Dok.Id 913990 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen1 Telefon Telefax 08-56168000 08-56168001 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag- fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 32 DOM 2017-11-23 Meddelad i Stockholm Mål nr 25668-17 SÖKANDE Olivia Hemtjänst AB, 556568-5244 Vendevägen 85A 182 91 Danderyd MOTPART Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd Box 7049 164 07 Kista SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. KONKURRENSVERKEl' FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25668-17 I STOCKHOLM BAKGRUND Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd (Rinkeby-Kista) upphandlar Nattpatrull inom hemtjänsten R-K 2.2.2.368-2017 och H-V 2.2.2-292-2017 för Stockholms stad, Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd och Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnds räkning. Upphandlingen genomförs med förenklat förfarande i enlighet med 19 kapitlet lagen om offentlig upphandling (2016:1145) (LOU). Tilldelningsbeslut i upphandlingen meddelades den 27 oktober 2017. Enligt tilldelningsbeslutet antogs en annan leverantör än Olivia Hemtjänst AB. Av upphandlingsprotokollet framgår att det senare i sitt anbud har angivit priset i kr per timme istället för som efterfrågats kr per verkställd vård- och omsorgsinsats, varför anbudet diskvalificerades. YRKANDEN M.M. Olivia Hemtjänst AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten upphäver tilldelningsbeslutet och beslutar att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Till stöd för talan anför bolaget bl.a. följande. Bolaget har pågående avtal avseende nattinsatser med nämnda stadsdelsförvaltning sedan flertalet år tillbaka och uppdraget i nu gällande avtal är prissatt utifrån insats och inte utifrån timme. Att priset i anbudet nu istället uppgetts som kr per timme är således en uppenbar felskrivning. Andra faktorer som talar för detta är bl.a. att det av biIagan till anbudet framgår att priset är per insats och att den upphandlande myndigheten sökt tydliggöra om priset är verkligen avser per timme eller per insats. Upphandlingen bör därför göras om. Rinkeby-Kista bestrider yrkandet och anför till stöd för sin inställning bl.a. följande. Bolaget har inte svarat på förfrågan i upphandlingen på ett korrekt sätt. Bolaget har även fått möjlighet att rätta eventuell felskrivning i enlighet med LOU och avtalslagens regler. Bolaget har trots denna ytterligare 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25668-17 möjlighet att rätta eventuell felskrivning, vidmakthållit sitt felaktiga svar på ett ska-krav i upphandlingen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för förvaltningsrättens prövning Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. (4 kap. 1 § LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot dessa grundläggande principer eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. (20 kap. 6 § LOU) Under punkten 4.1.2 Ersättningför uppdragets utförande i förfrågnings­ underlaget anges bl.a. följande. Ersättning utgår enligt följande: Begärd ersättning avseende personligt stöd och omvårdnadsinsats nattetid (exkl. moms): - xx sek per verkställd vård- och omsorgsinsats, där insatsen är beställd och planerad i förväg. - xx sek per verkställd vård- och omsorgsinsats, där insatsen och behovet har uppmärksammats genom trygghetslarm. Under punkten 4.1.2 a i förfrågningsunderlaget anges följande. Anbuds­ givaren ska här ange pris per tillfälle för verkställd vård- och omsorgsinsats, där insatsen är beställd och planerad i förväg. I STOCKHOLM 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25668-17 Under punkten 4.1.2 b i förfrågningsunderlaget anges följande. Anbuds­ givare ska här ange pris per tillfälle för verkställd vård- och omsorgsinsats, där insatsen och behovet har uppmärksammats genom trygghetslarm. I 4 kap. 9 § LOU anges att en upphandlande myndighet får tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i en handling som har getts in av leverantören. Myndigheten får också tillåta eller begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar en sådan handling. I andra stycket samma lagrum anges att en åtgärd enligt första stycket ska vara förenlig med principerna om likabehandling och öppenhet. Förvaltningsrätten gör följande bedömning Förvaltningsrätten konstaterar att det av ingivet upphandlingsprotokoll framgår att bolagets anbud har diskvalificerats eftersom priset var angivet på ett sätt som stred mot förfrågningsunderlaget. Bolaget har anfört att man i sitt anbud gjort ett uppenbart skrivfel. Förvaltningsrätten noterar att det finns en möjlighet, men ingen skyldighet, för upphandlande myndighet att ge en anbudsgivare tillfälle att rätta ett uppenbart skrivfel. Det förhållandet att en upphandlande myndighet inte ger en anbudsgivare tillfälle att rätta ett uppenbart skrivfel utgör därmed inte grund för att ingripa mot upphandlingen med stöd av LOU. Det förhållandet att Rinkeby-Kista uppger sig ha gett bolaget möjlighet att rätta sitt skrivfel, men att bolaget då upprepat samma fel, föranleder ingen annan bedömning. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att bolaget inte har visat att Rinkeby-Kista, genom att diskvalificera anbudet från bolaget, har frångått förfrågningsunderlaget eller på annat sätt brutit mot LOU. Det saknas därmed grund för att på av bolaget anförda grunder ingripa med stöd av 20 kap. 6 § LOU. Bolagets ansökan ska således avslås. I STOCKHOLM 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25668-17 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Linda Åslin Tf. rådman Föredraganden Peter Collert har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I<]agandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Bilaga 1 www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. ,,,,-,vw.domstol.se