FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 SÖKANDE DOM 2011-11-18 Meddelad i Linköping Mål nr 6780-11 Sida1 (5) QuickSearchSwedenAB, 556543-7307 Slottsmöllansföretagscentrum 302 31 Halmstad MOTPART Energimyndigheten Box 310 631 04 Eskilstuna Ombud: AdvokatMagnusNedström AdvokatbyrånSigeman& CoAB AnnaLindhs plats4 211 19 Malmö SAKEN r:'"',.,"" ....,.., � -- i�..·:- ? 'l r:A:-dv �--="""'==�- ===-- J]· mÖ�n-r - --- ===�-. D��s:=s---A-,1{-bt -i l. ===--J .,,.._._....,.,_.,._.., \1 ,u�-v.J;..:-,v�i... L�:iJ'4.t,J � I i ,, 1 � " Dok.Id 64904 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Överprövning enligt lagen(2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ansökan avslås. Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 013-25 10 00 E-post: KO�'V; !!'.?!'.)'l'.'.'i\i-:'.'l 'F'C·.,,-.,-.··, "--.. a' c... & � Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6780-11 I LINKÖPING Enhet2 BAKGRUND Energim yndigheten genomför en upphandling av m edarbetarundersökning och intern.kundsundersökning, diarienum m er17-11-1719 . U pphandlingen genomförs som förenklatförfarande.Avsikten m ed upphandlingen är att teckna ettflerårigt ram avtal m ed en leverantör.Det anbud som är det sammantagna m est ekonom iskt fördelaktiga ska tilldelas kontraktet. Av tilldelningsbeslut den17 oktober2011 fram går bl.a. attfyra anbud har länmats och att kontraktet tilldelatsannan leverantör änQuickSearch SwedenAB. YRKANDE M.M. QuickSearchSwedenAB(QuickSearch) ansökerom överprövningav upphandlingen och yrkar iförsta hand rättelse och iandra hand att upp­ handlingen ska göras om .QuickSearch m enar attEnergim yndigheten har brutit m ot de grundläggande principerna i12 kap1 § LOU vid val av leve­ rantör, eftersom kontraktet inte tilldelats det anbud som är ekonom iskt m estfördelaktigt. Bolaget utvecklar om ständigheterna i huvudsak enligt föUande.Förfrågningsunderlaget är otydligt beträffande redovisningen av pris.Avförfrågningsunderlagetfram går att utvärderingen kom mer att gö­ ras på totalprisetför m edarbetarundersökningen och intemkundsundersök­ ningen.QuickSearch läm nade därav ett sum merat prisför m edarbetarun­ dersökningen sam t ett sum merat prisför internkundsundersökningen som även inkluderade licenskostnaden inräknat i tim spriset, eftersom det utgör totalprisetför m edarbetarundersökningen. U nder "Pris3 Licenskostnad" presenterade sedanQuickSearch hur stor andel av det summerade priset som licenskostnaden utgjorde.Licenskostnaden räknas därför dubbelt i QuickSearchs anbud vilket därför inte är jämförbart m ed övriga anbud. Det m åsteförtydligas i anbudsunderlaget hur priset skall redovisas innan Energim yndigheten kan avgöra vilken anbudsgivare som erbjuder lägsta pns. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6780-11 I LINKÖPING Enhet 2 Energimyndigheten motsätter sig bifall till bolagets ansökan och anför bl.a. följande. Av avsnitt5 i anbudsförfråganframgår att det pris som ska utvär­ deras och som åsatts en sammanlagd vikt av40 procent består av tre sepa­ rata komponenter: 1) prisför medarbetarundersökning, 2) prisför intern­ kundsundersökning och3) licenskostnad. Av samma avsnittframgår att den samlade vikten om40 procentfördelas med18 procent vardera på komponenterna1) och2) , och med4 procent på komponenten3) . U ppdel­ ningen i tre separata priskomponenterframgår också tydligt av avsnitt 5 i anbudsformuläret.QuickSearch har i sitt anbud, i det ifyllda anbudsformu­ läret, tydligt angivit dels ett summerat prisför medarbetarundersökningen, dels ett summerat prisför internkundsundersökningen, dels ock den årliga licenskostnadenförEnergimyndigheten. Såvitt kan utläsas av det ifyllda formuläret och anbudshandlingarna i övrigt är prisuppgifternaföljaktligen utformade och lämnade helt i enlighet medföreskrifterna iförfrågningsun­ derlaget. QuickSearch har inte iformulärets utrym meför kommentarer lämnat någon uppgift eller gjort någon reservation omatt prisuppgiftema ska uppfattas på annat sätt. Det som bolaget nu påstår om att licenskostna­ den redan skulle ha inräknats i prisetför medarbetarundersökningen eller internkundsundersökningenframgår inte på något sätt av bolagets anbud. Tvärtom är det angivna priset enligt respekt ive sam manställning enbart sum man av tim kostnaderför nedlagt arbete. Energimyndigheten har ge­ nomfört utvärderingen helt i enlighet med vad som angivits iförfrågnings­ underlaget De har inte haft någon saklig anledning eller någon rättslig m�jlighet att genomföra utvärderingen på annat sätt. Detföreligger ingen överträdelse av de unionsrättsliga principerna eller av någon bestämmelse i LOU . SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Av16 kap. 6 § LOU följer att rätten ska besluta att upphandlingen ska gö­ ras om eller att denf'ar avslutasförst sedan rättelse gjorts om den upphand­ lande enheten brutit mot de grundläggande principerna i1 kap. 9 § LOU FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 DOM Sida4 6780 -11 eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantör lidit skada eller kan komma att lida skada. Av1 kap9 § LOU följer att en upphandlande myndighet skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt.Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av12 kap.1 § LOU följer att en upphandlande myndighet ska anta anting­ en detanbud som är det ekonomiskt mestfördelaktigaför den upphandlan­ de myndigheten eller det anbud som innehåller det lägsta priset. Frågan om vilka krav som kan ställas på ettförfrågningsunderlag har varit föremålförHögstaförvaltningsdomstolens( tidigareRegeringsrätten) prövning i rättsfalletRÅ 2002 ref. 50 .Av rättsfallet framgår bl.a. att ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grnndval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten till­ mäter betydelse vid upphandlingen och att en utvärderingsmodell skall varasåutformadattdenärägnadattledatilletträttvisanderesultat, det vill säga att det anbud som är ekonomiskt mestfördelaktigt antas. Utredningen i målet I anbudsförfrågan anges under avsnitt 5 hur anbudsutvärderingen kommer att gå till.Där anges bl.a. att priset vikt as till40 % vilket under 5 .2 demon­ streras med en bild.Enligt bilden är priset uppdelat på tre komponenter; medarbetarundersökning, intemkundsundersökning samt licenskostnad. Medarbetarundersökning och intemkundundersölming utgör var och en18 % av prisets totala40 % och licenskostnaden resterande4 %.I ett till an­ budsförfrågan bifogat anbudsformulärframgår under avsnitt 5 att priset ska anges enligt "nedanstående tabeller"(där anges även att utvärderingen kommer att göras på totalprisetför medarbetarnndersökningen och intem­ kundsundersökningen, där dessa värderas lika) . U nder detta kapitel hänvi­ sastill"pris1Medarbetarundersökning"(5.1), "pris2Intemkundunder­ sökning(5.2) och "Pris3 Licenskostnad"(5.3). I kapitel5 hänvisas även till bildenianbudsförfrågan. QuickSearch har i sitt anbudför både medarbetarundersökningen och in­ ternkundsundersökningen redogjortför timpris samt antalet timmar och Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6780-11 I LINKÖPING Enhet 2 summerat detta till126 .300 kr respektive67 350 kr utan några övriga kommentarer. U nder Pris3 Licenskostnad harQuickSearch prissatt den årliga licenskostnaden till7 2 000 kr. Förvaltningsrätten görföljande bedömning. Den om ständighetQuickSearch åberopar till grundför att upphandlingen ärfelaktig är attförfrågningsunderlaget är otydligt ifråga om hur priset ska redovisas. Detta har enligt bolaget medfört att dess redovisning av priset skiljer sigfrån övriga a:nbudsgivares.QuickSearch har uppgett att det tol­ kat anbudsform uläret på så sätt att licenskostnaden skulle ingå i det totala prisetför internkundundersökning och har därför redovfsat licenskostnaden dubbelt. I anbudsförfrågan harEnergim yndigheten m ed bild dem onstrerat hur priset viktas samt att prispoängenfördelas på tre olika kom ponenter varav en är licenskostnad. I anbudsfonnuläret anges att redovisningen av priset delats upp i dessa tre olika kom ponenter där licenskostnaden ska särredovisas. Enligtförvaltningsrättens m ening ärförfrågningsunderlaget tydligt utfor­ mat i denna del dvs. att de tre olika priskomponenterna ska redovisas var för sig. DetQuickSearch åberopat visar m .a. o. inte att detfunnitsfogför uppfattningen att licenskostnaden skulle inräknas även i prisuppgiftemaför intemkundundersökning. Det saknas därför skälför ingripande enligtLOU . Ansökan ska därm ed avslås. H�UR0-M� ÖVERKLAGAR, se bilaga1 (DV.3109/lD) z,,i>' }(. .1l/ o/ Il/ / \ dI Matsmkmden I /,. ,) / / I Föred�e har varit Eva Fredholm , iI IlJi HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND , SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga fötvaltningsrättens be­ slut ska skriva till K.ammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till fötvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infall.er på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. ro0 0N Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av fötvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstoL.se