FÖRVALTNINGSRÄTTEN ILULEÅ Enhet B DOM 2010-11-26 Meddelad i Luleå Mål nr 2813-10 D2 I Sida 1 (4) SÖKANDE Relacom AB, 556670-2147 117 80 Stockholm Ombud: Advokaten Kristian Pedersen och jur. kand. Erik Advokatfirman Delphi KB Box 1432 111 84 Stockholm MOTPART Radiotjänst i Kiruna AB 981 80 Kiruna SAKEN Offentlig upphandling enligt lag (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att Radiotjänst i Kiruna AB:s avrop från Kammarkollegiets ramavtal "Dante 2008, Ramavtalsom­ råde Service, underhåll, utökningar och uppgraderingar 2008 - B2" ska göras om. Det interimistiska beslutet den 18 november 2010 upphör därmed att gälla. Dok.Id 10421 Postadress Box 849 971 26 Luleå Besöksadress Skeppsbrogatan 41 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www.dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2813-10 I LULEÅ 2010-11-26 Enhet B YRKANDEN M.M. Radiotjänst i Kiruna AB (RIK.AB) har avropat från Kammarkollegiets ramavtal Dante 2008, Ramavtalsområde Service, underhåll, utökningar och uppgraderingar 2008 - B2. Tilldelningsbeslut, enligt vilket upphandlingen tilldelas TDC Sverige AB meddelades den 8 november 2010. Även Rela­ com AB hade lämnat anbud. Relacom AB har ansökt om överprövning och yrkat att upphandlingen ska göras om samt att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Relacom AB har anfört bl.a. följande. RIKAB har använt sig av ett förfrågningsunderlag som är så otydligt att det inte på förhand gått att utläsa vad RIK.AB skulle komma att tillmäta betydelse vid utvärderingen av anbuden. Beslaivningen av utvär­ deringen är synnerligen knapphändig. Vad gäller pris anges att priset ska framgå av de formulär som anbudsgivaren ska fylla i. Något prisformulär har emellertid inte bifogats förfrågningsunderlaget utan bolaget har tving­ ats gissa vilken typ av prisuppgifter som efterfrågas. RIK.AB har valt att utvärdera anbudsgivarnas priser vad avser priskategorierna hårdvara, in­ stallation, optioner, övrigt och support tre år. Det framgår inte på något sätt av förfrågningsunderlaget att just dessa prisuppgifter, och endast dessa prisuppgifter, skulle komma att utvärderas. Det framgår inte hur poängen kommer att framräknas eller i vilken skala prispoängen kommer att delas ut. - Vad avser utvärderingen av funktion/kvalitet ges om möjligt än mind­ re vägledning i förfrågningsunderlaget. Det enda som framgår är att funk­ tionslaiteriet framgår av svaren på de bör-krav som ställts. I underlaget förekommer ordet "bör" vid 229 tillfällen. Vid utvärderingen har bör­ laaven tillmätts en funktionspoäng. Att utvärderingen skulle ske på detta sätt framgår inte av förfrågningsunderlaget. Någon indelning av utvärde­ ringen i delområdena på det sätt som anges i förfrågningsunderlaget före­ faller överhuvudtaget inte ha gjorts vid utvärderingen. Förfrågningsunder- FÖRVALTNINGSRÄTTEN ILULEÅ Enhet B DOM 2010-11-26 Sida 3 2813-10 lagets utformning innebär en överträdelse av principerna om transparens och likabehandling i 1 kap. 9 § LOU. - RIKA B har även genom att avvika från det ramavtal som upphandlingen baseras på även brutit mot bestäm­ melserna i 5 kap. 2 § andra stycket och 5 kap. 7 § LOU. RIKAB:s överträ­ delser av LOU har medfört att Relacom AB har gått miste om möjligheten att tilldelas kontrakt i upphandlingen och att bolaget lidit eller i vart fall riskerar att lida skada. RIKA B har medgett bifall till ansökan och yrkandet om att upphandlingen ska göras om. Förvaltningsrätten har den 18 november 2010 beslutat att aktuellt avrop inte får avslutas/avtal inte får ingås innan förvaltningsrätten bestämt något annat. SKÄLEN FÖR AVGÖRA NDET På de av Relacom AB anförda skälen ovan finner förvaltningsrätten visat att aktuellt förfrågningsunderlag varit så otydligt att det inte på förhand gått att utläsa vad RIKA B skulle komma att tillmäta betydelse vid utvärde­ ringen av anbuden såväl vad gäller pris som funktion/kvalitet. RIKA B har därför brutit mot principen om transparens i 1 kap. 9 § LOU. Därtill kom­ mer att särskilda bestämmelser gäller i 5 kap. 2 och 7 §§ LOU vid avrop från ramavtal där inte alla villkor är angivna i avtalet, bl.a. att tilldelning ska ske på grundval av de tilldelningskriterier som anges i förfrågningsun­ derlaget till ramavtalet. På av Relacom AB anförda skäl har RIKA B även brutit mot dessa bestämmelser. Ansökan om överprövning ska därför bifal­ las. Eftersom felet är hänförligt till upphandlingens konkurrensuppsökande skede ska upphandlingen, som också yrkats och medgetts, göras om. Sida4 FÖRVALT NINGSRÄT T EN DOM 2813-10 2010-11-26 H�&RKL/GAR, se bilaga(DV 3109/IC) Eva Beselin e1 ILULEÅ Enhet B SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill övetklaga förvaltningstättens be­ slut ska sktiva till K.ammari:ätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningstätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommatafton, julafton eller nyårsafton räcker det att sktivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla l. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Sktivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se