FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 32 SÖKANDE Sida I (4) DOM 2016-06-20 Meddelad i Stockholm Mål nr 2480-16 BeLifestyle AB, 556909-4435 Algot Scotts Gata 26 431 45 Mölndal MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2016 -06- 2 1 ... Dnr KSnr Avd Aktbll Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 739860 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax Expeditionstid måndag- fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt 08-561 680 01 i:_ FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I STOCKHOLM BAKGRUND Arbetsförmedlingen har bjudit in leverantörer att lämna anbud i en upphand­ ling avseende ramavtal för tjänsten, Individuellt pedagogiskt stöd vid ut­ bildning (Af-2015/075717). Upphandlingen är uppdelad i 10 marknadsom­ råden. Upphandlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt 15 kap. lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling (LOU). Ett första tilldelnings­ beslut fattas i december2015. Tilldelningsbeslutet återkallas varefter samt­ liga anbudslämnare ges möjlighet att komplettera sina anbud. Av nytt till­ delningsbeslut daterat den29 januari2016 framgår att Arbetsförmedlingen, såvitt nu är i fråga, valt att avseende marknadsområde 1-6 och 8-10 teckna avtal med annan leverantör än BeLifestyle AB (Bolaget). YRKANDENM.M. Bolaget yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen, såvitt avser marknadsområde 1-6 och 8-10, får avslutas först sedan upphandlingen rättats såtillvida att utvärderingen görs om och att Bolaget tilldelas uppdrag på marknadsområde 1-6 och 8. Arbetsförmedlingens beslut strider mot principerna om likabehandling och transparens 1 kap. 9 § LOU. Bolaget har lidit skada genom utebliven vinst. Arbetsförmedlingen yrkar att :forvaltningsrätten avslår Bolagets ansökan om överprövning. Förvaltningsrätten har i dom denna dag i mål nr 2773-16 beslutat att aktuell upphandling ska göras om. Sida2 i 2480-16 ,- ·o;:;-s·_:7i. \­ t; l_ - .. .-·•• -. .• .. --·•·. -·--. - ----.1 •;--;·-:.-.-:-:.:-:�.:.-.·- ;-.:•:.·•.- :.:::...: :....:.:..:.:-. :..!. .- ·1 • --·.-::! -.-.-.-,-•-.:.·'":·1·-= FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM lF i Sida 3 2480-16 1·, I­ f: SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Bolaget har i sin ansökan om överprövning anfört att utvärderingskriterierna är så otydliga och knapphändigt formulerade att de strider mot de gemen­ skapsrättsliga principerna om likabehandling och transparens, som inryms i begreppet "affärsmässighet". Bolaget anför att Arbetsförmedlingen har givit sig själv en i princip fri prövningsrätt och forsvårat för Bolaget att kunna förutse vad som ska komma att tillmätas betydelse vid prövning av anbudet och därmed lämna så ändamålsenliga och ekonomiskt mest fördelaktiga an­ bud som möjligt. Bolaget anser att bristen är i upphandlingens konkurrens­ uppsökande skede. Förvaltningsrätten konstaterar att de grundläggande principerna om likabe­ handling och transparens i 1 kap. 9 § LOU innefattar ett krav på att ett för­ frågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande enheten tillmäter bety­ delse vid upphandlingen (RÅ 2002 ref. 50). Förfrågningsunderlaget ska vara utformat på ett sådant sätt att alla rimligt informerade och normalt omsorgs­ fulla leverantörer kan tolka informationen på samma sätt (se mål C-19/00, SIAC Construction, p. 42). Den upphandlande enhetens krav ska ha angivits på ett sätt som är tillräckligt för att en leverantör med utgångspunkt i för­ frågningsunderlaget ska kunna skapa sig en bild av möjligheterna att lägga ett konkurrenskraftigt anbud. Höga krav bör ställas på noggrannhet, tydlig­ het och transparens i alla delar av ett förfrågningsunderlag även om vissa brister och oklarheter får godtas. Förvaltningsrätten konstaterar att det i förfrågningsunderlaget under punkten 1.4 redogörs för anbudsprövningen, tilldelningsgrund, kvalitetskriterier och deras viktning. Förvaltningsrätten fitmer att Bolaget inte kan anses h a visat att den i förfrågningsunderlaget beskrivna anbudsutvärderingen skulle strida ir .····:-·--_--.- ..-. -, - .··.-.--. -·-·__,___ . . ' I' --- Sida4 2480-16 ..._.,____ .....--,· FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM '·..---.-.--··-----·-··-·· .--...' DOM mot principerna om transparens och likabehandling i 1 kap. 9 § LOU. An­ sökan ska där:llir avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV3 l 09/lA LOU). Målet har föredragits av Peter Collert. ""�'ri 0N Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Karoroarrlitten i Stockhohn. Skri­ velsen ska dock slci.ckas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom treveckor från den dag.då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klaga..'1.det för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet :infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att ptövningstillstånd meddelas, Karoroarditten lämnar _prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivla.riktighetenav det slut som. förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten hat kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningst:illstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kamma.rrätten varför man anser att pröv­ n:ingstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1, Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-posmdress och telefonnumtner till bost.aden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är.aktuella - behöver d em- .te uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, post.adress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplat·,_-:�---•·--:."_1 - .·_- HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND www.domstol.se