FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 30 SÖKANDE DOM 2016-03-21 Meddelad i Stockholm Mål nr 1721-16 Sida 1 (5) i.. Dok.Id 711128 Postadress 115 76 Stockhohn • Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Upgraded People AB, 556820-0462 Ombud: Advokat Madeleine Sifvert Advokatfirman NOVA AB Box 55996 102 16 Stockholm MOTPART Riksteatern, 802006-1365 Hallundavägen 30 145 83 Norsborg SAKEN Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Ankomstdatum 2016-03-21 forvaltningsrattenistockhohn@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 1721-16 • ··•·•.............. ........................... ......................................................._________________ Riksteatern genomför, genom förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, en upphandling av ramavtal benämnt "Konsultmäklare IT" För Riksteatern. Tilldelning har skett enligt utvärde­ ringsgrunden lägst pris. Upgraded People AB (Upgraded) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har vidtagits, på så sätt att anbudsvärderingen görs om, varvid även Upgradeds anbud ska beaktas. Up­ graded anför att det av sammanställningen avseende samtliga anbudsgivares priser framgår att Upgraded har offererat det lägsta priset för tjänsten. Vid ett korrekt genomfört upphandlingsförfarande skulle Upgraded ha tilldelats kontraktet varför Upgraded uppfyller skaderek:visitet i LOU. Riksteatern anser att ansökan om överprövning ska avslås. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av dessa principer eller mot någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leve- . rantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Detta framgår av 16 kap. 6 § LOU. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1721-16 En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller samtliga krav i förfrågningsunderlaget inte ska beaktas vid utvärderingen. Kraven måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Två av Upgradeds angivna referenser har inte godkänts. Riksteatern har där­ för inte ansett att Upgraded uppfyller kravet på fyra referenser varför deras anbudintehargåttvidaretillutvärdering. Imåletärostridigtattdeperso­ ner som angivits som kontaktpersoner för de referenser som inte godkänts innehar poster som styrelseledamöter i Upgraded. Frågan i målet är om Riksteater har handlat i strid med LOU genom att inte anse att Upgradeds anbud uppfyller kravet avseende referenser och därmed inte beakta anbudet vid utvärderingen. Av förfrågningsunderlagets punkt 2.2 framgår bl.a. att leverantören genom undertecknande bekräftar att denne i sin helhet uppfyller och accepterar samtliga angivna krav (skallkrav). Vidare framgår att minst fyra referenser med aktuella kontaktuppgifter ska bifogas anbudet och att minst fyra kon­ sultförmedlingar för respektive referent ska ha genomförts. I förfrågnings­ underlagets punkt 2.7.c under rubriken referenser framgår följande. Tagande av referenser kan vara en del av Riksteaterns kontroll av att anbudsgivama uppfyller de ställda skallkraven. Anbudsgivare ska lämna minst fyra refe­ renser för uppdrag som konsultmäklare. Uppdragen ska vara pågående eller utförda under de senaste tre åren. För respektive referent ska minst fyra kon­ sultförmedlingar genomförts. Lämnade referenser ska utvisa att uppdrag utförts till mottagarens fulla belåtenhet. Med anbudet ska inges aktuella kontaktuppgifter för samtliga fyra referenter. Upgraded har bl.a. anfört följande till stöd för sin talan. Det aktuella refe­ renskravet är ett kvalificeringskrav och syftet med kravet är att identifiera anbudsgivare med tillräcklig erfarenhet för uppdraget. Av proportionalitets- I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1721-16 I STOCKHOLM principen följer att en upphandlande myndigheten i kvalificeringsfasen inte får uppställa krav som går utöver vad som är nödvändigt för att utföra upp­ draget. Att inte godkänna referenser avseende anbusgivares erfarenhet en­ bart av det skälet att det finns personer som har styrelseengagemang i båda bolagen går utöver vad som är nödvändigt för att uppnå syftet. Det har inte uppställts några krav i förfrågningsunderlaget avseende referenspersonerna. Samtliga fyra av Upgradeds referensuppdrag uppfyller kravet som det har angivits _i förfrågningsunderlaget och anbudet borde därför ha utvärderats. Det finns ingen intressegemenskap mellan Upgraded och de icke godkända referenserna. Det saknar betydelse att ett av referensbolagen och Upgraded tidigare har ingått i samma koncern. I förhållande till Upgraded är båda.de referensbolag som uteslutits fristående juridiska personer. Det har därför inte varit fråga om att Upgradeds styrelse både intygar att de uppfyller de ställda kraven avseende referenser och att samma personer sedan intygar att Upgraded har utfört uppdrag som konsultmäklare för de aktuella referensbo­ lagens räkning. Riksteatern har bl.a. anfört följande. Skälet till den omfattande referenstag­ ningen har varit att säkerställa att anbudsgivama har den erfarenhet och det kontaktnät som krävs för att på ett tillfredsställande sätt genomföra uppdra­ get. Eftersom referenstagningen genomförs på så sätt att referenspersonerna ska intyga antalet uppdrag och att uppdragen utförts till beställarens fulla belåtenhet följer att den som intygar inte kan ha ett uppenbart eller uttalat egenintresse av att anbudsgivaren erhåller uppdraget. Såväl Upgraded som de referenser de angivit i sitt anbud är förhållandevis små företag. Till upp­ handlingen finns kopplat en bilaga där anbudsgivaren ska intyga att ställda krav är uppfyllda. Referensföretagen med angivna kontaktpersoner ska se­ dan verifiera att detta stämmer med verkligheten. Att anbudsgivaren och dess styrelse tillåts att såväl intyga som verifiera måste anses strida mot syf­ tet med referenstagningen. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1721-16 I STOCKHOLM Förvaltningsrättens bedömning Riksteatern har angett att syftet med referenstagningen är att säkerställa att anbudsgivarna har den erfarenhet som krävs för att utföra uppdraget. Av förfrågningsunderlaget framgår att lämnade referenser ska utvisa att uppdra­ get har utförts till mottagarens fulla belåtenhet. I detta fall innehar kontakt­ personer avseende två av Upgrades referenser även poster som styrelsele­ damoter i Upgraded. Även om det inte uttryckligen angetts i förfrågnings­ underlaget att kontaktpersonerna bör vara helt fristående från anbudsgivaren anser förvaltningsrätten att detta följer av själva syftet med referenstagning­ en. Den omständigheten att Uppgraded angett två referenser vars kontakt­ personer är styrelseledamöter i Upgraded har medfört att de inte kan anses uppfylla det aktuella kravet. Riksteatern har därför haft fog för sitt beslut att utesluta Upgradeds anbud från utvärderingen. Förvaltningsrätten finner att det inte heller framkommit något som tyder på att Riksteatern har brutit mot någon annan bestämmelse i LOU eller de grundläggande principerna. Det saknas därför skäl att förordna om ingripande enligt LOU, varför Upgradeds ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Eva G lfeldt Rådman Stina Wesslau har föredragit målet. "" J.,0 ....?il •I; iIfii1 SVERIGES DOMSTOLAR HURMAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND "· Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockhohn. Skri­ velsen ska dock sldckas eller lämnas till för­ valtningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisacionsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fo1tfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • la n (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omeddbart. Ett överklagande av rättens avgörande rar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ge www.domstol.se