FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-10-26 Mål nr 10816-17 Avd. 3 SÖKANDE Meddelad i Göteborg Kuskatorpet Entreprenad & Lantbruk AB, 556389-5704 Stora Kuskatorpet 305 94 Halmstad MOTPART Laholms kommun Ombud: Kommunjurist Katarina Paulsson Stadshuset 312 80 Laholm SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, förkortad LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. I : � Avd Dnr KSnr :�• i:;., . Aktbil ,� .,��-- h.Y, 6lt r. �7� ,_ 1 - \,,3· ..;r,,rs·. 5-il" "'� Dok.Id 505402 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET ZA!'W _.,....-1,lG,.f-'J.lQ:a\P•�•.;,-,,-,;.,-.,;.•�--�•M�-"·>, ,. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-10-26 BAKGRUND Laholms kommun genomför en upphandling av Behandling av komposterbart trädgårdsavfall samt material från fosforfällor, dnr KS 2017- 276. Av tilldelningsbeslut den 12 september 2017 framgår att Ragn-Sells Aktiebolag (Ragn-Sells) vunnit upphandlingen. YRKANDEN M.M. 10816-17 Kuskatorpet Entreprenad & Lantbruk AB (Kuskatorpet) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att Ragn-Sells ska uteslutas från upphandlingen och att avtal därmed ska tecknas med Kuskatorpet. Bolaget anför i huvudsak följande. Under rubrik 3.1.6 Fordon och maskiner- allmänt har Ragn-Sells bara svarat "ja" trots att det står att "Bullermissioner från krossmaskinen ska redovisas antingen som produktblad eller som teoretisk eller praktiskt utförd bullermätning". Ragn-Sells har varken skrivit eller bifogat något under detta skall-krav. Under rubriken 3.1.3 Verksamhet på Ahla, punkt b anges "Beskriv hur krossningen kommer att utföras, t ex maskinutrustning och specificera även ev. krav gentemot kommunen". Här har Ragn-Sells svarat att de kommer att utföra uppdraget med en "långsamtgående valskross typ Doppstadt DW3060 eller motsvarande". Detta innefattar vilken maskin som helst på marknaden. Ragn-Sells har även angett att "Maskinvalet kan ändras under kontraktsperioden beroende på mottagare av materialet". Detta kan också innefatta vilken maskin som helst på marknaden. Sammanfattningsvis ska Ragn-Sells anbud förkastas då det inte uppfyller ställda skall-krav. Laholms kommun anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Under punkt 3.1.6 i förfrågningsunderlaget fanns enbart svarsalternativen ja eller nej. Genom att svara ja intygade leverantörerna att de allmänna kraven på fordon och maskiner var uppfyllda. Det var inte möjligt att bifoga något 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10816-17 I GÖTEBORG 2017-10-26 dokument under punkten. Hade det varit kommunens avsikt att dokument skulle bifogas som styrkte försäkran hade det öppnats upp för den möjlig­ heten i verktygen. Kommunens avsikt med punkten var att leverantörerna vid ett uppstartsmöte presenterar hur man hanterar bullermissioner från krossmaskinen. I och med att leverantören har garanterat att man uppfyller kravet finns det inget behov för kommunen att få denna information i förväg. Under punkten 3.1.3 kunde leverantören välja om man ville presentera en metod eller beskriva vilken typ av maskiner man hade för avsikt att nyttja. Kommunen har inte på något sätt krävt att leverantörerna specificerar vilka maskiner man har för avsikt att använda eller om de ska vara av något särskilt fabrikat eller modell. Ragn-Sells har lämnat en utförligare beskrivning vad gäller metod för krossning än vad Kuskatorpet har gjort. Ragn-Sells har vidare exemplifierat vilken typ av maskiner man har för avsikt att använda, vilket kommunen anser är tillräckligt. Den av­ slutande kommentaren om att maskinvalet kan ändras under kontraktstiden beroende på mottagare av materialet medför inte att skall-kravet inte är uppfyllt. Snarare innebär det att leverantören kommer att anpassa maskin­ parken så att den för uppdraget lämpligaste maskinen används. Sammanfattningsvis har kommunen inte brutit mot de grundläggande principerna för upphandling eller mot andra bestämmelser i LOU varför ansökan om överprövning ska avslås. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-10-26 4 Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i den lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket LOU). Förvaltningsrättens prövning är en kontroll av om det finns skäl att ingripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna för upphandling eller någon annan bestämmelse i LOU. I mål om överprövning av en upphandling gäller som huvudprincip att den part som påstår att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange grunderna för sin talan. Domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar (se Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om Ragn-Sells har uppfyllt ska-kraven i punkterna 3. l .3 och 3.1.6 i aktuellt förfrågningsunderlag. När det gäller kravet i 3.1.6 framgår det av förfrågningsunderlaget att endast ja- eller nej-svar ska lämnas. Det finns inget utrymme för fritextsvar eller att bifoga dokument. Att Ragn-Sells endast svarat ja på kravet medför därmed att kravet får anses vara uppfyllt utifrån hur Laholms kommun har utformat kravet i förfrågningsunderlaget. Under krav 3.1.3 ska leverantörerna lämna ett fritextsvar där man beskriver hur krossningen kommer att utföras och där man t.ex. kan ange maskin­ utrustning. Ragn-Sells har angett hur krossningen kommer att gå till och lämnat exempel på maskiner som kan komma att användas. Så som kravet 10816-17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10816-17 I GÖTEBORG 2017-10-26 är formulerat i förfrågningsunderlaget får Ragn-Sells svar anses vara tillräckligt. Laholms kommun har inte begärt någon specifikation på de maskiner som ska användas eller ställt några andra krav avseende maskinparken. Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att det saknas skäl att ingripa mot upphandlingen på de grunder Kuskatorpet har anfört. Kuskatorpets ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Maria Jolfors Detert Rådman Föredragande i målet har varit Lena Rehnberg 5 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I