F…RV AL TNINGSR€TTEN I FALUN Ann-Louice Jonsson S…KANDE D O M 2016-03-30 Meddelad i Falun MŒl nr Dok.Id 159144 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besšksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid mŒndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Oticon Aktiebolag, 556044-3185 Ombud: Advokaterna Mikael Dubois och Fredrik Linder Hamilton AdvokatbyrŒ KB Box 715 101 33 Stockholm MOTP ARTER 1. Landstinget Dalarna, 232100-0180 (mŒl nr 442-16) 2. Region GŠvleborg, 232100-0198 (mŒl nr 444-16) 3. Landstinget Sšrmland, 232100-0032 (mŒl nr 446-16) 4. Landstinget i Uppsala lŠn, 232100-0024 (mŒl nr 466-16) 5. Landstinget VŠstmanland, 232100-0172 (mŒl nr 467-16) 6. Landstinget i VŠrmland, 232100-0156 (mŒl nr 552-16) 7. Region …rebro lŠn, 232100-0164 (mŒl nr 553-16) Ombud fšr 1-7: Lena Jšnsson c/o Landstinget Dalarna Box 712 791 29 Falun SAKEN Offentlig upphandling F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE 442-16,444-16,446-16, 466--467-16,552--553-16 2016 TM03- 3 1 ¥ * FšrvaltningsrŠtten avslŒr Oticon AB:s ansškan om šverpršvning. Avd Dnr KSrar Aktbil 1 F…RV AL TNINGSR€TTEN I FALUN DOM 442-16, 444-16, 446- 16, 466--467-16, 552--553-16 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget Dalarna genomfšr som ombud fšr Region GŠvleborg, Lands- tinget Sšrmland, Landstinget i Uppsala lŠn, Landstinget VŠstmanland, Landstinget i VŠrmland och Region …rebro lŠn (i det fšljande Landstingen) en samordnad upphandling av ramavtal avseende "Hšrapparater fšr perso- ner med lŠtt till grav hšrselnedsŠttning inklusive tillbehšr och reservdelar till Region Mitt" (diarienummer LD15/03854). Upphandlingen genomfšrs genom ett šppet fšrfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand- ling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 28 januari 2016. Oticon AB (i det fšljande Oticon) ansšker om šverpršvning och yrkar att upphandlingen ska gšras om. Oticon anfšr som grunder fšr sin ansškan i korthet fšljande. FšrutsŠttningarna fšr utvŠrderingen sŠkerstŠller inte att anbuden Šr jŠmfšrbara och dŠrmed inte att de ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbuden antas. UtvŠrderingsmodellen Šr sŒledes inte Šgnad att sŠkerstŠlla ett rŠttvisande resultat och strider dŠrfšr mot likabehandlings- och transparens- principen samt 1 kap. 9 € LOU. Avropsordningen strider ocksŒ mot likabe- handlings-ochtransparensprincipen, 1kap.9€LOUsamt5kap.6€LOU. Oticon har riskerat att lida skada till fšljd av de aktuella bristerna. Landstingen bestrider bifall till ansškan. SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE UtgŒngspunkter fšr fšrvaltningsrŠttens pršvning I mŒl om šverpršvning enligt LOU gŠller som huvudprincip att den part som gšr gŠllande att en upphandling Šr felaktig pŒ ett klart och tydligt sŠtt ska ange vilka omstŠndigheter som parten grundar sin talan pŒ (jfr R 2009 ref. 69). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. 2 F…RV AL TNINGSR€TTEN I FALUN D O M 442-16, 444-16, 446- 16, 466--467-16, 552--553-16 Vid upphandlingar ska vidare principen om šmsesidigt erkŠnnande och pro- portionalitet iakttas (1 kap. 9 € LOU). En upphandlande myndighet ska anta antingen det anbud som Šr det ekonomiskt mest fšrdelaktiga fšr den upp- handlande myndigheten, eller det anbud som innehŒller det lŠgsta priset (12 kap. 1 € LOU). Kontrakt ska, om ramavtal har ingŒtts med flera leverantš- rer, tilldelas den leverantšr som har lŠmnat det bŠsta anbudet pŒ grundval av de villkor som angetts i ramavtalet (5 kap. 6 € andra stycket LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot nŒgon av de grundlŠggande prin- ciperna i LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leverantšren har lidit eller kan komma att lida skada ska rŠtten besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts (16 kap. 6 € LOU). FšrvaltningsrŠtten har att ta stŠllning till om det pŒ grundval av vad Oticon har anfšrt Šr visat att Landstingen, genom fšrfrŒgningsunderlagets utform- ning sŠrskilt avseende utvŠrderingsmodellen och angiven avropsordning, har brutit mot nŒgon av de grundlŠggande principerna i LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i lagen. Om detta kan konstateras, har fšrvaltningsrŠtten att ta stŠllning till om Oticon dŠrigenom lidit eller riskerar att lida skada. UtvŠrderingsmodellen Oticon gšr gŠllande att fšrutsŠttningarna fšr utvŠrderingen inte sŠkerstŠller ett rŠttvisande resultat och anfšr i denna del bl.a. fšljande. Det finns ett fler- tal olika faktorer i upphandlingen som var fšr sig, och Šn mer tillsammans, innebŠr att fšrutsŠttningarna fšr utvŠrdering inte sŠkerstŠller att ett rŠttvi- sande resultat uppnŒs. Upphandlingen omfattar inte endast hšrapparater, utan Šven tillbehšr, trŒdlšsa tillbehšr, fšrbrukningsartiklar och reservdelar. Det Šr dock endast priserna fšr sjŠlva hšrapparaterna som ingŒr i utvŠrde- ringen, vilket innebŠr att en vŠsentlig del av upphandlingens totala vŠrde šverhuvudtaget inte utvŠrderas. Det Šr omšjligt att avgšra hur stor del av upphandlingens totala vŠrde som kommer att utgšras av de delar som inte 3 F…RV AL TNINGSR€TTEN I FALUN DOM 442-16, 444-16, 446- 16, 466-467-16, 552-553-16 utvŠrderas eftersom anbudsgivarna fritt kan prissŠtta dessa produkter. I fšr- frŒgningsunderlaget (punkten 5.1 Administrativa fšreskrifter) anges visser- ligen att en prislista med grundpriser ska ges in med anbudet. Vad som av- ses med "grundpriser" definieras emellertid inte och nŒgot krav pŒ att t.ex. ge in en generellt tillŠmplig lista med priser fšr produkterna i leverantšrens sortiment stŠlls inte upp. Anbudsgivarna har sŒledes kunnat skapa en speci- fik prislista fšr den aktuella upphandlingen och dŠri ange i princip hur hšga priser som helst, utan nŒgon pŒverkan pŒ utvŠrderingen. Det kan dŠrmed inte sŠkerstŠllas att de anbud som antas verkligen Šr de ekonomiskt mest fšrdelaktiga. Flera anbudsgivare har ett stort antal tillbehšr i sin prislista som var fšr sig har ett pris som Šr mer Šn dubbelt sŒ hšgt som priset fšr de hšrapparater som offereras. En faktor som ytterligare bidrar till att utvŠrde- ringsmodellen inte sŠkerstŠller ett rŠttvisade resultat, Šr att det inte finns nŒgon redogšrelse i fšrfrŒgningsunderlaget fšr vilka produkter som ska re- spektive inte ska innefattas i den prislista som anbudsgivarna ska ge in. An- budsgivarna har kunnat tolka vad prislistan ska innehŒlla pŒ helt olika sŠtt, vilket innebŠr att anbuden inte Šr jŠmfšrbara med varandra. Antalet produk- ter i prislistorna skiljer sig Œt mellan anbudsgivarna frŒn ca 60 st. till šver 260 st. €ven den omstŠndigheten att de tvŒ produktgrupperna - hšrapparat utan respektive med extern hšrtelefon - slagits samman och att sŒledes en anbudsgivare antagits fšr bŒda produktgrupperna medfšr att det inte kan sŠkerstŠllas att de ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbuden antas i upphand- lingen. Anbudgivarna har nu kunnat ange ett hšgre pris fšr den produkt- grupp som viktas till 20 % Šn vad som vore fallet om anbud skulle ha anta- gits avseende denna produktgrupp fšr sig. Landstingen anfšr Œ sin sida bl.a. fšljande. UtvŠrderingsmodellen Šr klart och