'i. JMt 20'. '5:26 LAl'JSR.ATTEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKANDE DOM 2011M01-17 Meddelad i Göteborg NR. 2783 Mål nr 20531-10 E Enhet 1:2 2011 -01- 1 7 Sida 1 (5) S. 2/7 NBI i Växjö AB, 556613-4580 35196 Vä�jö Ombud: Johan Hulth NBI i Växjö AB 351 96 Vä..�jö MOTPART Uddevalla kommun 451 81 Uddevalla SAKEN Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling (LOU); nu fråga om avbruten upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.kl 57134 J>ostadress Box 5.3197 400 15 Göteborg Besöksadress Telefon Telefax Sten Sturegatan 14 031 • 73:?, 70 00 031-7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se mändag-fredag 09:00-15:00 Expeditionstid 17. JA12011 15:26 LANSRATTEN FÖRVALTNINGSRÅTTEN NR,.. "L�ICo"J DOM 20531-10 E I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND Sida2 Uddevalla kommun genomtorde en upphandling av två kurser på det ett­ åriga Yh-program.met, Tre anbud inkom och av dem var det endast NBI i Väzjö som gick vidare till anbudsutvärdering. Den 29 november 2010 be­ slutades att upphandlingen skulle avbrytas då NBI i Växjös anbud vida överskred budget för genomförande av utbildningen. YRKANDEN M.M. NBI i Växjö AB (NBI) yrkar att upphandlingen inte skulle ha avbrutits och att de skulle ha tilldelats upphandlingsavtalet och anför bl.a. följande. NBI uppfyllde skall-kraven och skulle därför utvärderats och utvärderingen borde lett till att de tilldelats upphandlingsavtalet. Ingenstans i förfråg­ ningsunderlaget står att läsa vilka budgetramar som anbudsgivru:e har att rorhålla sig till. Att avbryta u:pphandlingen för att ett anbud anses för dyrt och att genast påbörja en ny upphandling utan att ange någon pris� ram/avtalspris eller göra väsentliga korrigeringar i projektets omfattning kan inte vara seriöst när det gäller genom.förandet av en professionelltjänst för en viktig målgrupp, Anbudspriset är i linje med prisbilden inom bran­ schen och därför utgör det inte skäl att avbryta upphandlingen på de grun­ der som upphandlande myndighet har angivit. NBI anser att det inte finns sakliga skäl att avbryta en upphandling för att priset anses vara för högt, NBI är väl medvetna om de kostnader och intäkter som finns i en yrkes­ högskoleutbildning, eftersom att de är en aktör inom området och genom­ för elva olika utbildningru:. De vet kalkylmässigt att vissa perioder blir kostnaderna högre genom stora lärar- och handledarinsatser i de skolför­ lagda kurserna. Efter detta kommer perioder med företagsförlagd praktik vilket kalkylmässigt ger betydligt mindre kostnader. Således är detta argu­ ment inte ett sakligt skäl för att avslut.a upphandlingen och därmed faller Uddevalla kommuns argument att anbudspriset var för högt. I det nya upp- 17.JAN.201113:27 LANSRATTEN FÖRVALTNh�GSRÅTTEN N,R."L-,�V ".,, �' 4,- Sida3 20531-10 E ' / / I GÖTEBORG Avdelning 1 DOM handlingsunderlag som publicerats angående dessa yrkeshögskolekurser finns ingenstans i underlagen det tak.pris på 3 000 SEK per poäng exklusi­ ve moms som Uddevalla Kommun anger i sitt yttrande. Genom att budget­ ramarna är så strama så ställer NBI sig frågande till varför detta inte tas med i det ursprungliga upphandlingsund.erlaget. Uddevalla kom.mun har däremot tagit bort referenskraven för tidigare uppdrag (genomförande av yrkeshögskoleutbildningar) vilket innebär en radikal skillnad i kvalitetsni­ vån på den insats som de upphandlar i förhållande till den initiala upphand­ lingen. NBI anser att Uddevalla kommun genom denna kvalitetssänkande korrigering endast vill ha full frihet att ta in i princip vem som helst utan erfarenhet av tidigare uppdrag, Uddevalla kommun (kommunen) anser att ansökan om överprövning ska avslås och anför bl.a. följa.ode. I den aktuella upphandlingen angavs inget takbelopp, enär detta är enligt gällande lagstifurlng inte ett krav, utan det kommunen söktemed upphandlingen var att finna en utförare och att nyttja den konkurrens som finnes på mru:knaden. När det under utvärderingen av inkomna anbud visade sig att avlämnat pris hos den anbudsgivare som uppfyllde alla krav var för högt, vida över den budget som fanns tillgänglig fu:c verksamheten, kunde uppdraget inte genomföras under de förutsätt­ ningar som fanns i upphandlingen. Av denna anledning avbröts upphand­ lingen och produktion av nytt förfrågningsunderlag startades omgående, där referensdelen tagits bort och i en komplettering har ett tak satts vad avser den ekonomiska delen med 3 000 lcr/YH poäng. Kommunen gör gäl­ lande att det finns tidigaxe rättsfall som visat att det är möjHgt för en upp­ handlande myndighet att avbryta en upphandling om budgeten överskrids. Rättsfall som åberopas är Kammarrätten i Jönköpings dom den 11 juni 2007 i mål nr 899�07, Regeringsrättens dom den 4 juni 2009 i mål nr 4239" 07 (RÅ 2009 ref. 43)i Regeringsrätten dom den 18 juni 2008 i mål 7679"06 (RÅ 2008 ref, 3 5) samt Kammarrätten i Göteborgs dom den , -, J A l " 1 i::,2-, LMJSRATTEN NR. 2783 S. 5/7 Sida 4 20531-10 E L 1J ' ' FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 11, • , I J , DOM 19 december 2003 i mål nr 7 1 67-03 där det klarläggs att LOU inte utgör hinder fö:r att avbryta en upphandling. LOU hindrar inte heller den upp­ handlande myndigheten från att genomfora en ny upphandling med andra krav, förutsatt att dessa krav inte strider mot lagens bestämmelser, Kom­ munen anser sig haft rätt att avbryta upphandlingen eftersom det saknades ekonomiska förutsättningar för att genomföra uppdraget. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Av 1 kap. 9 § LOU framgår följande. Upphandlande myndigheter ska be� handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 5 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att ·upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan l'ättelse har gjorts. Förvaltn.ingsrättens bedömning Frågan i målet är om det funnits fönitsättningar för kommunen att avbryta upphandlingen på grund av att avlämnat pris hos NBI var för högt och att kommunens budget därmed skulle överskridas, För att avbryta en upphand­ ling måste det finnas sakligt godtagbara skäl. Av praxis frru.ngår att beslut att avb:ryta upphandling på grund av att det vinnande anbudet varit l1ögre än vad kornmimens budget tillät ansetts vara ett godtagbart skm. (se RÅ. 2009 ref.43). Av handlingarna i målet framgår att NBI var det enda bolag vars anbud gick vidare till anbudsutvärdering. Det framgår vidare att kommunenvaltattavbrytaupphandlingendådetanbudsomNBIlämnat ,I\,L\J '�.I·.L"8· LAMSRATTEM A h! "i\'• NR.2783 S.6/7 Sida 5 DOM 20531-10 E överskred kommunens budget. Enligt förvaltningsrättens mening har k o mm un e n m e d e r fo r d e r l i g t y d l i g h e t v i s a t d e t en d a an b u d et s o m gi c k v i d a ­ re tillutvärderingsfasen medförde att kommunens budget för aktuell tjänst överskreds och att tjänsten blev dyrare än vad kommunen haft anledning att räkna med, Kommunens beslut att avbryta upphandlingen har därmed fattatspåsaldigtgodtagbaraskfilochdegrundläggandeprincipernaige­ menskapsrätten har inte trätts för när. NBI:s ansökan om överprövning ska d::irför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3 109/ l B LOU) - Kristian Karlemon Föredragande i målet har varit Jennifer Onäng. • I- ' I GÖTEBORG Avdelning 1 J ' FÖRVALTNINGSRÄTTEN LANSR.ATTEN NR. 2783 S. 7/7 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Densoinvillövex.khgafötv'altningstättens beslut ska. skriva. till Kammaa:ätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas elle:r: lämnas till fötvaltningstätten. Överklagandet ska ha ko:tntnit in till förvaltnings.rätten inom tre veclrot från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för öve.i:k.kgandet för offentligpart räknas emellertid frän den dag beslutet meddelades. Om sista dagen föt överklagandet infaller på lördag� söndag eller helgdag, midsomtnataft:011, julafton ellet nyårsafton räcker det a.tt skcivelsen ko:to:rner in nästa vardag. För att ett öve:rklagande ska kunna tas upp i katnmattä.tten fotdras att prövningstillstå.nd meddelas. Kammattä.tten lämnar p;r;övningstillsclnd om det ät av -vikt ffa ledrung av :rättstillämp:ningen att överklagandet prövas, aoledning förekommer till ändring i det slut vartill fömtlttri.ngs:cittten kommit eller det annaxs 6nns sy.o.ne:cliga skäl att p:t:öv:a överklagandet. Om p:rövningstillstånd inte meddelas står förvaltnin :tättens beslut fast. Det ät därför viktigt att det klart och tydligt ftaro.gfu: av övetkkg.,.ndet till k.axo:n-iarrätten varför man anser att p:t:ö-m.ingstillst.änd bör meddelas. Skrivelsen med öve.tklagande ska innehålla 2. detbeslutsomövetlclagasin.eduppgift 3. om fö:rvaltcings1:ättens namn, målnummer samt dagen föt: beslutet, 4. de skäl som klaganden ange,: till stöd föt begätan om p:t:övningst:illstånd, 5. den ändring av förvaltniogs:tätteJls beslut som klaganden vill fil till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åbe:topa och vad han/hon 'Vill sty.tka med vatje sätskilt bevis. Skci.velsen ska va:ta undertecknad av klaganden eller hms ombud. AdJ:essen till fötvaltoingstätten fram.går av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denti.e sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adtessochtelefonnu.:tome,;, Om någon person- eller adressuppgift ändras,skaNiut.andröjsmåla:amäla änd:ci.ngen till kamt:na:trätten. I mål o:tn Ö"V"�.tö�g enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1 092) om upphandling inom o!r)J;å.dena vatte.n, energi, transporter och posttjänster får avtal slut.1,s innan tiden föt överklagande av :rättens don1 elle:t beslut har löpt ut. I de flesta fäll får avtal slutas nät tio dagru: h:u: gått från det -.ttt :tätten avgjort målet eller upphävt ett intetlmistiskt beslut. I vissa f.-ill. fat avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande fål: inte prövas sedan avtal hat slutits. Fullständig infottnation &os i 16 kapitlet i de ovan angivna laga.toa. Behöve:t Ni fl.e;r; upplysningar om hux :trutn öve:i:klaga:t: kan Ni vända E:t till fötvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU 1 . den �des namn pe:tsonnutoJ::o.er, yrke, postad:J:ess och telefonnumm.et. Dessutom ska adtess och telefonn\'l.tOl'ner till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås föt delgivning länin:as om dessa u:ppgifter inte tidigate uppgetts i :tnålet, Om någon pet$On- eller adtessuppgift ändras är det viktigt att a1'ln'ilil.an sn�st görs till karnm:ar.tätten, gs >