FÖRVALTNINGSRÄTTEN !FALUN Förvaltningsrättsnotarien Jack Holmberg Forsyth SÖKANDE Ombud: MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge Sida 1 (5) Ombud: Verksjuristen Peter Rosenberg SAKEN Ansökan om överprövning KONKURRNVEIIICET 2013-m� 2 7' Avd Dnr KSnrAktbil DOM 2013-06-26 Meddelad i Falun Mål nr 1480-13 Enhet2 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ABP Allmän Byggplanering, sökan om överprövning. \,.. Dok.Id 87365 Postadress Box 45 S-7912I Palun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 0 2 3 -383 00 80 E -post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expedition:stid måndag- fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM !FALUN Enhet2 BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Trafikverket genomför upphandling "Projekteringsledare plattfonnsför­ Iängningar Bohusbanan (TRV201 2 -88885) i form av förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Tilldelningsbe­ slut fattades den 21 mars 2013, varvid Crabat AB tilldelades kontraktet. ABP Allmän Byggplanering, (ABP) ansöker om över- prövning. Trafikverket motsätter sig bifall till ansökan. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE För att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller får avslutas först efter att rättelse har gjorts, måste ABP visa att Trafik.ver­ ket brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principerna i LOU innebär att upphand­ lande myndigheter ska behandla aJia leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. (Jfr 16 kap. 6 § och 1 kap. 9 § LOU.) Principen om likabehandling innebär att aJla leverantörer ska behandlas lika och ges lika förutsättningar. För att alla leverantörer ska kunna anses ha haft lika förutsättningar vid en offentlig upphandling måste utvärdering­ en göras efter de krav som ställts upp i förfrågningsunderlaget. Den u p p ­ handlande myndigheten får därför inte anta ett anbud som inte uppfyller dessa krav. ABP anför i huvudsak följande till stöd för sin talan. Trafikverket har inte följt principerna om likabehandling, transparens och proportionalitet. Cra- Sida2 1480-13 Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1480-13 Enhet2 !FALUN bat AB:s konsult uppfyller inte det i förfrågningsunderlaget uppställda ob­ ligatoriska kravet avseende uppdragsledningserfarenhet. ABP:s anbud har felaktigt förkastats, trots att företagets konsult uppfyller de obligatoriska kraven avseende redovisning av projekteringserfarenhet och referensperso­ ner. Trafikverket har under anbudsutvärderingen i praktiken förändrat den efterfrågade befattningen från "projekteringsledare" till inte jämställbara "uppdragsledare". Nio av elva anbudsgivare har därmed offererat annan befattning än den som tilldelats. Trafikverket har inte tillfredsställande besvarat frågor och kommentarer efter tilldelningsbeslutet. Ett flertal av de krav som ställts står inte i proportion till tjänsten. Trafikverkets trovärdig­ het kan komma att ifrågasättas. Genom Trafikverkets agerande har ABP lidit skada genom att ha avsatt tid för anbudslämning på ett uppdrag som tilldelats annan befattning än vad som visas av förfrågningsunderlaget. ABP riskerar vidare att lida skada avseende marknadsföring och bransch­ förtroende genom att Trafikverket i tilldelningsbeslutet skrivit att bolaget saknar erfarenhet av projektering. -ABP har till förvaltningsrätten gett in ev för ABP:s konsult respektive erabat AB:s konsult, företags- och per­ soninformation avseende ABP, utdrag ur förfrågningsunderlaget, ABP:s ifyllda anbudsformulär och en bilaga till ABP:s anbud. Trafikverket anför i huvudsak följande till stöd för sin inställning. I upp­ handlingen har som obligatoriskt krav uppställts att anbudsformuläret ska vara komplett ifyllt. Anbuden ska således ha varit utformade på ett visst sätt och även ha lämnats enligt särskilda anvisningar. Anbudsformuläret utgör i sin tur verifikatet för uppfyllande av de obligatoriska kraven för bl.a. erfarenhet. Trafikverket har inte begärt in någon ev utan har baserat