FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2012-02-09 Enhet 2 Meddelad i Linköping Crendo fastighetsförvaltning AB, 556642-4809 Fiskaregatan 17 302 90 Halmstad MOTPART AB Stångåstaden, 556041-6850 Box 3300 580 03 Linköping Mål nr 8153-11 Sida 1 (7) SÖKANDE Ombud: Advokaten Kristian Pedersen och jur. kand. Ingrid Sandstedt Advokatfirman Delphi KB Box 1432 111 84 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dokld 71786 Postadress Box 406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom se Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Expeditionstid måndag- fredag 08 .00-16.00 013-25 10 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 DOM Sida 2 8153-11 BAKGRUND OCH YRKANDEN AB Stångåstaden (Stångåstaden) har genomfört en upphandling enligt för­ enklat förfarande avseende el-arbeten i Stångåstadens fastighetsbestånd. De tre anbuden med lägst pris ska antas. För de tre antagna leverantörerna ska rangordning gälla för avrop från ramavtalet. Enligt tilldelningsbeslut den 7 december 2011 hade sju anbudsgivare in­ kommit med anbud, däribland Crendo fastighetsförvaltning AB (Crendo), M J Fjärrvärme & VVS (M J) och Vallacom AB. Stångåstaden fam1 att M J skulle antas som nummer ett, Vallacom AB som nummer två och Crendo som nummer tre. Crendo ansöker nu om överprövning och yrkar att M J:s anbud ska förkas­ tas och utvärderingen göras om. Stångåstaden motsätter sig Crendos yrkande om rättelse, och yrkar att Crendos ansökan om överprövning ska avslås. PARTERNAS UTVECKLANDE AV TALAN Crendo I Kvalificeringsformulär för upphandling av el-arbeten, kvalificeringskrav punkten D, anges bl.a. följande. Anbudsgivaren ska ha tillgång till en ar­ betsledare för detta uppdrag. Arbetsledaren ska ha minst fyra års erfarenhet av el-arbeten, varav minst två år som arbetsledare för el-arbeten i lägenhe­ ter med kvarboende hyresgäster. - M J har lärmlat två namn, Leif Jivrell och Lars-Gunnar Forsen, vilket strider mot kravet på en arbetsledare. Var­ ken Leif Jivrell eller Lars-Gunnar Forsen uppfyller ställda skall-krav. Leif Jivrell har visserligen fyra års erfarenhet av el-arbeten, men inte som ar­ betsledare, utan som kollektivanställd elektriker. Han var dock arbetande Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8153-11 I LINKÖPING Enhet 2 fönnan för elgruppen under en period, men han har aldrig varit arbetsleda­ re under sitt yrkesverksamma liv. Att vara arbetande förman är inte det samma som att vara arbetsledare, vilket kräver ett helt annat ansvar och utbildning. Arbetsledare för el-arbeten hos ISS Ecuro vid denna tid var Stefan Hagman, samme person som ska vara kontaktperson för Stångåsta­ den under kontraktstiden. Stångåstaden borde således vid utvärderingstill­ fället haft kännedom om dessa förhållanden. Lars-Gunnar Forsen har aldrig varit arbetsledare för el-arbeten. Hans avsaknad av erfarenhet av el-arbeten framgår tydligt av hans ev. Han har ingen arbetsledarutbildning, vilket även det framgår tydligt av hans ev. - erendo lider, eller riskerar att lida, skada om inte M J:s anbud förkastas. Det är en väsentlig skillnad om man som leverantör rangordnas som nummer två istället för nummer tre vid avrop. Stångåstaden Stångåstaden har genomfört upphandlingen i enlighet med LOU. Ett skall-­ krav är ett minimikrav för vad anbudsgivare ska uppfylla, men det finns inget som hindrar att en anbudsgivare erbjuder mer än den miniminivå som anges i skall-kravet. De båda arbetsledare som M J offererat uppfyller ak­ tuellt krav. Av Leif Jivrells ev framgår att han var anställd hos ISS Facili­ ty Services AB som elektriker och stod för arbetsledning mellan hösten 1998 och hösten 2002. Av Lars-Gunnar Forsens ev framgår att han under perioden 1998 till 2004 var anställd som "arbetsledare ISS Ecuro inom VVS, el, lås, vitvaror, drifttekniker och snickeri". Såvitt kan utläsas av Leif Jivrells och Lars-Gunnar Forsens eV:n uppfyller de således det uppställda kravet, och det har inte frarnkommit något som gett Stångåstaden anled­ ning att betvivla de uppgifter som framgår av M J:s anbud. - Det är den leverantör som ansöker om överprövning som har bevisbördan både för att en överträdelse av LOU har skett och för att denna överträdelse har med­ fört skada eller risk för skada för leverantören. - Även om erendos uppgif- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8153-11 I LINKÖPING Enhet 2 ter skulle visa sig vara korrekta har Stångåstaden fullgjort sin utrednings­ skyldighet, och även av denna anledning föreligger det ingen överträdelse av LOU i förevarande upphandling. Frågan huruvida Stångåstaden agerat korrekt ska bedömas utifrån den information som lämnats i anbuden, inte utifrån information som tillförts ärendet i ett senare skede. - Det är riktigt att Stefan Hagman tidigare var anställd hos ISS Ecuro AB. Han anställdes dock inte år 1998, som Crendo påstår, utan år 1999. Först efter den 31 juli 2002 anställdes han som arbetsledare. Stefan Hagman bekräftar att de upp­ gifter som M J angett i anbudet och i de CV:n som bifogats anbudet är kor­ rekta. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Lagtext m. m. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 5 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de gnmdläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Utredning Enligt Särskilda föreskrifter till Entreprenaden El-arbeten, den 1 september 2011, avser Stångåstaden att teckna avtal med de tre entreprenörer som rangordnas 1 - 3. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 DOM Sida 5 8153-11 Av Kvalificeringsformulär - för upphandling av El-arbeten framgår under Kvalificeringskrav, punkten D, följande. Anbudsgivare ska ha tillgång till en arbetsledare för detta uppdrag. Arbetsledaren ska ha: Minst 4 års erfa­ renhet av El-arbeten varav minst 2 år som arbetsledare för El-arbeten i lä­ genheter med kvarboende hyresgäster. Leif Jivrell har i sin meritförteckning uppgett bl.a. att han var tillsvidarean­ ställd hos ISS Facility Services AB i Linköping från oktober 1996 till feb­ ruari 2005 som elektriker. Under demia tid stod han för A-behörigheten och arbetsledning på företaget mellan hösten 1998 och hösten 2002. Lars-Gunnar Forsen har i sin meritförteckning uppgett att han under perio­ den 1998 till 2004 var anställd som arbetsledare hos ISS Ecuro inom VVS, el, lås, vitvaror, driftteknik och snickeri. Crendo har i målet inkommit med tre intyg, vardera undertecknat av perso­ ner med, enligt utsago, ledande befattningar inom ISS Ecuro AB under den aktuella perioden. Intygen är likalydande, och av dessa framgår i huvudsak att Leif Jivrell aldrig varit arbetsledare hos Ecuro Fastighetsförvaltning AB. Förvaltningsrätten görföljande bedömning. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller samtli­ ga förfrågningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. skall-krav, inte ska be­ aktas vid utvärderingen. Kraven måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Crendo har gjort gällande att det strider mot uppställda skall- krav att ange två arbetsledare. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 DOM Sida 6 8153-11 Av kvalificeringsformuläret framgår att anbudsgivare ska ha tillgång till en arbetsledare för detta uppdrag. Enligt förvaltningsrättens mening hindrar inte det uppställda skall-kravet anbudsgivaren att ange namn på flera ar­ betsledare. Skäl för åtgärd enligt LOU på denna grund föreligger därför inte. erendo har vidare gjort gällande att M J:s anbud inte uppfyller kraven som ställs på arbetsledare. erendo anför att de av M J två namngivna personer­ na, Leif Jivrell och Lars-Gunnar Forsen, inte uppfyller ställda skall-krav på att ha varit arbetsledare för el-arbeten. Till stöd härför har erendo lämnat in tre intyg av vilka framgår att Leif Jivrell aldrig varit arbetsledare hos Ecuro Fastighetsförvaltning AB. erendo anför även att Stefan Hagman, samme person som nu är kontaktperson för Stångåstaden under kontrakts­ tiden, tidigare var arbetsledare för el-arbeten hos ISS Ecuro och att han därför haft anledning att betvivla och ifrågasätta Leif Jivrells och Lars­ Gunnar Forsens arbetsledarbakgrund för el-arbeten. Stångåstaden anför att man aldrig har haft anledning att betvivla de uppgif­ ter som M J har lämnat i anbudet. Stefan Hagman bekräftar även att de uppgifter som M J angett i anbudet och i de ev:n som bifogats anbudet är korrekta. Av Leif Jivrells ev framgår att han stod för A-behörigheten och arbetsled­ ning på ISS Facility Services AB i Linköping mellan hösten 1998 och hös­ ten 2002. Av Lars-Gunnar Forsens ev framgår att han under perioden 1998 till 2004 var anställd som arbetsledare hos ISS Ecuro inom VVS, el, lås, vitvaror, driftteknik och snickeri. Varken i LOU, i dess förarbeten eller i rättspraxis fim1s stöd för att en upp­ handlande myndighet skulle vara skyldig att kontrollera om uppgifterna som lämnats i ett anbud avseende de krav som ställs på det upphandlande Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8153-11 Enhet 2 I LINKÖPING föremålet är riktiga. En sådan kontrollskyldighet kan i vart fall inte sträcka sig längre än att den upphandlande myndigheten jämför uppgifterna i an­ budet med de obligatoriska krav som angetts i förfrågningsunderlaget (jfr Kammarrätten i Jönköpings dom den 10 juni 2011 i mål nr 981-11 och Kammarrätten i Göteborgs dom den 15 juli 2011 i mål nr 6417-6422-10). Mot bakgrund härav och då det inte framkommit skäl för Stångåstaden att ifrågasätta riktigheten i de lämnade uppgifterna finner förvaltningsrätten inte att Stångåstaden har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag. Det saknas därför skäl för ingripande enligt LOU. Crendos ansökan ska därmed läm­ nas utan bifall. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 D LOU). Sc,,atSvc,'6\ttd �ah Svenblad Föredragande har varit Anna-Mona Herrburth. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga fö1valtningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kornmit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet for offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kanunarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden for överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hux man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU