FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2014-04-23 Mål nr 845-14 KONKURRENSVERKET 201/: -C{- 2 3 (',..·,,, Avd Dnr KSnr Föredragande: Robert Brisenstam SÖKANDE Meddelad i Växjö Idermark och Lagerwall Reklam AB, 556798-2581 Östermalmstorg 1 114 42 Stockholm 1 MOTPART Regionförbundet i Kalmar län, 222000-0984 Box 762 391 27 Kalmar SAKEN Aktbil Begäran om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVG ÖRNDE Förvaltningsrätten bifaller Idermark och Lagerwall Reklam AB:s begäran om överprövning och förordnar att anbudsutvärderingen ska göras om med beaktande av bolagets anbud. Dok.Id 91171 Postadress Box42 351 03 Växöj Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon 0470-56 02 00 E-post: fva@dom.se Telefax 0470-255 02 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 845-14 I VÄXJÖ BAKGRUND Regionförbundet i Kalmar län har genomfört en förenklad upphandling avseende ramavtal gällande avrop av PR- och kommunikationstjänster rö­ rande grafisk formgivning och grafisk form. Av de fyra anbud som har inkommit har ett - ldermark och Lagerwall Reklam AB - uteslutits och övriga tre utvärderats och genom tilldelningsbeslut utsetts till leverantörer. YRKANDEN M. M. Idermark och Lagerwall Reklam AB (hädanefter bolaget) ansöker om överprövning av Regionförbundets i Kalmar län upphandling av ramavtal gällande avrop av PR och kommunikationstjänster. Bolaget yrkar att för­ valtningsrätten ska förordna att upphandlingen ska rättas så att bolagets anbud blir prövat eller att bolaget ges möjlighet att svara på punkt 2.4.1 och 2.4.2 i förfrågningsunderlaget eller att regionförbundet åläggs att göra om upphandlingen. Regionförbundet i Kalmar län bestrider bifall till bolagets ansökan. VAD PARTERNA HAR ANFÖRT Bolaget anför bl.a. följande till stöd för sin talan. Av tilldelningsbeslut med tillhörande utvärderingsunderlag framgår att regionförbundet har valt att anta tre av de inkomna anbuden för uppdraget. Totalt inkom fyra anbud, varav bolagets förkastades och övriga tre antogs. Regionförbundet har valt att inte pröva bolagets anbud eftersom myndigheten anser att bolaget inte har besvarat samtliga frågor och därmed inte levt upp till samtliga ställda skall-krav i förfrågningsunderlaget. Bolaget menar tvärtemot att de har levt upp till samtliga skall-krav då de har svarat på samtliga frågor i förfråg­ ningsunderlaget där det framgår att regionförbundet förväntar sig svar. I 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 845-14 I VÄXJÖ den uppförandekod som har bifogats anbudet finns principer för mänskliga rättigheter, rättigheter i arbetslivet, hälsa och säkerhet på arbetsplatsen, minimering av miljöpåverkan och etiska och moraliska affärsregler. Dessa principer accepterar bolaget och lever upp till. Uppförandekoden har de undertecknat och bifogat anbudet. Under rubriken "Jämställdhetsarbete" i uppförandekoden står att leverantörer med fler än 25 anställda ska ha en jämställdhetsplan som uppfyller gällande lagkrav. Då bolaget är ett litet företag med betydligt färre än 25 anställda så har de ingen jämställdhets­ plan och har alltså inte heller uppgivit att de har någon sådan. Vidare sägs i förfrågningsunderlaget under punkt 2.4 att anbudsgivare med fler än 25 anställda ska bifoga en jämställdhetsplan. Då bolaget är ett litet företag med betydligt färre än 25 anställda berörs de inte av detta krav och svarade därför heller inte på frågan. Bolaget har inte svarat på punkterna 2.4.1 eller 2.4.2 heller eftersom de följer punkten 2.4 och alltså endast företag med fler än 25 anställda berörs av dessa. Förfrågningsunderlaget bör anses vara otydligt och att det därmed finns utrymme för misstolkningar av det­ samma. Ingenstans står vid de nämnda punkterna något om att de också ska besvaras av anbudsgivare med färre än 25 anställda. Regionförbundet anför bl.a. följande. Regionförbundet vidhåller att pr­ och kommunikationstjänster ska tilldelas de vinnande anbudsgivama enligt utsänt tilldelningsbeslut. Regionförbundet vidhåller vidare att grund har funnits att utesluta anbudet från bolaget eftersom det inte har uppfyllt samtliga ställda skall-krav. Punktern 2.4 Jämställdhet, 2.4.1 Metod och 2.4.2 Erfarenhet är tre punkter var för sig utan någon inbördes koppling till varandra. Detta innebär att oavsett om leverantören har mer eller mindre än 25 anställda ska svar på 2.4.1 och 2.4.2 lämnas. Då tre av fyra inlämnade anbud har svarat på dessa punkter - samtliga företag med färre än 25 an­ ställda - är regionförbundets tolkning att skrivningen är tydlig och inte kan misstolkas. Regionförbundets uppfattning är att det ingenstans i förfråg­ ningsunderlaget finns något som säger att leverantören inte ska uppfylla FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 845-14 I VÄXJÖ samtliga ställda skall-krav. För en leverantör som läser förfrågningsun­ derlaget med hänsyn till de åberopade punkterna kan det inte råda någon som helst tvekan om att samtliga ställda skall-krav ska vara uppfyllda för att anbudet ska kunna bli utvärderat. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltningsdomstol enligt 16 kap. 4 § 1 LOU över­ pröva en upphandling. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § första stycket samma lag besluta att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Relevantafakta i målet Av de administrativa föreskrifterna till förfrågningsunderlaget i upphand­ lingen framgår av punkt 2.4 bl.a. följande. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 845-14 I VÄXJÖ "1.4 Ramavtal 1.4.1 Allmänt Syftet med upphandlingen är att teckna ramavtal med en eller flera partners för avrop under avtalstiden. Beställaren avser att teckna ramavtal utan rangordning med maximalt 3 leverantörer per område. (...) 2.4 Jämställdhet Anbudsgivare med mer än 25 anställda skall bifoga en aktuelljämställd­ hetsplan. (det vill säga upprättad eller uppdaterad inom den senaste treårs­ perioden) och upprättad i samverkan med representanter för arbetstagarna. 2.4.1 Metod Leverantören skall beskriva minst 1 metod man använder sig av för att integrerajämställdhetsarbetet i det ordinarie arbetet. (...) 2.4.2 Erfarenhet För att säkerställa att anbudsgivaren har kunskap och erfarenhet av att ar­ beta medjämställdhetsintegrering och/ellerjämställdhet, skall anbudsgiva­ ren ange 1 referensuppdrag där man har vägt injämställdhetsaspekter vid genomförandet av uppdraget. Referensuppdraget ska vara genomfört de senaste 2 åren. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 845-14 • • • • Förvaltningsrättens bedömning Parterna är oense om hur punkterna "2.4 Jämställdhetsplan", "2.4.1 Me­ tod" respektive "2.4.2 Erfarenhet" i de administrativa föreskrifterna förhål­ ler sig till varandra och om förfrågningsunderlaget kan anses otydligt. Förvaltningsrätten konstaterar att det av formuleringen i punkten 2.4 otve­ tydigt framgår att det där ställda skall-kravet enbart omfattar anbudsgivare med fler än 25 anställda. Eftersom bolaget har färre än 25 anställda kan det således inte anses ha varit skyldigt att uppfylla skall-kravet i punkt 2.4 för att dess anbud skulle utvärderas. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att de tre nu ifrågavarande punkterna i förfrågningsunderlaget otvetydigt bil­ dar en sammanhållen helhet där punkt 2.4.1 och 2.4.2 är att anse som un­ derpunkter till punkten 2.4. Punkterna kan således inte anses vara fri­ stående i förhållande till varandra. Eftersom bolaget inte omfattas av skall­ kravet i punkt 2.4, omfattas det inte heller av skall-kraven i punkterna 2.4.1 eller 2.4.2. Enligt regionförbundets uppfattning ska förfrågningsunderlaget dock läsas på sådant sätt att punkterna 2.4.1 och 2.4.2 ska anses fristående från punkt 2.4 och skall-kraven i punkterna 2.4.1 och 2.4.2 hörsammas av alla anbudsgivare oavsett antalet anställda. Denna skillnad mellan formule­ ring och tolkning av förfrågningsunderlaget innebär enligt förvaltningsrät- I VÄXJÖ Anbudsgivaren ska ange följande information: Uppdragets omfattning och karaktär På vilket sätt genusperspektivet påverkade upplägget av uppdraget Beställare Kontaktperson (namn, telefonnummer och e-postadress) hos bestäl­ laren. 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 845-14 I VÄXJÖ tens mening att förfrågningsunderlaget är otydligt. Vissa brister och oklar­ heter i ett förfrågningsunderlag kan visserligen accepteras. Den nu aktuella otydligheten är emellertid av en sådan beskaffenhet att förfrågningsun­ derlaget inte kan anses leva upp till de krav på transparens som uppställts LOU Gfr. RÅ 2002 ref. 50 och Kammarrättens i Jönköping dom den 14 juni 2012 i mål nr 4342-4357-11). Uteslutningen av bolaget strider därför mot nämnda lags grundläggande principer och har medfört en risk för bo­ laget att lida skada. Mot bakgrund härav ska bolagets begäran om över­ prövning bifallas. Med hänsyn till omständigheterna i målet finner förvalt­ ningsrätten att upphandlingen inte behöver göras om, utan att det är till­ räckligt att upphandingen inte får slutföras förrän regionförbundet har vid­ tagit rättelse på så sätt att bolagets anbud utvärderas tillsammans med öv­ riga anbud. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD-LOU) Maria Dahlqvist I,ffJi.''"' �-!,!'.i, HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. q till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se Bilaga 'i