FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 1533-18 Sida 1 (4) IUMEÅ 2018-08-29 Meddelad i Umeå SÖKANDE SwevaAB, 556991-8740 Rissnavägen 13 834 31 Brun:flo MOTPART KONKURRENSVERKET L yckseleAvfall och VattenAB, 559074-3786 LAVAB Stadshuset, Storgatan 22 921 81 L ycksele SAKEN ,. Avd Dnr KSnr Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling - LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 'JfiH' ,QO- :.viO 'V 3 0 ,.,ui;,_�::;p-'4�.,..-. , Dok.Id86276 Postadress Box193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-1375 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1533-18 IUMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Efter att Lycksele Avfall och Vatten AB (nedan förkortat LAVAB) infordrat anbud avseende ny avloppsanläggning i Betsele och Husbondliden (dnr UH-2018-1) har LAVAB beslutat att avbryta upphandlingen. Som huvudsakligt skäl för avbrytandet har angetts bristande konkurrens. Sweva AB (Sweva) ansöker i förvaltningsrätten om överprövning av LAVAB:s beslut att avbryta upphandlingen. LAVAB motsätter sig bifall till ansökan. PARTERNAS ANFÖRANDEN Sweva anför bl.a följande. Anbudet är marknadsmässigt i både pris och utförande. Upphandlingen har konkurrensutsatts genom annonsering där flera aktörer har intresserat sig för upphandlingen. Att ett anbud har inkommit innebär inte att bristfällig konkurrens råder. LAVAB anför bl.a. följande. LAVAB har agerat i enlighet med de gemenskapsrättsliga principerna. I berörd upphandling inkom endast ett anbud, vilket medför att sakligt skäl för avbrytande föreligger, detta då LAVAB inte kan tillgodogöra sig konkurrens från marknaden eller vara säker på att det bästa anbudet verkligen vinner. Praxis medger att en upphandling kan avbrytas om det endast finns ett anbud som kan antas. Detta följer av exempelvis EU- domstolens avgörande i mål C-27/98, Fracasso och Leitschutz, samt avgörandet RÅ2008 ref. 35. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1533-18 IUMEÅ Det saknas också skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling, se EU­ domstolens dom i mål C-92/00, HI. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. (4 kap. 1 § LOU). SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET För att en upphandlande myndighet ska ha rätt att avbryta en pågående upphandling krävs att myndigheten kan presentera sakligt godtagbara skäl för avbrytandebeslutet och att myndigheten när den fattar ett sådant beslut iakttar de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna om bl.a. likabehandling, transparens och icke-diskriminering. Frågan i målet är om LAVAB har haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Det huvudsakliga skäl som LAVAB har angett för att avbryta upphandlingen är bristande konkurrens eftersom endast ett anbud inkommit. Högsta förvaltningsdomstolen fann i avgörandet RÅ 2008 ref. 35 att det var ett godtagbart skäl att avbryta en upphandling när endast ett anbud återstod. Vidare framgår av EU-domstolens avgörande i mål C-27/98 att en upp­ handlande myndighet inte är skyldig att ingå avtal i de fall endast en lämplig anbudsgivare återstår. På grund av det anförda anser förvaltningsrätten att LAVAB har haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen. Vid sådant förhållande, och då det inte heller framkommit att de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna trätts förnär, ska Swevas ansökan Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1533-18 IUMEÅ avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU) Carolin Persson Munther Tf. rådman Målet har föredragits av Christina Röclmer. SVERIGES DoMSTOIAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Aven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltnin rättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. gs Forts. nästa sida www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områqena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.se