FÖRVALTNINGSRÅTTEN IMALMÖ Avdelning 1 DOM 2016-11-11 Meddelad i Malmö Mål nr Sida 1 (7) 4373-16 4691-4693-16 SÖKANDE .'.'l.,'l.d'f,,!' ~-"I"1- 1 1 Avd Dnr mål nr 4691-16 mål nr 4692-16 mål nr 4693-16 Univar BV, 502070-9571 Kungsgatan 6 211 49 Malmö MOTPARTER 1. Sjöbo kommun 275 80 Sjöbo Aldml 2. Skurups kommun 3. Tomelilla kommun 4. Ystads kommun Ombud :ilir 2--4: Sjöbo kommm1 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Univar BV:s ansökan om ingripande enligt LOU. I /. I Dok.Id 344889 • Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid Box4522 203 20 Malmö Kalendegatan 6 040-97 24 90 E-post: kanslil.fma@dom.se måndag-fredag 08:00-16:00 040-35 35 00 www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se KONKURRENSVERKET 1! FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 4373-16 Sida2 4691-4693-16 IMALMÖ · Avdelning1 .,.._ - . r· . Sjöbo kommun, Skurups kommun, Tomelilla kommun och Ystads kommun, nedan kommunerna, genomför en upphandling av kemikalier för badan­ läggningar, dnr 15/20. Upphandlingen genomförs med öppet förfarande en­ ligt LOU. Efter utvärdering av inkomna anbud har kommunerna beslutat att anta anbudet från Brenntag Nordic Aktiebolag. Anbudet från Univar BV diskvalificerades från utvärderingen eftersom det enligt kommunema inte uppfyllde samtliga obligatoriska kt-av avseende juridisk ställning, anbuds­ föreskrifter samt kvalitets- och miljöledningssystem. YRKANDEN OCH INSTÅLLNING Univar BV Univar BV, nedan bolaget, ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att kommunerna ska omvärdera sitt tilldelningsbeslut. Bolaget anför som grund för sin ansökan följande. Kommunerna har inte gjort en komplett undersökning av bolaget vilket har resulterat till exkludering från utvärdering. Univar BV med organisations­ nummer 502070-9571 är den del av Univar som äger alla produkter, contai­ ners och allt som har med material att göra medan Univar AB med organi­ sationsnummer 556114-6308 är den del av Univar som har med personal, löner och sociala avgifter att göra. Univar AB är den operativa delen som utför själva uppdraget och samtidigt innehar F-skattsedel medan Univar BV endast har A-skatt enligt SKV4820. Detta beror på att Univar BV är ett utländsk_t bolag registrerat i Holland. Eftersom Univar AB och Univar BV . ingår i samn1a koncern och Univar AB är dotterbolag till Univar BV är bo- · 1aget fullt kapabelt till att utföra uppdraget utan några problem. Bolaget anli­ tar ingen underleverantör och därmed behövs inget registreringsbevis. BAKGRUND I • •, .FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 4373-16 Sida3 4691-4693-16 När det ·gäller miljö- och kvalitetsdokumenten så är det inte korrekt att dessa är utställda på annat företag, Univar Nordic. Univar Nol'dic är endast en intern benämning av en organisation och ingen juridisk del i Univar BV. Dock så bär de flesta dokument bolagets Univar logga och det är då svårt att undgå att de kommer från samma bolag. Till vilket företag de tillhör är en­ ligt bolaget en irrelevant fråga. Kravet att anbudet, inklusive eventuella bilagor, ska vam skriftligt och för­ fattat på svenska är enligt bolaget lite fåfängt. I en sådan här stor upphand­ ling borde man veta att stora bolag, svenska eller utländska eventuellt kom­ mer att lämna anbud och det kan vara svårt för utländska bolag att får fram rätt dokument i tid. Bolaget kan få fram en svensk textad version av det ut­ ländska registreringsbeviset. När det gäller frågor och svar har kommunerna inte uppfyllt skyldigheten som anges i ilirfi:ågningsunderlaget att lämna svar senast sex dagar före sista anbudsdag. En fråga har inte blivit besvarad. Vidare finns inte all info1ma­ tion med i prismatrisen eftersom det saknas pris på svavelsyra i tank vilket är en stor post som påverkar anbudspriset. Kommunerna Kommunema yrkar att Univar BV:s ansökan ska avslås och anför följande. Det är oklart vilken part som lämnat in överprövningen och om denna part har rätt att fora talan. Endast namnet Univar anger inte vilket bolag det är. Kommunerna har goda erfarenheter av Univar AB och har inga tveksamhet­ er om att de är kapabla att utföra uppdraget. Det är dock inte detta foretag so� lämnat anbud. Bolaget som lämnat in anbud och bedömts i upphand­ lingen är Univar BV med organisationsnummer 502070-9571. Anbudet har utvärderats helt i enlighet med de i förfrågningsunderlaget ställda kraven. IMALMÖ Avdelnip.g 1 Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4373-16 I MALMÖ Avdelning 1 4691-4693-16 Den beskrivningen som bolaget anger i sin ansökan om överprövning avse­ ende upplägget för uppdraget, förhållandet mellan de olika bolagen och att det är Univar AB som ska utföra själva uppdraget finns inte redovisat i an­ budet. Bolaget har angett att de inte "anser sig behöva anlita någon underle­ verantör eftersom Univar är fullt kapabla till att utföra detta uppdrag". Kommunema kan inte utvärdera detta på annat sätt än att det är anbudsgiva­ ren som ska utföra uppdraget själv. Anbudsgivaren är inte registrerad som arbetsgivare och kan således inte utföra uppdraget. Bilagan, SKV 4820 , till anbudet avser Univar BV och visar att det inte är registrerat :ilir arbetsgivar­ avgifter. För att kunna utföra uppdraget behövet företaget ha anställd perso­ nal. Det finns även utrymme för att skicka med registreringsbevis för even­ tuella underleverantörer men bolaget har endast skickat ett faktablad för att utvisa att bolaget klarar av att hantera uppdraget själv. När det gäller miljö- och kvalitetsdokun1ent anser kommunen att de gjort en korrekt bedömning eftersom de intyg som.lämnats avser andra företag. Det framgår inte av dokumenten att de tillhör Univar BV. Vidare ska anbudet, inklusive eventuella bilagor, vara sla-iftligt och författade på svenska. Den bilaga, Uittreksel Handelsregister20160129, som bifogats till bolagets an­ bud är på engelska vilket strider mot anbudsföreskrifterna i för:frågningsun­ derlaget. När det gälle1· frågor och svar har de frågor som varit relevanta för upphand­ lingen besvarats. Det är däremot ko11.·ekt att fråg01· som rör tidigare avtal inte besvarat då dessa frågor varit av karaktären "begäran om aIImän handling" och därför inte hanterats i detta forum. I detta avseende kan inte bolaget lidit skada då Univar AB är den pa1t som har och har haft avtalet tidigare och har all kännedom om detta. Sida5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 4373-16 IMALMÖ Avdelning1 4691-4693-16 När det gäller vad bolaget anfölt om prismatt.isen så har den prismatris och de ingående produkter och volymer som redovisats i den också varit de som har utvärderats. SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Tillllmpliga bestiimmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Härvid gäller att en upphand­ lande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra la·iterier än de som funnits med i förfrågningsunderlaget. Enligt 16 kap.4 och6 §§ LOU kan förvaltningsrätten pröva om en upp­ handlande myndighet hai· brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Där­ vid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Förvaltningsrättens bedömning Kommunerna har i målet anfö1i att det oklart vilket lliretag som lämnat in ansökan om överprövning och om det har rätt att föra talan. En ansökan om överprövning får göras av leverantör, d.v.s. den som på marknaden tillhan­ _dahåller varor eller tjänster, och som anser sig ha lidit skada. För talerätt krävs inte att leverantören ingett anbud i den aktuella upphandlingen. Skäl ... FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 4373-16 IMALMÖ Avdelning1 . att avvisa den nu aktuella ansökan på grund av bristande talerätt föreligger således inte. När det gäller frågan om vilket företag som lämnat anbud och däimed ska anses vara anbudgivare kan förvaltningsrätten konstatera att det av fö1fråg­ ningsundedaget framgår att anbud ska lämnas elektroniskt via Visma Tend­ Sign och att konto i upphandlingsverktyget ska skapas utifrån det organisat­ ionsnummer som utgör anbudslämnande företag. I nu aktuellt anbud anges genomgående och uteslutande Univar BV med organisationsnummer 502070-9571 såsom anbudslämnare och såsom ansvarig anbudsgivare. Vi­ dare uppges i anbudet att företaget inte avser att anlita 1mdel'leverantörer eftersom det klarar av att hantera uppdraget. Enligt förvaltningsrättens me­ ning framgåf av anbudet således inte annat än att det är Univar BV som är anbudsgivare och som avser att utföra uppdraget. Av förfrågningsunderlaget framgår, under punkten 1.3.1.4 Juridisk ställning, att leverantören ska vara registrerad i Bolagsverkets organisationsregister samt inneha för organisationsfo1men lagenlig skattsedel. Det är i målet ostridigt att Univar BV inte har någon lagenlig skattsedel eftersom det end­ ast är registrerat för A-skatt och inte för arbetsgivaravgift. Univar BV upp­ fyller således inte det aktuella kravet. Den omständigheten att bolaget i må­ let anfört att även dotterbolaget Univar AB, som är registrerat för arbetsgi­ varavgift, ska utföra uppdraget ändrar inte bedömningen eftersom Univar AB inte är att anse som anbudsgivare eller underleverantör och eftersom detta inte heller angetts i anbudet. Vidare anges under punkten 1 .2.3 i förfrågningsunderlaget att anbudet, in­ klusive event_uella bilagor, ska vara forfattat på svenska. Under punkten 1.3 .1.7 och 1.3. 1.8 anges att leverantören ska ha kvalitetslednings- respek­ tive miljöledningssystem och att dessa ska beskrivas. Förvaltningsrätten kan konstatera att den upphandlande myndigheten i princip far anses ha rätt att Sida6 4691---4693-16 Sida7 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 4373 -16 I MALMÖ Avdelning1 469 1-4693 -16 besluta på vilket språk anbud ska lämnas under förutsättning att kravet inte står i strid med de allmänna principema för offentlig upphandling. Det är enligt förvaltningsrättens mening i målet inte visat att ktavet i nu aktuell upphandling avseende språk skulle anses bryta mot nämnda principe1.· Det är vidare ostridigt att det till bolagets anbud bifogats en bilaga på engelska. Anbudet uppfyller således inte kravet i förfrågningsundedaget. Förvalt­ ningsrätten kan inte heller finna att bolaget förmått visa i målet att anbudet uppfyller kravet gällande beskrivning av kvalitetslednings- och miljöled­ ningssystem. Sammantaget finner förvaltningsrätten således att kommunerna haft skäl för att förkasta bolagets anbud från utvärderingen. Det är i målet inte heller vi­ sat att kommunerna vid förfarandet har frångått förfrågningsunderlaget eller i övrigt brutit mot någon bestämmelse i LOU. Skäl för ingripande på de av bolaget anförda grnnderna :föreligger därför inte och bolagets ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3 109 /lB LOU) ��• "'-~·••-.•·�-- //,-�. . .:.<:.--�� /lP;. · -,,.-_)/.A Mattias Steen Sune Wennerberg har fÖl'edragit målet. Bilaga 1 ·SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fötvaltningsrätten, Överklagandet ska ha ko:tnmit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet hat meddelats vid en muntlig fö.thanclling, eller det vid en sådan förhandling hat angetts nät beslutet kommet att meddelas, ska dock öve.tklagandethakotnmitinino.tntreveckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infallet på lördag, söndag elle.t helgdag, tnidsommatafton, julafton eller nyårsafton riicker det att skrive.lsen kommer innästa y�8ag. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnutntner till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden k11t1 nås för delgivning. Om dessa uppgifter hat lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behövet de inte uppges igen. Om klaganden anlita� ombud, ska ombudets natnn, postadress, e­ postadtess, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges, Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dtöjsmfil anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift o:tn förvaltningsi:ättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran omp.rövnin tillst!nd, · För att ett överklig�de ska kunna tas upp i . ka.tnmattätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammii#�tten lättmar prövningstillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivla .riktigheten av det slut som förvaltningsrätten bar kommit till, 4. den ändring av förvaltningsriittens dom/beslut som klaganden vill få till st1⁄4nd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill sty.rka med vatje särskilt bev:is. Adressen till fö1.-valtningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överpi:övning enligt lagen (2007: 1091) om offentligupphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster fåt avtal slutas innan tiden föt överklagande av tättens dom eller beslut hat löpt ut I de flesta fall fåt avtal slutas när tio dagar hat gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal hat slutits. Fullständig information finns i 16 bpitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar bn Ni vända Er till fö.rvaltninisrätten. • .1· gs - 2. 3. 4. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut so:tn fö.rvaltningsrätten hat kotnmittill, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre .tätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pi:öva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står fö.rvaltningsrättens beslut fast, Det är därföi: viktigt att det klart och tydligt fratngåt av överldagandet till kammartätten varför man anser att prövningstillstånd böi: meddelas. Skrivelsen med i::lverklagande ska innehåUa 1. Klagandens person-/organisationsnununer, postadress, e-postadress och telefonnununer