FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA· Enhet 2 SÖKANDE Nornor AB, 556526-3976 DOM 2014-09-22 Meddelad i Uppsala Mål nr 2627-14 Sida 1 (13) Ombud: Advokat Malin Wallin MAQS Law Firm Advokatbyrå AB Box 7009 103 86 Stockholm MOTPART Uppsalahem Aktiebolag, 556137-3589 Ombud: Advokaterna Hugo Norlen och Jenny Lindgren Advokatfirman Lindahl KB Box 1203 751 42 Uppsala SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Avd onr 1 KSnr Akt.bil KONKURRENSVERKET Dok.Id 129482 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se 2014 -09- 2 3 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2627-14 BAKGRUND Uppsalahem AB (Uppsalahem) genomför en öppen upphandling benämnd försäkringsupphandling, Uppsalahem 2014. Den 16 april 2014 fattade Uppsalahem ett tilldelningsbeslut i upphandlingen om att tilldela Nornor AB kontrakt i upphandlingen. Efter omprövning och ändring av det tidi­ gare beslutet fattade Uppsalahem den 8 maj 2014 ett nytt tilldelningsbeslut om att tilldela Anticimex kontrakt i upphandlingen. YRKANDEN M.M. Nornor AB (Nornor) yrkar i ansökan om överprövning i första hand att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen i den del som avser sane­ ringsavtal/fullserviceavtal inklusive husbocksförsäkring och försäkring vid sent upptäckt dödsfall inte får avslutas förrän rättelse vidtagits på så sätt att Nornor inte utesluts ur upphandlingen. I andra hand yrkar Nornor att rätten ska förordna att upphandlingen ska göras om. Nornor anför att upphand­ lingen har genomförts i strid med lagen ((2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOU, och de grundläggande principerna för upphandling. Till stöd för sin talan anför Nornor bl.a. följande. Skall-kravet Nomo� har felaktigt uteslutits ur upphandlingen eftersom bolaget uppfyllt samtliga skall-krav och har bifogat all bevisning som krävts enligt förfråg­ ningsunderlaget. Nornor uppfyller skall-kravet om koncession för försäk­ ringsverksamhet i Sverige genom en återförsäkring med Trygghansa. Detta förhållande förelåg redan vid anbudslämnandet vilket också framgår av bifogat försäkringsbevis. Nornor har uteslutits från upphandlingen eftersom Nornor inte i sitt anbud redovisat hur skall-kravet om koncession för försäkringsverksamhet skulle uppfyllas, dvs. i detta fall genom samarbetspartner/underleverantör. Med I UPPSALA Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2627-14 I UPPSALA hänsyn till hur förfrågningsunderlaget utformats har dock varken Nornor eller Anticimex i sina anbud särskilt kommenterat kravet på koncession för försäkringsverksamhet utan har bara intygat att samtliga ställda krav upp­ fyllts. Nornor har av samma anledning inte heller lämnat in någon bevis­ ning till stöd för att eller hur skall-kravet uppfylls. En jämförelse mellan det ställda skall-kravet och Nornors svar visar alltså att skall-kravet är uppfyllt. Att det sedermera framkommit uppgifter som gett upphandlande myndighet skäl att ifrågasätta kravuppfyllelsen innebär inte att kravet inte är uppfyllt, bara att upphandlande myndighet har skäl att undersöka om och hur kravet uppfylls. Detta sker lämpligen genom begä­ ran om förtydligande. Här kan jämföras med situationen där en anbudssö­ kande lämnat ett orimligt lågt pris varvid upphandlande myndighet måste kontrollera priset genom att inhämta förtydliganden från anbudsgivaren. Aberopande av annatföretags kapacitet När det gäller åberopande av annat företags kapacitet framgår av 11 kap. 12 § LOU att en leverantör får åberopa andra företags ekonomiska, tekniska och yrkesmässiga kapacitet. Vidare framgår att leverantören i så fall, genom att tillhandahålla ett åtagande från företagen i fråga eller på annat sätt, ska visa att leverantören kommer att förfoga över nödvändiga resurser när kontraktet ska fullgöras. Av bestämmelsen framgår inte att sådant bevis måste inges redan i anbu­ det. Tvärtom indikerar användande av ordet "leverantör" istället för "an­ budsgivare" att sådant bevis kan ges in senare, t.ex. inom ramen för den upphandlande myndighetens kontroll av kravuppfyllelse. I praxis har dess­ utom även accepterats att bevis inges inom ramen för en överprövnings­ process i kammarrätten, se Kammarrättens i Sundsvall dom den 6 mars 2013 i·mål nr 240-13. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2627-14 I UPPSALA Förtydligande Enligt 9 kap. 8 § LOU får en upphandlande myndighet begära att ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Upphandlande myndighet är således skyldigt att begära förtydligande. Myndigheten bör dock göra detta när det före­ kommer motstridiga uppgifter inom ramen för ett anbud och den upphand­ lande myndigheten därigenom kan säkerställa att de krav som ställts i upp­ handlingen faktiskt uppfylls. Om enanbudsgivare påstår sig ha uppfyllt ett krav innebär detta naturligtvis inte att kravet per automatik faktiskt upp­ fylls-. Utgångspunkten måste dock alltid vara att lämnade uppgifter är med sanningen överensstämmande om det inte finns anledning att betvivla upp­ gifterna. I den mån någon i anbudet lämnad uppgift betvivlas, till följd av uppgifter från tredje man eller uppgifter i olika register, står det upphand­ lande myndighet fritt att genom kontroller och förtydliganden försäkra sig om att lämnade uppgifter faktiskt är korrekta. Detta förfarande är särskilt lämpligt om upphandlande myndighet inom ramen för anbudsprövningen eller därefter, inser att någon typ av bevis eller intyg borde krävas för att säkerställa uppfyllelsen av särskilt viktiga skall-krav. Nornor har inte felaktigt intygat uppfyllelsen av kravet på koncession för försfil