FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKANDE NR. 1312 Mål nr 5896-13 E Enhet 1:2 S. 2/l7 Sida 1 (15) Care :Meal Systems AB> 556800-2504 Södra Långebergsgatan 16 421 32. Västra Frölunda Ombud: Thomas Hamilton och Joachim Hamilton Hamilton & Partners AB Södra Långebergsgatan 16 421 32 Västra Frölunda MOTPART Stadsdelsnämnden Askim-Frölunda-Högsbo Box 16 421 21 Västra Frölunda KONKURRENSVERKET 2013 -07· 2 9 Avd Dnr SAKEN tad LOU Dok.Id 217345 :Postadress Besöksad:ress Box53197 Sten Sturegatan 14 400 15 Göteborg Telefon 031 - 732 70 00 Telefax 031 - 711 78 59 måndag - fredag DOM 2013-07-29 Meddelad i Göteborg 29.JJL.2013 14:15 Forvaltningsratte1 GBG Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling) förkor­ DOMSLUT Expeditionstid Förvaltningsrätten avslår Care Meal Systerns AB:s ansökan. E�post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se 08:00-16:00 29. JUL. 2C13 14: 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM lGÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND StadsdelsnämndenAskim-Frölunda-liögsbo (stadsdelsnämnden) genomför en upphandling avseende produktion av vann mat för stadsdelens särskilda boenden för äldre och funktionshindrade, diarienummer 338/12. Upphand­ lingen genomförs i form av öppet förfärande och syftar till att teckna ram­ avtal med en leverantör, Tilldelningsbeslut meddelades den 16 maj 2013. Av titldelningsbeslutet framgåJ att stadsdelsnämnden hade för avsikt att teckna kontrakt med ISS Facility Services AB (lSS). Av en utvärderingsM sammanställning som bifogats tilldelningsbeslutet framgår att Care Meal Systems AB:s (CMS) anbud inte utvärderats med motiveringen att "kravet på redovisning av Kvalitetssystem enligt ställda krav i förfrågningsun­ derlaget har ej uppfyllts". YRKANDEN M.M. Vad CMS yrkar och anfer CMS yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska besluta att upphandling­ en ska göras om. I andra hand yrkar CMS att forvaltningsrätten bestämmer att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så vis att ny utvärdering av anbuden ska göras varvid CMS anbud tillåts delta. CMS yrkar även att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så vis att utvärde1ingen ska göras om, varvid ISS:s anbud ska förkastas, CMS anför sammanfattningsvis följande. CMS an;bud uppfyller samtliga uppställda skall-kt'av och var därför kvalifi­ cerat för upphandlingens utvärdering. Att stadsdelsnämnden trots detta förkastat anbudet på den grunden att det inte uppfyllde kravet avseende "Kvalitetssystem'i strider mot de EG-rättsliga p.rinciperna om likabehand­ ling, förutsebarhet och transparens och därmed mot regeln i 1 kap. 9 § S. 3/17 Sida2 5896�13 NR. 1312 29. JUL. 2G13 14:16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 Fcrvaltnings'a::en i GBG NR. 1312 S. V17 Sida3 5896�13 LOU. För det fall förvaltningsrätten skulle finna att CMS anbud inte upp­ fyller det aktuella kravet menar bolaget att detta krav står i strid med den grundläggande EG�rättsliga principen om proportionalitet och därmed med regeln i 1 kap. 9 § LOU. CMS gör i så fall också gällande att kravet varit så otydligt utfonnat att det måste anses stå i strid med de grkdläggande principerna om förutsebarhet och transparens att förkasta ett anbud som inte uppfyller kravet, Om stadsdelsnämnden hade tagit upp CMS anbud till utvärdering skulle den fortsatta utvärderingen med största sannolikhet fått en annan utgång. Det är inte uteslutet att bolagets deltagande vid den fort-­ satta utvärderingen kunnat medföra att k.valitetspoängen för ISS erbjudna mat minskat drastiskt med resultatet