FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 2011-05-10 886-11 Meddelad i DS Luleå -· -· ·- -· KONKURRENSVERKET 2011 -05- 1 1 Avd Dnr Doss Aktbil Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, Sida 1 (5) I LULEÅ SÖKANDE SEIDEA AB Prostvägen 21 871 61 Härnösand MOTPART Länsstyrelsen i Norrbottens län 971 86 Luleå SAKEN LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. ( Dok.Id 15871 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 2 886-11 !LULEÅ 2011-05-10 YRKANDEN M.M. Länsstyrelsen i Norrbottens län har genom förenklad förhandling upphand­ lat "Varumärkesidentitet till Världsarvet Laponia". Enligt tilldelningsbe­ sked daterat den 18 april 2011 har upphandlingen tilldelats Vinter Reklam­ byrå i Luleå AB. SEIDEA AB var en av fjorton anbudsgivare. SEIDEA AB har ansökt om överprövning och i huvudsak anfört följande. I anbudsförfrågan sägs om pris. "Ange totalpris enligt föreslagen genomfö­ randebeskrivning.I paketpris ingår samtliga med uppdraget förenade rese­ och traktamentskostnader och övriga omkostnader förenade med uppdra­ get". SEIDEA AB har genom det anbud som bolaget lämnat öppnat för en diskussion kring den inledande processen vilket får effekter för om och hur många övernattningar som kan bli aktuella. Bolaget kan tänka sig enklare övernattning i samråd med beställaren. Eftersom det i anbudsförfrågan står traktamentskostnader och inte övernattningskostnader så har denna kostnad exkluderats medan alla övriga kostnader är inkluderade. SEIDEA AB:s anbud bygger på en missuppfattning från bolaget sida. Bolaget vill att an­ budet ska omprövas och bifogar det med en korrigering på sidan 21 som inte ändrar anbudets innehåll på annat sätt än att det ger bolaget en lite större press att genomföra uppdraget kostnadseffektivt. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU anges principerna för offentlig upphandling. Upphand­ lande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 886-11 2011-05-10 Av 15 kap. 12 § LOU framgår att en upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Den upphandlande myndigheten får vidare begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till all­ män förvaltningsdomstol ansöka om åtgärd enligt 5 eller 15 § (ansökan om överprövning). Enligt 16 kap. 5 § LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada. Förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlaget anges följande om priset. Ange totalpris enligt föreslagen genomförandebeskrivning.I paketpris in­ går samtliga med uppdraget förenade rese- och traktamentskostnader samt övriga omskostnader förenade med uppdraget. Observera att detfinns en budgetför detta uppdrag och ett anbud över 1 miljon kan komma attför­ kastas. I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande om utvärdering. Prövning kommer att ske på följande sätt. Först prövas att anbuden uppfyl­ ler de ska krav som gäller för anbudslämning och de krav som ställts på I LULEÅ Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 886-11 2011-05-10 leverantören. De anbud som visat sig uppfylla dessa laav genomgår däref­ ter en prövning av att de ställda laaven på tjänsten är uppfyllda. Förvaltningsrättens bedömning Inledningsvis konstaterar förvaltningsrätten att det är den upphandlande myndigheten som, inom de ramar som LOU anger, avgör vilka så kallade ska-laav som ska ställas i en upphandling. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller för­ frågningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. ska-krav, inte ska beaktas. Kraven som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Av förfrågningsunderlaget framgår att länsstyrelsen ställt som laav att det i anbudet ska anges ett totalpris där samtliga med uppdraget förenade rese­ och traktamentskostnader ska ingå.I det anbud som SEIDEA AB inlämnat har bolaget uttryckligen angett att "I offerten ingår kostnader för resor, dock ej för övernattning". Denna markering från bolagets sida kan enligt förvaltningsrättens uppfattning inte tolkas på annat sätt än att det kan till­ komma kostnader på lämnad prisuppgift. Det pris som SEIDEA AB läm­ nat i sitt anbud kan därmed inte anses utgöra något totalpris. Bolagets an­ bud uppfyller därmed inte uppställt ska-laav och ska följaktligen förkastas. Länsstyrelsen har därför rätteligen uteslutit bolagets anbud från att gå vida­ re i upphandlingen. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att rättelse eller komplettering i efter­ hand inte är möjlig att göra på grund av risken för särbehandling. Ett så­ dant förfarande skulle komma att strida mot bestämmelserna i 15 kap. 12 § LOU. I LULEÅ Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 886-11 2011-05-10 Förvaltningsrätten anser således avslutningsvis att SEIDEA AB inte visat att länsstyrelsen brutit mot LOU genom att förkasta bolagets anbud. Grund för ingripande enligt LOU föreligger därför inte varför bolagets ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C) I LULEÅ HUR MAN ÖVERKLAGAR m PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till K.ammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätteninomtreveckor fråndendagdå klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla l. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppg� sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.dornstol.se