ll. MAK. LUU� lj: Ub LAN�KA11tl� NK. Ul:i� LÄNSRÄTTEN DOM Meddelad i Göteborg Mål nr 1536-08 E Rotel21 LANS RATTEN Sida 1 (10) I GÖTEBORG Avdelning2 200 8 ·03-1 l SÖKANDE In.nova AB, 556346-1705 Bnebybergsvägen 21 182 48 Enebyberg •m-wwmr rr ,,. tl fONKURRENSVERlCl:T� ◄ SAKEN Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling; (LOU) Göteborgs Gatu AB (nedan kallat Gatubolaget) har inbjudit leverantörer att lämna anbud i upphandling av "Bilpool/Korttidsuthyming system". Upp­ handlingen har betecknats som en öppen upphandling. Enligt tilldelnings­ beslut daterat den27 februari2008 gick två anbudsgivare vidare till utvär­ dering och Gatubolaget har för avsikt att teckna avtal med Pilotfish Net­ works AB, Innova AB (nedan kallat bolaget) begär överprövning och yTkar att upp­ handlingen skall rättas på så vis att bolaget bedöms kvalificerat att komma i fråga för utvärdering. Som grund för sin ansökan anför bolaget i huvudsak följande. Gatubolaget har motiverat sitt beslut att bolaget inte skall gå vida­ re till utvärdering med följande skäl. 1) Följande kvalificeringskrav (skall­ l varav tre stycken var på svenska.. Med viktning skul­ le detta räknas som 6, 1 personer vilket skulle ge fyra poäng av fem möjliga. I förfrågningsunderlaget uppställdes ett grundkrav på minst tre resurser för uppdragets genomförande. Bolaget har angett dubbelt så många resurser med ev på svenska. Kravet är således uppfyllt, b) Bolaget skickade in originalanbudet både utskrivet och som en digital kopia. Det är oklart på vilket sätt dessa skulle skilja sig åt. Om Gatubola­ gets invändning skulle syfta på de ändringar/anteckningar som Gatubolaget själv gjorde efter mötet den 4 februari2008 är det inte rimligt att hävda att ett skallkrav inte är uppfyllt, ◄ c) Vad gäller konsultförsälcring står denna punkt inte i kravspecifikationen utan i förfrågningsunderlaget under rubriken "Avtalsvillkor". Detta gjorde att bolaget inte uppfattade att en konsultförsäkring var nödvändig redan vid inlämnande av anbud utan trodde att det räckte med att ordna detta :innan avtal skrevs, Bolaget har inte heller uppfattat det som att "Avtalsvillkor" är något som måste följas blint, bl.a. eftersom den däri angivna leveransplanen omöjligt kan följas då driftstart för genomförande av etapp ett är planerad till den 15 januari 2008. För övrigt har bolaget en gällande företagsförsäk­ ring som täcker skadeståndsskyldighet. d) Gatu.bolaget har i sitt beslut uppgett att samtliga handlingar inte är på svenska. Bolaget antar att det är ev för utländska anställda och part­ ners/underleverantörer som avses, Dessa ev är emellertid endast till för att bekräfta den kompetens som bolaget kortfattat på svenska angett att dessa personer har. Som nämnts ovan är dessa dokument inte nödvändiga för att kraven i förfrågnings1mderlaget skall vara uppfyllda. e) SKV 4820 är ett trubbigt verktyg för att avgöra hur bolagets organisation fungerar. Bolaget har under alla år tagit fram mycket avancerade lösningar med sin organisation och kan dokumentera exempel på att produkter med mycket hög tekniknivå tagits fram på mycket kort tid. Skälet till att nivån inte är så hög är att bolagets ägare har tre bolag och har betalat ut löner från dessa. Företagen Mobilsystem och InnovaXSE är systerbolag till bolaget och är i princip är vilande men dessa företag har haft en del inkomster som täckt löner för några anställda. Innan bolaget länmade anbud i den aktue. lla upphandlingen togs ett beslut att fonnellt överföra all personal som anställ­ da hos bolaget. Möte den 4 februari 2008 Bolaget har inte medvetet lämnat oriktiga och felaktiga uppgifter. Emeller" tid kan bolaget medge att det varit oklart hur bolaget förväntats svara på 11. MAK.100� Ll:06 LANSKAI ltN LANS RATTEN LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 NK. 01J9 S. 4/12 DOM Sida 3 1536-08 NR. 0l'J9 ')/12 11. MAR. L008 lJ: 06 LANSRA111:N S. LÄ.NSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 LANS RATTEN DOM Sida4 1536-08 vissa punkter. Bolaget har ställt flera frågor för att fä förtydliganden av fle­ ra av kraven men har inte erhållit något svar. Antaganden har då fått göras och det finns då självklart en risk för olika tolkningar, Tekniska otydlighe­ ter bör hänföras till utvärderingsfasen och justeras med poängsättning. Fö.rmodligen finns otydligheter och diskussion om tolkning hos samtliga anbudsgivare. Fråga 29) Frågan gällde huruvida systemet kunde hantera "Varning om en pool saknar bilar". Bolaget nämnde i svaret både varning via e-mail och SMS, Vaming per e-mail och varning direkt i systemet kunde bolaget visa. SMS var svårare att visa då det läggs in från kund till kund. Detta är inget som bolaget har som standard i en testlogin i systemet. Emellertid finns varning via SMS i andra funktioner i systemet och det går att lägga in för ytterligare funktioner. Men detta måste då ställas in i systemet. Bolaget vill poängtera att det för kravuppfyllelse var fullt tillräckligt att kunna visa upp en av dessa varningsmetoder. Fråga 34) Som bolaget beskrev på mötet finns batterinivåvarning med i bolagets administratörsmjukvara. Vanligtvis är det bolagets anställda som använder mjukvaran och hjälper kunden) men bolaget kan även utbilda kunden så att denne själv skall kunna använda verktyget. Bolaget har visat upp ritningar från Mobi08 som är den nya generationen av telematik från hösten 2007. Där finns ingång för batterispänning vilket i övrigt är en pa­ rameter som används för andra statusfunktioner i bolagets system. Fråga 35) Under mötet ringde bolaget upp leverantören av ISA-utrustning och denne uppgav då att utrustningen finns idag med GPRS-koppling. Nu i efterhand har det visat sig att GPRS-kopplingen finns som en modul till utrustningen men att ingen av deras kunder har velat använda den då kost­ naden för kommunikation via GPRS än så länge har varit svår att motivera. Leverantören har emellertid haft denna modul sedan lång tid tillbaka och 11.MAk.LOO8 l:l:06 LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 LANSkAIIcN LANSRATTEN Nk.0PJ9 S. 6/lL D O M Sida s 1 53 6 - 0 8 har testat den i fordon. Leverantören vet alltså att allt fungerar som det skall. Eftersom GPRS ligger som en modul är grundutrustningen för ISA samma oavsett om kunden har modulen eller inte, Grundutrustningen finns alltså monterad i en mängd fordon idag. Bolagets svar baseras således på ett missforstånd eftersom leverantören uppgett att GPRS-funktionen finns idag eftersom den är testad och klar att levereras när den egentligen måste finnas installerad hos en kund med minst fem fordon för att i upphandlingen räk­ nas som att den finns idag. Fråga 41) Som bolaget förklarat i sitt svar på denna fråga kan felkoder lä- .. sas från OBD 2 med hjälp av utrustning frän en tysk leverantör - ODB Diag - med 20 distributörer i Europa. Bolaget använder en standardmodul som stöder hela funktionen. Frågan har uppfattats så. att den använda utrustning­ en måste vara installerad hos en kund med minst fem fordon och inte som så att kunderna måste vara bolagets egna. Om det senare är fallet önskas ett förtydligande om var i förfrågningsunderlaget som detta anges. Fråga 44) Funktionen att man via OBD kan läsa körsträckor stöds via sam­ ma tyska leverantör som i föregående punkt. Frå.gan i kravspecifikationen var "Kommer systemet att kunna beräkna körd sträcka?". För att klara den� na fråga skulle det räcka med att ange ert sätt som vi kan beräkna sträckan på. Bolaget angav i sitt svar totalt fyra olika sätt för denna beräkning. Det sista av dessa alternativ var att körsträckan kan läsas via OBD. Bolaget an­ ser att det även uppfyller denna punkt. Även om det sista alternativet skulle strykas återstår tre olika alternativ för mätning av körsträcka. Övriga invändningar Bolaget anser att det uppfyller skallkraven vad gäller kompetens. Gatu.bola­ get har vidare använt sig av konkurrensbegränsande skallkrav. Att kräva kompetenser av den art som projektet inte nödvändigtvis behöver står i strid med likabehandlingsprincipen. Vad som efterfrågas är en bilpoolslösning 11. MAk. :.!008 lJ:06 LANSkA1 1 cN Nk. 01:19 S. //12 LANSRATTEN Sida6 LÄNSRÄTTEN DOM 1536-08 I GÖTEBORG Avdelning2 och inte en löpande konsulttj änst. Med andra ord borde man inte förutsätta att alla leverantörer inte har en färdig produkt och tjänst till den nivå man kräver. Bolaget investerade i sitt bilpoolsprojekt under 2007 och har där­ med de flesta efterfrågade funktionerna klara. Till skillnad frän många kon� kurrenter har bolaget ett system som använts och vidareutvecklats i åtta år. Gatubolaget har genom sina krav velat detaljstyra hur en verksamhet skall bedrivas trots att det är en funktion som efterfrågas. Förfrågningsunderlaget är anpassat efter och riktat mot ett företag med konsultstruktur. Gatubolaget har krävt in påskrivna konsultavtal med partners. Vill man delta i upphand­ lingen måste man därigenom före tilldelning investera i resurser som bola­ get troligtvis inte behöver för att färdigställa eventuella funktioner som ef­ terfrågas. Vid utebliven tilldelning har man då kostnader för kostsamma avtal. Av samma skäl är det ko.nk:urrensbegränsande att lcräva konsultför­ säkring innan avtal tecknas. Det hade varit tillräckligt att kräva att sådan försäkring skall tecknas före avtalsskrivning då en försäkring kan tecknas på någon timme och av vem som helst. Kravet har ingenting med företagets kompetens att göra, Gatubolaget har i yttrande till länsrätten anfört i huvudsak följande. Vid kvalificeringsfasen av den öppna upphandlingen visade det sig att bolaget inte var kvalificerat, var:för det uteslöts. Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. att språket i anbudet skall vara svenska. I sitt anbud har bolaget lämnat in handlingar på engelska. Detta gäller dels CV för vissa anställda, dels de avtal som bolaget har med underleverantörer. Skallkravet är därmed inte uppfyllt. Vidare anges i förfrågningsunderlaget att anbudet skall innehålla en tydlig presentation av projektorganisation och presentation av leverantö­ rens projektledare och övriga i organisationeni inklusive uppgifter oip erfa­ renhet och kompetens. CV för projektmedlemmarna, inklusive projektleda­ ren, skulle bifogas. Bolaget har på sätt som angetts i begäran om överpröv­ ning ingett CV för ett flertal projektmedlemmar, dock inte för alla. Bolaget har vidare underlåtit att ge in en beskrivning av projektorganisationen och 11. MAK. L008 lJ:06 LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 LAN�KA1 1 l:N LANSRATTEN A NK.01?9 S. 8/12 1536-08 DOM Sida 7 presentation av de personer som kommer att ingå i denna, Det är inte upp till Gatu.bolaget att göra antaganden om vilka personer som finns tillgängli­ ga för projektet. Skallkravet är således inte uppfyllt. Vad gäller kravet på överensstämmelse n1ellan undertecknat original och digital kopia framkom att uppgifter om Erik Rehns CV inte överensstämde i handlingarna. Denne var en person som uppgetts ingå i bolagets projektgrupp. Inte heller detta skalllaav var således uppfyllt. Vad bolaget har anfört om att konsultförsäk­ ring är ett krav som angetts i "avtalsdelen" är korrekt. Det är vedertaget att leverantörer visar nämnda försäkring. Om detta är ett sådant skallkrav som skall beaktas vid kvalificeringsfäsen eller om det är ett krav under avtalsti­ den kan