Postadress Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 036-15 66 55 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2017-11-16 Mål nr 457-17 475-17 (mål nr 457-17) (mål nr 475-17) Sida 1 (16) SÖKANDEN 1. Grolls AB, 556084-1784 Box4154 hnportgatan 23 422 04 Hisings Backa Ombud för 1: Jenny Fritzen Poetgatan 77 422 55 Hisings Backa 2. Nyhems Färghus AB, 556412-8238 Box305 571 24 Nässjö MOTPARTER 1. Nässjö kommun Stadshuset 571 80 Nässjö 2. Ahlsell Sverige AB, 556012-9206 Rosterigränd12 117 98 Stockholm Ombud för 2: Sara Dahlen Tenders Sverige AB Nygatan 34 582 19 Linköping SAKEN KONKURRENSVERKET 1••F/ Aktbil Meddelad i Jönköping Överprövning av en upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, ÄLOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 1. Förvaltningsrätten förordnar - i mål nr 457-17 såvitt gäller anbuds­ område 7 och i mål nr 475-17 såvitt gäller anbudsområdena 1, 3 och 5-8 - att upphandlingen ska göras om såvitt gäller anbudsområdena 1, 3 och 5-8. ,. "' 2]"f7L,:•�•• ' _, Avd Dnr KSnr Dok.Id 242782 Box 2201 550 02 Jönköping FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I JÖNKÖPING 2. Förvaltningsrätten förordnar-i mål nr 457-17-att upphandlingen såvitt avser anbudsområde2 inte rar avslutas innan rättelse vidtagits genom ny anbudsprövning, varvid anbudet från Nyhems Färghus AB ska förkastas. 3. Förvaltningsrätten avslår - i mål nr 457-17 - ansökan såvitt gäller anbudsområden 4 och 9. BAKGRUND Nässjö kommun (kommunen) har inlett ett förenklat upphandlingsförfarande som i huvudsak gäller ramavtal avseende leverans av varor i form av arbets­ kläder, skyddsskor och annan skyddsutrustning . Upphandlingen är indelad i följande områden: Anbudsområde 1: Varselkläder Anbudsområde 2: Arbetshandskar Anbudsområde 3: Profilkläder Anbudsområde 4: Skyddsskor Anbudsområde 5: Arbetskläder Anbudsområde 6: Övriga tillbehör Anbudsområde 7: Brinell jvg Anbudsområde 8: Brinell övrigt Anbudsområde 9: Säkerhet Genom tilldelningsbeslut har Ahlsell Sverige AB (Ahlsell) antagits för om­ rådena 1,3 och 5-9och Nyhems Färghus AB (Nyhems) har antagits för om­ rådena2 och 4. Grolls AB (Grolls) och Nyhems har ansökt om överpröv­ nmg. Förfrågningsunderlaget Upphandlingsföremålet Upphandlingen avser ramavtal för leverans av varor och är indelad i nio områden. Anbud kan lämnas för ett eller flera områden och anbud kan komma att antas helt eller delvis. En anbudsgivare per område kommer att Sida2 457-17 475-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING antas. Avseddavtalsperiodärfr.o.m.avtalstecknandet.o.m.2018-12-31, med möjlighet till maximalt två årsförlängning. Anbudensform och innehåll Anbuden ska innehålla ifyllda svarsformulär benämnda "Skakrav" och "Ut­ värderingsmodell" och iformulären angivna bilagor. Anbudet ska omfatta samtliga positioner inom aktuellt anbudsområde.Endast en produkt per po­ sition ska offereras och samma produkt ska inte offererasförflera position­ er. Leverantören ska redovisa sina artikelnummerför offererade produkter och prisuppgifter. Vidare ska "Bilaga kommersiella villkor" och "bilaga2 Krav enligt OEKO-tex" ska accepteras i sin helhet. Alternativa anbud och reservationer tillåts inte. I samtliga anbudområden utom områdena4 och9 hänvisas till krav enligt avsnitt " l. Sammanställning av tillämpade standarder och metoder" i den tekniska specifikationen. Tilldelningsbeslutet Av tilldelningsbeslutet med tillhörande handlingarframgår att sex leveran­ törer har lämnat anbud. Av dessafem ansetts kvalificerade( däribland anbu­ denfrån Ahlsell, Grolls ochNyhems). Anbudenfrån Ahlsell, Grolls och Nyhems