att CMS vunnit. Genom det fälaktiga förkastandet av CMS anbud har bolaget därför lidit skada eller i vart fall riskerat att lida skada. CMS har i sitt anbud svarat ja på frågan i :förfrågningsunderlagets avsnitt 3.1.7. om "Kravetpå kvalitetsledntngssystem uppfylls. /Ja/Nej svar)" samt bifogat en beskrivning av det egna kvalitetssystemet. CMS kvalitetssystem innehåller de rutiner som efterfrågas i avsnittet. Bolagets anbud uppfyller dänned det aktuella skall-kravet som det kommer till uttryck i förfråg­ ningsunderlaget. Där anges att i,en beskrivning av ett eget kvalitetssystem'' ska lämnas som "bevis". Däremot framgår inte på vilket sätt en beskrivning av kvalitetssysternet ska ske och inte heller vilket innehåll Beskrivningen måste ha. Det framgår endast att anbudsgivaren ska atbeta efter ett kvali­ tetsledningssystem innehållande minst de uppställda punk.tema samt att anbudsgivaren ska bifoga. en beskrivning av det egna kvalitetssystemet. Stadsdelsnämnden har således vid utvärderingen gett kravet avseende '1Kvalitetssystem." ett annat innehåll än det som framgår av dess lydelse i punkten 3.7.1. Stadsdelsnämnden har därmed ändrat förutsättningarna för anbudslän111ande,vilketskapatutrymmeförskönsmässigabedömningar från nämndens sida. Detta står i strid med principerna om förutsägbarhet och transparens, Stadsdelsnämnden har i forfrågningsunderlaget inte angett 29. JJL. 2013 14:16 Forvaltningsratte� GBG FÖRVALTNINGS:RÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 vad det egentligen ät som efterfrågas. Det har därför varit svårt för en an� budsgivare att förutse vad som krävs för att uppfylla kravet och hur stads­ delsnämnden skulle kormn.a att tillämpa det aktuella skall-kravet. Då bris­ te11 är hänförlig till upphandlingens konkurrensuppsökande skede måste upphandlinge.n göras om, CMS anbud korresponderar fullt ut mot :llirfrågningsunderlagets skall-krav och begärda upplysningar och ger också stadsdelsnämnden den infonnat­ ion som det aktuella skall-kravet syftat till. CMS anser också att för det fall stadsdelsnämnden ansett sig behöva förtydliganden i denna, hade nämnden inom ramen för regelverket tveklöst kunnat begära in den från bolaget. Att inte utnyttja denna möjlighet utan i stället utesluta bolaget ter sig synnerli­ gen tveksamt. Den vidtagna ätgärden får anses oproportionerlig eller över­ driven i förhållande till det eftersträvade syftet. Som en följd av stadsdelsnämndens felaktiga förkastande av CMS anbud har bolaget inte fått delta i den fortsatta utväl.'deringen. Om CMS hade fått medverka vid det "test av maträtter" som framgår av förfrågningsu.nde�la­ get, skulle detta med stor sannolikhet kunnat pävedca den slutliga utvärde­ ringen i upphandlingen. CMS erkända högkvalitetsp.t:odukter hade med stor sannolikhetgjortettsåpasspositivtintryckpådeniitestpanel"somom­ nämns i förfrågningsunderlaget att det skulle ha påverkat panelens poäng­ sättning för samtliga i testet deltagande rätter. Det kan inte uteslutas att forändringar i poängsättningen dä hade kunnat medföra att ISS nu erhållna poäng (3,7) reducerats i sådan grad att medelvärdet i stället understiget 310 med följden art rss anbud fti,:kastats och CMS anbud vunnit. Utifrån det faktum att utvärderingen innehållit moment av ovan beskriven karaktär har CMS med stor sannolikhet lidit eller riskerat att lida skada med anledning av stadsdelsnämndens ftirkastande av bolagets anbud, NR. i312 S. 5/17 Sida 4 5896-13 29.JJL.2013 14:16 Forvaltningsratte, GBG DOM NR. 13'2 S. 6/17 FÖRVALTNlNGSRÅTTEN Sida 5 5896-13 I GÖTEBORG Avdelning 1 ISS anbud innehåller ett