FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT Målm 1959-13 1960-13 Sida 1 (27) I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE Konkurrensverket 103 85 Stockholm MOTPART SJ AB, 556196-1599 105 50 Stockholm 2014-01-10 Meddelad i Ombud: Advokat Anna Ulfsdotter Forssell och jur.kand. Erik Olsson Advokatfirman Delphi Box 1432 111 84 Stockholm SAKEN Upphandlingsskadeavgift enligt lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avvisar ansökningarna. Dok.Id 423102 Postadress Besöksadress Telefon 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.•se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 Enhet 17 Stockholm FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN Konkurrensverket yrkar i mål 1959-13 att förvaltningsrätten ska besluta att SJ AB (SJ) ska betala 4 000 000 kr i upphandlingsskadeavgift. I mål 1960-13 yrkar Konkurrensverket att förvaltningsrätten ska besluta att SJ ska betala 4 500 000 kr i upphandlingsskadeavgift. SJ bestrider Konkurrensverkets yrkanden om upphandlingsskadeavgift och yrkar för egen del att Konkurrensverkets ansökningar ska avvisas. För det fall att förvaltningsrätten skulle finna skäl att bifalla ansökningarna yrkar SJ att upphandlingsskadeavgiften i respektive mål ska sättas ned till I0 000 kr. Sida 2 1959-13 1960-13 - - - - - - --lkn1⁄4ng-,w4,UMkull.,__- - - - - - -� innebära att SJ åläggs att verka på andra villkor än sina privata konkurren- ter, vilket strider mot beaktandesats I 0 i försörjningsdirektivet. I beaktandesats 40 till försörjningsdirektivet anges att direktivet inte bör gälla kontrakt som avser utförandet av en verksamhet enligt artiklarna 3 - 7 om verksamheten, i den medlemsstat där den bedrivs, är direkt kon­ kurrensutsat t på marknader med fritt tillträde. I beaktandesatsen anges vi­ dare att det därför bör införas ett förfarande som tillåter att hänsyn tas till effekterna av pågående eller kommande konkurrensutsättning. Ett sådant förfarande har införts i artikel 30 i försörjningsdirektivet. Enligt punkt I i denna artikel omfattas kontrakt som syftar till att medge utförandet av en verksamhet enligt artiklarna 3 - 7 inte av direktivet om den aktuella verk­ samheten i den medlemsstat där den utövas är direkt konkurrensutsatt på marlmader med fritt tillträde. Detta måste, med undantag av tillämpning av de bestämmelser som anges i bilaga XI till försörjningsdirektivet, vilka inte gäller SJ:s verksamhet, visas i en ansökan till kommissionen som sedan beslutar om huruvida punkt I i artikel 30 är tillämplig på en viss verksam- _ __ _ _ _ __,_ ;as,av Jagen- om.denbest-år�v-L-tillhandahållande�leuh:ift- ;avJ';asta_ pub,� -----; ----- lika nät i samband med produktion, transport eller distribution av gas, värme, el eller dricksvatten, eller 2. leverans av gas, värme, el eller dricks- vatten till sådana nät som avses i 1. I direktiv 93/38/EEG, som även omfat- tade telekommunikationer, angavs vidare i artikel 2.2 d) att direktivet om- fattade tillhandahållande eller drift av offentliga telekommunikationsnät eller tillhandahållande av en eller flera offentliga telekommunikationstjäns- ter. När det gäller andra sektorer än transportsektorn anges således uttryck- ligen i såväl LUF som försörjningsdirektivet (artikel 3 och 4), och angavs även i direktiv 93/38/EEG (artikel 2.2 a), att direktivet förutom tillhanda- hållande och drift av ett nät även omfattar leverans av respektive nyttighet till det aktuella nätet. Konkurrensverket har anfört att formuleringen drift av publika nät i form av transporter i 1 kap. 8 § LUF klargör att även själva transporterna på ett nät omfattas av bestämmelsen. Artikel 5 i försörjnings- direktivet, i ljuset av vilken 1 kap. 8 § LUF måste tolkas (se EU- domstolens dom i mål C-14/83 von Colson), är dock inte formulerad på detta sätt, utan anges omfatta verksamhet som avser tillhandahållande eller drift av nät i syfte att tillhandahålla tjänster för allmänheten på området FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 25 1959-13 1960-13 het eller inte. För att en verksamhet inte ska omfattas av försörjningsdirek­ tivet på grund av att den är konkurrensutsatt krävs således, enligt artikel 30 i försörjningsdirektivet, till vilken 1 kap. 23 § LUF hänvisar, ett beslut av kommissionen eller att en ansökan har gjorts men kommissionen inte har fattat något beslut inom den föreskrivna tidsfristen. Omständigheten att SJ verkar på en konkurrensutsatt marknad medför således inte i sig att för­ sörjningsdirektivet inte är tillämpligt på SJ:s verksamhet. Enligt Konkurrensverkets mening avser ordet tillhandahållande av nät i 1 kap. 8 § LUF den verksamhet som bedrivs av en infrastrukturförvaltare, t.ex. Trafikverket när det gäller de järnvägsspår som trafikeras av SJ, me­ dan ordet drift av nät avser själva transporterna. När det gäller gas, värme, el och dricksvatten anges dock, i 1 kap. 4 § LUF, att en verksamhet omfat- FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I STOCKHOLM Allmänna avdelningen järnvägstransporter. I den dom från England and Wales High Court of Justice ([2012] EWHC 28 (Ch)), som båda parter har hänvisat till i målen, har domstolen bedömt att ett tågtransportföretag som inte är infrastruktur­ förvaltare inte ska anses driva ett nät, och således inte omfattas av försörj­ ningsdirektivet, om det inte driver sin verksamhet i enlighet med sådana villkor som anges i artikel 5.1 andra stycket försörjningsdirektivet (punkt 66. I 1 kap. 8 § andra stycket LUF anges att ett nät för transporttjänster ska anses finnas om tjänsten tillhandahålls enligt villkor som fastställts av en behörig myndighet och som avser linjesträckning, tillgänglig transportka­ pacitet, turtäthet och liknande förhållanden. SJ:s verksamhet omfattas en­ ligt förvaltningsrättens bedömning inte av några av myndighet fastställda Sida 26 1959-13 1960-13 ----------'1illkor�1s,ällei;-lmjestr.iiclmin{},tillgful.-gligtr"1nsp0Itkapaciteulle1:turtät- - - - - -­ het. Fråga är då om det faktum att SJ inte kan köra sina tåg utan att ha be- viljats tåglägen av Trafikverket ska anses medföra att beviljande av tågläge ska anses vara ett sådant villkor för tillhandahållande av tjänsten som avses i 1 kap. 8 § andra stycket LUF. Beviljande av tågläge är, som Konkurrens- verket har anfört, en absolut förutsättning för att ett tåg ska kunna köras på en viss sträcka. De olika tågoperatörerna väljer dock själva vilka tåglägen de önskar ansöka om. Trafikverket beviljar regelmässigt ansökta tåglägen under förutsättning att det inte förhåller sig så att antalet ansökningar över- skrider den tillgängliga infrastrukturkapaciteten på en viss sträcka vid ett visst tillfälle och det därmed inte är möjligt att bevilja samtliga ansök- ningar. Omständigheten att Trafikverket, för det fall att man inte kan nå en samförståndslösning med de olika tågoperatörerna om hur de mest efter- traktade tåglägena ska fördelas, ska beakta samhällsekonomiska kriterier vid beslut om fördelning av de aktuella tåglägena innebär enligt förvalt- ningsrättens mening inte att fördelningen av tåglägen kan anses vara ett villkor av liknande förhållande som de i lagrummet angivna villkoren av- seende linjesträckning, tillgänglig transportkapacitet och turtäthet. Förvalt- FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I STOCKHOLM Allmänna avdelningen ningsrätten anser därför att Trafikverkets beslut om tilldelning av tåglägen inte kan anses vara ett sådant villkor för tillhandahållande av tjänsten som avses i 1 kap. 8 § andra stycket LUF Gfr även punkt 68 och 69 i den ovan nämnda domen från England and Wales High Court of Justice). Med beaktande av ovanstående finner förvaltningsrätten att SJ:s verksam­ het inte omfattas av bestämmelsen i 1 kap. 8 § LUF och att LUF således inte är tillämplig på SJ:s inköp av byggentreprenader, varor och tjänster. SJ kan därför inte blir skyldigt att betala upphandlingsskadeavgift och Kon­ kurrensverkets båda ansökningar ska följaktligen avvisas. HUR MAN ÖVERKLAGAR - - - - - - - -� Y O O a. � v g i k , ari d <}- k an - 4 v e r l