conference AB Hotel Metro Stockholm AB FÖRVALTNINGSRÄTfEN IÄ HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND %'!·!·%' Jf" ,� SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- elleradressuppgiftändras,ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se