uppenbart underpris som kmmat uppstå genom en otillåten indirekt statlig subvention. ISS avser att utnyttja den statliga an­ läggningen vid Migrationsverkets flyktingmottagning i Kållered> vilken rss enligt avtal har tillgång till i syfte att laga mat till de flyktingar som vistas på anläggningen, StadsdelsnänmdenmenarmöjligenattCMSbeskrivningavkvalitetssyste­ met inte varit tillräckligt omsorgsfullt utfonnat. CMS anser att detta tvek­ löst har sin gnmd i att upphandlingen rätteligen borde ha avbrutits och gjorts om. Skälet till detta är att st.adsdelsnämnden vid tre separata tillfällen fundamentalt om.kullkastat föremålet för upphandlingen1 dvs. det som stadsdelsnämnden avsåg att upphandla och dänned specificerat i förftåg­ ningsunderlaget.Fundamentalafelharvidhållitsinidetsistavilketfram" går av förfrågningsunderlagets ''Frågor och svar", vilket har skapat stat förvirring hos presumtiva anbudsgivare. Förhållandet har ostridigt medfört att CMS hamn at i tidsnöd vid utformandet av sitt anbud , Det är följaktligen tidsnöden, vilken stadsdelsnämnden till fullo bär ansvar för, som utgör grunden för att CMS beskrivning av det egna kvalitetssystemet kommit att bli kortfattad och inte tillräckligt genomatbetad, för att senare då under­ kännas av stadsdelsnämnden, Det är därtill klarlagt att två anbudsgivare som nonnalt deltar i denna typ av upphandling i protest avstått från att lämna anbud. Detta faktum kan med tydlighet utläsas av att det i denna upphandling inkommit 70 procent färre anbud än vid föregående upphand­ ling. Den leverantör, som utöver CMS, inkommit med anbud är den kanske mest resursstarke, ISS, som har ett tiotal personer anställda enbart för upp* handlingssysslor. CMS har däremot varit tvunget att arbeta dag och natt för att i sista minuten lyckas få in ett totalt omarbetat anbudsunde.rlag. Felen i förfrågningsunderlaget och i de svar som lämnades i "Frågor och svar" består sammanfattningsvis i att sammansättningen - den procentuella ande­ len protein, fett och kolhydrater - i de specialdieter för äldre och sjuka som upphandlingen avsåg� angavs felak.1:igt. Korrekta. uppgifter lämnades först 29.JJL.2013 1l:17 Forvaltningsratte, G6G NR. 13'2 S. 7/17 Sida 6 5896-13 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 när fem arbetsdagar återstod till dess att anbudstiden gick ut, l "Frågor och s v ar " fr å g a l 1 a n g e s at t k o m p l e tt a m ål t i d e r i nk l u s i v e d ry c k o c h b r ö d s k a näringsvärdesberäknasidematsedlarsomskabifogasanbudenävenom endast måltidernas huvudkomponenter ska levereras. I förftågningsun­ derlaget går däremot att utläsa att energivärdena ska beräknas utan bröd, smör och dryck (bilaga 3 näst sistastycket). Stadsdelsnämnden har också - trots frågot från potentiella anbudsgivare - varit mycket otydlig med vilket utrymme som krävs för att hantera de 29 vännevagnar som enligt förfrågningsunderlaget fordras för matleveranser­ na, Det måste rimligtvis vara ofilrenligt med de allmänna principema för upphandling att leverantörema måste gissa sig till vad föreliggande krav egentligen består i och vilka kostnader de kan medföra. Ävenutvärderingeni "Testmaträtter",hargenomförtspåettsättsominte rimligtvis kan anses spegla det avsedda syftet, dvs. anbudsgivarens möjlig� heter och kapacitet att kunna leverera den i upphandlingen efterfrågade produkten. Dels har i förfrågningsunderlagets "Test maträtter" (bilaga 7) angetts att kall mat ska utvärderas medan utvärderingen enligt uppgift ge- 1tomförts med varm mat. Detta innebär att utvärderingskriteriema ändrats. Delshariutvärderingeningåttolikabikomponenter,dvs.potatis,rödbetor, remouladsås> gfönsaker1 m.m..., som ostridigt inte ingår i upphandlingen1 vilket påtagligt riskerat att försvåra möjligheten att utvärdeta det som fak­ tiskt är fciJ:emäl för -upphandlingen. Vidensåstrikttolkningsomstadsdelsnämndentillämpatisambandmed CMS diskvalificering borde även ISS anbud ha diskvalificerats. 