FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ SÖKANDE DOM Mål nr 1091-11 E Kansli 3 Sida 1 (4) 2n11 -n�- 7 a· Medd'elacfi Umeå SMA Mineral Logistik & Entreprenad AB, 556164-8857 Box 329 682 27 Filipstad MOTPART Bjurholms kommun 916 81 Bjurholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 13726 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1091-11 E I UMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Bjurholms kommun (Kommunen) har infordrat anbud avseende kalknings­ arbete inom kommunens domäner (MBN 11 056431) och beslutat att anta det anbud som lämnats av Airlift Helicopter Sweden AB (Airlift). - Vid upphandlingen används förenklat förfarande. SMA Mineral Logistik & Entreprenad AB (SMA) ansöker om överpröv­ ning av upphandlingen. Kommunen bestrider bifall till SMA:s ansökan. PARTERNAS ANFÖRANDEN SMA anför bl.a. följande. I och med att Kommunen valt att tilldela Airlift entreprenaduppdraget har förfrågningsunderlaget frångåtts. Under punkten 4.1 i underlaget anges följande: "I anbudet ska en kortfattad beskrivning av produktion, lagring, transport, spridning, utrustning och arbetsmetoder lämnas", vilket inte nå­ gonstans går att utläsa från Airlifts anbud. Detta innebär att Airlift inte nå­ gonstans lämnar sådana uppgifter att man kan förutsätta att de kommer att kunna klara av att sprida de sjöar som står upptagna under förfrågnings­ underlagets punkt 2.3"0bligatoriska båtspridningssjöar". Airlift har således inte uppfyllt i förfrågningsunderlaget angivna skall-krav varför anbudet skulle ha förkastats. Kommunen anför bl.a. följande. Vid en jämförelse mellan anbuden från SMA och Airlift är det i båda fallen redovisat var kalken kommer ifrån och dess egenskaper, dess tillverkning, distribution, förpackning och lagring. Airlift redovisar helikopterspridning FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida 3 1091-11 E och utrustni_ng mer utförligt än SMA. SMA redovisar båtspridning och utrustning mer utförligt än Airlift. - Airlift har redovisat i anbudet att de accepterar angivna förutsättningar/villkor och att de avser att utföra entre­ prenaden i enlighet med dessa. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkäruiande och proportionalitet iakttas. (1 kap. 9 § LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj01is. (16kap. 5 § LOU) DOMSKÄL I förfrågningsunderlaget (punkten 4.1) föreskrivs att det i anbuden ska lämnas en kortfattad beskrivning av produktion, lagring, transp01i, sprid­ ning, utrustning och arbetsmetoder. Det preciseras inte närmare vad be­ skrivning av produktion, utrustning m.m. ska innehålla, exempelvis anges inte något om att beskrivningen måste avse såväl helikopter som båt. Air­ lifts anbud innehåller en presentation av företag och teknik i vilken bl.a. utrustning och spridning beskrivs samt faktablad om kalkprodukter. Mot de1ma bakgrund bedömer Förvaltningsrätten att vad som anges i Airlifts anbud får anses utgöra en sådan kortfattad beskrivning som efterfrågats. Airlift uppfyller därför aktuellt krav. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1091-11 E IUMEÅ Av punkten 2 .3 i förfrågningsunderlaget framgår vidare att spridning ska ske med helikopter och båt och beträffande vissa specificerade objekt ska spridning ske med båt. Detta har Airlift i sitt anbud åtagit sig att göra och får därför anses ha uppfyllt laavet. Förvaltningsrätten noterar härvid att formuleringen i förfrågningsunderlaget inte ger stöd för att ge innehållet i punkten 2.3 någon mer långtgående tolkning eller den koppling till punk­ ten4.1 som SMA synes göra gällande. Sammanfattningsvis bedömer förvaltningsrätten att vad som anförts av SMA inte medför att upphandlingen kan anses strida mot någon bestäm­ melse i LOU eller mot någon av de gemenskapsrättsliga principerna. An­ sökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1C LOU) �gll71 Rådman / / // Målet har föredragits av Christina Röclmer. uSVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammar.rätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU ii!i 2. 6. särskilt bevis.