FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Frida Axelsson Föredraganden DOM 2010-10-20 Meddelad i Falun Mål nr 5591-10 Enhet 1 Sida 1 (4) SÖKANDE Swarco Sverige AB, 556024-7594 Pepparvägen 81 123 56 Farsta MOTPART riiiiiiiwa��Ci'i f/ '. 20IO-11-01 (S. ::: :M1 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att Trafikverkets upphandling avseende "Utfö­ rande av Motorvägskontrollsystem, MTM-2 Väg E4/E20 tpl Salem - tpl Moraberg inom Stockholms län", ärendenr TRV 2010/63351 inte får avslu­ tas förrän rättelse har gjorts på så sätt att Peeks anbud inte utvärderas. Förvaltningsrättens interimistiska beslut från den 17 september 2010 upp­ hör därmed att gälla. Ombud: Advokat Joakim Hellgren och advokat Peter Thors Advokatbyrån Hellgren Linander KB Box 24053 104 50 Stockholm Trafikverket 781 89 Borlänge Ombud: Annica Bengtsson Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Dok.Id 16160 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5591-10 BAKGRUND Trafikverket genomför upphandling "Utförande av Motorvägskontrollsy­ stem, MTM-2 Väg E4/E20 tpl Salem-tpl Moraberg inom Stockholms län" ärende nr. TRV 2010/63351 projekt nr. 84 85514. Enligt meddelande om tilldelningsbeslut har Trafikverket beslutat att anta anbud från Peek Traffic BV (nedan Peek) med motiveringen att Peek har lämnat det eko­ nomiskt mest fördelaktiga anbudet. Förvaltningsrätten har den 17 september beslutat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. YRKANDEN M.M. Swarco Sverige AB (nedan Swarco) ansöker om överprövning av upp­ handlingen och yrkar att den ska rättas på så sätt att anbudet från Peek inte ska utvärderas. Till stöd för talan anförs i huvudsak fö\jande. Den nu aktu­ ella upphandlingen avser leverans, installation och driftsättning av ett mo­ torvägskontrollsystem, MTM-2, vilket något förenklat är ett system för övervakning av motorväg samt trafikstyming och trafikinformation av den­ saimna. Upphandlingen avser även förebyggande och avhjälpande under­ håll, inklusive material, under den ordinarie garantitiden saint sex stycken optioner, varav Option nr 2., Fullgrafiska körfältssignaler, är av intresse för denna överprövning. I handling 2.3, "Optioner", anges på sid 3 att fullgrafiska körfältssignaler ska vara utförda med så kallad ROB-teknik. Med detta avses att vm::je s.k. pixel består av minst tre dioder (Röd, Grön och Blå) och att de tillsainmans kan återge samtliga färger". I handling 1.2, "Tekniska uppgifter som ska redovisas i anbudet", framgår att för Option 2 ska ett testintyg utfärdat av ett oberoende testinstitut bifogas anbudet. Av testintyget ska "i klartext" fraingå vilka fotometriska kravklasser som uppfylls. Testintyget ska omfat­ ta samtliga färger som ska kunna visas på trafikinfonnationstavlorna". Vi- IFALUN Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5591-10 IFALUN dare anges-vilket är av avgörande betydelse i målet - att det av testinty­ gen ska framgå att lysdioderna ej drivits med högre strömstyrka än vad som anges i handling 4.1 vid testtillfället. I handling 4.1, "Oqjektsspecifik Teknisk Beskrivning (0TB) installations­ arbeten", anges i koden S//TC.121 (sid 19-20) att "visuella krav enligt SS­ EN 12966-1 ska vara uppfylld med de preciseringar som anges i tabell STC/5". I den på sidan 19 (n) redovisade tabellen framgår att klass L3* ska uppfyllas avseende "Luminans". På sid 20 (ö) anges vidare att med hänsyn till lysdiodernas degenerering får vid normal drift röda, gröna, blå och gula lysdioder inte drivas "med mer än 35 % av den maximala strömstyrka som rekommenderas av diodtillverkaren ". Grunden för att på detta sätt begränsa hur stor del av den maximala strömstyrkan som får användas är att en hög­ re strömstyrka minskar livslängden för dioderna. Omvänt gäller att en lägre strömstyrka ger en längre livslängd. I tabellen på sidan 4 (m) i det av Peek ingivna testintyget, redovisas testre­ sultatet för Peeks trafikinformationstavlor. Av tabellen (rad "White", "L3*; kolumn "% of Maximum Allowed current", "G") kan utläsas att för färgen vit och luminansklass L3* åtgår 42, 16 % av den maximalt tillåtna ström­ styrkan.för den gröna dioden Konsekvensen härav är att Peek därmed inte uppfyller kravet på att grön lysdiod inte får drivas med mer än 35 % av den maximala strömstyrkan. Peeks anbud skulle därmed ha förkastats. Genom att anbudet ändå upptagits till prövning har Swarco, som am1ars skulle ha tilldelats uppdraget, drabbats av skada. Trafikverket medger Swarcos yrkande att upphandlingen ska rättas på så sätt att Peeks anbud inte utvärderas. Till stöd för talan anförs följande. Swarcos beskrivning av upphandlingens föremål och de krav Trafikverket har ställt är korrekt. Det är också riktigt att antaget anbud som lämnats av Peek inte uppfyller kravet på strömstyrka för den gröna dioden. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5591-10 I FALUN SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av 1 kap. 9 § LOU fran1går att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Parterna är överens om att Peeks anbud inte uppfyller kravet om maximal strömstyrka för grön diod och därmed inte skulle ha varit med i utvärde­ ringen. Förvaltningsrätten anser att utredningen i målet stödjer paiiemas talan. Genom att anta Peeks anbud har Trafikverket brutit mot 1 kap. 9 § LOU. Agerandet har medfört att Swarco lidit eller kan komma att lida ska­ da. Då det aktuella felet endast påverkat utvärderingen är det tillräckligt med rättelse av upphandlingen. Rättelsen bör ske på så sätt att Peeks anbud undantas från utvärdering. Överklagandet ska bifallas. H}�R MAN 1 -yERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU) !1f«ic ;J+V\_, Charlotta Nyhlen förvaltningsrättsfiskal f? SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillätnpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, .5. den ändring av fötvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten, DV 3109/lC LOU 1. Dessutom ska adress och görs till kaminarrätten,