1. ISSharintelämnatsådanbeskrivningavverksamhetensomfåran� ses ha varit stadsdelsnämndens syfte när det gäller teknisk foimåga och kapacitet. 29. JJL. 2013 14:17 Forvallningsratte, GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 s. 8/17 Sida? 5 896-1 3 2. MotbakgrundavattstadsdelsnämndenvägrarattlämnautISSåbe­ ropade referenser kan CMS inte komma till annan slutsats än att det intekanuteslutasattreferensernaärbristfälliga. 3. DetavISSingivnabeviset,isyfteattuppfyllakravetpåkvalitets­ ledningssystem, kan vid en nitisk gransk1'ling inte anses uppfylla syftet med stadsdelsnämndens krav. CMSmenarattdenbeskrivningavtekniskfönnågaochkapacitetsomISS lämnat vid en objektiv, nitisk granskning inte är att anse som en så om­ sorgsfullt riktig och informerande beskrivning som krävs för att uppnå stadsdelsnämndens syfte. Det cenifieringsrotyg som ISS lämnat är ett all­ mänt hållet intyg som inte visar det som efterfrågas, Bl.a. innefattar den uppdatering av certifieringen som. skett den 7 september 201 2 en stor och oacceptabel reservation. Certifieringen förutsätter nämligen att gällande (totalt okända) certifiedngsbestämmelser följts av företaget. Vadstadsdelsnämnden anför Stadsdelsnämnden bestrider CMS yrkanden och anser att bolagets ansökan ska avslås samt anför sammanfattningsvis följande. Upphandlingen är genomford i enlighet med de grundläggande principerna och även i övrigt i enlighet med LOU. CM$ anbud har inte ,1ppfyllt det kvalificerande kravet avseende kvalitetsledningssystem och har därilir rät­ teligen inte gått vidare till utvärdering. För det fall CMS anbud hade varit kvalificerat och därmed utvärderats hade det inte påve1·kat utvärderingspo­ ängen för ISS anbud och därmed :ilite heller utgången i upphandlingen ef­ tersom CMS anbudspris var avsevärt högre än ISS. CMS har därmedinte lidit någon skada och heller inte kunnat riskera att lida någon skada. 2 9 . .J U � . 2 0 1 3 1 4 : 1 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 Avpunkten3.1,7iförfrågningsunderlagetharklartochtydligtframgåttatt anbudsgivama ska bifoga bevis för att kravet på kvalitetsledningssystem är uppfyllt, antingen genom giltigt certifieringsintyg eller gendm en beskriv- ning av eget kvalitetsledningssystem. Det framgår också klart vad ett eget kvaHtetsledningssystem minst ska innehålla, dvs, vad beviset minst ska styrka. Med god vilja skulle kunna påstås att infonnationen i CMS be­ skrivning avseende att roretagets dokument upprättas i enlighet med, gäl­ lande lagstiftning uppfyller kravet på en beskrivning av anbudsgivarens rotiner för att säkerställa att lagar och föreskrifter som berör verksamheten efterlevs. Kraven på beskrivning av rutiner för avvikelser och förbättringar och beskrivning av kvalitetsmål är dock inte uppfyllda. CMS ger en be­ skrivning som talar om att sådana rutiner och mål finns men beskriver inte rutinerna och kvalitetsmålen, vilket krävs för att styrka att kravet på kvali­ tetssystem är uppfyllt. CMS har inte genom bilaga bevisat att bolaget har ett kvalitetsledningssystexn som innehåller minst de rutiner och mål som efterfrågats i upphandlingen. Bilagan tillför därtor inte ytterligare bevis­ ningänomenanbudsgivareenbartsvaratjakandepåattkravetvarupp­ fyllt. Stadsdelsnämnden