FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2013-03-11 Sida 1 (16) KONKURRENSVERKEf 2013 -03- 1 2 Avd Dnr KSnr Aktbil Allmänna avdelningen. Enhet 15 Ombud: Therese Olausson c/o Tenders Sverige AB Nygatan 34 582 19 Linköping Meddelad i Stockholm ·Mål nr 25201-12 SÖKANDE Lahega Kemi AB, 556067-5505 Makadamgatan 16 250 13 Helsingborg MOTPART Stockholms läns landsting, 232100-0016 Box 22550 104 22 Stockholm Ombud: Paul Collins c/o Stockholms läns landsting, Landstingsstyrelsens förvaltning Box 22550 104 22 Stockholm FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrättenbifaller delvis Lahega Kemi AB:s ansökan och förordnar att SLL:s upphandling av kemisk-tekniska produkter och städutrustning får avslutas först sedan rättelse vidtagits på så sätt att en ny utvärdering genomförs vad avser positi_on 6 i upphandlingen i vilken Chemi-Pharm AS anbud inte ska beaktas, SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - L<;?U Förvaltningsrätten avslår ansökan i övrigt. Dok.Id 324939 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25201-21 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Stockhohns läns landsting (SLL) genomför en upphandling av kemisk­ tekniska produkter och städutrustning. Upphandlingen har•genomförts med tillämpning av reglerna enligt LOU om öppet förfarande. Anbud kunde lämnas på valfritt antal fristående positioner eller respektive positionsgrupp. Lahega Kemi AB (bolaget) har bl.a. offererat produkter på två fristående positionsrader, nr 4 och nr 6 avseende handdesinfektionsmedel. Båda dessa positioner har tilldelats en annan . anbudsgivare, Chemi-Pharm AS (Chemi-Pharm), genom tilldelningsbeslut den 19 november2012. YRKANDENM.M. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten ålägger SLL att vidta rättelse innebärande att utvärderingen av anbuden avseende kemisk-tekniska produkter rättas och att bolaget tilldelas kontrakt. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Märlming av förpackning Chemi-Pharm offererar produkten "Chemisep R" på position 6. SLL har ställt krav på att förpackningar till kemiska produkter och beredningar ska vara märkta enligt Kemikalieinspektionens författningssamling, KIFS 2005:7 alternativt CLP-förordningen. Produkter med innehåll som ge_r viss märkning måste också ha denna märkning på etiketten. Följande märkning saknas på etiketten för produkten "Chemisept R": XI "Irriterande'', R41 "Risk för allvarlig ögonskada" och uppgift om att skyddsglasögon krävs för att handskas med produkten. Märkning är även felaktig på etiketten. Av Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25201-12 Allmänna avdelningen säkerhetsdatabladet framgår att produkten "Chemisept R" är både mycket brandfarlig och extremt brandfarlig. Endast ett av alternativen kan gälla för samma produkt. Produkten uppfyller inte heller krav för märkning av produkt då den ska märkas med F Xi; Rl 1-41-67 i enlighet :rried KIFS 2005:7pkt 4.3. Denatureringskrav Chemi-Pharm offererar produkten "Healthy skin gel" på position 4. Produkten uppfyller inte denatureringskrav enligt svensk lagstiftning. SLL ställer krav på att offererade produkter av desinfektionsmedel som är etanolbaserade ska följa denatureringskraven enligt svensk lagstiftlllng. Det förtydligade SLL under tiden för frågor och svar då SLL hänvisade till att det är krav på denatureringsmedel i etanolbaserade desinfektionsmedel enligt svensk lag. Kraven på·denaturering för alkoholhaltiga preparat återfinns i alkohollagen. Chemi-Pharms produkt "Healthy skin gel" innehåller enbart tertiärbutanol och saknar isoprobanol och uppfyller således inte denatureringskrav enligt svensk lagstiftning. Produkten "Healthy skin gel" är inte lämpad för användning som handesinfektionsmedel. Produktens otillräckliga denaturering medför att den är synnerligen olämplig att användas i miljöer där patienter och besökare till landstinget befinner sig ur ett misshruksperspektiv. Säkerhetsdatablad på engelska SLL ställer krav på att anbudsgivama ska bifoga säkerhetsdatablad, punkt två i kravspecifikationen. Säkerhetsdatabladen ska vara utformade på svenska enligt p. 1.8 i anbudsinbjudan. Vidare framgår av nämnda punkt i förfrågningsunderlaget att viss typ av dokumentation kan utformas på svenska eller engelska. Uppräkning av vilken dokumentation som