FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 30 SÖKANDE DOM 2016-11-21 Meddelad i Stockholm Sida 1 (6) KONKURRENSVERKET 2016 -11- 2 1 Aktbil Coor Service Management AB, 556084-6783 Ombud: UlfHubenette .. c/o Coor Service Management AB 164 99 Kista MOTPART Verket för innovationssystem, 202100-5216 101 58 Stockholm Avd Dnr KSnr Ansökan om överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE SAKEN Mål nr ·21005-16 Dok.Id 783209 Postadress 115 76 Stockholm · Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid m1lndag-fredag 08;00-16:30 Förvaltningsrätten avslår Coor Service Management AB:·s·ansökån om överprövning. Tegeluddsvägen l · · ····-------- Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN -DOM 21005-16 I STOCKHOLM YRKANDENM.M. Verket för iruiovationssystem (Vinnova) genomfor en upphandling av kontorsservice och bevakningstj�st�r (dnr 2016-01702) enl,igt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling; LOU, Av upphandlingsprotokollet framgår att Coor Service Management AB:s anbud inte utvärderats. Coor Service Management AB (bolage�) yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att bolagets anbud utvärderas. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Bolaget-har uteslutit� med angivande av att Vinnova anser att bolaget inte uppfyller kravet på minst tre års erfarenhet inom bevakningstjänster. Bolaget har i sitt anbud redogjort för en namngiven arbetsledares erfarenhet. Bolaget har uteslutits från anbudsutvärderingen på felaktiga grunder. Det har inte funnits möjli�het att utläsa av vare sig · förfrågningsunderlaget eller senare kompletteringar vilka konkreta uppgifter som Vinnova anser att anbudsgivarna ska lämna för att visa att man uppfyller kraven på erfarenhet inom bevakningstjänster. Innehållet i förfrågningsunderlaget ger inte vägledning om vilka konkreta krav på erfarenhet inom bevalmingstjänster som arbetsledaren ska ha. Vinnova har trots denna brist prövat och utvärderat dessa icke ställda krav. Vinnova anser att ansökan ska avslås och anför följ ande. Under anbudstiden ställdes en fråga om vad· som _avsågs med begreppet erfarenhet inom bevakningstjänster, varvid Vinnova förtydligade att med begreppet erfarenhet avses praktisk.arbetslivserfarenhet.- Av bolagets lämnade beskrivning :framgår endast att erbjuden uppdragsansvarige har hanterat larm, passerkort och accesser. Detta är enklare arbetsmoment som, i linje .' med förfrågningsunderlagets begreppsanvändning, inte ingår i begreppet bevakningstjänst�r ell_er praktisk arbetslivserfarenhet a� bevakningstjänster. I stället ingår dessa moment huvudsakligen i vaktmästeritjänsterna (se .• avsnitt 4.2.3.2 i förfrågningsunderlaget). Exempel på arbetsmoment som ---· . ·---···-·-··------------- -·=··==============================::=======- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN .DOM 21005-16 däremot ingår i begreppet bevakningstjänster är riskbedömning, rondering, övervakning,uppsiktochutryckning(seavsnitt4.2.4i förfrågningsunderlaget). Att hantering av passerkort och accesser, på: och .. avlarmning o dyl. inte inryms i begreppet bevakningstjän�te! följer vidare av det faktum att de aktuella arbetsmomenten har skilts åt i kravställitlngen och kopplats samman med två olika beviskJ;�v. Det_ kan konstateras att det saknas utrymme för en sådan vidsträckt tolkning av begreppet bevakningstjänster som bolaget anför i sin ansökan. Eftersom det i bolagets anbud saknades uppgifter som visade att samtliga ställda krav uppfylldes, har Vinnova förkastat och inte utvärderat anbudet. SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Prövningen i fqrvaltningsrätten utgör en kontroll av.om det på grundval av vad sökanden framför i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören,har lidit eller . kan komma att lida skada, ska rätten besluta om ingripande mot upphandlingen. Den aktu(?lla upphandlingen Den aktuella upphandlingen omfattar en sammanhållen tjänst av . kontorsservice (reception och telefonväxel, konferensservice, vaktmästeri) och bevakningstjänster i enlighet med vad som föreskrivs i avsnitt 4 i förfrågningsunderlaget. ISTO�KHOLM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21005-16 I STOCKHOLM I förfrågningsunderlaget punkt 3.3.1 Arbetsledare och vaktchef (uppdragsansvarig) anges följande. Leverantören ska erbjuda en person för rollen som arbetsledare inom kontorsservice och rollen som vaktchef inom · bevakning (uppd.ragsansvårig). Uppdragsansvarig ska med hu�dansvar för leverantörens åtagande bland annat svara för samordning av arbetets utförande och v�a Vinnovas kontaktperson för tjänsterna under hela avtalstiden. Erbjuden uppdragsansvarig ska uppfylla ett antal angivna krav. Ett sådant krav är att hå minst tre års erfarenhet inom bevakningstjänster. Ett annat krav på uppdragsansvarig är att ha erfarenhet åv att hantera installerade lås- och larmsystem såsom att skapa/spärra passerkort, ändra t idpunkter för dörrlås, larma/avlarma, felsökning och problembeskrivning vid kontakt med leverantör av säkerhetsteknik. Anbudsgivaren ska namnge erbjuden uppdragsansvarig och lämna kompetensbeskrivning av vilken det framgår att ställda krav uppfylls. Under Beskrivning av erfarenhet inom bevalrningstjänst (minst tre års erfarenhet) har bolaget lämnat följande beskrivning: Av/pålarmning inom kunduppdrag "Hantera passerkort och accesser inom kunduppdrag verksamhetochlarmansvarigfö dekunduppdragsomJennyansvararför." � Kontaktperson hos våra UE, t.ex. G4S, larmansvarig hos kundens Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar·att punkten 3.3.1 omfattar både uppdragsgivare som arbetsledare inom kontorsservice och rollen som vaktchef. Rätten anser att den måste läsas mot bakgrund av·vad som i övrigt framgår av förfrågningsunderlaget om de olika tjänsterna. =================================S=id=a=5===-------ll FÖRVALTNINGSRÄTTEN . DOM 21'005-16 ISTOCKHOLM I förfrågningsunderlaget punkt 4.2 Tjänsteområdesspecifika krav anges de krav som ställs på tjänsterna som ingår i åtagandet. I punkt 4.2.4 Bevakning anges bland annat följande. Leverantören ska genomföra daglig rondering i Vinnovas lokaler. Ronderingen ska innefatta normalt förekommande uppgifter för att säkerställa ordning och säkerhet i lokalerna, bestående ·av bl.a. kontroll att fönster och dörrar är stängda (och vid behov därav stänga dessa), säkra att lås fungerar och kontrollera att personer som vistai;; i lokalerna har rätt behörighet. Leverantören ska vidare ha beredskap och · ti.llhandahålla personal för utryclrning m.m. (brand- och inbrottslarm_��t ev. ytterligare insatser) under hela dygnet. Åtagandet innebär att , bevakningsuppdraget ska utföras i form av exempelvis utryckning och. åtgärder. Leverantören ska vid brandlarm, inbrottslarm och·andra insatser infinna sig vid Vinnovas entre skyndsamt och så snart som möjligt och aldrig senare än 30 minuter efter att lannet gått. Leverantören ska löpande svara for riskbedömning av uppdraget och anpassa uppdragets utförande till förändringar i Vinnovas verksamhet m.m. Av 4.2.3.2 i förfrågningsunderlaget framgår vad som ska·ingå i· va.ktmästeritjäristerna såsom ansvara för lås- och larmhantering, inklusive passerkort, och att larm av- och påkopplas. Enligt rättens bedömning beskrivs de olika tjänsternas innehåll på ett tillräckligt tydligt sätt i förfrågningsunderlaget i bl.a. 4.2.4 och 4.2.3.2. Där passerkort, och att lann kopplas på och av är uppgifter som ska utföras inom framgår det tex. att lås- och lannhantering, inklusive hantering av 4.2.3.2 är tillräckligt tydligt för att anbudsgiv�a ska förstå innebö�den av .. kontorsservice. Rätten anser att förfrågningsunderlaget i 3.3.1, 4.2.4 och kravet på uppdragsansvariges erfarenhet av bevakningstjänster. Förvaltningsrätten bedömer att bolagets beskrivning av uppdragansvariges erfarenhet vad beträffar rollen som vaktchef inte kan anses hänföras till Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21005-16 I STOCKHOLM bevakningstjänster i enlighet med förfrågningsunderlaget, innefattande bl.a. rondering, uttryckning och riskbedömning. Bolaget har därm.ed inte visat att det uppfyllt kravet på att uppdragsansvarige ska ha minst tre års erfarenhet av·bevakningstjänster. Vinnova har därmed haft skäl att utesluta bolaget på den angivna grunden. Det saknas således skäl för ett ingripande, varför· ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3 109/lA LOU). Ulrika Sandell Rådman Charlotte Wallberg har föredragit målet. r. 1- iI I HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill övetkhiga förvaltningsrättens beslut ska skri.va till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet hat meddelats vid en muntlig förhandling, cller det vid en sådan förhandling har angetts nät beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet . ha kommit in_inom "tre veckor från den dag · domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton cllet nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstå.nd meddelas. Kammartätten lämnar prövningstill­ stånd om där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämna.ni tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. debevissomklagandenvillåberopaochvad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut Detta gäller mål om överp.tövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom omtådena vatten, energi, transporter och posttjänster, cller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars-ochsäkerhetsotnrådet I de flesta fall får avtal slutas nät tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fat avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får int.e prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information :finns i 16 kapitlet i de ovan angivna Jagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 00 9lr) � 1. 2. 3. det:finnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det.slut som för­ valtningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av tättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står föt­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrättenvarför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se .....-.....-·----...____J ;i :1