bestrider att kravet på redovisning av kvålitetslednings- ' system skulle strida mot pdncipema om transparens och pr9portionalitet. Kravet har varit ytterst tydligt utformat i förftågningsunderlaget med in­ formation om vad som minst ska redovisas för att kravet ska vara uppfyllt, Detsyftestadsdelsnämndenvilluppnåmedkravetärattsäkerställaattden leverantör som kommer att utföra tjänsten har ett system för att tillse att det inom foretaget bedrivs ett arbete för att ständigt förbättra kvaliteten av olika aspekter, vilket är av stor vikt för nämnden. Kravet uppfyller detta syfte och det finns inget mindre ingripande sätt att uppnå det än att kräva att anbudsgivama beskriver rutinerna i kvalitetsledningssystemet. Forn.l:ninpratten i GBG IH. 1312 S. 9/17 Sida 8 5896-1 3 29 'U· '11�1� 14·1() Forv!l:ningsratten i SBS FÖRVALTNINGS:RÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 in.1312 s.10/17 Sida 9 5896-13 Om anbudsgivare, såsom ISS, har ett tredjepartscertifierat kvalitetssystem ska bevis för detta ges in. Det har ISS gjort. Vad CMS anför om påstådda brister i ettstandardiserat certifikat från Swedac förtjänar inte något avse­ e11de. De erbjudna maträtterna i upphandlingen bedömdes av nio personer (fyra representerade pensionärsorganisationer, två var boende på äldreboenden, två kom från stadsdelsnämndens måltidsverksamhet och en var dietist), Panelen bedömde matens smak, lukt, konsistens, utseende och totalintryck därvarjepersongavmaträttexnapoängenligtensexgradigskala.Föratt uppnå godkäntnivå för maträtterna krävdes poängen 3 som genomsnittlig poäng. Maträtterna bedömdes inte i relation till varandra och jamförelse skulle inte he ller ha gj_o1ts mellan olika anbudsgivares maträtter. Personer­ na i gruppen visste inte heller vilken anbudsgivares rätter de bedömde eller hur många anbudsgivare som skulle bedömas . ISS fick 3,7 i genomsnittlig poäng och klarade dänned kravet på matrattemas kvalitet. För det fall CMS hade gått vidare till kontroll av maträtternas kvalitet är det möjligt att CMS hade fått en högre genomsnittlig poäng, Det kan dock fastslås att ISS poäng inte hade påverkats av om gruppen även skulle ha kontrollerat CMS maträtter eftersom maträtterna inte skulle jämföras med varandra. I vart fall kan CMS inte anses ha visat, dvs. gjort övervägande sannolikt, att CMS eventuella deltagande i mattestet skulle ha medfört att ISS fått en sänkning av sin genomsnittliga poäng från 3,7 till under 3 poäng. Grunden ±ot tilldelning av kontrakt i upphandlingen var att det anbud som uppfyller kvalificeringskraven och har lägst pl'is - vanned avsågs snittpris p e r d a g - s k u l l e an t a s . I S S o ffe r e r a d e s n i t t k o s tna d v ar 3 3 kr o c h C M S 50,59 kr. Detta innebär att även om CMS anbud hade kvalificerat sig och nått nivån för godkänt vid kontrollen av maträtternas kvalitet hade CMS aldrig kunnat vinna upphandlingen. CMS har således inte lidit skada och , •J ·-· LJ J , 0 29. JJL. 2013 14:18 Forvaltningsratte0 G6G NR. 1312 S. 11/!7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM Sida 10 5896-13 har heller inte kunnat riskera att lida skada även om bolaget i sitt anbud visat att det uppfyllde det aktuella kvalificeringskravet. Inte heller har CMS lidit skada av de preciseringar av ftirftågningsunderla­ get som gi011s inom ramen för '\Frågor och svar", Helt ostridigt har CMS lämnat anbud och bolagets anbud har inte fötkastats på någon grond hän­ förlig till vidtagna förtydliganden under anbudstiden, CMS har heller inte påstått att bolaget p.g,a, preciseringen av energifördelning vid en förlängd anbudstid skulle ha lämnat ett anbud som var 35 procent lägre. Det förtydligande som gj orts i '�Frågor och svar' avseende energifördel­ ning av maträtterna är en ändamålsenligpl'eciseting - inte en "väsentlig förändring". En upphandling ska inte annonseras ut på nytt om inte andra leverantörer än de som hämtat ut förfrågningsunderlaget kan påverkas av ko1tigeringen. Det är endast oro rättelsen eller korrigeringen inte avhjälper den påtalade bl'isten som upphandlingen måste annonseras om. I upphand.:. !ingen har uttryckligen angetts att "Frågor och svar'' utgör en del av för­ :frågningsunderlaget. Uppgiften om energifördelningen har inte fumiits med i annonsen. Det är därmed omöjligt att någon potentiell anbudsgiva.re läst annonsen och därefter p.g.a. det urspnu1gliga kravets utfonnning, bestämt sig för att inte hämta förfrågningsunderlaget eller delta i upphandlingen. DOMSKÅL Tillttmpliga bestämmelser Efter ansökru.1 från en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltningsdomstol överpröva 1. enupphandling1och 2. giltigheten av ett avtal som har slutits mellan en upphandlande myndighet och en leverantör (1 6 kap. 4 § LOU). 29.JJL.2013 14:19 Forvaltningsratte1 GBG NR. i312 S. 12/17 Sida 1 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5 8 9 6 - 1 3 I GÖTEBORG Avdelning 1 Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grunJäggande prin- cipema i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit skada eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOD), Upphandlandemyndigheterskabehandlaleverantörerpåettlikvärdigtoch icke�diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skavidare principema om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. detanbudsomärdetekonomisktmest:fördelaktiga:ftirdenupp­ handlande myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris (15 kap. 16 § LOU). F6rfrågningsunderlaget I forfrågningsunderlagets punkt 4.1 anges att det anbud soni uppfyller kva� lificeringskraven och har lägst pris ko�er att antas. I punkten 4.2 anges att för att en anbudsgivares maträtter ska vara godkända ska. det samman­ lagdamedelvärdet(inkluderatsamtligatestaderätter)varaminst3t0.Vid lägre värde kommer anbud inte att gå till slutlig utvärdering utan förkastas, Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa mot en upphandling på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna i 1 kap. 9 § LOV eller någon annan bestämmelse i lagen. Förvaltningsrätten ska endast beakta de grunder som sökanden har framfort i målet, jfr då.varande Regeringsrättens, numera Högsta förvalt- 29 1U' 2n1':l 14·1° Forv�l:ningsratten i 38G s. 13/17 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 Sida12 5896-13 ningsdomstolen, avgörande RÅ 2009 ref69. Det är således de grunder som åberopas av CMS som förvaltningsrätten har att pröva i föreliggande mål. Däremot ska rätten inte på eget initiativ granska om upphandlingen i övrigt har genomförts i enlighet med bestämmelserna i LOU. En nödvändig förutsättning för förvaltningsdomstols ingripande enligt LOU är att den leverantör som ansöker om överprövning lidit eller kan komma att lida skada p.g.a. att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU:s bestämmelser. En anbudsgivare vars anbud rätteligen förkastats i kvalificeringsfäsen riskerar normalt inte att lida skada av att den upphand­ lande myndigheten inte har beaktat att även en annan anbudsgivares anbud borde ha uteslutits. Nät endast en anbudsgivares anbud utvärderats i en upphandling finns dock visst stöd i praxis för att en utesluten anbudsgivare riskernr att lida skada