FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ SÖKAND E DOM 2013-03-05 Meddelad i Umeå Mål nr 1948-12 E Kansli 1 KONKURRENsVEIUCET 0 6 Sida 1 (11) Skanska Sverige AB, 556033-9086 Box 93 901 03 Umeå Ombud: Bolagsjurist Charlotte Lells c/o Skanska Sverige AB Johan på Gårdas gata 5 405 18 Göteborg MOTPAR T Umeå kommun 901 84 Umeå Ombud: Advokat Hampus Ek Foyen Advokatfirma i Sverige KB Box 7229 103 89 Stockholm SAKEN 2013 -03- Avd Dnr KSnr Aktbit Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOD DOMSLU T Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 29109 Postadress . Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida2 1948-12 E �er-11}iflt��?J�ri� �. d BAKGRUND OCH YRKANDEN Umeå kommun (Kommunen) har infordrat anbud avseende ombyggnad av Rådhusparken och beslutat att anta ett anbud som lämnats av NCC ·•-·---·-··-•· ....Construction Sverige AB (NCC). Vid upphandlingen används förenklat r·-··--............ - .. .... , ' · -, �_•-.::· _,_.,.�_-,__, -·, ,,., ' ....Skan��5\ �verige AB (Skanska) yrkar i förvaltningsrätten i första hand att �--/' - ... ' ,.... ".. 1 ngen får avslutas först sedan rättelse gjorts och i andra hand att :1:.PIJ���f Kommunen bestrider bifall till Skanskas ansökan. UTREDNINGEN Förfrågningsunderlaget I Administrativa föreskrifter (kompletterande föreskrifter) anges bl.a. föl­ jande. AFB.31 Anbuds form och innehåll (punkter av intresse i förevarande mål) I anbud skall följande uppgifter anges/bifogas: - prover på samtliga naturstenskvaliteter samt handlingar som styrker lik­ värdigheten hos eventuella alternativ till föreskrivna produkttyper enligt koderna DCG.l, DEC1. , FB och FBC och till dem underordnade koder. Prover och handlingar är avsedda för beställarens bedömning av likvärdig­ heten enligt AFC.21 . Avseende prover på natursten till DCG1. 2 ska storleken på proven vara 70 x200 mm och antalet prov ska räcka till att lägga ut2 st mönsterrapporter enligt ritning310-12 . '--·-!!::1!1�___....EP.Phiär1�!ingen ska göras om. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1948-12 E IUMEÅ AFC.21 Kvalitetsangivelser Om kvalitetsangivelse saknas för visst arbete, skall beställarens anvisning­ ar inhämtas. Om i beskrivningen eller på ritningar föreskrivs namngiven vara, får entre­ prenören efter beställarens skriftliga medgivande utbyta denna mot annan fullt likvärdig vara. Där byte sker skall kvalitets-, miljö- och ekonomiska aspekter ur ett livscykelperspektiv samt funktion, prestanda, storlek och vid synlig förläggning formspråk, struktur, textur och kulör vara likvär­ diga. Beställaren förbehåller sig rätten att bedöma alternativens likvärdig­ het. Av utdrag ur Slutlig mängdförteckning framgår av punkten DCG.12 bl.a. följande. Avseende Gångbanehällar trädgård i norr, GH 4, och Gångbanehällar, rad utmed murfasad GH 5, hänvisas bl.a. till stentyp Grå kuru. Följande anges: Sten typ grå Kuru Stentyp granit Vattenabsorption 0,13 % Densitet 2630 kg/m3 Böjhållfasthet 21,6 Mpa Tryckhållfasthet 228 Mpa Kommunens prövning av anbuden I den till tilldelningsbeslutet hörande bilagan Utvärdering och förslag till beslut anges att tre av de fem inkomna anbuden föreslår material som ut­ värderingsgruppen bedömer vara likvärdiga med förfrågningsunderlagets förslag, dvs. för utförande av projektet bedöms tre anbud vara kvalifice­ rade. Av den till tilldelningsbeslutet bifogade Utvärdering av estetisk lik­ värdighet (se bilaga 1 till domen) framgår att det av Skanska (anbud nr 5) offererade alternativet till Grå kuru inte bedömts likvärdigt avseende färg. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1948-12 E IUMEÅ Parternas anföranden Skanska anför bl.a. följande. Kommunen har brutit mot LOU genom att vid prövningen av likvärdighet tillämpa särskilda "estetiska" kriterier, vilket står i strid mot LOU. Dessa estetiska kriterier har dessutom tillämpats på ett sätt som inte framgår av förfrågningsunderlaget. Till följd av Kommunens felaktiga agerande har kontraktet inte tilldelats den anbudsgivare som uppfyllt kvalificeringskra­ ven och erbjudit lägst pris, nämligen Skanska. I aktuell upphandling ingår bl.a. beläggning av fyra olika naturstensplattor. I förfrågningsunderlaget har Kommunen föreskrivit specifika stenar som endast levereras av viss leverantör/visst stenbrott; "Bjärlöv", "Tossene", "Grå kuru", och "Svart Kopilathi". I förfrågningsunderlagets mängdför­ teckning har Kommunen angett tekniska specifikationer för respektive stensort, exempelvis avseende vattenabsorption och densitet. Av LOU framgår att en upphandlande myndighet inte får förkasta anbud som på ett likvärdigt sätt uppfyller kraven enligt de tekniska specifikation­ erna. Skanska har inte offererat sten av den sort som föreskrivits av Kom­ munen utan har offererat "likvärdiga" stensorter. Kommunen har inte haft några invändningar utifrån de tekniska specifikationerna. Således uppfyller anbudet de tekniska specifikationerna och därmed kravet på likvärdighet i enlighet med 6 kap. 5 § LOU. Av bilagan "Estetisk utvärdering" (se bilaga 1 till domen) framgår dock att den sten som Skanska offererat diskvalificerats med motiveringen att den "skulle få negativa konsekvenser för helhetsgestaltningen". De i bilagan angivna bedömningsgrunderna, som närmast får ses som konstnärliga ge­ staltningsuttryck, redovisas överhuvudtaget inte i förfrågningsunderlaget. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1948-12 E IUMEÅ Kommunen har i förfrågningsunderlaget endast angett stenens tekniska kvalifikationer samt att den hade färgen grå. Skanskas offererade sten, "Otelo", är likvärdig med "Grå kuru". Det är i målet ostridigt att det är grå granit som föreskrivits. Skanska har därför offererat grå granit och inget annat. För att visa detta ges det stenprov av grå granit som Skanska bifogade sitt anbud in i målet. För att ytterligare visa att Skanskas offererade sten är grå ges även två fotografier in. I bil­ dernas övre vänstra hörn återfinns den av Kommunen föreskrivna stenen "Grå kuru". Som framgår av bilderna är Skanskas sten grå och dessutom i princip identisk med den av Kommunen föreskrivna stenen. Skanska har även låtit inhämta ett utlåtande avseende stenens kulör från CBI Betongin­ stitutet AB, som är ett dotterbolag till SP Sveriges Tekniska Forskningsin­ stitut. I utlåtandet konstateras att den offererade stenen "Otelo" är en ljus­ grå granit som helt saknar förekomst av röda eller rosa mineral. Mot bak­ grund av ovanstående kan konstateras att Kommunens påståenden om att Skanskas sten är rosa saknar grund och att stenen uppenbarligen har en kulör som är fullt likvärdig med den av Kommunen föreskrivna stenen "Grå kuru". Vad gäller Kommunens hänvisning till en text i en helt annan upphandling kan endast konstateras att vad som föreskrivits i den upphandlingen natur­ ligtvis saknar betydelse för bedömningen av Kommunens agerande i före­ varande upphandling. Om kulör var en så viktig och avgörande fråga borde utförliga och specifika uppgifter om efterfrågad kulör ha angetts i förfråg­ ningsunderlaget. Huvudregeln är att en upphandlande myndighet inte får ställa krav på att anbudsgivarna ska offerera en specifik produkt, varumärke eller fabrikat, utan istället specificera de egenskaper som produkten eller materialet ska ha. Inte heller får en upphandlande myndighet ställa krav på att en produkt FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida 6 1948-12 E ska ha en viss färg eller utformning om detta inte är objektivt och funkt­ ionellt motiverat. En upphandlande myndighet är således fri att bestämma föremålet för upphandlingen men måste samtidigt acceptera likvärdiga produkter som uppfyller de tekniska funktionalitetskrav som ställts upp i upphandlingen. En förutsättning är att objektiva och tydliga krav på t.ex. ett materials likvärdighet anges i förfrågningsunderlaget. Det är viktigt att notera att likvärdighetsbegreppet inte innebär att de offe­ rerade produkterna exakt måste matcha den angivna tekniska standarden. Tvärtom har EU-domstolen framhållit att ett krav på exakt matchning skulle utgöra en överträdelse av proportionalitetsprincipen (se mål 188/84 Kommissionen mot Frankrike, p. 16) För det fall förvaltningsrätten skulle finna att Kommunen har utvärderat anbuden i enlighet med LOU och förfrågningsunderlaget, görs gällande att förfrågningsunderlaget i sådant fall är så bristfälligt och otydligt i fråga om vilka förutsättningar som ska ligga till grund för bedömningen av likvär­ dighet, att upphandlingen måste göras om. Kommunen anför bl.a. följande. Av förfrågningsunderlagets handlingsförteckning framgår att såväl en tek­ nisk beskrivning som ritning varit en del av förfrågningsunderlaget vilket anbudsgivarna skulle räkna på. På flera håll i den tekniska beskrivningen framgår att det var grå granit som skulle offereras. Under den tekniska be­ skrivningens kod DCG. 1 1 hänvisas till ritningar beträffande beläggning­ ar/mönster. Under kod DC i den tekniska beskrivningen hänvisas till en ritning avseende överbyggnader. Av ritningen framgår i nedre vänsterkant att ytorna ska ha kulören grå eller svart samt ha olika ytbehandlingar; flammad, krysshamrad eller polerad. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida 7 1 948- 1 2 E Av de ursprungliga kontraktsföreskriftema framgick av kod AFC.21 att vara får bytas ut mot annan likvärdig vara men att där byte sker skulle bl.a. formspråk, struktur, textur och kulör vara likvärdiga. I kompletterande för­ frågningsunderlag fördes prover på samtliga naturstenskvaliteter, till styr­ kande av likvärdigheten, in under AFB.31 Anbuds form och innehåll. Ge­ nom dessa prover har Kommunen också kunnat bedöma huruvida av an­ budsgivarna offererade material överensstämt med vad som angetts i för­ frågningsunderlaget. Estetiska kriterier har inte använts, någon anbudsutvärdering i LOU:s be­ märkelse har inte gjorts. Det som skett är en prövning av om anbuden överensstämt med vad som föreskrivits om materialets färg m.m. i bl.a. teknisk beskrivning och ritning. Att Kommunen härvid lagt ut texten något förändrar inte detta. Vad som angetts ska ses som en beskrivning av hur likvärdighetsbedömningen fallit ut i förhållande till den objektiva mått­ stock som beskrivits i förfrågningsunderlag och ritning som grå och när­ mare beskriven som typ "Grå kuru". Att ange en typsten måste ses som en bättre kvalitetsangivelse än att endast ange färg. Av dokumentet Utvärdering av estetisk likvärdighet (se bilaga 1 till do­ men) framgår att Skanskas anbud (m 5) beträffande "Grå kuru" "inte be­ döms likvärdigt avseende färg" samt i dokumentets samlade kommentar att "Det ljusa materialet har en tydlig rosa färgton". Som angetts ovan var det en grå yta som efterfrågats i denna del. En vara fick bytas ut mot annan vara men då byte sker skulle bl.a. kulör vara likvärdig. Att kulör varit av vikt för Kommunen och att anbudsgivama därmed haft att hålla sig till vad som föreskrivits i denna del är därför uppenbart. Någon brist i transparens­ hänseende förekommer inte. Krav på färg är härtill något som är konkret, objektivt, påvisbart samt fritt från tyckande. Någon överträdelse av likabe­ handlingsprincipen har därför inte heller skett. Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1948-12 E IUMEÅ Grå sten efterfrågades - av Skanska offererad sten med tydlig rosa färgton är inte samma sak. Den föreslagna kvaliteten "Grå kuru" har en mycket ljust grå och neutral färgton. Vad Skanska offererat överensstämmer inte med detta vare sig med avseende på ljushet eller neutral färgton. Det ska i sammanhanget framhållas att det av den tekniska beskrivningen också framgår att den grå ytan motsvarar 84 % av parkens totala med sten be­ lagda yta och att en ändring av kulör därmed får mycket stor betydelse för hur parken uppfattas. Det måste framhållas att det är väsentlig skillnad på att jämföra två stenar bredvid varandra eller betrakta fotografier å ena sidan och tänka sig en annan färg på sten för 84 % av parkens stenbelagda yta. Fotografier och stenprover gör således inte saken full rättvisa. Av de administrativa föreskrifterna framgår att beställaren förbehållit sig rätten att bedöma alternativens likvärdighet. Att en likvärdighetsbedöm­ ning skulle ske samt att denna, såvitt nu är av intresse, skulle ta sin ut­ gångspunkt i den föreslagna kvaliteten "Grå kuru" vars kulör är ljust grå och neutral har varit känt för anbudsgivarna. Av sammandrag av projektbeskrivning för upphandling av konsult i pro­ jektet framgår att kulören på stenläggning är en viktig för att inte säga av­ görande fråga. Den granit med en tydlig rosa färgton som Skanska offererat är enligt upp­ gift också billigare än dess grå motsvarighet. Anbuden har därför inte hel­ ler kunnat jämföras på ett rättvisande sätt. Skanskas anbud innehåller där­ med såväl ett avsteg från vad som föreskrivits som en icke-prissatt reser­ vation. Om en billigare icke tillfredsställande lösning måste accepteras måste offererad lösning omförhandlas till en tillfredsställande sådan vilket ger en merkostnad då anbudsgivaren utan konkurrens kan sätta priset på det sätt man önskar. FÖRVALTNINGSRÄTTEN !UMEÅ DOM Sida 9 1948-12 E Skanska har inte hållit sig till föreskriven lösning och det är därmed fråga om ett orent anbud, ett anbud med icke-prissatt reservation alternativt ett sidoanbud som inte är tillåtet. Oavsett vilket av dessa tre alternativ man än väljer kan anbudet inte tas upp till efterföljande anbudsutvärdering utan måste istället förkastas då anbud med sten av ej likvärdig kulör inte har kunnat jämföras med de anbud som lämnats enligt förfrågan. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. (1 kap. 9 § LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. (16 kap. 6 § första stycket LOU) DOMSKÄL Av förfrågningsunderlaget :framgår att då det i underlaget föreskrivs att namngiven vara ska användas får denna bytas ut mot annan fullt likvärdig vara. Alternativ vara ska vara likvärdig med föreskriven vara bl.a. avse­ ende kulör. Beträffande Beläggning av naturstensplattor (DCG.12) före­ skrivs att bl.a. stentyp Grå kuru ska användas. I förfrågningsunderlaget specificeras vissa tekniska egenskaper. Beträffande kulör framgår dock endast att stenen ifråga ska vara grå. Anbudsgivare som offererar alternativ stentyp har, beträffande kulör, därmed haft att förhålla sig till att stenen Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 948-12 E ·\ IUMEÅ skulle vara grå i enlighet med vad som kunnat bedömas vara en jämförbar kulör med föreskriven stentyp. Kommunen har vid prövningen av anbuden bedömt att den alternativa stentyp (Otelo) som Skanska offererat inte är likvärdig med Grå kuru. I Utvärdering av estetisk likvärdighet (se bilaga 1 till domen) anges att före­ slagen kvalitet har en mycket ljust grå, neutral färgton. Vidare anges att Skanskas offererade sten har en liknande ljushet men med en tydlig rosa färgton vilket innebär att stenen inte bedöms likvärdig avseende färg. Även om Kommunen, som man själv beskriver "lagt ut texten" finner förvalt­ ningsrätten inte annat än att prövningen av likvärdighet har gjorts gentemot föreskriven stentyp Grå kuru. Skanska har ingett fotografier för att styrka likvärdigheten och vidare har ingetts utlåtande från CBI Betonginstitutet AB i vilket anges att offererad sten är en ljusgrå granit utan förekomst av rosa eller röda mineral. Även med beaktande härav finner förvaltningsrätten inte anledning att ifrågasätta att offererad sten inte har den ljusa neutrala färgnyans som eftersträvats och därmed inte är helt likvärdig med färgen i Grå kuru. Det kan i sam­ manhanget också noteras att det i utlåtandet från CBI Betonginstitutet AB anges att andra tekniker används för att på ett korrekt sätt illustrera och även mäta en stensorts kulör. Förvaltningsrätten konstaterar dock att det av förfrågningsunderlaget inte framgått hur väl kulören på offererad alternativ sten måste överensstämma med föreskriven sten för att anses vara likvärdig. Anbudsgivarna har därför inte haft anledning att utgå från att så strikt bedömning av likvärdighet som Kommunen gjort skulle komma att göras. Då kulören, enligt vad som nu framkommit, varit så viktig för Kommunen borde detta på ett tydligare sätt ha angetts i förfrågningsunderlaget. Det bör dock påpekas att ett krav på FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida 11 1948-12 E exakt matchning kan bedömas strida mot proportionalitetsprincipen. Det måste finnas en möjlighet att erbjuda en annan produkt än den föreskrivna. På grund av det anförda finner förvaltningsrätten att förfrågningsunderlaget i aktuellt hänseende varit otydligt. Det är vidare fråga om sådana oklarheter som påverkat, eller kan ha påverkat, hur anbudsgivarna utformat sina an­ bud. Detta medför att upphandlingen strider mot den gemenskapsrättsliga principen om förutsebarhet, som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU. Skanska har lidit eller kunnat komma att lida skada till följd av bristen i förfrågningsunderlaget. Grund för åtgärder enligt 16 kap. 6 § LOU föreligger således. Förvalt­ ningsrätten kan enligt nämnda bestämmelse besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Med hänsyn till att den i målet aktuella felaktigheten hänför sig till förfrågningsun­ derlaget, dvs. till upphandlingens konkurrensuppsökande skede, finner förvaltningsrätten det otillräckligt att enbart vidta rättelse. Upphandlingen ska därför göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 2 (DV 3109/lC). J/- ;\fVWn Karin Granholm Rådman Målet har föredragits av Christina Röckner. Utvärdering av estetisk likvärdighet Fl'U, föreslagen kvalitet ytbehandling Bjärlöv Förutsättningar för estetisk utvärdering Smågatsten i gata, dels bågmönster i Strandgatan dels som randning i gatornas beläggning av granithällar. Föreslagen kvalitet håller en varm färgton och en textur som liknar den kvalitet som redan finns i angränsande gatu- och torgytor. Valet av färgton är anpassat även till omgivande fasa der. Gängbanehällar gata och Rådhusparken. Föreslagen kvalitet är vald för anpassning till den historiska parkmiljön och för anpassning till omghra nde stadsrum. Föreslagen kvalitet har en varm grå ton utan röda stick och med en tydlig textur och varierad kornstorleksfördelning. Gångbanehällar Trädgård i norr, murar Trädgård i Norr, Planterings,,tor och bastionen. Utgör över 80 %av markbeläggningen i Trädgård i norr (grå krysshamrad och grå flammad tillsammans). Föreslagen kvalitet har en mycket ljustgrå, neutral färgton och vald föratt åstadkomma känslan av ljus och rymd i utformningen av den nya Trädgården i norr. En bärande ideigestaltningenharvaritattskapakänslanavettisflak. En annan viktig gestaltningsförutsättning är det nya kulturhuset och dess vita glasfasad. se ovan Gångbanehällar Trädgård i norr. De svarta stenarna används i olika ytbehandling för att ge fler nyanseravdenmörkatonen.Tillsammansutgördesvarta stenarna mindreän 20·%avytan. Flammad och krysshamrad svart sten förekommer i ungefärlika stor omfattning, men polerad sten finns bara på totalt ca 15 m2 dvs mindre än 1 % av hela torgytan. Föreslagen stenkvalitet är vald för att med sin mörka färgskapa kontrast och mönsterverkan mot det ljusa stenmaterialet. Texturen i valt material liknar texturen i det ljusa stenmaterialet. se ovan se ovan Tossene Grå kuru Svart kopilathi g n' krysshamrad flammad krysshamrad flammad polerad s ""' � CJ : r� �,l · - 1�1 * �I - 1 ..-,.... I c::lt :::i =·· f1� I W"-l 5ff"'.l ) :::, I~ t ---. cu lCX)� d� l� ___! 00 c-, ::;; (I,) P.)o I ( �� r-· �f -ri. REV. 121008 S:FU,"föreslagen kvalitet Bjärlöv Tossene Grå kuru Svart kopi!athi Anbudnr1 Anbudnr2 Anbudnr3 Stenaltemativ A Kommentar, bedömning av·estetisklikvärdighetför varje enskilt ersättningsmaterial Ersättningsmaterialet har en något rödare ton, men kan trots detta anses vara likvärdigt i färgton, textur, struktur och djupverkan. Ersöttningsmoteriolet har en någotrödare ton, men kan trots detta anses vara likvärdigt ifärgton, textur; komstorleksfärde/ning och djupverkan. Ersättningsmateriolethorenlikvärdigfärgton,rentljust grå ton utan påvisbaro:färgstick. Stenen anses ha en likvärdig textur, struktur och djupverkan. se ovon Ersöttningsmaterfaletharenjämntfärgadyta utan större kontrO!iter, men ärfullt likvärdig ifärgton g ä l l a n ri e s a m t l i g a y tb e h a n d l i n g a r . S t e n e n h o r e n j ä m n t ext u r m e d l i ks t o r a k o rn o c h u t a n ty d l i g a k o n t r a s t e r i ytan och anses inte vara likvärdig avseende textur, strukturoch djupverkan. se ovon se ovan Anbudnr4 AnbudnrS enl. FFU Bedömning behövs ej, förslag en/. FFU Stenalternativ s Kommentar, bt!dömning avestetisklikvärdighetför varje er,skilt ersättningsmaterial Ersöttningsstenen har en mörkare och mer grå ton. Textur, struktur ach djupverkan anses vara något sämre men kan trots detta anses likvlirdig. Ersättningsmaterialet anses vara likvärdigt ifärgton, textur, struktur och djupverkan. Ersättningsmaterioletharenliknandeljushet,men dock med en tydlig rosafiirgton vilketinnebär att stenen Inte bedöms likvärdig avseendeflirg. Stenen anses ha en likvärdig textur, struktur och djupverkan. se ovan Ersättningsmateriafetavvikernågotisvarthetfrån önskad kva!Tter, men kan trots det bedömas som l i k v ä r d i g ifä r g . S t e n e n u p p v i s a r n å g o t m e r e n s a r t o ri t extu r ä n ö n s k a t, m e n k o n tr o ts d e tt a s a m m a n t a g e t bedömas som likvärdig i textur, struktur och djupverkan. se ovon se ovan Enligt FFU Bedömning behövs ej, förslag enf. FFU Stenaltemativ Kommentar, bedömning av estetisk likvärdighetför varje enskilt ersättningsmaterial Ersättningsstenen har en mörkare och mer grä ton. Textur, kornstor/eksfördelning och djupverkan anses vara något sämre men kan trots detta anses likvärdig. Ersättningsmoteriolet anses vara likvärdigt ifärgton, textur, kornstorleksförde/ning och djupverkan. Ersättningsmaterioletharenliknandeljushet,men