omfattar samtliga anbudsområden. Anbudetfrån OptimeraSvenska AB(Optimera) omfattar områdena1-4 och9. AnbudetfrånPUVAB Aktie­ bolag(Puvab) omfattar endast anbudsområde7. YRKANDEN Grolls yrkar attförvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen interar av­ slutas innan rättelse skett genom ny anbudsprövning, varvid anbuden från Ahlsell ochNyhems skaförkastas. Sida3 4 57-17 4 75-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING Nyhems yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen, såvitt gäller anbudsområdena 1, 3 och 5-8, inte f'ar avslutas innan rättelse skett genom ny anbudsprövning, varvid anbuden från Ahlsell och Grolls ska för­ kastas. Kommunen anser att såväl Grolls som Nyhems ansökningar ska förkastas. Ahlsell anser att såväl Grolls som Nyhems ansökningar ska förkastas. VAD PARTERNA ANFÖR Grolls Inställning Ahlsell och Nyhems har offererat produkter som inte uppfyller upphand­ lingens obligatoriska krav (se vidare nedan, förvaltningsrättens anm.) och deras anbud borde därför ha förkastats. Då så inte skett har Grolls lidit eller kan komma lida ska i ÄLOU:s mening. Anbudsområde 2: Arbetshandskar Den produkt Nyhems har offererat vid position 9 är inte en s.k. kategori 3- handske och uppfyller därför inte samtliga obligatoriska krav. Den produkt som offererats är en s.k. kategori I-handske som inte ger lika högt skydd och därför kan offereras till ett lägre pris. Anbudsområde 4: Skyddsskor Den produkt Nyhems offererat vid position 7 uppfyller inte de obligatoriska kraven eftersom den offererade produkten är i PVC och inte Polyuretan. PVC tillverkas av vinylklorid som är cancerframkallande. Inte heller den produkt som Nyhems offererat vid position 8 uppfyller de obligatoriska kra­ ven. Det som efterfrågas är en vinterstövel i Polyuretan med foder. Den av Nyhems offererade produkten saknar foder och är således inte en vinterstö­ vel. Sida4 457-17 475-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING Den produkt Ahlsell offererat vid position 6 motsvarar inte vad som efter­ frågas. En vinterkänga ska vara fodrad vilket den av Ahlsell offererade pro­ dukten inte är. Anbudsområde 7: Brinelljvg Vad gäller positionerna 2 och 3 har kommunen angivit Puvabs artikelnum­ mer som referens och krävt att leverantörerna ska offerera motsvarande pro­ dukt. De produkter som hänvisas till är flamprodukter där flamskyddet är inherent. Detta innebär att den fiber som används i plagget är naturligt svå­ rantändlig och att tyget inte kräver någon flamskyddsbehandling. De pro­ dukter Ahlsell offererat vid aktuella positioner är flamskyddsbehandlade. Det är fråga om produkter som är helt olika när det kommer till kvalitet och pris. Anbudsområde 9: Säkerhet Den produkt som offererats av Ahlsell vid position 9 är inget första förband. Offererad produkt kan inte jämföras med den som kommunen hänvisat till i sin beskrivning av efterfrågad produkt. Nyhems Inställning Nyhems är den enda anbudsgivare som uppfyller kraven på certifiering en­ ligt Oeko-Tex®. Övriga anbudsgivare skulle därför rätteligen ha förkastats. Då så inte skett har Nyhems lidit eller kan komma att lida skada i ÄLOU:s mening. Utveckling av ansökan Av förfrågningsunderlagets bilaga 2 "Krav på produkter Arbetskläder enligt Oeko-Tex®" framgår att offererad produkt måste tillhöra ett Oeko-Tex®­ certifikat för att få märkas med denna certifiering. Vilka produkter som är SidaS 457-17 475-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING godkända framgår av testinstitutens rapporter. Det räcker således inte att vissa ingående delar uppfyller kraven för att hela produkten ska anses god­ känd. Det får förutsättas att Europas största tillverkare av arbetskläder (Fristads) inte lämnar oriktiga uppgifter om certifieringar i sina gällande produktblad. Därför skickades endast dessa produktblad med. Den bifogade listan är ett internt dokument från Fristads avseende Oeko-Tex ®-godkända produkter som ännu inte tätt Oeko-Tex®-symbolen i införd i produktbladen. Vill man ändå undersöka om plaggen är godkända kan man med hjälp av certifikatet gå in på Oeko-Tex® hemsida och kontrollera detta. Kommunen anför att bolaget inte kunnat lämna något gällande certifikat för anbudsområde 3. Här har Nyhems lämnat ett otydligt svar på kommunens förfrågan; Det finns uppenbarligen en otydlighet ifråga om vilka certifikat som gäller för vad. Nyhems leverantör har ett certifikat som är gällande till 2017-01-31. Detta certifikat var således giltigt vid anbudstidens utgång. Leverantören har ansökt om förnyelse av detta certifikat, men ansökan be­ reds fortfarande hos Oeko-Tex®. Vad gäller övriga certifikat har Nyhems lämnat in certifikat till förvaltningsrätten. Vad gäller den dokumentation Ahlsell åberopar kan först konstateras att enligt det inlämnade dokumentet från Top Swede har de endast garanterat att vissa ingående komponenter är godkända enligt Oeko-Tex®. Av de certi­ fikat Ahlsell lämnat in till förvaltningsrätten är det endast tre som gäller färdiga produkter, nämligen certifikaten från Janusfabrikken, Fristads Kan­ sas och Sandryds Group. Plagg som ingår i certifikat enligt Oeko-Tex®-standard 100 uppfyller kra­ ven även om certifikatet har löpt ut. Tillverkarna tar inte bort ett godkän­ nande av ett plagg när det en gång har blivit godkänt. Handläggningstiden Sida 6 457-17 475-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING för ansökningar omförnyelse av certifikat kan dock vara av viss längd ef­ tersom detfinns ett begränsat antal testinstitutför Oeko-Tex®-certifiering. Detta medför dock inte att det kan anses svårt att redovisa certifikatför god­ kända plagg. PlaggfrånTop Swedes konfektion har inga certifieringar enligt Oeko­ Tex®-standard100. EftersomAhlsellsanbuddärmedinteuppfyllerförfråg­ ningsunderlagetskrav ska dess anbudförkastats i sin helhet. Kommunen Inställning I första hand börGrolls ansökan avslås dåGrolls inte har konkretiserat på vilket sättGrolls lider eller kan komma att lida skada iÄLOU:s mening. För det fallförvaltningsrätten gör en annan bedömningfinns det skäl attför rät­ telse på sätt attNyhems anbudförkasta såvitt avser anbudsområdena2 och 4 . Då de produkter Ahlsell har offererat vid de avGrolls angivna positioner­ na uppfyller samtliga obligatoriska skälfinns det inte anledning attförkasta Ahlsells anbud avseende anbudsområdena4 , 7 och9. Grolls ansökan Anbudsområde2: Arbetshandskar Vid en kontroll har det visat sig att den avNyhem s offererade engångs­ handsken är en kategoriI -handske. Det är således riktigt somGrolls anför attkravenför position9 inte uppfylls. Anbudsområde4: Skvddsskor Vid en kontroll har det visat sig att den stövelNyhems har offererat vid po­ sition7 är tillverkad avPVC. Det är således riktigt somGrolls anför att det obligatoriska kravet på att stöveln ska vara tillverkad av polyuretan inte uppfylls. Vad gäller position8 uppfyller dock den avNyhems offererade stöveln det ställdakravet då den har en thermoisolering. Sida7 457-17 475-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING Position 6 har beteckningen Vinterkänga och beskrivs enligt följande: "Fod­ rad, läder, skyddsklass S3 Spiktramp". Ahlsell har vid denna position offe­ rerat en stövel som är fodrad med textil och som således uppfyller ställda krav. Anbudsområde 7: Brinell jvg Position 2 har beteckningen Midjebyxa varsel och beskrivs enligt följande: "Gul, EN471, klass 3 flamskydd, kevlarknä". Position 3 har beteckningen Sommarjacka och beskrivs enligt följande: "Gul, EN471, klass 3 flam­ skydd". De artikelnummer och den text som anges i kolumn D är en upplysning om vilken produkt kommunen köper i dagsläget. Något krav på att flamskyddet ska vara inherent finns inte; Detta är en egen tolkning Grolls gjort. De pro­ dukter Ahlsell offererat vid positionerna 2 och 3 uppfyller ställda krav. Anbudsområde 9: Säkerhet Position 9 har beteckningen Litet första förband och har följande beskriv­ ning: "'Första hjälpen kudde' Helfig eller likvärdig". Den av Ahlsell offere­ rade produkten har bedömts likvärdig och uppfyller därmed ställda krav. Till styrkande av det sagda åberopar kommunen produktbeskrivningar för offererade produkter från Ahlsell och Grolls. Nyhems ansökan Med Oeko-Tex®-systemet kan eventuella källor där problematiska ämnen kommer in i olika led i tillverkningen upptäckas och åtgärdas. Certifikat kan utfärdas för bl.a. råmaterial, garner, tyger, konfektionerade färdigprodukter och textila och icke-textila tillbehör. Ett Oeko-Tex®-certifikat av produkter är enbart giltigt i 12 månader och behöver sedan förnyas. I förfrågningsun­ derlaget anges att "bilaga 2 Krav på produkter Arbetskläder enligt Oeko- Sida 8 457-17 475-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING Tex®" ska accepteras i sin helhet. Samtliga anbudsgivare har svarat "Kravet uppfylls". När kommunen begärt certifikat från Nyhems avseende dess offererade pro­ dukter har Nyhems endast kunnat lämna certifikat för anbudsområde 3 och samtliga dessa certifikat har löpt ut. För anbudsområdena 1 och 5-8 hänvi­ sas till bifogade produktblad eller en bifogad lista. Av produktbladen och den bifogade listan framgår dock inte om Oeko-Tex®-certifikatet för pro­ dukten är giltigt. Nyhems anger även att för vissa av de offererade produk­ terna saknas Oeko-Tex®-certifierade produkter på marknaden. Vid en kon­ troll med Ahlsell, Grolls, Optimera och Puvab har det visat sig att inte heller dessa leverantörer kan ta fram Oeko-Tex®-certifikat för sina produkter. Rätteligen skulle således ingen av anbudsgivarna inom anbudsområdena 1, 3 och 5-8 ha kvalificerats och upphandlingen borde därför göras om. För det fall förvaltningsrätten finner att anbuden inte kan förkastas mot bak­ grund av det ovan anförda anser kommun att tilldelningsbeslutet ska bestå. Ahlsell Inställning Grolls ansökan De av Ahlsells offererade produkterna uppfyller ställda krav och det saknas därför skäl att förkasta Ahlsells anbud. Ahlsell instämmer därvid i vad kommunen anför och lämnar för egen del bemötanden enligt nedan. Nyhems ansökan De av Ahlsell offererade produkterna uppfyller ställda krav och det saknas därför skäl att förkasta Ahlsells anbud. Ahlsell instämmer därvid i vad kommunen anför och lämnar för egen del bemötanden enligt nedan. Sida 9 457-17 475-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING Grolls ansökan Anbudsområde 4: Skyddsskor I beskrivningen för position 6 anges visserligen "fodrad", men det specifice- ras inte vilken typ av foder som avses. Den av Ahlsell offererade produkten är fodrad med textil och uppfyller därmed det uppställda kravet på fodring. Anbudsområde 7: Brinell jvg Av förfrågningsunderlagets artikelspecifikation för positionerna 2 och 3 framgår att offererade produkter ska ha ett flamskydd. Det anges däremot inte vilken metod som ska användas för att uppnå detta flamskydd. Det är alltid