även om det funnits fog för uteslutningen. Förvalt­ ningsrätten prövar därför först om stadsdelsnämnden på de grunder CMS åberoparintebordehautvärderatISS:sanbud.DetärCMS somharattvisa att så är fallet Gfr exempelvis Högsta förvaltningsdomstolens avgörande den1juli2013) målnr96-13). CMS hat' gjort gällande att ISS aubud inte uppfyller skall-kraven i fötfråg­ ningsunderlagets punkt 3.1.5. rörande Teknisk förmåga och kapacitet. I skall-kraven ingår att en anbudsgivare ska bekräfta att företaget uppfyller de angivna kraven på teknisk förmåga och kapacitet och som bevis ge in en beskrivning av företaget samt CV eller utbildningsbevis som "Visar att en person i företaget har en viss angiven kompetensnivå. Av punktens ut� formning framgår att syftet med kraven dels·är att anbudsgivaren ska visa att företaget har kapacitet att klara de förväntade leveransernas omfattning med hänsyn till att ramavtal tecknas med endast en leverantöl\ dels att fö­ retaget har personal med viss kompetens. ISS har, som det får förstås, sva- rat ja på frågan om företaget uppfyller de angivna kraven och gett in en bilaga som beskrivertoretagets omfattning och verksamhet. Stadsdels- M'' 1"12 ,Il\, j '\J�."J'I 29. JUL, 2Ci3 14:19 Forvaltningsratlen GBG FÖRVALTNINGSRÄtTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 nämnden, som bar utformat skall-kravet, har godtagit ISS beskrivning. Förvaltoingsrätten kan inte finna att vad CMS anfört ger anJledn.ing till nå­ gon annan bedömning. CMS har i detta sam.ro.anhang också gjort gällande att de referenser som ISS åberopat måste vara bristfälliga eftersom stadsdelsnämnden inte läm­ nat ut dem. till CMS. Såvitt forvaltningsrätten kan utläsa av förfrågnings­ underlagets punkt 3 . 1 .5 . finns där inga krav på att anbudsgivare ska lämna referenser. Möjligen avser CMS med referenser den CV eller det utbild­ ningsbevis som enligt den nrunnda punkten ska ges in för att styrka viss kompetens. I vart fall kan CMS inte anses ha visat att ISS anbud i detta avseende inte uppfyller skall-kravet om viss kompetens . Därutöver har CMS ifrågasatt det intyg om certifiering som ISS bifogat sitt anbudenligtskall-Icravetiförfrågningsunderlagetspunkt3.1,7.Förvalt­ ningsrätten kan inte finna att vad CMS anför ger stöd för att det lämnade intyget inte skulle uppfylla förfrågningsW1derlagets skall-krav avseende anbudsgivarens k."Valitetsledningssystem, Att certifikatet anger sont föxut� sättning för sin giltighet att utfiirdarens 11certifieringsbest�elser följs" - . inte11följts"somCMSanfort-framstårsomnaturligtochändamålsenligt och föranleder inte någon annan bedömning. Sammantaget finner förvaJt­ ningsrätten sålunda att CMS inte visat art ISS anbud inte uppfyller de skall­ krav som ställts upp i förfrågningsunderlaget. Det har därmed inte visats att stadsdelsnämnden borde ha uteslutit ISS anbud i upphandlingens kvalifice­ rlngsfas. Frågan blir härefter om CMS kan anses ha lidit eller kan komma att Hda skada p.g.a. att stadsdelsnämnden inte tillät dess anbud att delta i anbuds­ utvärderingen. Det kan omedelbart konstateras att ISS i sitt anbud erbjuder ett avsevärt lägre pris än CMS gör i sitt. Såvitt framgår av vad CMS anfört gör bolaget inte gällande att det skulle ha möjlighet att prismässigt konku- NR. 1312 S. 1l/17 Sida 13 5896-13 29.JJL.2013 14:20 Forvaltningsratte0 G6G FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 NR13'" C n;•1- .. il ._,,.J/I Sida 14 5896-13 l rera roed ISS, även om bolaget hävdat att dess möjlighet att \ltfonna ett konkurrenskraftigt anbud försvårats av·att förutsättningro.na'.förändrades i ett sent