tydligt angiven i fšrfrŒgningsunderlaget och ingen leverantšr har stŠllt nŒgon frŒga gŠllande utvŠrderingsmodellen. Samtliga anbudsgivare har getts sammafšrutsŠttningarochvidanbudspresentationen stŠlldeshellerinte nŒgra frŒgor om utvŠrderingsmodellen. Landstingen har noggrant viktat 4 F…RV AL TNINGSR€TTEN I FALUN D O M 442-16, 444-16, 446- 16, 466-467-16, 552-553-16 tidigare kšpta volymer inom de tvŒ nŠmnda produktgrupperna och har Šven tagit hŠnsyn till trender inom omrŒdet i syfte att undvika strategisk anbuds- givning. VŠrdet av trŒdlšsa tillbehšr och fšrbrukningsartiklar som efterfrŒ- gats utgšr endast ca 3 % av den totala upphandlingen baserat pŒ inkšp under fšregŒende avtalsperiod. Eftersom upphandlingen huvudsakligen avser hšr- apparater, har leverantšrens tillbehšr och priser pŒ dessa mindre betydelse. Det fšrhŒllandet att trŒdlšsa tillbehšr och fšrbrukningsartiklar inte utvŠrde- rats innebŠr att olikheterna mellan leverantšrerna sŒvitt gŠller trŒdlšsa till- behšr och fšrbrukningsartiklar inte pŒverkat resultatet av upphandlingen. Alla leverantšrer har dŠrvid behandlats pŒ samma sŠtt. Landstingens krav betrŠffande prislista pŒ fšrbrukningsartiklar m.m. framgŒr tydligt i fšrfrŒg- ningsunderlaget. FšrvaltningsrŠtten gšr fšljande bedšmning Oticon har sammanfattningsvis pekat pŒ att en vŠsentlig del av upphand- lingens vŠrde inte har utvŠrderats, att det inte har beskrivits i fšrfrŒgnings- underlaget vilka fšrbrukningsartiklar och tillbehšr m.m. som ska offereras och att tvŒ produktkategorier har slagits samman. Oticon menar att dessa omstŠndigheter medfšr att anbuden inte blir jŠmfšrbara och att utvŠrde- ringsmodellen dŠrmed varken sŠkerstŠller att ett rŠttvisande resultat uppnŒs eller att de ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbuden antas. FšrvaltningsrŠtten konstaterar att en upphandlande myndighet av praktiska skŠl har ett relativt stort utrymme att gšra urval av vilka poster som ska ut- vŠrderas i en upphandling. Hšgsta fšrvaltningsdomstolen har i ett avgšrande uttalat att Šven fšrfrŒgningsunderlag och utvŠrderingsmodeller som inte Šr optimalt utformade fŒr godtas under fšrutsŠttning att de principer som bŠr upp LOU och gemenskapsrŠtten inte trŠds fšr nŠr. Ett fšrfrŒgningsunderlag ska vara sŒ klart och tydligt utformat att en leverantšr pŒ grundval av detta kan avgšra vad den upphandlande myndigheten tillmŠter betydelse vid upp- 5 F…RV AL TNINGSR€TTEN I FALUN D O M 442-16, 444-16, 446- 16, 466-467-16, 552-553-16 handlingen och en utvŠrderingsmodell ska vara sŒ utformad att den Šr Šgnad att leda till ett rŠttvisande resultat. Detta fšljer ocksŒ av gemenskapsrŠttens krav pŒ likabehandling, fšrutsebarhet och transparens (R 2002 ref. 50). I fšrfrŒgningsunderlaget (punkten 5.1 Administrativa fšreskrifter)finnsex- emplifierat vad som avses med fšrbrukningsartiklar, tillbehšr och trŒdlšsa tillbehšr. Det fŒr Šven fšrutsŠttas att det fšr respektive leverantšr Šr kŠnt vilka fšrbrukningsartiklar och tillbehšr m.m. som finns tillgŠngliga fšr re- spektive offererad hšrapparat. Oticon har inte nŠrmare redogjort fšr hur bo- laget sjŠlv har tolkat prislistan med avseende pŒ vilka produkter som ska prissŠttas. FšrvaltningsrŠtten finner att fšrfrŒgningsunderlaget i dessa delar uppfyller kraven pŒ fšrutsebarhet och transparens och att anbudsgivarna utifrŒn informationen i fšrfrŒgningsunderlaget har getts likvŠrdiga mšjlig- heter att lŠmna konkurrenskraftiga anbud i upphandlingen. Av fšffrŒgningsunderlaget (punkten 4.2 Administrativa fšreskrifter) framgŒr att anbudet som fŒr det lŠgsta jŠmfšrelsevŠrdet Šr det fšr Landstingen eko- nomiskt mest fšrdelaktiga. A v samma punkt framgŒr vidare hur jŠmfšrelse- vŠrdet kommer att rŠknas fram. Den omstŠndigheten att Landstingen har valt att inte utvŠrdera prisetfšrtillbehšr m.m. innebŠr enligt fšrvaltningsrŠt- tens mening inte i sig nŒgon brist i fšrhŒllande till principerna i LOU. Uti- frŒn vad Landstingen har anfšrt om de inkšp som skett under fšregŒende avtalsperiod, framstŒr det som att trŒdlšsa tillbehšr och fšrbrukningsartiklar vŠrdemŠssigt utgšr en klart mindre del av den fšrevarande upphandlingen. FšrvaltningsrŠtten finner inte att resultatet av utvŠrderingsmodellens ti 11- lŠmpning Šr sŒ uppenbart felaktigt som i det kammarrŠttsavgšrande som Oticon hŠnvisat till i mŒlet (KammarrŠtten i Gšteborgs dom den 8 juli 2013 i mŒl nr 1336-13). I det nŠmnda avgšrandet hade den upphandlande myn- digheten valt att tillŠmpa tilldelningskriteriet lŠgsta pris men beslutat att endast priset fšr arbete, som vŠrdemŠssigt utgjorde 20 % av upphandlingen, 6 442 16 444 16 446_ F…RVALTNINGSR€TTEN D O M ' > " > I FALUN 16,466-467-16, 552-553-16 skulle utvŠrderas vilket ledde till att den leverantšr som hade lŠgst totalpris inte tilldelades kontraktet. Sammantaget finner fšrvaltningsrŠtten det inte Šr visat att den utvŠrde- ringsmodell som Landstingen tillŠmpat i fšrevarande upphandling Šr utfor- mad pŒ ett sŒdant sŠtt att den inte Šr Šgnad att ge ett rŠttvisande resultat. FšrvaltningsrŠtten finner inte heller i švrigt att ifrŒgavarande utvŠrderings- modell strider mot de grundlŠggande principerna fšr offentlig upphandling i LOU pŒ det sŠtt som Oticon gjort gŠllande. Enligt fšrvaltningsrŠttens me- ning finns det sŒledes inte skŠl fšr ingripande enligt LOU pŒ denna grund. Avropsordningen Oticon gšr vidare gŠllande att avropsordningen strider mot 1 kap. 9 € och 5 kap. 6 € LOU och anfšr i denna del bl.a. fšljande. Landstingen har i upp- handlingen tydligt angett vad som ska bilda utgŒngspunkt fšr att avgšra vilka anbud som Šr de ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbuden, nŠmligen de anbud som har lŠgst sammantagna jŠmfšrelsevŠrde utifrŒn offererade priser och uppfyllande av utvŠrderingskriterier (punkten 4.2 Administrativa fšre- skrifter). De anbud som antagits baserat pŒ denna bedšmning Šr alltsŒ de bŠsta anbuden enligt 5 kap. 6 € LOU. I Avtalsmallen (punkten 6) anges att avrop kommer att gšras enligt en annan fšrdelningsnyckel, vilket innebŠr att avrop kommer att ske efter professionens bedšmning och med patientens behov i fokus. Avtalsmallen och angiven avropsordning strider mot LOU dŒ den inte innehŒller en mšjlighet att basera avropen pŒ en rangordning av de bŠsta anbuden. Det finns inte nŒgon fšrutsebarhet och objektivitet fšr de fall dŒ avropsordningen inte Šr aktuell. En underliggande rangordning vid avro- pen skulle sŠkerstŠlla att kontrakt inte tilldelas pŒ ett icke objektivt och ofšrutsebart sŠtt. En underliggande rangordning skulle inte inskrŠnka mšj- ligheten att gšra avsteg frŒn rangordningen till fšljd av brukarens behov. UtifrŒn vad som anges i 7 kap. 2 € patientlagen (2014:821) mŒste vidare kostnaden/priset fšr hšrapparaterna bli en av faktorerna vid avropsordning- F…RV AL TNINGSR€TTEN I FALUN D O M 442-16, 444-16, 446- 16, 466-467-16, 552-553-16 ens tillŠmpning. Eftersom det inte har angetts i fšrfrŒgningsunderlaget att kostnader/priser fšr hšrapparater ska beaktas vid avropen har det inte varit fšrutsebart fšr anbudsgivarna hur avropsordningen skulle tillŠmpas. Landstingen har mot detta invŠnt bl.a. fšljande. Enligt patientlagen har patienten rŠtt att vŠlja hjŠlpmedel och nŠr det finns olika hjŠlpmedel fšr per- soner med funktionsnedsŠttning tillgŠngliga ska patienten ges mšjlighet att vŠlja det alternativ som han eller hon fšredrar. Patienten ska fŒ det valda hjŠlpmedlet, om det med hŠnsyn till hans eller hennes behov och till kostna- derna fšr hjŠlpmedlet framstŒr som befogat (7 kap. 2 € patientlagen). Lands- tingen har i fšrevarande fall angett en avropsordning mellan de fyra antagna leverantšrerna som baseras pŒ patientens val och professionens lŠmplighets- bedšmning med brukarens behov i fokus. Rangordning ska inte ses som en huvudprincip i de fall dŒ en patient eller en annan vŒrd- och omsorgstagare genom mšjlighet att pŒverka valet av leverantšr kan utšva inflytande pŒ de tjŠnster eller varor som myndigheten ska tillhandahŒlla ("Inom ramen fšr ramavtal - lŠrdomar frŒn fyra tillsynsŠrenden", Information frŒn Konkur- rensverket). Den angivna fšrdelningsnyckeln sŠkrar att tilldelningen av kon- trakt sker pŒ ett objektivt sŠtt. FšrvaltningsrŠtten gšr fšljande bedšmning Den nu aktuella upphandlingen avser hšrapparater inklusive tillbehšr och reservdelar. SŒsom Landstingen har pŒtalat har patienten, nŠr olika hjŠlpme- del finns tillgŠngliga, en lagstadgad rŠtt att sjŠlv vŠlja hjŠlpmedel, om det med hŠnsyn till hans eller hennes behov och till kostnaderna fšr hjŠlpmedlet framstŒr som befogat (se 7 kap. 2 € patientlagen). I fšrfrŒgningsunderlagets Administrativa fšreskrifter (punkten 1.1.3) har i frŒga om typ av kontrakt hŠnvisats till avtal enligt bifogad Avtalsmall. I Avtalsmallen (punkten 6) har Landstingen angett fšljande. "Avrop kommer 8 F…RV AL TNINGSR€TTEN I FALUN D O M 442-16, 444-16, 446- 16, 466-467-16, 552-553-16 att gšras enligt annan fšrdelningsnyckel. Det innebŠr att avrop kommer att ske efter professionens bedšmning och med brukarens behov i fokus." Oticon menar att tillŠmpningen av en annan fšrdelningsnyckel fšrutsŠtter att ramavtalet innehŒller en underliggande rangordning. I fšrarbetena till LOU pŒtalas de sŠrskilda svŒrigheter som kan uppkomma vid den senare tilldelningen av kontrakt nŠr den upphandlande myndigheten inte helt pŒ egen hand kan formulera sitt behov. BetrŠffande kravet pŒ fšrfa- randet vid avrop i 5 kap. 6 € andra stycket LOU, uttalas bl.a. fšljande. Sammanfattningsvis bšr krŠvas att ett ramavtal med flera leverantšrer och som innehŒller samtliga villkor fšr tilldelning av kontrakt som bygger pŒ ramavtalet genom en rangordning eller i švrigt genom utformningen av in- nehŒllet i ramavtalet tillhandahŒller objektiva grunder fšr att faststŠlla i vil- ken ordning leverantšrerna ska ha mšjlighet att leverera. Det avgšrande ska vara att den upphandlande myndigheten i det enskilda fallet vŠljer den leve- rantšr som har lŠmnat det bŠsta anbudet. Detta resultat kan i mŒnga fall uppnŒs genom nŒgon form av rangordning. I det fall detta inte Šr mšjligt eller Šr fšrenat med pŒtagliga nackdelar bšr efterstrŠvas en annan ordning som tillgodoser kraven pŒ šppenhet och likabehandling. (Prop. 2006/07:128 sid. 175 f. och 337 f.) Av nŠmnda fšrarbetsuttalanden kan enligt fšrvaltningsrŠttens mening inte utlŠsas nŒgot generellt hinder mot att en upphandlande myndighet i det en- skilda fallet anvŠnder sig av en annan fšrdelningsnyckel utan underliggande rangordning, fšrutsatt att fšrdelningsnyckeln fšr avrop finns klart angiven i fšrfrŒgningsunderlaget, att fšrdelningsnyckeln sŠkrar att tilldelningen sker pŒ ett objektivt sŠtt och att de grundlŠggande principer som bŠr upp LOU inte trŠds fšr nŠr. 9 F…RV AL TNINGSR€TTEN D O M 442-16, 444-16, 446- I FALUN 16, 466-467-16, 552-553-16 Med hŠnsyn till fšremŒlet fšr upphandlingen och vad som fšljer av patien- ters lagstadgade rŠtt till valmšjlighet i frŒga om hjŠlpmedel, finner fšrvalt- ningsrŠtten att det i fšrevarande fall vore fšrenat med pŒtagliga nackdelar att krŠva att de enskilda avropen ska ske utifrŒn en given rangordning. Fšrdel- ningsnyckeln fšr avrop, det vill sŠga "efter professionens bedšmning och med brukarens behov i fokus", finns klart angiven i fšrfrŒgningsunderlaget och Avtalsmallen som representerar det kommande ramavtalet och kan inte anses strida mot transparensprincipen. Enligt 5 kap. 6 € andra stycket LOU ska tilldelning av kontrakt grundat pŒ ramavtalet ske till den leverantšr som har lŠmnat det bŠsta anbudet pŒ grundval av de villkor som angetts i ramavtalet. Vad som Šr det bŠsta anbu- det vid varje enskilt avrop fŒr i fšrevarande fall anses vara den leverantšr som efter konkurrensutsŠttning blivit part i ramavtalet och som patienten sjŠlv vŠljer i samrŒd med sin lŠkare. NŒgon risk fšr att Landstingen god- tyckligt kan anvŠnda sig av ramavtalet pŒ ett sŠtt som begrŠnsar, snedvrider eller fšrhindrar konkurrensen, kan inte heller anses fšreligga. Fšrvaltnings- rŠtten finner sammantaget att den aktuella avropsordningen inte innebŠr att Landstingen har brutit mot nŒgon av de grundlŠggande principerna fšr of- fentlig upphandling i LOU eller nŒgon annan bestŠmmelse i lagen. Det sak- nas dŠrmed fšrutsŠttningar fšr ingripande Šven pŒ denna Œberopade grund, varfšr Oticons ansškan om šverpršvning ska avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Sofia Hemstršm fšrvaltningsrŠttsfiskal SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND Om Nivill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska N i skriva till KammarrŠtten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvalt- ningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. O m beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šver- klagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstill- stŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšr- valtningsrŠtten har kommit till, 2. 3. 4. 5. dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet - och om de fortfarande Šr aktuella - behšver de inte uppges igen. O m klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. O m nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šnd- ringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠt- ten. den dom/beslut som šverklagas med upp- gift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnum- mer samt dagen fšr beslutet, de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpning- en att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, el- ler ¥ ¥ ¥ 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšr- valtningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršv- ningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har www.domstol.se Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av do- men/beslutet. I vissa mŒl fŒr avtal slutas innan tiden fšr šver- klagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. Detta gŠller mŒl om šverpršvning enligt: lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster, eller lagen (2011:1029) om upphandling pŒ fšr- svars- och sŠkerhetsomrŒdet. Behšver N i fler upplysningar om hur man šver- klagar kan N i vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. I gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upp- hŠvt ett mterimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna.