LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN Länsrättsnotarien - David Gripenl�järta SÖKANDE BESLUT 2009-10-14 Meddelat i Falun Mål nr 2865-09 E Rotel 4 Sida 1 (3) Rekal Svenska AB, 556290-3871 Box 2 646 21 Gnesta MOTPART Borlänge kommun, Inköpsenheten 781 81 Borlänge SAKEN 2009 -10- 1 5 Dm- Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU; nu fråga om interimistiskt yrkande (inhibition) YRKANDE M.M. Borlänge kommun (nedan kommunen) genomför offentlig upphandling av disk- och tvättmedelsprodukter. Vid den offentliga upphandlingen deltar bl.a. Rekal Svenska AB (nedan Rekal) som anbudsgivare. Rekals anförande inför länsrätten Rekal yrkar att länsrätten omedelbart och utan kommunikation interimis­ tiskt beslutar att kommunen inte får avsluta anbudstiden för den aktuella upphandlingen innan målet om överprövning har avgjo1is eller domstol annars förordnat om något annat (inhibition) samt att frågan om inhibition med hänsyn till föreliggande tidsmarginaler prövas senast den 14 oktober 2009. Kommunen har vid utformningen av förfrågningsunderlaget inte följt be­ stämmelserna i LOU om transparens, förutsebarhet ochjämförbarhet. Kommunen bryter dessutom mot 1 kap. 16 § LOU genom att i förfråg­ ningsunderlaget hänvisa till en särskild vara på så sätt att ett visst företag gynnas. Detta kan komma att medföra att Rekal lider skada som är större Dok.Id 70112 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-484 00 023-484 80 E-post: 1ansrattenidalama@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN BESLUT I DALARNAS LÄN 2009-10-14 än kommunens eventuella skada vid ett interimistiskt bifall. Det aktuella förfrågningsunderlaget har inte utformats på ett affärsmässigt sätt som medger berörda leverantörer att förutse hur deras anbud kommer att bedö­ mas. I position 1012 i bilaga 1 i kommunens förfrågningsunderlag efterfrågas "Torkmedel f diskmaskin, slutet system fast form, anpassat till disksy­ stem". Olika leverantörer har olika tekniska lösningar när det gäller dose­ ringsutrustning och doseringssystem för offererade produkter. Varje leve­ rantörs kemiska produkt, bl.a. beredningsform, är anpassad till respektive leverantörs doseringssystem. Genom att i produktdefinitionen vid position 1012 införa villkoret "fast form" bryter kommunen bl.a. mot 1 kap. 16 § LOU. Kommunen har för Rekal angett att Reporin inte uppfyller hiteriet enligt position 1012. Reporin är det torkmedel som Rekal regelmässigt, utan invändningar vad gäller beredningsform, under senare år offererat vid samtliga kommunala upphandlingar (ca 50 per år) där man efterfrågar torkmedel avsett för automatdosering i slutet s.k. säkerhetssystem. Rekal har ställt en kompletterande fråga gällande position 1107-1108 och 1121-1122 avseende tvätt- och sköljmedel och om inte dosering och brukskostnad ska anges med utgångspunkt från gram/ml per kg tvättgods, vilket är brukligt vid alla offentliga upphandlingar för att ge möjlighet till en rättvisande jämförelse mellan olika anbud. Kommunen har svarat att det är pris per kg/liter brukslösning som ska anges. Detta görs trots att länsrät­ ten vid den senaste överprövningen fastslog att de då aktuella anbuden inte var jämförbara eftersom en anbudsgivare hade angett brukskostnaden per liter brukslösning utan att lämna uppgift om den maskinstorlek och vat­ tenmängd som legat till grund för beräkning av den angivna brukskostna­ den. En objektiv jämförelse mellan anbudsgivare är inte möjlig med ut­ gångspunkt från pris per liter färdig brukslösning när det gäller position 1107-1108 och 1121-1122 (tvätt och sköljmedel) om det av förfrågnings- Sida 2 2.865-09 E LÄNSRÄTTEN BESLUT I DALARNAS LÄN 2009-10-14 underlaget inte framgår vilken vattenvolym som anbudsgivarna har att utfå från vid berälming av priset per färdig liter brukslösning. SKÄLEN FÖR LÄNSRÄTTENS BESLUT Av 16 kap. 2 § LOU framgår att länsrätten får omeclelbaii besluta att upp­ handlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om elen skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Enligt punkt 5.2 i kommunens förfrågningsunderlag ska anbud ha inkom­ mit till kommunen senast elen 23 oktober 2009 och enligt punkt 5.10 ska frågor kring anbudet ställas till kommunen senast den 14 oktober 2009. Mot bakgrund av vad Rekal har anfört gör länsrätten bedömningen att det finns en betydande möjlighet att kommunen vid sin offentliga upphandling har brutit mot bestämmelser i LOU och att Rekal på grund härav har lidit eller kan komma att lida skada. I dagsläget framgår inte att den skada eller olägenhet som ett interimistiskt beslut av länsrätten medför kan bedömas vara större än skadan för Rekal. På grund ovan nämnda omständigheter ska beslutas att kommunen tills vidare inte får avsluta upphandlingen. LÄNSRÄTTENS BESLUT Länsrätten, som senare kommer att avgöra målet slutligt, beslutar med stöd av 16 kap. 2 § LOU att Borlänge kommun tills vidare inte får avsluta upp­ handlingen. Sida 3 2865-09 E v,· ·cJA\--t HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lc). i -,�------._ r, "· Peter Krantz rådman SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till K.ammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att s.krivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla L den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. r---0N www.domstoLse 2. för beslutet,