FÖRVALTNINGSRÅTTEN I MALMÖ Avdelning 1 S ÖKANDE S E Jönssons Maskinstation AB Vannhögsgatan 9 231 66 Trelleborg MOTPART Trelleborgs kommun Rådhuset 231 83 Trelleborg ÖVRIG BERÖRD Ingvar Nilsson, 550123-4156 Åkarpsvägen 220-16 231 91 Trelleborg SAKEN DOM Mål nr 3337-13 Sida 1 (6) 2013 -05- 0 3 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Trelleborgs kommuns upphandling av strandrensning (dnr SEN 2013/17) ska göras om. 2013 -05- 0 6 Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 155374 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3337-13 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Trelleborgs kommun genomför med förenklat förfarande enligt LOU en upphandling av strandrensning, dnr SEN 2013/17. Efter utvärdering av de två anbud som kommit in beslutade kommunen att anta anbudet från Ingvar Nilsson. Anbudet från S E Jönssons Maskinstation AB förkastades av kommunen. YRKANDE OCH INSTÄLLNING S E Jönssons Maskinstation AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den ska göras om. Bolaget anför följande. Det är ostridigt att bolaget inte uppfyllt kraven på att inge utbildningsbevis. Jönsson innehar de aktuella bevisen men missade att bifoga dem i upp­ handlingen. Enligt bolaget uppfyller inte heller det vinnande anbudet från Ingvar Nilsson ställda krav i upphandlingen. Då endast två anbud inkommit lider eller riskerar bolaget därmed att lida skada. Av förfrågningsunderlaget framgår att utbildningsbevis för aktuella förare ska bifogas anbudet. Av innehållet i det vinnande anbudet framgår att Ingvar Nilsson och dennes son Gustav Nilsson ska utföra arbetet i fråga och att vid behov av ytterligare personal kommer detta att ordnas av anbudsgivaren. Utbildningsintyg har inte getts in för Ingvar Nilsson och utbildningsintyget för Gustav Nilsson avser endast hjullastare för godshantering. Det aktuella uppdraget avser hjullaster för anläggningsarbeten. En förutsättning måste under alla omständigheter vara att utbildningen är relevant för den maskin och det arbete som ska utföras. För en chaufför som ska utföra uppdraget är relevant utbildning att denne har behörighet att köra anläggningsmaskin då arbetet ifråga måste betraktas vara av sådan karaktär. Således uppfyller inte Gustav Nilsson utbildningskraven. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3337-13 I MALMÖ Avdelning 1 I anbudet finns ytterligare ett utbildningsintyg för en Willner Andersson. Utbildningsintyget är komplett men Willner Andersson finns inte uppgiven som förare i anbudet. Vid kontroll framgår det att Willner Andersson har ett F-skattebevis och således är företagare. För det fall en anbudsgivare åberopar ett annat företags kapacitet ska detta företag intyga tillgången till kapacitet, vilket inte har skett i detta fall. Vidare har Ingvar Nilsson i anbudet lämnat pris på direktavskiljning men har inte redovisat tillgång på maskin för direktavskiljning utan har redovisat andra metoder för utförandet av arbetet. Trelleborgs kommun motsätter sig bifall till bolagets yrkande och anför följande. I förfrågningsunderlaget anges att utbildningsbevis/förarbevis för aktuella chaufförer ska bifogas anbudet och att chaufförer ska ha utbildning och vana att köra fordonet. Bolaget har inte bestritt uppgiften att begärda bevis inte har lämnats in. Det är ostridigt att bolaget inte uppfyllt detta obligatoriska krav. Ingvar Nilsson har styrkt sin kapacitet för uppdraget. Tillgång till andra företags kapacitet är således inte relevant i aktuell upphandling. Ingvar Nilsson har också gett in utbildningsintyg för två personer. Kommunen har inte ställt något krav på att uppdraget ska ske i egen regi. Därmed är det tillåtet att använda sig av underleverantörer utan att informera kommunen om detta och utan att kommunen ska godkänna anbudsgivarens eventuella under­ leverantörer. Genom att bifoga utbildningsintyg för Willner Andersson är han angiven som aktuell chaufför, med komplett utbildningsbevis. Kommunen har inte heller ställt något krav på att anbudsgivaren ska ha fler än en chaufför. Därmed har Ingvar Nilsson uppfyllt det ställda kravet. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3337-13 Avdelning 1 I MALMÖ Det bör poängteras att kommunen inte har ställt krav på vilka behörigheter som chauffören ska uppfylla. Ingvar Nilsson har lämnat in utbildningsintyg för Gustav Nilsson och därmed uppfylls kravet även för honom. Ingvar Nilsson har således två chaufförer som uppfyller kraven. Ingvar Nilsson anför följande. I anbudet har angetts att de planerar att köra med både hjullastare och traktorer. Då det inte behövs hjullastarcertifikat för traktor och denna kan användas till alla uppgifter som beställaren kräver kan både Ingvar och Gustav Nilsson utföra alla olika moment även om hjullastare används. Även om Willner Andersson innehar F-skattesedel så omöjliggör det inte att han kan ansöka om FA-skatt och därmed gå som anställd. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3337-13 I MALMÖ Avdelning 1 Förvaltningsrättens bedömning En upphandlande myndighet får inte anta ett anbud som inte uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen och utvärderingen av anbuden mot andra kriterier än de som funnits med i förfrågningsunderlaget. I förfrågningsunderlaget anges att utbildnings- ellerförarbevisför aktuella chaufförer ska bifogas anbudet och att chaufför ska ha utbildning och vana att köra fordonet. Av utredningen i målet framgår att endast bolaget och Ingvar Nilsson lämnat anbud i upphandlingen. Det är ostridigt att bolaget inte bifogat utbildnings- eller förarbevis till sitt anbud och att det således inte uppfyller samtliga krav i förfrågningsunderlaget. Anbudet har därför rätteligen uteslutits. Förvaltningsrätten kan vidare konstatera att Ingvar Nilsson i sitt anbud angående personalresurser angett att han själv och hans son Gustav Nilsson mestadels kommer att köra, men att ytterligare personal kommer att ordnas om det behövs. Till anbudet har bifogats ett utbildningsintyg för Gustav Nilsson och ett för Willner Andersson. Något utbildnings- eller förarbevis för Ingvar Nilsson har emellertid inte bifogats. Enligt förvaltningsrätten är därmed kravet att utbildnings- eller förarbevis för aktuella chaufförer ska bifogas inte uppfyllt. Trelleborgs kommun har genom att utvärdera och anta ett anbud som inte uppfyller kravet brutit mot bestämmelserna i LOU. Bolaget får genom kommunens förfarande anses ha lidit eller riskerat att lida skada. Det finns således skäl för ingripande redan på denna grund. Förvaltningsrätten prövar därför inte vad bolaget anfört i övrigt. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 6 3337-13 Förvaltningsrätten konstaterar att inget av de två inlämnade anbuden i upp­ handlingen uppfyller ställda krav. Upphandlingen ska därför göras om. bilaga (DV 3109/1B LOU) Sune Wennerberg har föredragit målet. -■- HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND . -- ., �· �- SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU 1.