tillåtet att offerera likvärdiga alternativ till de produkter som efterfrågas, förutsatt att den som likvärdig offererade produkten verkligen är likvärdig vad gäller egenskap och funktion. De produkter som offererats av Ahlsell är likvärdiga de efterfrågade produkterna ifråga om egenskap och funktion. Anbudsområde 9: Säkerhet Ahlsell har offererat en första hjälpen-väska som innehåller ett litet förband. Det faktum att väska innehåller flera första hjälpen-artiklar kan inte påverka den omständigheten att väskan de facto innehåller ett litet första förband. Nyhems ansökan Det aktuella kravet i förfrågningsunderlaget innebär att anbudsgivama ska bekräfta att kravet avseende certifiering enligt Oeko-Tex® uppfylls. Det har däremot inte uppställts något krav på att anbudsgivarna ska inkomma med särskilt underlag till styrkande av att kravet uppfylls. Giltighetstiden för Oeko-Tex®-certifikat är endast tolv månader, vilket innebär att det är svårt för leverantörerna att inkomma med certifikat för samtliga plagg under en kort tidsfrist. Även leverantörer som de facto uppfyller kravet har svårt att inkomma med bevis för detta. Sida 10 457-17 475-17 I JÖNKÖPING DOM Sida11 475-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 457-17 M ed anl edning av uppkommenfrå ga har kommu nen begär t att Ahl sell ska i nkomma medc erti fikat som vi sar att offerer ade produ kter uppfyll er kraven enligtOeko-Tex®-standard100föranbudsområdena1,3 och5-8i enlighet medfö rfrågnin gsunderl agetskr av. Ahl sell har inkommi t med de eft erfrå gadec er ti fikaten. Den bevi sni ng som Ahlsell harframbringatförattvisaattoffereradeplaggärcertifieradei en­ l igh et med eft erfrå gad standar d är den bevi sning som finns att till gå; Det finnsi ngen ytterli gar e dokumentati on. Den doku mentati on somframbri ng­ atsärdocktillräckligförattvisaattsamtligaplaggär uppfyllerkravenför kravställdstandard. Ahlsellförsäkrarattsamtligaplagguppfyllerdetifråga­ varandekr avet. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler Denäldrelagen(2007:1091) omoffentligupphandling(ÄLOU) skatilläm­ pas eft ersom upphandl ing har på börj atsfö re den 1j anuari 2017. I1 kap.9§ÄLOUangesattupphandlandemyndigheterskabehandlaleve­ rantörer på ettl ikvärdi gt oc hic ke- di skrimi nerande sätt samt genomföra upphandli ngar på ett öppet sätt. Vi d upphan dli ngar ska vi dare pri nci pern a om ömsesi di gt erkännande oc h proporti onali teti akttas. I 16 kap. 4 § ÄL OU angesfölj ande. Efter an sökan av enl everantör som an ser si g hali di t ell er ku nna komma attli da skadafår all mänfö rval tni ngs ­ domstol överpröva 1. enupphandling, och 2. gil tigh eten av ett avtal som har slu ti ts mell an enu pphand­ l ande my ndigh et oc h enl ever antör. Sida12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 457-17 IJÖNKÖPING 475-17 Av 1 6 kap. 6 § ÄLOUfölj er att om den upphandl ande myndigh eten har bru­ tit mot degru ndlä ggande pr inci pern ai 1 kap. 9§ ell er någon annan be­ stä mmel se i dennal ag oc h detta har medfö rt attl everantören harli di t ell er kankommaattlidaskada, skarättenbeslutaattupphandlingenskagörasom ell er at t denf'ar avslu tasfö rst sedan rätt el se hargj ort s. AvEU- domstol ens praxisframgår bl. a. föl jande. Detank ommer på den upphandl ande myn digh eten at t strä ngtföl ja de kriterier som den själ v har fastställ t. Enligt princi pen omli kabehandl ingkrä vs dessutom at t all a an­ bu dsgivar e somär intresserade av et offentli gt kontrakt ges sam ma möjli g­ heter nä r deu tfor mar sina anbud oc h kan veta exakt vil ka vill kor som gäl ler förförfarandetsamtvaraförsäkradeomat sammakravgällerförsamtliga konkurr enter. Kr avet på öppenheti nnebä r oc kså at sam tli ga vill kor oc h bestä mmel ser fö r till del ningsfö rfar andet sk a var aformul erade, i meddel an­ det om upphandl ing ell eri fö rfrågningsu nderlaget, på ett klart, prec ist oc h entydi gt sät tfö r att all a ri mli gt i nform erade oc h nor mal t omsorgsfull a an­ budsgivareskakunnaförstå den exaktainnebördenavdessaochtolkadem påsammasätt.(sedomi målC-171/15,Connexxion, meddärgjordahän­ visni ngar ) Förvaltningsrättens bedömning I mål omi ngripande enli gtÄL OU gä l er som huvudpr inci p att den par t som gör gäll ande att en upphandli ngä r felak tig på ett kl art sät t ska ange på vil ka omstä ndi gheter hangru ndar sin tal an oc h att domstol ens pr övning är be­ gränsadtill degrundersompartenharåberopat(seRÅ2009ref.69). Detantecknasatti mål nr457-17 harNyhemsFärghusABberettstillfälle attyttr a si g, meni nte hört s av. I mål nr 475-17 harGroll s AB oc h Opti mera Svenska AB beret ts tillfäll e att yt tra si g, meni nte hört s av. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING Nyhems ansökan Nyhems gör gällande att kommunen brutit mot ÄLOU genom att utvärdera och i förekommande fall anta anbud från övriga anbudsgivare, trots att dessa inte uppfyller förfrågningsunderlagets obligatoriska krav på att "bilaga 2 Krav på produkter Arbetskläder enligt Oeko-Tex®" ska accepteras i sin helhet. Kommunen har därvid bl.a. uppgivit att samtliga anbudsgivare vis­ serligen har svarat "Kravet uppfylls". Vid kontroll har dock ingen anbudsgi­ vare kunnat ta fram Oeko-Tex®-certifikat för sina produkter. Både Nyhems och Ahlsell anför att de genom certifikat och annan dokumentation kan visa att kravet uppfylls. De aktuella föreskrifterna i förfrågningsunderlaget har närmast karaktären av kontraktsvillkor. För kontraktsvillkor gäller normalt att de ska fullgöras under kontraktets löptid och att det vid anbudsprövningen därför är tillräck­ ligt att anbudsgivaren har accepterat dem utan otillåtna reservationer. För att det ska bli aktuellt att göra en annan bedömning krävs utredning som visar att anbudsgivaren saknar förmåga att uppfylla de villkor som denne har ac­ cepterat och att anbudsgivarens accepterande av villkoren därför inte fram­ står som seriöst. Om kravet ska förstås så att leverantören under kontraktstiden vid varje gi­ ven tidpunkt ska kunna uppvisa ett giltigt Oeko-Tex®-certifikat för samtliga produkter så verkar det mindre troligt att någon anbudsgivare kan uppfylla det. Detta då certifikaten endast är giltiga i tolv månader och det kan ta tid att förnya dem. Vidare har Nyhems angett att det för vissa produkter saknas Oeko-Tex®-certifierade produkter på marknaden, vilket inte bestritts av övriga parter. Det går visserligen att tolka kravet på annat mindre långtgå­ ende sätt men kravet riskerar då fä en så oklar innebörd att det inte skulle gå att utröna om anbudsgivaren accepterande av kravet är seriöst eller inte. Sida 13 457-17 475-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING D O M S i d a 14 457-17 475-17 Mot bakgrund av det ovan sagda finner förvaltningsrätten att det är sanno­ likt att ingen anbudsgivare kan anses ha förmåga att uppfylla kraven fullt ut, d.v.s. vid varje given tidpunkt kunna presentera giltiga certifikat för samt­ liga offererade produkter eller visa att produkten h ar likvärdiga egenskaper. Samtliga anbud skulle därför rätteligen ha förkastats. Kommunen har således brutit mot LOU genom att ställa upp och tillämpa kraven avseende Oeko-Tex®-certifiering på sätt som skett. Det kan inte utrönas hur anbudsprövningen