FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2013-09-18 Allmänna avdelningen Meddelad i Stockholm . SÖKANDE Svensk Markservice AB, 556420-4823 Smidesvägen 10 171 41 Solna Målm 14375-13 Enhet 17 Sida 1 (18) KSnr Aktbll Ombud: Advokat Liselott Fröstad ochjur. kand. Jenny Kenneberg · Andersson Gustafsson Advokatbyrå. KB Box 3124 103 62 Stockholm MOTPART Järfälla kommun 177 80 Järfälla SAKEN Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling - LOD FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förordnar att upphandlingen ska göras om. .2013-09- 1 8 Avd Dnr Dok.Id 396084 Postadress Besöksad ress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockhoJm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1. 08-561 680 00 Telefon KONKURRENSVERKET •I' FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. : ,..Järfälla kommun genomför en upphandling av markarbeten på skolor och · ::fötskolor inom Järfälla kommun (dm 2013/276). Upphandlingen genom- Sida2 14375-13 , ri förs genom ett förenklat förfarande _enligt LOU. Enligt tilld�lrungsbeslut, s�m avsänts från Järfälla kommun den3juni 2013, har kommunen antagit· anbud från annan anbudsgivare än Svensk Markservice AB (bolaget). Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget bland annat följande. I upphand­ lingen inkom anbud från bolaget samt från Martell Väg & Anläggning AB (Martell). Bolagets anbud förkastades då det inte bedömdes ha avgivits i enlighet med formkraven och kommunen beslutade att tilldela Martell kon­ tralctet. Martells anbud har dock inte lämnats på sätt som angivits i för:fråg­ ningsunderlaget och de� uppfyller heller inte de obligatoriska kraven. An­ budet från Martell skulle därför rätteligen ha förkastats. Kommunen har genom sitt agerande åsidosatt de grundläggande principerna om likabe­ handling och transparens. . I upphandlingsföreskriftema uppställs ett uttryckligt krav att anbudet ska undertecknas av behörig firmatecknare eller befullmäktigat ombud. Vid ··· ·· anbudstidens utgång var Martells anbud inte undertecknat i enlighet med kravställningen, vilket framgår av utvärderingsrapporten. Martell har sedan i strid med 9 kap. 8 § LOU tillåtits att efter anbudstidens utgång komplet­ tera anbudet med underskrifter. Kompletteringen har inneburit en uppenbar risk för särbehandling. Bolaget har inte fått motsvarande möjlighet att komplettera sitt anbud; trots att det i båda fallen rörde sig om bri�ter i an­ buden och inte om anbudslärilnarnas kapacitet och lämplighet för uppdra­ get. Genom att ha utvärderat Martells anbud samtidigt som man förkastat bolagets anbud har kommunen åsidosatt de grundläggande principerna om likabehandling och transparens. I Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14375-13 Allmänna avdelningen Det är ett obligatoriskt krav att bifoga uppgifter om yrkesarbetare och ar- betsledning som entreprenören kan förfoga över för att genomföra uppdra­ get. Kravet på att lämna vissa uppgifter förtydligas genom att det anges . "sammanfattande ev". Till anbudet har Martell bifogat en organisations­ plan i vilken anges att man kommer att vara två yrkesarbetare och en ar­ betsledare för att utföra projektet. Till anbudet har dock enbart bifogats ev för en person. Martell har därför inte visat att den offererade organisation­ en har den tekniska och yrkesmässiga kompetens som kommunen-efterfrå­ gat. Bristen medför att Martells anbud inte ska tas upp till utvärdering. Martell har heller inte gett in någon kvalitets- eller miljöplan som uppfyller de i förfrågningsunderlaget ställda kraven. Eftersom företaget inte har nå­ gon certifiering avseende kvalitets- och miljöarbete ska istället rutinerna för detta beslaivas och ges in tillsammans med anbudet. De kvalitets- och miljöplaner som Martell har gett in innehåller inte samtliga uppgifter som efterfrågasipunktenAFB5. 13.Iförfrågningsunderlagetärdetklartoch tydligt angett som ett obligatoriskt krav för att kvalificeras till anbudsut� värdering. Martells anbud ska därför förkastas även på den grnnden. Martells anbud brister också vad gäller försäkringsskydd för entreprena­ den. Kravet är att anbudsgivaren till anbudet ska bifoga ett försäkringsbe- . vis·som styrker·att anl:mdslämnaren har tecknat allrisk- och ansvarsförsäk­ ring av viss omfattning. Allriskförsäkringen ska ha ett skydd för åtkomst­ kostnader om minst 10 basbelopp. Av Martell ingivet försäkringsbevis framgår att försäkringsbeloppet för den aktuella delen är200 000 kr. För­ sälaingsbeloppet för åtkomstförsäkringen är således inte tillräckligt för att uppfylla kravet i förfrågningsunderlaget. Inte heller när det gäller ansvars­ försäkringen uppfyller Martell kraven. Av uppställt krav framgår att an­ svarsskyddet ska omfatta skada om minst 20 miljoner kr, men den av Mar­ tell tecknade försäkringen omfattar endast 10 miljoner kr. I STOCKHOLM I Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14 375-13 Allmänna avdelningen Bolaget hade, för det fall inget anbud bedömts uppfyllda ställda krav, kun­ nat delta i ett förnyat upphandlingsförfarande. Bolaget riskerar därför att lida skada av bristerna i kommunens upphandling och det finns grund för domstolensingripande enligt 16 kap. 6 § LOU. Järfälla kommun bestrider bifall till ansökan och anför till stöd för sin · inställningblandannatföljande.Kommunennoteradevidprövningenav inkomna anbud att bolagets anbud inte uppfyllde ställda kråv enligt AFB.15 och AFB.31 genom att anbudspris i formuläret endast angivits för vissa objekt och inte för samtliga. Bolagets anbud förkastades därför i överensstämmelse med AFB5. 12. Martells anbud uppfyllde de av kommu­ nen uppställda kvali:ficeringskraven innebärande att det kunde upptas till prövning och tilldelades kontraktet då det innefattade lägst pris. Kommunen bestrider att Martells komplettering av underskrift utgjort en otillåten komplettering. Anbudsformuläret var ursprungligen undertecknat av behörig firmatecknare, men bara på ett av två ställen. Del 1 var inte un­ derskriven och det innebar att anbudsgivaren fick tillfälle att komplettera med underskrift vid besök. Detta har skett i överensstämmelse med 9 kap. 8 §. andra stycket LOU, då den ytterligare namnteckningen inte på något sätt förändrar anbudets materiella innehåll och inte innefattar någon risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Att komplettera an­ budsformuläret med en upprepning av namnteckning påverkar heller inte anbudets rättsliga status. Martells anbud har således uppfyllt de formella . kraven på anbuds form och innehåll.- Beträffande kravet på teknisk och yrkesmässig kapacitet i AFB.513 läm­ nade Martell i sitt anbud efterfrågad redovisning och redovisade ev avse­ ende Andreas Martell, som skulle utföra arbeten såväl som arbetsledare som yrkesarbetare, vilket framgår av till anbudet fogad organisationsplan. I STOCKHOLM· Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14375-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen I AFB.513 stipuleras inte .att det sammanfattan�e cv:t ska omfatta alla yr- kesarbetare. Det torde vara uppenbart att det är tillräckligt med den redo­ visning som Martell lämnat under detta avsnitt, särskilt med beaktande av att varje ingående delproje� var av ytterst begränsad omfattning. Martell har redovisat såväl kvalitetsplan, med hänvisning till svensk stan-· dard SS-ISO 900, som miljöplan, med hänvisning till svensk standard SS­ ISO 14000. Lämnade uppgifter motsvarar de i AFB.SB uppställda kraven och anbudet innehåller också den explicit efterfrågade redovisningen. Det har inte uppställts något krav på att försäkringsskyddet vid anbudstill­ fället skulle motsvara kraven i AFD.54. I AFD.13 anges endast att försäk­ ringsbevis skulle bifogas anbudet. Detta krav har uppfyllts av Martell. Av fjärde stycket i AFD.54 framgår att bevis om föreskrivna försäkringar ska lämnas till beställaren senast vid avtalsteckning. Detta krav är såväl pro­ portionellt som logiskt. Anbudsgivare ska inte behöva öka sina försäkring­ ars omfattning re9.an vid anbudsstadiet då anbudet kanske inte vinner ac­ cept. Kravet uppkommer först i samma ögonblick som den vinnande an­ budsgivaren tilldelas kontraktet och denne kan då inför avtalsteckning eventuellt behöva justera sitt försäkringsskydd för att uppfylla ställda krav. ·· Kommunen har genomfört upphandlingen enligt ·de grundläggande princi-· perna och även i övrigt enligt LOU. Eftersom upphandlingen genomförts på föreskrivet sätt har bolaget inte lidit skada. Eventuella brister i utvärde- .. ringen har i vart fall inte lett till skada för bolaget då dess anbud förkastats till följd av att det inte var fullständigt: Bolaget anför i genmäle huvudsakligen följande. Bolaget har inte beretts tillfälle att komplettera eller förtydliga sitt anbud. Martells anbud har bland annat den bristen att d(!t inte har undertecknats på foreskrivet sätt. Bristen är, i likhet med bristen i bolagets anbud, hänförlig till anbudet form och .I Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 14375-1 3 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen innehåll och skulle, på samma sätt som bristen i bolaget anbud, kunna just­ eras genom antingen en komplettering av· anbuden eller vid en förnyad annonsering, oin kommunen beslutat att förkasta de båda anbuden. Istället · harendastMartelltillåtitskompletterasittanbud.Det·ärinteförenligtmed likabehandlingsprincipen att anta ett ofullständigt anbud från viss leveran� tör och förkasta ett ofullständigt anbud från en annan leverantör. Kommu­ nen har krävt att anbudsgivarna ska underteclrna anbuden på två olika stäl­ len. Det handlar dels om en underskrift av själva anbudet och dels om en underskrift av i anbudet angiven sanningsförsäkran. Det går inte att göra någon annan tolkning än att anbudet inte uppfyller de formella kraven på· anbuds form och innehåll om det inte har underskrifter på rätt ställen. Bolaget delar k�mmunens uppfattning att det utifrån formuleringen i kra­ vetom teknisk och yrkesmässig kapacitet inte är nödvändigt att samtliga personer som kommer att vara involverade i projektet ska redovisas i an­ budet med ev. Däremot stipulerar kravet att anbudslämnarna ska visa att man har tillräcklig kapacitet för att fullgöra uppdraget. Bolaget är ett av branschens största företag och känner väl till vilka resurser som erfordras för denna typ av uppdrag. Det är fullkomligt otänkbart att det upphandlade projektet kan utföras av endast en person. Såvitt framgår av Martells orga­ nisationsplan kommer två yrkesarbetare och en arbetsledare att vara invol­ verade 1 projektet. Trots det har endast en handling som utvisar någon slags erfarenhet och kompetens bifogats. Det går inte att utläsa av de handlingar som Martell gett in att man innehar tillräcklig teknisk och yrkesmässig kapacitet för att fullgöra uppdraget. För att bedöma huruvida Martells kvalitets-.och miljöplaner innehåller de i upphandlingen efterfrågade uppgifterna är det nödvändigt att läsa planerna och "bocka av" gentemot kravställningen. Vid en sådan genomgång blir det tydligt att plane�a inte innehåller samtliga moment. Bolaget kan inte på ett bättre sätt visa uppgifter som saknas i en handling, däremot kan FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Alhnänna avdelningen Sida 7 DOM 14 375-1 -3 . kommunen visa var de efterfrågade uppgifterna återfinns. Det ankommer på kommunen att redovisa var dessa uppgifter återfinns i den kvalitets- och miljöredovisning som Martell gett in. Beträffande frågan oni omfattning av försäkringsskyddet blir det.nödvän­ digt att tolka förfrågningsunderlaget, som i den delen är mycket otydligt. Avkravetframgårattanbudslämnarenskahaettförsäkringsskyddmeden särsldlt angiven omfattning samt att försäkringsbevis ska bifogas anbudet. Att det då skulle vara tilhäcl