skede a-v anbudstiden. Däremot hat CMS framfört att ISS anbud var onormalt lågt, vilket också indikerar att CMSt oavsett omständigheter­ na i övrigt1 inte ansett sig kunna konkurrera prismässigt med ISS anbud. Slutsatsen måste då dras att CMS, även om dess anbud fått delta i prisut­ värderingen, inte haft någon möj lighet att vinna upphandlingen så länge lSS anbud. också fick delta i den utvärderingen. Det förhållandet att CMS anbud uteslutits redan i kvalifioeringsfasen medför således i den situation­ en inte någon skada för CMS. CMS har emellertid anfört att om bolagets högkvalitetsprodukter fått delta i testet av maträtter hade testpanelen sannolikt poängsatt även de av ISS erbjudnamaträtternapåannatsättochattdetinteätuteslutetattdexasge­ nomsnittliga poäng skulle ha kommit att understiga 3,0. Enligt förvalt­ ningsrättens mening bygger CMS argumentation i detta avseende på tämli­ gen lösa antaganden om kvalitetsskillnader mellan respektive anbudsgi­ vares produkter och testpanelens reaktioner om ytterligare testprodukter skulle ha ingått i utvärderingen. Det har inte framkommit omständigheter som med någon styrka talar för att testpanelsen avsevärt skulle ha ändrat poängsättningen av de rätter som ISS tillhandahållit för testning om även maträtter från CMS testats. Det får därmed anses osannolikt att en sådan utvärdering skulle ha lett till att ISS anbu d förkastades. CMS har således inte visat att bolaget lidit skada eller kan komma att lida skada genom att dess anbud förkastats redan i upphandlingens kvalificeringsfäs. Mot bakgrund av det o-van sagda finner förvaltningstätten att CMS inte kan anseshaliditellerkankomma attlidaskadatillföljdstadsdelsnämndens förfarande i den aktuella upphandlingen. Fömtsättningar för ingripande enligt LOU foreligger dälmed inte. Vad CMS i övrigt anfört föranleder ingen annan bedömning. CMS ansökan om överprovning ska där:tor avslås, 29.JUL,2C13 14:20 Fcrvaltnings1atten i GBG irn. 1312 s. 16/17 fÖ�VALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 Sida 15 5896wl3 Vid dem1a utgång i målet finner Förvaltningsrätten inte anledning att närw mare pröva de övriga grunder for ingdpande enligt LOU som CMS åbero­ IIUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3 1 09/1 B LOU) Rådman Föredragande i målet bar varit föredraganden Per Olofsson, pat. 29.JUL.2◊13 14:20 Forvaltni1gsratte1 GBG • SvERIGES DOMSJ'ÖLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som 'Vill &rerklaga fötvaltningszattens beslut sn skriva till :fc:'ar.nmanättcn i Göteborg. Skdvelse� sk11- dock skickas eller lämnas till törvaltningGritten. Överklagandet ska ha koou:oit in till förvalt:oingsr:ä.tten inom tte veckor från deu dag då klaganden &ek del a-v beslutet Oco. beslutet har meddelats 'Vid cm ;tXl.untlig föthandliog, cller det vid en sådan fö:thandling har ru;.getts när beslutet kommer att meddelas, ska. dock ö�dctbikommitininomtreveclr.01 ftån de.n dag domswkns besl11t med.delades. Tiden för överkl�det för offentlig part. ciknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för. övei:klagmdet infallet p:å lördag. söndag ellex helgdag, :mid$omm.2.ufton, j1Jlafton dlet nyåtsaftoo. ,r.;icke,: det att skriv'elsm kommer in n1Stl vai:dag. För a.u ett överklagande ska kunna tts upp i ka.i::nmwätten fordi:as att ptö\tningsti&tånd meddelas. lcksä anges samt eventuell annan a.dxe!,s där ltlagiw.den kan :aås föt delg;ivning. Om dessa uppgiftet ha.r lät(!.nats cidigare i målet ­ och om de fo:r:tfaande är iktuella - behöver deroteuppges.igen. Ontklagandenlllllitar oro.bud, ska orobudets Da.mtl, postiLru:ess, e� posta