FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2011-10-06 Mål nr 2126-11 Sida 1 (10) Föredraganden Karolina Sölsnaes SÖKANDE Meddelad i Växjö Stoby Måleri AB, 556128-9744 Okvägen 6, Gäddastorp 281 51 Hässleholm Ombud: Advokat Nicklas Hal).sson MAOS Law Firm Advokatbyrå i Malmö KB Box 226 201 22 Malmö MOTPART Karlshamnsbostäder AB, 556526-8355 Rådhusgatan 28 374 36 Karlshamn SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska göras om. KONKURRENSVffi1nlri:pre11ö1w kommer antas. [kn cnt1cpw11ÖJ �c,111 pltmnar sig på fthsta plats i 111v1!1dcringcn kommer nt1 Hir löpande arh1�tcn <:rh.illa 50-iH% av dessll. Entreprenör som placerar �ig pä ,rndrn plals i utvärderingen kommer att crl1�1IB 30·50% !!\I de löpande mbt�1c1rn och c111rcprcr1ör snrn pla<:ernr sig. pti tredje plat� utgör 1cser1·. 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2126-11 Vid förnyad ko11ku1Te11su1s�miing inom ramanal kommer c!eu enlreprcnör so111 acccpll:'rar de- lidsvillkor och ,mclrn förn1sätmingar S\)lll g!lllcr f(ir objt'�li:I och som l/l11111a1 del lägsta priscl au antas I ör mer omfätlanck pr�it-kl som 11yp1orluktion cwh s!Örl'ii ombyggmickr gelli)1nl'ö1� 110,mnl! en hdt $cpaml upphandling <.'.Hligt. I.DU. Uvanslftende fördelning /(\r löpandl: arbeten gäller tmtkr fUnn�ä1111ing 1111 resp. enltl'preni\r har erfmderlig. kapacitet och har utfört HdigaH· f\W(lp i cntighi;I 11wd rn11al:,\ illkM och god yrkes sed. För större ;1rbelen (nonniih öv.:r lOO 000 kr) km1 kställim·n gilrn en fömy,,d konk wren\�t,ts/Htni11g bland samtliga 3 c1nlatma entreprenörer, Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Principerna om likabehandling och transparens (öppenhet och förutsebar­ het) är några av de gnmdläggande principerna för upphandling. Kravet på likabehandling innebär bl.a. att tilldelningskriteriema enligt ett ramavtal inte får ge den upphandlande myndigheten eller enheten obegränsad valfri­ het och kravet på öppenhet och förutsebarhet innebär bl.a. att det av för­ frågningsunderlaget ska framgå hur utvärdering kommer att göras och be­ dömas samt vilken metod som ska användas. Bolaget har gjort gällande att det inte är möjligt att kombinera de båda till­ delningsmodellerna på så sätt som Karlshamnsbostäder har gjort eftersom förfrågningsunderlaget inte uppfyller kraven på likabehandling och trans­ parens samt ger Karlshamnsbostäder möjlighet att efter fritt skön välja mellan de båda tilldelningsmodellerna för kontrakt som av Karlshamnsbo­ städer anses vara "större arbeten". Karlshamnsbostäder har å sin sida anfört att det tydligt framgår att det vid löpande arbeten tillämpas en fast rang­ ordning men för större arbeten, dvs. 100 000 kr, tillämpas förnyad konkur­ rensutsättning och att det därför inte föreligger någon obegränsad valfrihet för Karlshamnsbostäder samt att anbudsgivarna på ett tydligt sätt kan få klart för sig hur tilldelningen av kontrakt kommer att ske. I VÄXJÖ 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2126-11 I VÄXJÖ När ett förfrågningsunderlag ger den avropande myndigheten en valfrihet i fråga om vilken urvalsmodell som ska användas vid tilldelning av kontrakt uppfyller det inte kraven på likabehandling och transparens. För att vara förenligt med principerna om likabehandling och transparens torde det krävas att det i förfrågningsunderlaget till ett ramavtal för varje typ av till­ delningssituation föreskrivs tydliga villkor för vilken urvalsmodell som ska användas samt att dessa föreskrifter inte lämnar något utrymme för avro­ pande myndighetens fria skön (jfr RÅ 2010 ref. 97). Av punkten B.22 i förfrågningsunderlaget i målet framgår att löpande arbe­ ten ska fördelas på så sätt att den entreprenör som placerar sig på första plats i utvärderingen kommer att erhålla 5 0-70 procent, att den entreprenör som placerar sig på andra plats kommer att erhålla 30--50 procent och att den entreprenör som placerar sig på tredje plats blir reserv. Vidare framgår att beställaren vid större arbeten (normalt över 100 000 kr) kan göra en förnyad konkurrensutsättning bland samtliga tre antagna entreprenörer. Enligt förvaltningsrättens mening innebär formuleringen "att beställaren vid större arbeten (normalt över 100 000 kr) kan göra en förnyad konkur­ rensutsättning" att det inte tillräckligt tydligt framgår vilken urvalsmodell som ska användas. Det framgår inte heller av ordalydelsen att det vid arbe­ ten över 100 000 kr ska göras en förnyad konkurrensutsättning. Karls­ hamnsbostäder har därmed utrymme att efter fritt skön avgöra om ett arbe­ te är att anse som ett större arbete eller inte och därmed också välja vilken urvalsmodell som ska tillämpas. Förvaltningsrätten finner att upphandlingen strider mot likabehandlings­ principen och principen om öppenhet och förutsebarhet i 1 kap. 9 § LOU. Det kan inte uteslutas att bolaget kan komma att lida skada till följd av bristen i förfrågningsunderlaget. Eftersom bristen är hänförlig till det kon­ kurrensuppsökande skedet ska upphandlingen göras om. 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2126-11 I VÄXJÖ HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D LOU) HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i .Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövn.in.g enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande far inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU