Jt KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Mål nr 67-14Sida 1 (7) KONKURRENSVERKET Avd Dnr KSnr Avdelning 1 2014 -09- 2 9 Meddelad i Göteborg KLAGANDE Biomet Orthopaedics AB, 556312-5342 Aktbll Ombud: Advokat Jimmy Camelind och jur.kand. C msnan Martinsson MAQS Law Finn Advokatbyrå AB Box 119 18 404 39 Göteborg MOTPART Region Skåne Ombud: Åsa Nordström Region Skåne Avdelningen för juridik 291 89 Kristianstad ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Förvaltningsrätten i Malmös dom den 17 december 2013 i mål nr 9188-13, se bilaga A SAKEN Offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten upphäver förvaltningsrättens dom och bestämmer att upphandlingen ska göras om. Kammarrättens interimistiska beslut den 7 januari 2014 upphör därmed att gälla. Dok.Id 288919 Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se www.kammarratten.goteborg.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 2014 -10- 0 6 KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 2 GÖTEBORG Mål nr 67-14 YRKANDEN M.M. Biomet Orthopaedics AB (Biomet) yrkar att upphandlingen ska göras om. Biomet vidhåller de grunder och omständigheter som framförts i förvaltningsrätten och tillägger, såvitt nu är aktuellt, följande. För varje delområde i upphandlingen finns en produktspecifik kravspecifikation som bilagts förfrågningsunderlaget. I punkt 6.3 i samtliga kravspecifikationer anges följande krav angående dokumentation. "Användarmanual/bruksanvisning (operationsmetodik) ska vara skriven på svenska". Detta krav (manualkravet) innehåller motstridiga begrepp och är utformat i singulär form vilket indikerar att det till antal är en handling som ska inges. Regionen har i svar inte klargjort vad regionen genom manualkravet kräver av anbudsgivarna. Bruksanvisningar omfattas av regelverket för det Medicinska produktdirektivet 93/42/EEG (Medicindirektivet) och Läkemedelsverkets föreskrifter beträffande medicinska produkter. Operationsmanualer förekommer som krav i implantatupphandlingar men omfattas inte av något regelverk. När sjukhus eller kirurg efterfrågar operationsmanualer tillhandahålls de alltid. Regionen sammanblandar dessa begrepp och använder dem i fel kontext. Direktivet och föreskrifterna kräver den information som behövs för att produkten ska kunna användas på ett säkert sätt, men fordrar inte någon information om hur produkten opereras in i människokroppen. Sådan information lämnar tillverkarna i operationsmanualer, vilka innehåller detaljerade stegvisa instruktioner hur kirurgen med hjälp av instrument (verktyg) opererar in ett implantat. Bruksanvisningar ska klargöra för kirurger när ett implantat är säkert för operation. Biomets implantat är CE-märkta, bruksanvisningarna är skrivna på svenska och innehåller erforderlig användarinformation. Därutöver förser Biomet kirurger på sjukhus världen över varje år med tusentals operationsmanualer på engelska s.k. Surgical Techniques. I KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 3 GÖTEBORG Mål nr 67-14 Bruksanvisning och operationsmanual (Surgical Techniques) utgör två vedertagna begrepp som behandlar olika information. Genom manualkravet har regionen sammanblandat en detaljerad kirurgisk vägledning (operationsmanual) med ett för CE-märkning obligatoriskt krav (bruksanvisning). Mot bakgrund av förfrågningsunderlagets utformning och de "Frågor och Svar" som förekommit har Biomet tolkat manualkravet som att Surgical Techniques och bruksanvisningar ska inges på svenska tillsammans med anbudet. Biomets huvudkritik mot förfrågningsunderlaget har därför i förvaltningsrätten varit att kravspecifikationema varit oproportionerliga. Att översätta samtliga Surgical Techniques med auktoriserad översättare till svenska språket skulle ha medfört en kostnad för Biomet om ca 250 000 kr och skulle ha tagit flera månader i anspråk. Det är proportionerligt att ställa krav på att bruksanvisningar ska bifogas anbudet på svenska och även proportionerligt att ställa krav på att Surgical Techniques ska bifogas anbudet på engelska eller svenska. Däremot är det oproportionerligt att kräva en handling som utgör både bruksanvisning och någon form av operationsmanual. Frågan om proportionalitet torde dock ha mist sin betydelse eftersom det inför anbudsgivning inte har gått att bilda sig en uppfattning om vad Regionen avsett med manualkravet. För det fall kammarrätten inte delar Biomets uppfattning och anser att manualkravet innebär att Surgical Techniques ska bifogas anbudet vidhåller Biomet att kravet är oproportionerligt. Region Skåne (Regionen) anser att kammarrätten ska avslå överklagandet och anför följande. KAMMARRÄTTEN! GÖTEBORG DOM Sida4 Mål nr 67-14 Med manualkravet har regionen avsett att all typ av dokumentation som behöver användas i samband med produkten ska vara på svenska oavsett om det är handlingar betecknade bruksanvisning, brukarinformation, manual, handbok, användarinstruktion etc. I Läkemedelsverkets anvisningar används benämningen brukarinformation. Kravet är inte oproportionerligt eller otydligt och det har betonats att det är av stor vikt i upphandlingen, framför allt ur patientsäkerhetssynpunkt. Det finns tydliga anvisningar avseende krav på svensk text kopplade till Läkemedelsverkets föreskrifter. Patientsäkerhetssynpunkter gör sig gällande genom att det finns behov av att säkerställa helt korrekt användning oavsett personalkategori och individ som hanterar produkterna. Varje vårdgivare har att planera verksamheten med bemanning och personalteam utifrån aktuella behov och personalgrupperna kan vara sammansatta på olika sätt. Offentliga upphandlingar hos olika myndigheter kan därför ha skilda utgångspunkter. Det är i aktuell upphandling ett absolut krav att instruktioner ska kunna läsas och omedelbart förstås av all personal oberoende av yrke, bakgrund och erfarenheter. I första hand är kravet i punkt 6.3 ett produktspecifikt skall-krav avseende produkternas egenskaper. Regionen har som upphandlande myndighet genom denna skrivning fastställt gällande krav på produkten i enlighet med Läkemedelsverkets föreskrifter. Syftet med aktuellt krav, att all dokumentation ska vara skriven på svenska, är att reducera antalet olyckor och tillbud som beror på felaktig användning av produkterna. Enligt Läkemedelsverkets föreskrifter ingår och kompletterar kravet CE­ märkning för den svenska marknaden. Kravet avser produktens egenskaper och är genom gällande föreskrifter "inbyggd" i produkten. I andra hand är det ett till produkten knutet krav avseende dokumentation. En produkt som inte redan vid tidpunkten för anbudet uppfyller kravet är inte godkänd för den svenska marknaden. Kravet ska därmed vara KAMMARRÄTTEN! DOM Sida 5 GÖTEBORG Mål nr 67-14 uppfyllt redan i anbudet och kan mot denna bakgrund inte jämställas med ett kommersiellt krav. Om kammarrätten finner att kravet i 6.3 inte kan anses vara kopplat till Läkemedelsverkets/de svenska myndigheternas krav på produktens egenskaper eller deras till produkten knutna krav på dokumentation framhålls att det inte föreligger hinder för eller är oproportionerligt att den upphandlande myndigheten ställer de krav som i aktuellt avseende motsvarar myndighetens behov och syfte med upphandlingen. Ordvalen i kravet i p. 6.3 gör inte kravet otydligt, vilket styrks med hänvisning till Läkemedelsverkets föreskrifter och anvisningar där ordet brukarinformation används som generell beteckning. Det bestrids att Biomets analys av orden ska läggas till grund för bedömningen. Det är visat att ordvalen i denna upphandling är synonyma som beteckningar på brukarinformation. Det bestrids att det har gjorts en ändring av skall-krav i p. 6.3. Kravet har gällt genom hela upphandlingsprocessen. Regionen måste säkerställa att dokumentationen finns tillgänglig. Om detta skulle ske först när avtalet börjar löpa och det då visar sig att leverantören inte kan uppfylla kravet när produkten ska tas i drift riskerar Regionen allvarliga och oacceptabla risker för patientsäkerheten i händelse av att leverantör inte uppfyller eller dröjer med att uppfylla kravet. Mot bakgrund av att Biomet numera har inkommit med ett anbud i upphandlingen är det visat att Biomet inte lidit eller kan komma att lida skada. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Region Skåne har den 19 juni 2014 meddelat tilldelningsbeslut i upphandlingen. Biomet, som lämnat anbud, har uteslutits i KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 6 Mål nr 67-14 kvalifikationsfasen. Beslutet om uteslutning har överklagats till förvaltningsrätten. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Det står en upphandlande myndighet fritt att själv bestämma hur förfrågningsunderlaget i en upphandling ska utformas och myndigheten bestämmer själv vad som ska tillmätas betydelse så länge det sker inom ramen för bl.a. de grundläggande principer som kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU. Principen om öppenhet innebär att upphandlingar ska präglas av öppenhet och förutsebarhet. För att anbudsgivarna ska ges samma förutsättningar för anbudsgivning måste förfrågningsunderlaget vara klart och tydligt och innehålla samtliga krav på det som upphandlas. Samtliga villkor och bestämmelser för upphandlingsförfarandet ska vara formulerade på ett klart, precist och entydigt sätt. Det kan enligt kammarrättens mening konstateras att de använda benämningarna på den dokumentation som efterfrågas har gett upphov till frågor som inte fått tillräckliga svar under anbudstiden. Det aktuella kravet ger enligt kammarrättens mening intryck av att det är fråga om en enda handling. Regionen har dock uppgett att syftet med kravet är att all dokumentation ska vara skriven på svenska. Kammarrätten finner vidare inte skäl att ifrågasätta uppgiften att begreppen bruksanvisning och operationsmanual avser två olika sorters handlingar med olika syfte. Det kan också noteras i sammanhanget att skall-kravets utformning i sig inte innebär att efterfrågad dokumentation måste bifogas anbudet. Kammarrätten KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 7 GÖTEBORG Målm67-14 anser sammanfattningsvis att kravet på vilken dokumentation som ska lämnas in i upphandlingen är så otydligt att det strider mot 1 kap. 9 § LOU. Biomet har trots det otydliga kravet numera lämnat anbud i upphandlingen. Det kan dock inte uteslutas att Biomet hade kunnat lämna ett mer konkurrenskraftigt anbud om det hade varit tydligt vilket material som efterfrågades av regionen. Bolaget har därför i vart fall riskerat att lida skada. Kammarrätten anser därför att det redan på grund härav finns skäl att ingripa mot upphandlingen och besluta att den ska göras om. Niclas Falkendal referent t l(__ (i>t?4 fm /Emelie Herou FÖRVALTNINGSRÅTTEN IMALMÖ Avdelning1 SÖKANDE DOM Bila9QA Mål nr 9188-13 Biomet Orthopaedics AB, 556312 -5342 Box306 201 23 Malmö 2013 -12.. 1 7 Meddelad i Malmö Ombud: advokaten Jimmy Camelind ochjur.kand. Christian Martinsson MAQS Law Finn Advokatbyrå AB Box11918 404 39 Göteborg MOTPART Region Skåne 29189 Kristianstad Ombud: Regionjuristen Åsa Nordström Region Skåne Avdelningen för juridik 291 89 Kristianstad SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Biomet Orthopaedics AB:s ansökan om ingri- pande enligt LOU. Dok.Id 17797J Postadress Box 4522 203 20Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM IMALMÖ Avdelning I BAKGRUND Region Skåne genomfor upphandling av ortopediska implantat för trauma, ledplastik och ryggkirurgi (dnr 1301206). Upphandlingen genom:llirs enligt reglerna om öppet :llirfarande i LOU. Något tilldelningsbeslut har ännu inte fattats. Förvaltningsr�n har i interimistiskt beslut den 13 september 2013 f