FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN 2017-05-10 Mål nr 1593-17 '1(!17.._(j:'..__, 10 L ...;�� v.J Dnr KSnr AB Hedemorabostäder, 556052-1824 Ombud: Advokat Marcus Lundell Advokatfirman Glimstedt Dalarna AB Box 1283 791 12 Falun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 1 Ann-Louice Jonsson SÖKANDE SN Strukton Sp. z o. o. Ombud: Karl Lindberg Kronotorpsgatan 2 D 262 62 Ängelholm MOTPART Meddelad i Falun Avd -- Aktbll ,.� Förvaltningsrätten avslår SN Strukton Sp.z o.o.:s ansökan om överprövning av avbrytandebeslutet. Dok.Id 192946 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Domare4 DOM 2 1593-17 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. AB Hedemorabostäder (Hedemorabostäder) genomför upphandling av tota­ lentreprenad avseende "Nyproduktion Gussarvet Ålen 1, för AB Hedemora­ bostäder" (ref nr 7508) genom förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut meddelades den 20 mars 2017 varvid annan leverantör än SN Strukton Sp. z o. o. (i det följande Bolaget) antogs. Bolaget ansökte om överprövning av tilldelningsbeslutet, där förvaltningsrätten ännu inte avgjort målet (mål nr 1351-17). Hedemora­ bostäder beslutade den10 april 2017 att avbryta upphandlingen. Som skäl för beslutet angavs i korthet att man vid en ny genomgång av samtliga an­ bud funnit att inget anbud uppfyller ställda skall-krav. Bolaget ansöker om överprövning av avbrytandebeslutet och anför i huvud­ sak följande. Bolaget klarar de krav som ställs i forfrågningsunderlaget och Hedemorabostäder har inte skäl att förkasta anbudet då det inte finns något fel i Bolagets energiberäkning. De experter som har använts för genomgång av energiberäkningen har feltolkat uträkningen och kommit till fel slutsats. Hedemorabostäder valde att avbryta upphandlingen efter att Bolaget kommit in med sin ansökan om överprövning, där Bolaget påtalar att samtliga anbud forutom det egna inte klarar de krav som stä11s. Hedemorabostäder ansåg att även Bolaget inte uppfyller kraven och påtalade fel i energiberäkningen hos Bolaget. Bolaget har bemött de påstådda felen. Hedemorabostäder har däref­ ter anfört nya fel i Bolagets energiberäkning i ett försök att kunna förkasta anbudet. De första fel som Hedemorabostäder hävdade förelåg får därmed anses godtagna eftersom Hedemorabostäder inte bemött vad Bolaget anfört gällande de bristerna. Bolagets beräkningar är inte felaktiga, men stämmer inte med Hedemorabostäders experter eftersom de experterna bl.a. använder fel kvadratmeter för projektet vid sin beräkning av energiåtgången. Bolaget åberopar till stöd för sin talan två skrivelser från Bengt Dahlgren Syd AB, daterade den 12 april och den 28 april 2017. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Domare 4 DOM 3 1593-17 Hedemorabostäder bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak föl­ jande. Hedemorabostäder har efter en noggrann, saklig och korrekt genom­ förd anbudsgenomgång funnit att samtliga inkomna anbud i upphandlingen bryter mot de uppställda skall-kraven i upphandlingen. Avbrytandebeslutet har fattats på sakliga grunder och följer de upphandlingsrättsliga principer- na. Hedemorabostäder åberopar ett utlåtande från ÅF- Infrastucture AB, daterat den 26 april 2017. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av EU-domstolens praxis framgår att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling (mål C-92/00 HI punkterna 40 och 41). Rätten att avbryta en upphandling begränsas inte till undantagsfall eller när det föreligger allvarliga omständigheter (mål C-27/98 Fracasso och Leitschutz, punkterna 23 och 25). Ett beslut att avbryta en upphandling måste dock vila p å sakligt godtagbara skäl, det får inte vara godtyckligt och det måste följa de grundläggande bestämmelserna i fördra­ get (RÅ 2009 ref. 43). Det är den upphandlande myndigheten som har att visa att det förelegat sakligt godtagbara skäl. Förvaltningsrätten konstaterar att det är ett sakligt godtagbart skäl att av­ bryta en upphandling när det inte föreligger något giltigt anbud. Även när bara ett enda anbud uppfyller kvalificeringskraven har EU-domstolen och Högsta Förvaltningsdomstolen kommit till den slutsatsen (mål C-27/98 Fracasso och Leitschutz punkterna 31-34 respektive RÅ 2008 ref. 35). Av det sagda följer att Hedemorabostäder i detta fall har haft sakligt godtagbart skäl att avbryta sin upphandling, oavsett om Bolagets anbud skulle anses uppfylla samtliga ställda krav i upphandlingen. Det har inte heller fram­ kommit att de grundläggande principerna i unionsrätten skulle ha åsidosatts genom beslutet. Bolagets ansökan om överprövning av avbrytandebeslutet ska därför avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1593-17 IFALUN Domare 4 Förvaltningsrätten erinrar om att detta mål endast omfattar avbrytandebeslu­ tet och att någon prövning av Hedemorabostäders genomförda upphandling som resulterat i tilldelningsbeslut den 20 mars 2017 inte har skett, jfr för­ valtningsrättens mål nr 1351-17. Förvaltningsrätten har således inte möjlig­ het att inom ramen för detta mål förordna om rättelse innebärande att ny utvärdering genomförs.. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU). Karin Forslund Johansson rådman 4 1. 2.