FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2019-05-31 Meddelad i Karlstad SÖKANDE Printeliten Sverige AB, 556604-8335 Myntgatan 1 3 . 791 51Falun MOTPART Region Värmland, Administrativa avdelningen Upphandlings- och avtalsenheten Regionhuset 651 82 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Mål nr 2182-19 Sida1 (6) KONKURRENSVERKET ..;.·0' I 9 -l),.,J�- 0 3 KSnr - .Aktbil Avd Dnr 1 Förvaltningsrätten avslår Printeliten Sverige AB:s ansökan om överpröv­ nmg. Dok.Id 235001 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2182-1 9 I KARLSTAD BAKGRUND Region Värmland (Regionen) har genomfört en upphandling av tryckeri­ tjänster (dnr. RS/190389). Anbud ingavs av bland annat Printeliten Sverige AB (Printeliten). Regionen beslutade emellertid att teckna avtal med annan anbudsgivare. PARTERNAS TALAN Printeliten ansöker om överprövning av upphandlingen och anför följande. Upphandlingen är baserad på det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Utifrån det totala utvärderingspriset ges avdrag procentuellt på4 olika ar­ betsprover. Då utvärderingspriserna är mycket jämna spelar bedömningen av arbetsprover väldigt stor roll. För varje poäng är det 5 procents avdrag. Alla inblandade tryckerier är duktiga och kan printa toppkvalitativt resultat, så det är inte fråga om vem som är bättre eller sämre. Printeliten tvivlar inte heller på arbetsgruppen och dess kompetens, men eftersom utvärderingsmo­ dellen är uppbyggd på mycket små detaljer är en (1) enstaka poäng avgö­ rande som utslag vem som blir vald. Därav känns det väldigt viktigt att alla får samma rättvisa förutsättningar. Beträffande Anbudsprov 1 skiljer sig arbetsproverna något i material, färg och bilder. Arbetsproverna har be­ dömts enskilt utan jämförelse gentemot varandra. När man lägger ut arbets­ proverna tillsammans ser man att alla proverna har för- och nackdelar. Ett rödstick som är dömt mot Printeliten ligger med i original och det finns inget direktiv till pantonefärg av blå eller att man får justera original. När det gäller arbetsprov 2 var det i angivelserna noga med att man skulle printa på vinyl och applicera på en akuprintskiva. Originalet är mycket de­ taljrikt. När man trycker det faktiska formatet används material och teknik som avses för större format, alternativt print direkt på skiva. Anbudsprovet i A3 har Printeliten printat på samma sätt (material och teknik) som den efter­ frågade produkten i upphandlingen. Printar man på material avsett för A3 Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2 182-1 9 som provtryck används en annan teknik, som inte används vid den större avsedda printern. Läsbarheten har varit det avgörande för arbetsgruppen. Alla är bra, men vinnande bidrag något bättre i själva läsbarheten. Dock är det något blekare färg och plattans mönster syns igenom, vilket även här borde ge jämna poäng. Printeliten kan inte veta vilket som är viktigast för arbetsgruppen. Printeliten printade på just den teknik och material som ska användas till slutprodukten. Att man får byta eller använda annan printer trodde Printeliten inte att man får. Bedömningen gällande arbetsprov 3 är att det är för mycket vitt, för lite tryckdetaljer och svårt att jämföra med andra anbudsprover. Ingenstans definieras hur de valfria proverna ska se ut. Prin­ teliten kan inte veta hur kollegors valfria arbetsprover ser ut för jämförelse. Printelitens val av arbetsprov är för att visa kapacitet och förmåga på den här sortens produktion där både invärming i material, kantförstärkning söm­ nad och efterbehandling finns med. Då Printeliten inte kan styra hur kun­ dens layout ska vara känns inte 8 av 10 poäng rättvist. Tryck och kvaliteten är 100 procent. De tryckta delarna innehåller både rastergrafik/bild och pan­ tonefärger/vektor. Valfria anbudsprover som producerats åt annan kund, bör annars definieras hur format, tryck och utformning ska se ut för att uppfylla kriterierna för en rättvis bedömning. Då Printeliten har det mest ekonomiska fördelaktiga anbudet och då det är en viktig upphandling är det viktigt att alla har lika och exakta förutsättningar. Tryckerierna borde få förutbestämda original och direktiv till likadana produkter som jämförs tillsammans av arbetsgruppen. Regionen motsätter sig bifall till Printelitens ansökan och anför följande. Upphandlingen omfattade två delområden, område A och B. Område A om­ fattar tryck av informationsmaterial för Regionens verksamheter, bl.a. bro­ schyrer, kataloger, årsredovisningar, personaltidning, affischer m.m. Om­ råde B