dock med en tydlig rosi:1färgton vilket innebär att stenen inte bedöms likvärdig avseendefäfJJ. Stenen anses ha en. likvärdig textur, kornfördelning och djupverkan. ·se ovan Ersättningsma.terio/etawikernågotisvarthetfrån önskad kvalitet, men kan trots det bedömas som l i kv ä r d i g i fä r g . S t e n e n u p p v i s a r n å g o t m e r e n s a r t a d t ex t u r ä n ö n s k a t, m e n k o n t r o ts d e t t a s a m m a n t a g e t bedömas som likvärdig i textur, kornsammansättning och djupverkan. se ovan se ovan REV. Anbudnr1 Anbudnr2 Anbudnr3 Stenalternativ A Samlad kommentar, kansekvem;för helheten Den stentugda ytuns ljushet och avsaknad avfärgton är en baronde ide i gestaltningen av platsen. Den ljusa stenen svararför mer än 80 % uv ytun och därför är den ljusa stenens estetiska kvaliteter avgörandeför helhetsbedömningen. Det mörka stenmaterialet är likvärdigt ifärgton men inte i textur, struktur och djupverkan. Eftersom det mörka stenmateriulet utgör en mycket liten det av totala granitbeläggningen i Trädgård i norr har dess estetiska kvaliteter en underordnadbetydelseförhelhersbedömningen. U t v ä r d e ri n g s g t u p p e n s b e d ö m n i n g ä r a tt ersättningsförslaget är likvärdigt de material som föreslagitsiFFU,dvsutbyteavmaterialfåringa negativakonsekvenserförhelhetsgesta/tningen. Anbudnr4 Anbudnr5 121008 enl. FFU Bedömning behövs ej, förslug en!. FFU Stenalternativ S Samlad kommentar, konsekvensför helheten Den stenlagda ytans ljushet och avsaknad avfärgton är en bärande ide i gestaltningen av platsen. Den ljusa stenen svararför mer än 80 % av ytan och därf'ör är den ljusa stenens estetiska kvaliteter avgörandeförhelhetsbedömningen. Det ljusa materialet har en tydlig rasa färgton som inte är förenlig med den bärande iden i gestaltningen. Det mörka stenmaterialetär likvärdigt b6de vad gä//er färgton, textur, struktur och djupverkan. Eftersom detmörkastenmaterialetutgörenmycketlitendel a v t o t a l a g r a n i t b e ! å g g n i n g e n i Tr ä d g a rd i n o rr h o r dess estetiska kvaliteter en underordnad betydelse förhelhetsbedömningen. Utvärderingsgruppens bedömningärattersättningsförslagetinteär likvärdigt de material somförestagits i FFtl, dvs utbyte a v material skulle få negativa konsekvenser förhelhetsgestaltningen. Enligt FFU Bedömning behövs ej, förslag en/. FFU Stenalternativ Samlad kommentar, konsekvensför helheten Den stenlagda ytans ljushet och avsaknad avfärgton ar en bärande ide i gestaltningen av platsen. Den ljusa stenen svararför mer än 80 % av ytan och därför är den ljusa stenens estetiska kvallteter avgörundeför helhetsbedömningen. Det ljusa materialet har en tydlig rosa färgton som inte är förenlig med den bärande iden i gestaltningen. Det märka stenmaterialetär likvärdigt: btide vad göt/er färgton, textur, karnstorleksfördelning och djupverkan. Eftersomdetmörkastenmaterialet u t g ö r e n m y c k e t li t e n d e l a v t o t a l a granitbeläggningen f Trådgard i narr har dess estetiskakvaliteterenunderordnadbetydelseför helhetsbedömningen. IJtvärderingsgruppens bedomning är att ersättningsförslaget inte är likvärdtgt de material sam föreslagits i FFU, dvs utbyte av materialskullefå negativa konsekvenser för helhetsgestaltningen. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga fö1valtningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till fötvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill fötvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överkhgas med uppgift om fö1valtningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för b egäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. 0co 0' 0<'l www.domstol.se ' ;I