dock tolkas på det sätt bolaget gör gällande, Gatubolaget frånfaller därför denna grund för uteslutning. Vad gäller övriga punkter är det Gatubolagets uppfattrring att de hänför sig till utvärderingen av anbudet. Vad gäller SKV 4820 har bolaget uppgett att VD:n Jan Hultqvist inte erhåller lön av bolaget för utfört arbete utan att ersättning utgår genom hyresintäkter, Bolaget synes därmed inte erlägga sådana arbetsgivaravgifter m.m. som bolaget är skyldigt att erlägga enligt lag. Detta är en grund för uteslutning, Vad bolaget har uppgett om att sva­ ren på frågorna29, 34 och 44 skall beaktas i utvärderingsfasen är till viss del rimligt. Gatubolaget frånfaller därför denna grund för uteslutning. AV·· seende frågorna 35 och 41 har bolaget inte uppgett korrekta uppgifter i an­ budet. Att bolaget fått andra uppgifter av en underleverantör saknar bety­ delse. Att en anbudsgivare lämnar osanna uppgifter - och inte sådana som är öppna för tolkning - bör innebära att anbudsgivaren i fråga skall uteslu­ tas från upphandlingen. Bolaget har härefter i yttrande till länsrätten anfört bl.a. följande. Bolaget har lämnat in 135 sidor i sitt anbud, varav största delen är på svenska, De CV och avtal som är på engelska är från en konsultfirma vid namn Diyomi­ so:ft. Bolaget klarar dock skallkraven även utan detta företags medverkan. ll.MA�.1008 l::l:0/ LAN��A11cl� LANSRATTEN NK.01J9 S. 9/12 LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM Sida 8 1536-08 ◄ De CV som inlämnats på engelska är mycket strikta och innehåller en stor del facktermer och en liten del löpande text. Datachefen som deltar i utvär­ dering av anbud bör förstå dessa standardtermer. Vad gäller kravet på tydlig presentation av projektorganisation har bolaget presenterat samtliga perso­ ner i projektet i bilagan "Personal för genomförande av anbud i Göteborg''. I detta har tydligt visats vilka som har CV. Bolaget angav även övrig perso­ nal för att informera om vilka övriga resurser som bolaget förfogar över. Bolaget hade ingen tanke på att dessa personer skulle hänföras till skallkraM vet eftersom det enligt detta endast var nödvändigt med minst tre resurser för anbudets genomförande. DOMSKÄL Av 7 kap.2 § LOU framgår att rätten skall besluta att upphandlingen skall göras om, eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts, om den upp­ handlande enheten har brutit mot 1 kap, 4 § eller någon annan bestämmelse i samma lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Länsrätten gör följande bedömning, Bolaget har som skäl för sin begäran om överprövning bl.a. anfört att det uppfyllt de skallkrav som uppställts av Gatubolaget och att det därför skall komma i fråga för utvärdering. Gatubolaget vidhåller sin inställning att det var riktigt att utesluta bolaget från utvärdering då samtliga kvalificerings­ krav inte var uppfyllda, På s. 7 i förfrågningsunderlaget anges att anbudet skall vara undertecknat av behörig fumatecknare och att språket skall vara svenska. På samma sida a n g e s a t t a n b u d s k a l l i n n e h å l l a C V fö r p r oj e k t m e d l e m m a r n a , i n k l u s i v e p r o ­ je/.."tledaren. Bolaget har anfört att det i den del i förfrågningsunderlaget ◄ som benämnts "Kravspecifikation Bilpool!K.orttidsuthyrning,, angetts att omfattning av resurser som finns tillgängliga för anbudets genomförande skall vara minst tre stycken. Bolagets inställning vad gäller ovan nämnda skallkrav är att det för kravuppfyllelse varit tillräckligt att lämna in CV på svenska för tre personer. Då dubbelt så många res urser med ev på svenska angetts anser bolaget skallkraven vara uppfyllda. I målet är emellertid ostri­ digt att bolaget även ingett ev på engelska för vissa personer och att ev över huvud taget inte ingetts för andra. Gatubolaget har upplyst att bolagets anbud innehållit ytterligare handlingar som varit avfattade på engelska. Ga­ tu.bolaget har även anfört att det inte stått klart vilka av angivna personer som skulle ingå i projektorganisationen då någon beskrivning av densamma eller uppgifter om vilka som skulle ingå inte ingetts. Länsrätten konstaterar mot denna bakgrund att bolaget inte uppfyllt samtli­ ga skallkrav i förfrågningsunderlaget då handlingar ingetts på annat språk än svenska och då det av anbudet inte framgått vilka personer som var att betrakta som projektmedlemmar for vilka det skulle finnas bifogade CV. Gatu.bolaget har dänned haft fog för sin bedömning att bolaget inte kvalifi­ cerat sig för utvärdering. Bolaget har som skäl för överprövning även åberopat omständigheten att förfrågningsunderlaget eventuellt innehållit skallkrav, andra än de ovan nämnda, som varit konkurrensbegränsande. Eftersom bolaget inte har upp­ fyllt skalllcraven enligt ovan har det inte kunnat lida någon skada genom att andra skalllcrav kan ha stått i strid med LOU. Bolagets invändning om kon­ kurrensbegränsade skallkrav i förfrågningsunderlaget föranleder därmed inte någon annan bedömning och ansökan om överprövning skall därför avslås. ll.lVIAK.'LUU� U:U/ LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 LANSKAlltN LANS RATTEN DOM NK.Ul?Y S. 10/lL Sida 9 1536-08 ll.MAK,L008 Ll:0/ LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 LANSKAllcN LANSRATTEN NK. 01>;9 S, 11/lL DOMSLUT DOM Sida 10 1536-08 Länsrätten avslår bolagets begäran om överprövning av upphandlingen. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/lb) <� /MLS Göran Schiller ◄ 11. MAk,I:rnOU 13:0/ LANSkAlltN LANSRATTEN ,, Nk. 0l?9 S. lLIlL SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill övwdaga l.änscitteus beslut skall skriva till kamma.mitten i Göteborg. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länss:ätten. Överklagandet skall ha kommit in till 1.änsrätten io.orotreveckor fråndenchgdiklaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpa:tt ti.knas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för: överklagandet infaller på lördag, söndag elle.r helgdag, midsomm.ru:afton, julafton eller nyårsafton rä.r..ker det att sk.tlvel­ sen kommer in nästa var:dag. Skrivelsen med överklagande skall innehålli\ postadress och telefonnummer, Dessutom skall adress och telefonnumrn.er till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för: delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigru:e uppgetts i må­ let. Om någon person- eUet ad:tessuppgift ändxas är det viktigt att anmälan snarast gö:t:s till krunm.attätten, 2. det beslut som övetldagas med uppgift om länsriittens namn, mälnumme:r samt dagen fö:t: beslutet;, 3. de skäl som. klaganden anget till stöd fö:i: b egäran om pr.övningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ gandenvillfåtillstånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall Va:ta undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten fratngh av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ numtnet, 1, den kla des namn, ersonnummer, yrke, ganp ◄ Fö.r att ett öve:ddagande skall kunna tas up kam.mattätten fordras att prövningstillst.ånd meddelas. Ka:tnmar.rätten lämnar prövningstill­ stånd om det ä:t a\l' ,"lk:t för. ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet p.rövas, anled­ ning fö:tekommer till änd.ting i det slut vartill lw.s,:ätten kommit ellex det ann.ars finns syn­ nerliga skäl att pröva övetldagandet. Om prövningstillstånd inte ttieddelas står läo.s- rättens beslut fast. Det ät därföt viktigt att det klart och tydligt framgår av Ö\1'etklagandet cill kamm.a:trätten vru:för man anser att p:rö'VJ.lings- tillstånd bö.r meddelas. p i t: ] .9 � 0� www.don,sto\,se