omfattar tryck av typen banderoller, roll-ups, skyltar, eurosizeaffi­ scher, fondväggar, flaggor m.m. Efter utvärderingen kom Printeliten på andra plats. Av de administrativa föreskrifterna framgår att utvärdering sker I KARLSTAD Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2182 -19 enligt bästa förhållandet mellan pris och kvalitet. Detta innebär att förutom pris bedömdes kvalitet på fyra inlämnade anbudsprover. Poängskalan för bedömning av inlämnade anbudsprover var1-10 där1 poäng motsvarade bedömningen uruselt och 10 poäng motsvarade bedömningen enastående. Printeliten fick 8 poäng på roll up- våd = mycket bra, 8 poäng på skylt i akyprint = mycket bra, 8 poäng för anbudsprov 1 = mycket bra och 10 po­ äng för anbudsprov 2 =enastående. Totalpoäng 34. Totalpoäng 34 medför ett fiktivt prisavdrag på45 procent på anbudspriset. Alla leverantörer har behandlats lika genom upphandlingens alla faser. Upphandlingens förutsätt­ ningar och utvärderingskriterierna har varit tydligt angivna i upphandlings­ dokumentationen. För att vinna upphandlingen hade Printeliten behövt 38 poäng. Påståendet att en enstaka poäng är avgörande för slutresultatet är därför felaktigt. Det är Regionens utvärderingsgrupp som utvärderat och poängsatt anbudsprovema. Ingenstans i upphandlingsföreskriftema har Reg­ ionen anvisat att en viss typ av printer ska användas. Leverantörerna har därför haft valfrihet att använda vilken printer som helst. Beträffande ar­ betsprov 3 och4 har leverantörerna beretts tillfälle att lämna två valfria an­ budsprover. Anbudsproverna har bedömts av utvärderingsgruppen och åsatts poäng i enlighet med upphandlingens anvisningar. Printeliten har för anbudsprov 3 erhållit 8 poäng. Utvärderingsgruppen anser att Printelitens arbetsprov 3 är mycket bra vilket motsvarar 8 poäng. SKÄL FÖR AVGÖRANDET Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ cipernai4kap.1 §lagenomoffentligupphandling(2016:1145;LOU)eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 20 kap. 6 § besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I KARLSTAD Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2182-19 Enligt nämnda bestämmelse i4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet. Förvaltningsrättens bedömning Upphandlingen gäller tryckeritjänster. Utvärderingen sker enligt grunden bästa förhållandet mellan pris och kvalitet. Kvalitet bedöms på fyra inläm­ nade anbudsprover. Dessa poängsätts i en skala från 1 till 10. Den totala poängen medför ett fiktivt prisavdrag på anbudspriset. Maximala poäng (40) ger ett prisavdrag om 75 procent. Printeliten har erhållit 34 poäng, vilket ger ett prisavdrag om45 procent. Det är den upphandlande myndigheten som bestämmer vad som ska upp­ handlas och därmed har förhållandevis stor frihet att ställa de krav den anser nödvändiga för att syftet med upphandlingen ska tillgodoses, så länge kra­ ven inte strider mot LOU och dess principer. Det är ofrånkomligt att de krav som ställs i en upphandling också påverkar den utvärderingsmodell som används. Vid bedömning av utvärderingsmodellen och därmed poängsätt­ ningen måste således hänsyn tas till upphandlingens karaktär, Föremålet för aktuell upphandling är tryckeritjänster och omfattar bland annat tryck av informationsmaterial som broschyrer, affischer m.m. samt banderoller, skyl­ tar och liknande. I utvärderingen poängsätts olika arbetsprover ingivna av anbudslämnama. Bedömningen av hur väl ett anbud uppfyller olika nivåer i fråga om kvalitet måste därmed till viss del bli skönsmässig. Under förut­ sättning av utvärderingen sker utifrån förfrågningsunderlaget fastställda ut­ värderingskriterier, poängskalor m.m. måste därför den upphandlande myn­ digheten ges visst utrymme för subjektivitet vid utvärderingen av anbudens innehåll. Principerna för poängsättning vid utvärderingen framgår mot bak- I KARLSTAD FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM Sida 6 2182-1 9 grund härav med tillräcklig tydlighet. Det är inte visat att Regionen genom utvärderingen behandlat anbudsgivarna olika. Det är inte heller i övrigt visat att Regionen åsidosatt någon bestämmelse i LOU. Printeliten har således inte visat att det lidit eller kan komma att lida skada varför ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. För information om hur man överklagar, se bilaga (FR-05). �� Hans-Erik Jo asson f.d. lagman Föredragande: Lars Överström -Iiti1 SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • • • • • • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Q:; Sida 2 av 2 www.domstol.se