skulle ha utfallit för det fall felet i upphand­ lingen inte förekommit. Nyhems har därför lidit eller kan komma att lida skada i ÄLOU:s mening. I de delar av upphandlingen som omfattas av Ny­ hems ansökan, d.v.s. anbudsområdena 1, 3 och 5-8, finns det således skäl för ingripande enligt ÄLOU. Mot bakgrund av oklarheterna kring hur kra­ ven avseende Oeko-Tex®-certifiering ska tolkas och tillämpas och vilka möjligheter leverantörerna har att praktiskt uppfylld dem är rättelse inte en lämplig åtgärd. Upphandlingen ska därför göras om avseende anbudsområ­ dena 1, 3 och 5-8. Grolls ansökan Att Grolls lider skada om övriga anbudsgivare rätteligen skulle ha förkastats är uppenbart och behöver därför inte konkretiseras. Det finns därför inte skäl att som yrkar kommunen avslå Grolls ansökan på den grunden att bolaget inte h ar konkretiserat på vilket sätt det har lidit skada i ÄLOU:s mening. Anbudsprövningen sker separat för de olika anbudsområdena. Grolls ansö­ kan kan därför bara prövas för de områden 2,4, 7 och 9 där Grolls fram­ ställt konkreta invändningar. Anbudsområde 2,4 och 9 omfattas inte av Nyhems ansökan och ska därför bedömas bara mot bakgrund av de omständigheter Grolls angivit till stöd för sin ansökan och de bemötanden kommunen lämnat i mål nr457-17. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING Anbudsområde 2 Grolls och kommunen är överens om att den produkt Nyhems offererat vid position 9 inte uppfyller de obligatoriska kraven och att Nyhems anbud där­ för rätteligen skulle ha förkastats. Förvaltningsrätten finner därvid inte an­ ledning att göra en annan bedömning. Grolls kom på andra plats vid utvär­ deringen avseende anbudsområde 2. Grolls har därmed förmått göra sanno­ likt att kommunen brutit mot ÄLOU genom att utvärdera och anta Nyhems anbud och att detta medfört att Grolls lider eller kan komma att lida skada i ÄLOU:s mening. Anbudsområde 4 Grolls och kommunen är överens om att den produkt Nyhems offererat vid position 7 inte uppfyller de obligatoriska kraven och att Nyhems anbud där­ för rätteligen skulle ha förkastats. Förvaltningsrätten finner därvid inte an­ ledning att göra en annan bedömning. Vad gäller den produkt som offererats av Ahlsell vid position 6 har Grolls enligt förvaltningsrättens mening inte mot Ahlsells och kommunens bestridanden förmått göra sannolikt att den offererade produkten inte skulle motsvara de obligatoriska kraven. Det finns således inte skäl att förkasta Ahlsells anbud. Då Grolls kom på tredje plats vid utvärderingen avseende anbudsområde 4 har Grolls därmed inte förmått göra sannolikt att bolaget lidit eller kan komma att lida skada i ÄLOU:s mening. Anbudsområde 7 Detta anbudsområde omfattas av både Grolls och Nyhems ansökningar. Mot bakgrund av bedömningen avseende Nyhems ansökan finns det därför skäl att i både mål nr 457-17 och mål nr 475-17 förordna att upphandlingen ska göras om. Sida 15 457- 1 7 475- 1 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING Anbudsområde 9 Vad gäller den produkt som offererats av Ahlsell vid position 9 har Grolls enligt förvaltningsrättens mening inte mot Ahlsells och kommunens bestrid­ andenförmåttgörasannoliktattdenoffereradeprodukteninteskullemot­ svara de obligatoriska kraven. Det finns således inte skäl att förkasta Ahl­ sells anbud. Grolls har dänned inte förmått göra sannolikt att bolaget lidit eller kan komma att lida skada i ÄLOU:s mening. Sida 16 457-17 475-17 2· HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 D LOU) If/l /. 1�11� Magnus Isf�n Rådmannen Magnus 1st, en har avgjort målen. Föredragande jurist har varit Ulf Nordberg.