I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25201-12 Allmänna avdelningen accepteras på engelska är uttömmande och säkerhetsblad återfinns inte i uppräkningen över vilken dokumentation som även kan utformas på engelska. Samtliga säkerhetsdatablad inlämnade av Chemi-Pharm är utformade på engelska och uppfyller således inte språkkravet. Att acceptera ett frångående från ställda skall-krav är inte förenligt med LOU och anbudet från Chemi-Pharm bör således förkastas i sin helhet. Säkerhetsdatablad enligt Reach-förordningen För det fall förvaltningsrätten bedömer att säkerhetsdatabladen uppfyller språkkravet återfinns stora brister i Chemi-Pharms säkerhetsd1:ttablad avseende vilken information som ska framgå av dem. Säkerhetsdatabladen är inte upprättade i enlighet med de krav och förutsättningar som gäller enligt förordningen om registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier (Reach) 1907/2006 och tillhörande ändringar. Säkerhetsdatablad för kemiska produkter ska följa KIFS 2005:7 (även CPL) samt för Biocida produkter även KIFS 2008:3. Chemi-Pharms säkerhetsblad för position 4 och 6 är inte uppdaterade och följer inte kraven enligt Reach-förordningen på det nya formatet. Avsnitt 2 och 14 i säkerhetsdatabladet korrelerar inte och är därför felaktigt. Reach-förordningen gäller för alla anbudsgivare vid tidpunkten för anbudets inlämnande och bifogade säkerhetsdatablad ska följa förordningen med senaste tillkommande ändringar. Bolagets egen kontroll av att kontinuerligt hålla säkerhetsdatabladet uppdaterade enligt senaste gällande reglering av förordningen utgör en betydande del av bolagets resurser. Att låta en annan aktör undgå denna uppdateringsplikt genom att acceptera äldre versioner av säkerhetsdablad som inte är utformade enligt gällande förordning innebär att det föreligger olika förutsättningar för anbudsgivarna att inkomma med konkurrenskraftiga anbud med konsekvensen att konkurrens snedvrids. SLL:s bedömning av Chemi- I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25201-12 Allmänna avdelningen Pharnis anbud avseende denna del bör inte kunna uppfattas på annat sätt än att principen om likabehandling har trätts förnär. Märkning enligt Biociddirektivet I STOCKHOLM Alla produkter som räknas som desinfektionsmedel ska vara märkta enligt direktiv 98/8/EG om utsläppande av biocidprodukter på marknadens (Biociddirektivet) föreskrifter. Att produkten inte är prövad enligt di�e�ivet medför inte att Chemi-Pharm inte ska fötja direktivets reglering - avseende märkning av etikett. Re'gleringen av vad som ska framgå av etiketten anges i Biociddirektivet 4 kap. 6 §. Denna reglering ska leverantörer av biocidprodukter följa trots att de ännu inte har tilldelats ett registreringsnummer. Produkten "Healthy skin gel" brister på sju av totalt tio punkter enligt de krav som KIFS 2008:3 anger. Enligt etiketten på produkten marknadsförs den som produkten med en bred bakterie-, virus- och svampdödande effekt som kan oskadliggöra Gram-positiva och Gram-negativa bakterier. Chemi-Pharms marknadsföring av produktenmed egenskaper att skadliggöra bakterier m.m. ställllher överens med Biocidförordningens definition av biocida produkter. Produktgruppen klassificeras inom Biociddirektivet och ska klara de krav som ingår i direktivet, vilket "Healthy skin gel" inte gör. Chemi-Pharm har offererat en biocidprodukt som inte uppfyller de lagenliga kraven om märlming och därmed inte uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget om märkning. Följaktligen borde inte produkten tagits upp för utvärdering i upphandlingen. �"'' -- - Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25201-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sammanfattning Av ovan redovisade brister borde anbudet från Cherni-Pharm rätteligen ha förkastats i sin helhet på grund av att det inte uppfyller kravet om att anbudet ska vara utformat på svenska eller i vart �all förkastas avsee11:de den del av anbudet som avser produkterna offererade på positionerna 4 och SLL har felaktigt kvalificerat och utvärderat anbudet från Chemi-Pharm. Det är inte förenligt med LOU o,ch principen om likabehandling att kvalificera och utvärdera ett anbud som inte uppfyller de så kallade skall­ kraven. Likabehandlingsprincipen innebär bl.a. att anbud som ihte uppfyllt ställda skall-krav måste förkastas. Bolaget har till följd av begångna fel lidit eller i vart fall riskerat att lida skada då kvalificeringen av anbudet från Cherni-Phai1:1 inte har följt LOU och de offentligrättsliga principerna, i synnerhet likabehandlingsprincipen. Den felaktiga kvalificeringen och utvärderingen har lett till att anbudet från Chemi-Pharm felaktigt tilldelats .. kontrakt för positionerna fyra och sex. Hade SLL förfarit korrekt vid kvalificering och utvärdering av anbudet innebär det att bolaget skulle tilldelats avtal för position 4 och 6. SLL medger bifall till bolagets yrkande om att upphandlingen, såvitt avser position _ 6, ska rättas på så sätt att utvärderingen i denna position görs om utan beaktande av anbudet från Chemi-Pharm. SLL bestrider bifall till ansökan i övrigt. SLL anför till stöd för sin talan i huvudsak följande. 6. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25201-12 Allmänna avdelningen Märkning av förpackning SLL anser att bolaget har visat att Chemi-Phann och produkten "Chemisept R", till skillnad från vad som anges i intyget, inte uppfyller skall-kravet avseende märkning av etiketten och produkten i position 6 i upphandlingen. Märkning och information om Chemi-:Pharms produkt "Chemisept R" är bristfällig enligt vad som krävs i ändringsförordningen till Reach-förordningen (EU) nr 453/2010, Bilaga IL Anledningen till detta är bl.a. att symbolen Xi "irriterande" saknas på förpackningen. Eftersom detta är ett uttryckligt skall-krav som utgör en del av kvalificeringsfasen i upphandlingen måste kravet vara uppfyllt redan vid anbudets inlämnande. Det finns följaktligen ingen möjlighet för Chemi-Pharm att i efterhand uppfylla de uppmärksammade.bristerna i märkning avseende position6vid�·.­ en senare tidpunkt. SLL medger därför bolagets yrkanden i ansökan om överprövning att upphandlingen såvitt avser pqsition 6 ska rättas på så sätt att utvärderingen görs om. Denatureringskrav . I upphandlingen har SLL inte ställt några uttryckliga krav avseende denaturering men har hänvisat till att krav på denatureringsmedel i etanolbaserade desinfektionsmedel finns enligt svensk lag i frågor och svar. SLL har därför sökt ett förtydligande från Statens folkhälsoinstitut (FHI), som arbetar med att utfärda föreskrifter för alkoholhaltiga: preparat. Det är alldeles korrekt att "Healthy skin gel" salrnar isopropanol. Enligt FHI innehåller emellertid produkten ett alternativt denatureringsmedel som är godkänt i Finland och därmed, enligt principen om ömsesidigt erkännande, är produkten godkänd för försäljning i Sverige. "Healthy skin gel" uppfyller därför denatureringskrav enligt svensk lagstiftning. I STOCKHOLM Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25201-12 Allmänna avdelningen Bolagets påstår att Chemi-Pharm produkt "Healthy skin gel" inte är lämpad för användning som handdesinfektionsmedel sett ur ett missbruksperspektiv men detta saknar relevans för denna upphandling. Det är FHI som svarar för central tillsyn enligt alkohollagen och huruvida alkoholhaltiga preparat ska vara denaturerade, inte förvaltningsrätten inom ramen för en överprövning enligt LOU. Säkerhetsblad på engelska Det är inte såsom bolaget hävdar att säkerhetsdatablad för varje produkt måste vara utformat på svenska. Säkerhetsbladet kan lämnas på engelska såsom Chemi-Pharm har gjort. Som stöd för denna uppfattning hänvisas till punkt 1.8 i anbudsinbjudan där det framgår att: "Anbudet skall vara skrivet på svenska. Dock accepteras fullständiga varudeklarationer med innehållsförteckning, receptur, 'certifikat, intyg, studier och produktblad på svenska eller engelska. Observera att produktblad ska vara på svenska vid avtalsstart." Sedan framgår det av kravspecifikationen att: "Fullständiga I STOCKHOLM varudeklarati\mer inklusive receptur med innehållsförteckning och säkerhetsdablad skall bifogas". Med anledning av ovan bör det uppfattas att säkerhetsdatabladet ingår som en del av de "fullständiga varudeklarationer" även om det inte har angetts uttryckligen i punkt 1.8 i anbudsinbjudan. Listan i punkt 1.8 är inte uttömmande utan är en exemplifiering och utgör på intet sätt en fullständig uppräkning av dokumentation som kan utformas på engelska såsom bolaget hävdar. Det är däremot ett krav enligt förordningen (EG) m 1907/2006 om registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier (den s,k. Reach-förordningen) att produktbladet och säkerhetsdatabladet ska vara på svenska när det sätts ut på marknaden. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen .-;: - ....- Enligt praxis måste uppfyllelse av villkor i upphandlingskontr'akt inte ske förrän vid avtalsstart, inte vid anbudets inlämnande. Trots detta har SLL ändå.ställt särskilda krav i avtalet att uppdaterade säkerhetsblad och produktblad för avtalade kemisk-tekniska produkter ska vara landstinget tillhanda innan avtalsstart dvs. senast två veckor efter avtalstecknartde. Anbudsgivarna kommer därför inte att kunna undgå uppdatering av säkerhetsdatablad i denna upphandling på ett sådant sätt att konkurrensen snedvrids. Något brntt mot likabehandlingsprincipen kan inte heller anses föreligga. Säkerhetsdatablad enligt Reach-förordningen I det aktuella fallet har SLL inte formulerat några specifika upphandlingskrav på kvaliteten i säkerhetsbladet, annat än vad som framgår av kravspecifikationen, punkt 2 sida 4, nämligen, att: "Fullständiga varudeklarationer inklusive receptur med innehållsförteckning och säkerhetsblad ska bifogas". Att det kan har förek9mmit avvikelser av mindre, formell art avseende datum, format och korrelering i säkerhetsbladet vid anbudsinlämnande är inte avgörande för denna upphandling. Som framgår ovan ska säkerhetsdatabladet vara uppdaterat senast två veckor efter avtalstecknande, dvs. efter tilldelningsbeslutet. Det finns ingen regel om obligatorisk förhandskontroll enligt lag. Det är alltid leverantören som släpper ut en produkt på �arknaden som är ytterst ansvarig för att tHlförsäkra sig om att säkerhetsbladet är korrekt innan produkten sätts ut på marknaden. Märkning enligt Biociddirektivet Bolaget hävdar att "Healthy skin gel" inte uppfyller krav på märkning enligt Biociddirektivet. Landstinget anser att påståendet är felaktigt och saknar betydelse. Produkten "Healthy skin gel" är inte prövad enligt Sida 9 25201-12 . Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25201-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Biociddirektivet och behöver därför inte märkas i enlighet med detta. Produkten ska var�a klassificerad och märkt enligt kommissionens förordning m 453/2010 (31.5.2010) och KIFS 2005:7. Bolaget har rätt i att märkningen ska följa Biociddirektivet i tillämliga delar men detta är under förutsättning att produkten marknadsförs som en biocidprodukt. "Healthy skin gel" marknadsförs som en kemisk produkt och behöver därför inte följa märkningskraven i Biociddirektivet. Chemi-Pharm har beretts tillfälle att yttra sig i målet och har uppgett i huvudsak följande. Chemi-Pharm är medvetna om att produkten "Chemisept R" ska vara märkt med symbolen "Irriterande". Anledningen till att produkten inte har denna märkning är för att undvika situationer där personal undviker att använda produkten: Även bolaget brister i sin märkning av offererade produkter. Chemi-Pharm kommer att rätta sin märkning genom att lägga till symbolen "Irriterande". SKÄL FÖRAVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i dem1a lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25201-12 Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens bedöm_ning .... Förvaltningsrättens utgångspunkter De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkänn�de. Av principen om likabehandling av leverantörer följer att samtliga anbud ska vara i överensstämmelse med bestämmelserna i förfrågningsunderlaget för att säkra möjligheten till en objektiv jämförelse av anbuden. Lika­ behandling och icke-diskriminering förutsätter att anbudsgivare behandlas lika i alla skeden av anbudsförfararidet. Prövningen i förvaltningsrätten . utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16.kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Märkning av förpackning Bolaget har gjort gällande att produkten "Chemisept R", som offererats på position 6 i upphandlingen, inte uppfyller skall-krav om märkning av förpackning i upphandlingen, vilket SLL medgivit. I målet är ostridigt att Chemi-Pharms offererade produkt "Cheniisept R" på position 6 saknar symbolen "irriterande" på sin etikett, vilket är ett krav enligt KIFS 2005:7 för produkten. SLL har således godkänt produkten "Chemisept R" trots att produkten inte uppfyller ett i upphandlingen gällande skall-krav, vilket strider mot LOU och de unionsrättsliga principerna. Mot den bakgrunden finner förvaltningsrätten att bolagets ansökan i den del som avser märkning I STOCKHOLM Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25201-12 av förpackningar i position 6 ska bifallas och upphandlingen rättas på så sätt att anbudet från Chemi-Pharm inte tas upp till utvärdering i position 6. Denaturering Bolaget har gjort gällande att Chemi-Phamrs produkt "Healthy skin gel" inte uppfyller kraven på denaturering enligt svensk lagstiftning, vilket är ett krav enligt förfrågningsunderlaget. SLL har gjort gällande att produkten uppfyller kraven på denaturering enligt svensk lagstiftning då produkten är godkänd för försäljning i Sverige. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Av "Frågor och svar", som anses vara en del av förfrågningsunderlaget, framgår att SLL ställer som · krav i upphandlingen att etanolbaserade desinfektionsmedel ska innehålla denatureringsmedel enligt svensk lagstiftning. I målet har framkommit att FHI angett att produkten innehåller ett denatureringsmedel som är godkänt i Finland och därmed, enligt principen om ömsesidigt erkännande, är produkten godkänd för försäljning i Sverige. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att SLL har haft fog för sin bedömning att produkten "Healthy skin gel" uppfyller denatureringskrav enligt svensk lagstiftning. Bol�get har vidare gjort gällande att pga. att "Healthy skin gel" 1nte innehåller isopropanol är den olämplig som handdesinfektionsmedel utifrån ett missbruksperspektiv. Bolaget har emellertid inte angett på vilket sätt dessa omständigheter innebär att SLL brutit mot LOU eller de unionsrättsliga principerna. I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan (se RÅ 2009 ref. 69). Det har således enligt förvaltningsrättens mening inte framkommit omständigheter som visar att kvalificeringen av Chemi- I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25201-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Pharms anbud i aktuelit avseende strider mot förfrågningsunderlaget eller LOU. Säkerhetsdatablad på engelska Bolaget gör gällande att Chemi-Pharm inte uppfyller ett skall-krav i upphandlingen om att säkerhetsdatablad ska vara utformade på svenska. SLL gör gällande att det inte föreligger något skall-krav i upphandlingen om att säkerhetsdatablad ska vara utformade på svenska. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Det är ostridigt i .målet att säkerhetsbladet i Chemi-Pharms anbud varit utformat på engelska. Fråga i målet är om det i upphandlingen har uppställts skall-krav på att säkerhetsdatabladet ska vara utformat på svenska. I anbudsinbjudan punkt 1.8 framgår att: "Anbudet skall vara skrivet på svenska. Dock accepteras fullständiga varudeklarationer med innehållsförteckning, receptur, certifikat, intyg, studier och produktblad på svenska och engelska. Observera att produktblad ska vara på svenska vid avtalsstart." Av kravspecifikationen framgår att: "Fullständiga varudeklarationer inklusive receptur med innehållsförteckning och säkerhetsdatablad skall bifogas". · Av skrivningarna framgår att med "fullständiga varudeklarationer" omfattas även säkerhetsdatablad. Mot ovan angiven bakgrund och då SLL 1 anbudsinbjudan accepterat att fullständiga varudeklarationer kan vara utformat på engelska anser förvaltningsrätten att SLL haft fog för sin bedömning att Chemi-Pharms anbud uppfyller det aktuella skall-kravet. Det har således inte framkommit omständigheter som visar att kvalificeringen av Chemi-Pharms anbud i aktuellt avseende strider mot förfrågningsunderlaget eller LOU. Sida14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25201-12 Allmänna avdelningen Säkerhetsdatablad enligt Reach-förordningen Bolaget gör gällande att säkerhetsdatabladen i Chemi-Pharms anbud inte är upprättade i enlighet med de krav och förutsättningar som gäller enligt Reach-förordningen. Att. acceptera säkerhetsdatablad som inte är utformade enligt gällande förordning innebär att det föreligger olika förutsättningar för anbudsgivama att inlrnmma med konkurrenskraftiga anbud med konsekvensen att konlcurrens snedvrids och likabehandlingsprincipen träd förnär. SLL gör gällande att SLL inte formulerat några specifika upphandlingskrav på kvaliteten i säkerhetsbladet och att avvikelser av mindre formell art inte är avgörande för upphandlingen. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Vad förvaltningsrätten har att pröva inom ramen för en överprövning av offentlig upphandling är om upphandlande myndigh.et har brutit mot någon bestämmelse i LOU eller de unionsrättsliga principer som LOU vilar på. Av handlingarna i målet framgår inte att SLL har uppställt något krav i upphandlingen på att säkerhetsdatabladen ska vara utformade enligt Reach-förordningen. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att vad bolaget anfört om att Chemi-Pharms säkerhetsdatablad inte är uppdaterade enligt Reach­ förordningen inte innebär ett brott mot LOU eller de unionsrättsliga principerna. Inte heller i övrigt har omständigheter framkommit som visar att SLL genom att acceptera Chemi-Pharms säkerhetsdatablad brutit mot någon bestämmelse enligt LOU eller att konkurrensen därmed snedvridits. Märkning enligt Biociddirektivet Bolaget gör vidare gällande att "Healthy skin gel" inte uppfyller krav på märkning enligt Biociddirektivet och därmed inte uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget om märkning. SLL anför att "Healthy skin gel" inte I STOCKHOLM Sida 15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25201-12 Allmänna avdelningen är prövad enligt Biociddirektivet och därför inte behöver märkas i enlighet med detta. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. SLL har inte i upphandlingen prövat om de offererade produkterna uppfyller kraven enligt Biociddirektivet. Bolaget har inte utpekat några krav i förfrågningsunderlaget om märkning som hänför sig till krav enligt Biociddirektivet, eller angett omständigheter som visar att SLL genom att inte utvärdera anbudet mot Biociddirektivet frångått förfrågningsunderlaget. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att frågan huruvida produkten "Healthy skin gel" omfattas av och uppfyller krav enligt Biociddirektivet inte är relevant inom ramen för förvaltningsrättens prövning i detta mål. Inte heller i övrigt har det framkommit omständigheter som visar att kvalificeringen av Chemi­ Pharms anbud i aktuellt avseende strider mot LOU. Sammanfattning Sammantaget finner förvaltningsrätten att det inte framkommit omständigheter som visar att SLL, med undantag för den del som avser - utvärdering av anbuden i strid :rriecfl kap. 9 § LOU eller någon av de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna som bär upp lagen. Bolaget ansökan om ingripande enligt LOU ska således bifallas såvitt avser position 6, på så sätt att utvärderingen i denna position görs om utan beaktande av anbudet från Chemi-Pharm, och avslås i övrigt. I STOCKHOLM märkn0�av förpackningar för position 6, utfört kvalwserih.s-.o��: . .,�- . •:- -.. .- . - : . FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 16 25201-12 HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man i;)verklagar finns (7/{¼;u'J;a;;pJj_ Susanne Bagge / Rådman · Föredragande har varit Julia Nyberg. izbV 3109/!A LOU). a\i • SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR � PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens b eslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överldagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick-del av-liieslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emelle1i:id från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning föreko:tnm.er till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överhlagande ska innehålla 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, debevissomklagandenvillåberopaoch vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 1 . den klagandes namn, p ersonnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om. dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. 011.1. nigon person- eller achessuppgifr änchas är det viktigt att anmälan snarast görs till kan1J:narrätten, Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fö1-valtningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon p erson- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig infonnation fums i 16 kapitlet i de ovan angivna laga1na. Behöver Ni fler upplysningar om. hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1.A LOD