utvärderingen på de uppgifter som lämnats i respektive anbudsformulär. Det anbudsformulär som ABP bifogat sin överprövning är inte detsamma som har lämnats inför anbudsutvärderingen. Det lämnade anbudsformulä­ ret saknar uppgifter om erfarenhet och referenspersoner. Trafikverket har inte angett att ABP saknar erfarenhet av projektering utan att erfarenhet Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1480-13 Enhet2 IFALUN inte redovisats. Crabat AB:s anbudsformulär är komplett ifyllt och innehål­ ler de efterfrågade uppgifterna. Konsultens erfarenhet har styrkts av refe­ renser som åberopats för ändamålet. Det har genom hela upphandlingspro­ cessen varit fråga om samma befattning som förfrågan avser och alla an­ budsgivare har haft att avge anbud utifrån samma förutsättningar. I målet har inte påståtts eller ens antytts något som kan anses utgöra skada i aktuell lagstiftnings mening. - Trafikverket har till förvaltningsrätten gett in ABP:s och Crabat AB:s respektive ifyllda anbudsformulär som lämnats till Trafikverket. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Frågan i målet är om Trafikverket brutit mot någon av LOU:s grundläg­ gande principer om likabehandling, transparens och proportionalitet och om ABP därigenom har lidit eller kan komma att lida skada. Av förarbe­ tena framgår att en anbudsgivare i princip ska ha förlorat kontraktet till följd av felet, för att den ska anses ha drabbat av skada på grund därav Gfr prop.2006/071:28 s.444). Så länge bestämmelserna i LOU och tillämpliga unionsrättsliga principer beaktas, är en upphandlande myndighet normalt oförhindrad att själv bestämma om och - i förekommande fall - hur an­ budsgivaren i sitt anbud ska visa att aktuella skall-krav är uppfyllda Gfr KammarrätteniJönköpingsdomden28 oktober2010 [målnr2449-10]). Förvaltningsrätten finner, såvitt har anförts och mot bakgrund av vad som har kommit fram i målet, att Crabat AB:s anbud uppfyller de krav som ställts upp i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten finner vidare att ABP:s anbud- såvitt avser uppgifterna som lämnats i anbudsformuläret­ inte uppfyller de uppställda kraven. Förvaltningsrätten noterar härvid att ytterligare fem anbud, utöver ABP:s anbud, har diskvalificerats åtminstone delvis med motiveringen att uppgift om projekteringserfarenhet inte fram­ går av deras respektive anbudsfonnulär. Det uppställda kravet om komplett Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1480-13 IFALUN Enhet2 ifyllt anbudsf01mulär har således gällt lika för alla anbudsgivare. Med hän­ visning härtill och till vad ABP i övrigt åberopat till stöd för ansökan anser förvaltningsrätten att det saknas skäl för ingripande. Förvaltningsrätten bedömer att den skada som ABP menar sig ha lidit eller riskerar att lida inte är sådan skada som ska föranleda en överprövning enligt LOU. Av handlingarna i målet framgår vidare att ABP:s anbud avser en timlön exklusive moms om 775 kr/tim., medan Crabat AB:s anbud av­ ser 675 kr/tim. Härutöver har anbudsgivaren AF Infrastructur AB, vars anbud avser 747 kr/tim., kvalificerats till steg 2 i anbudsutvärderingen. Det står därmed klart att ABP inte skulle ha vunnit kontraktet även i det fall att dess anbud hade kvalificerats samtidigt som Crabat AB:s anbud hade för­ kastats. Inte heller på denna grund kan ABP anses ha lidit skada. Förvaltningsrätten finner dätmed sammanfattningsvis att ABP inte har vi­ sat att Trafikverket agerat i strid mot de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU, inte heller att ABP därigenom har lidit eller kan komma att lida skada. Vad ABP anfört innebär inte någon annan bedömning. Vid denna bedömning ska ansökan om överprövning avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1c LOU). -- l� a Onell rådman HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonmunmer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av fö1valtningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information fmns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU